Šéf Fiatu se pustil do německých automobilek za to, že odmítají pomoc od EU
Marchionne je současně prezidentem sdružení evropských automobilek ACEA. „Většina našich členů se shoduje na tom, že nadměrné kapacity jsou v Evropě problémem. Kromě Volkswagenu, Daimleru a BMW“, řekl na tiskové konferenci Fiatu ve středu 4. dubna. „Záležitost je na stole a my se snažíme pochopit, co Němci vlastně chtějí a jaká je jejich pozice. Všichni tři jsou jednotní proti této intervenci EU. Ale nikdo nemůže říct, že nevyrábí méně, než jsou jeho továrny schopny “.
Už 20. března Marchionne sdělil, že Unie potřebuje, aby se do bolestné restrukturalizace evropských automobilek včetně uzavírání některých závodů zapojili úplně všichni. „Když to necháme na jednotlivých státech a společnostech, nic se nestane. Celá akce musí probíhat napříč zeměmi i výrobci.“
Kde je pravda? Německé automobilky i nadále prodávají rekordní počty vozů, a to po celém světě. Poptávka po jejich produktech se zvyšuje, zejména po těch, které vznikly přímo doma u našich západních sousedů. Nesmíme zapomenout ani na vzestup amerického a čínského trhu, byť řada modelů se rodí přímo zde. V prvním čtvrtletí vyšplhal globální odbyt skupiny BMW, tedy včetně Mini o 10 % na něco málo přes 400 tisíc jednotek. Značky Daimleru Mercedes-Benz a Smart si vybralo celkem 340.827 zákazníků, meziročně o 15,3 % více.
Ano, nikdo nevyužívá své evropské továrny na 100 %. BMW ovšem hlásí vysokých 96 %, Hyundai spolu s Kiou 95 %, Volkswagen 88 % a závody Daimleru jedou na 85 %. Ostatní jsou na tom mnohem hůře. Francouzský koncern PSA používá jen 80 %, Renault-Nissan 74 %, Ford 72 %, GM 71 % a Marchionneho Fiat pouze 65 %. Ještě menší číslo bylo za loňský rok k vidění u Toyoty (63 %), ale vše by měl spravit nový Yaris třetí generace, takže se díky němu chce bývalá světová jednička v této statistice přiblížit alespoň modrému oválu. Podle analytiků z londýnské Morgan Stanley letos porostou ještě Hyundai s Kiou, ostatní spíše ztratí. Přitom automobilka musí využívat alespoň 80 % kapacity svých továren, aby byla schopna generovat zisk
23. března uvedl Christian Klinger, obchodní a marketingový ředitel Volkswagenu, že evropský automobilový průmysl žádnou pomoc z Bruselu nepotřebuje. Na otázku, co si myslí o jeho komentáři, Sergio Marchionne odpověděl: „Byl bych raději, kdyby toto vyslovil spíše generální ředitel Martin Winterkorn a ne někdo z jeho podřízených. Pokud něco říká oficiálně Fiat, činí tak mými ústy,“ nezapomněl nakonec dodat.