1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Budoucnost automobilů je podle vedoucího vývoje značky Audi v elektrickém a hybridním pohonu. Spalovací jednotky ale nezatracuje.

Audi na letošním frankfurtském autosalonu prezentovalo koncept e-tron quattro, který naznačuje podobu plánovaného SUV s elektrickým pohonem. O chystané novince jsme si popovídali se šéfem vývoje Audi, Ulrichem Hackenbergem, který se zároveň stará o vývoj aut v celém koncernu VW Group.

Rozhovor se odehrál ještě před vypuknutím kauzy Dieselgate, v němž Hackenberg hraje důležitou roli – od roku 2007 měl na starosti vývoj automobilů značky Volkswagen, a tak se spekuluje o tom, že o podvodném softwaru dobře věděl. I kvůli tomu hrozí, že Hackenberg bude ze svých pozic ve VW Group odvolán, zatím se v nich ale drží. Zpětně vzato je tak rozhodně škoda, že v interview nezaznělo téma turbodieselů. Vedle e-tronu quattro totiž řeč došla právě na budoucnost pohonných jednotek. Hackenberg v tomto ohledu ukázal, že věří hlavně elektrickému pohonu.

Audi chce na začátku roku 2018 uvést na trh SUV s elektrickým pohonem. Nebylo by snazší nabídnout menší elektromobil?

Pro nás techniky by bylo skutečně jednodušší udělat velice nízké auto s perfektní aerodynamikou. Naše marketingové oddělení ale řeklo, že chce SUV, protože ve všech segmentech prodeje takových aut rostou. SUV segmentu C je velice důležitý v USA a Číně, kde je o ně velký zájem. Také evropské poptávka po takových autech roste. Pro nás je nutné zajistit dostatečně prodeje, přičemž v tomto ohledu má největší šance právě SUV.

K tématu: Audi e-tron quattro concept je předobraz elektrického SUV

S jakými konstrukčními komplikacemi se při vývoji potýkáte?

Musíme počítat s větším odporem vzduchu a vyšší hmotností, navíc potřebujeme větší baterie. Na našem konceptu e-tron quattro jsme ukázali, že se intenzivně zabýváme aerodynamikou. Nepracovali jsme jen s tvarem vozu, ale také jsme zjišťovali, co můžeme udělat s některými díly, jako je pohyblivý spoiler, difusor nebo podlaha. Zrcátka jsme pak nahradily systémem kamer.

Mnohé prvky z e-tron quattro je snadné navrhnout pro koncept. Dostanou se ale některá řešení i do sériové výroby?

Jsem přesvědčený, že některé z těchto prvků nabídneme. S vládami například diskutujeme o tom, že bychom vnější zpětná zrcátka rádi nahradili kamerami. Ve Volkswagenu XL1 jsme měli s takovým systémem dobré zkušenosti. Nejsem si ale jist, že se nám povede schválit kamerový systém po celém světě. Proto nabídneme dvě verze – s kamerami a zrcátky. Na dveřních panelech konceptu vidíte, že s oběma řešeními počítáme – displeje v interiéru můžeme nahradit třeba dřevěnými panely.

Nebojíte se konkurenční Tesly, že ovlivní prodeje vašeho elektrického SUV? Audi nabídne SUV s elektrickým pohonem až za tři roky, zatímco Tesla Model X se už prodává.

Tesly se nebojíme. Máme mnoho zákazníků, kteří se nás ptají, kdy takové auto nabídneme. Proto nás marketingové oddělení k takovému vozu dotlačilo. Tesla je náš konkurent. Je dobré mít soupeře, protože nám připravuje trh. Myslím, že s SUV budeme úspěšní.

Nemělo by přesto elektrické SUV přijít na trh dříve?

Na německé dálniční síti bude do roku 2017 vybudováno asi 400 rychlodobíječek. To je velice důležité, musíme dobře načasovat dobu dokončení této sítě a nabídnutí našeho automobilu.

Na jaké platformě bude nové elektrické SUV postaveno?

Je to specifická platforma, která je založena na architektuře MLB. Proto automobil můžeme stavět v továrně připravené na platformu MLB. Je to podobně jako u Golfu, jehož elektrická verze se vyrábí ve stejném závodu jako varianty na benzin, naftu nebo CNG.

Nabídne plánované SUV také jiný pohon než elektrický, třeba hybridní?

S hybridním pohonem bychom potřebovali trochu odlišnou podlahu. Na platformě MLB ale plug-in hybrid můžeme postavit, prvním takovým autem bude Q7, následovaná novou Q5 a A8. Plug-in hybrid tedy je možný, v tuto chvíli se ale soustředíme na plně elektrickou verzi.

Jaký je váš názor na rozvoj elektromobilů? Překonají jednou prodeje aut se spalovacím motorem?

Prodeje budou záležet na velikosti a ceně baterií. Akumulátory jsou stále drahé, a proto s elektromobilem vstupujeme do prémiového segmentu. Víme, že v této třídě velkých aut mají zákazníci dostatek finančních prostředků. Pokud se podíváte do budoucnosti, tak elektromobilita bude dominovat. To je fakt, který však zabere nějaký čas. Záleží na dostupnosti levných baterií.

Bude rozšíření elektromobilů znamenat konec pro spalovací agregáty?

Nelze říct černá, nebo bílá. Budeme mít různou techniku, zůstanou i tradiční zážehové a vznětové motory.

A jaká je budoucnost velkých spalovacích motorů, počítáte ještě třeba s osmiválci?

Věříme, že vidlicový osmiválec zůstane ve velkých modelech. Počítáme s ním ve velkých sedanech a ve velkých SUV. V A4 ale osmiválec mít nebudeme.

Psali jsme: Audi a Porsche společně vyvíjejí nové motory V6 a V8

A co naopak malé spalovací motory, nabídnete A4 s tříválcem?

Vždy zvolíme ten správný motor pro naše auto. Máme tříválec, v A4 s ním ale nepočítáme. Máme také malé čtyřválce, o kterých si myslíme, že jsou pro náš automobil a zákazníky lepší řešení.

Hodí se elektrické motory i do sportovních aut?

Díky velkému točivému momentu elektromotoru můžeme udělat velice sportovní auto, bude to ale zřejmě jiný sportovní charakter než dnes. Pokud chcete automobil, který na dálnici pojede dlouho vysokou rychlostí, je elektromotor špatný. Pokud ale chcete skvělou akceleraci k předjetí někoho nebo k rychlému vyjetí na semaforech, je elektrický agregát ideální řešení.

Dočkáme se tedy i elektromotoru ve sportovních modelech RS?

Myslím, že specifická hybridizace bude v budoucnu ve všech typech automobilů. Budeme mít elektrické turbo, rekuperaci brzdné energie nebo mildhybrid.

Jak daleko je taková budoucnost?

Je velice blízko.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi Glosa Martina Čabana: Zavařit Babišovi

Čeští poslanci se namlsali slávou, kterou sklidili po…

Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny Britové po atentátu zadržují osm lidí, nalezeny byly i výbušniny

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým…

Pilný není žádná změna, míní opozice Pilný není žádná změna, míní opozice

Premiér Bohuslav Sobotka od nového ministra financí…

Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím Duda chce referendum o polské ústavě, kritici varují před autoritářstvím

Polský prezident Andrzej Duda by chtěl referendum o změně…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 






 
Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Zapomenuté koncepty: Lamborghini Marzal (1967) – Okřídlený šestiúhelník

Dnes 08:00

Marzal předznamenával Espadu, proháněl se v Monaku a poháněla jej polovina motoru slavné Miury, řadový šestiválec.




Blesk.cz

Metro C stálo kvůli pádu osoby do kolejiště: Na místě zasahovala policie a záchranka

Metro C stálo kvůli pádu osoby do kolejiště: Na…

Ve čtvrtek ráno krátce před osmou hodinou byla zastavena dopravním podnikem linka C pražského metra. Důvodem byl…

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je zatím osm lidí

Britové po atentátu našli výbušniny. Podezřelých je…

Britská policie v souvislosti s pondělním teroristickým útokem v Manchesteru dosud zadržela devět osob, jednou z…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu? Vězení, ukázal Fin na módní kolekci

TOP zajímavosti z NHL: Poslední rok v Buffalu?…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše smlouvu se Spartou

Italský kouč Stramaccioni je v Praze! Brzy podepíše…

Ital Andrea Stramaccioni, který se stane novým trenérem Sparty, už přiletěl do Prahy. Jedenačtyřicetiletý kouč…

 

Reflex.cz

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně rychlý růst objemu plateb v kryptoměně bitcoin je na…

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a pohostinných obyvatel pod vrcholem Karla Marxe

Vachánské údolí: Ráj horských velikánů a…

Představte si ty výhledy: na severu Pamír s nejvyššími vrcholy, na jihu Hindúkuš a na východě velikány protkaný…