1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Budoucnost automobilů je podle vedoucího vývoje značky Audi v elektrickém a hybridním pohonu. Spalovací jednotky ale nezatracuje.

Audi na letošním frankfurtském autosalonu prezentovalo koncept e-tron quattro, který naznačuje podobu plánovaného SUV s elektrickým pohonem. O chystané novince jsme si popovídali se šéfem vývoje Audi, Ulrichem Hackenbergem, který se zároveň stará o vývoj aut v celém koncernu VW Group.

Rozhovor se odehrál ještě před vypuknutím kauzy Dieselgate, v němž Hackenberg hraje důležitou roli – od roku 2007 měl na starosti vývoj automobilů značky Volkswagen, a tak se spekuluje o tom, že o podvodném softwaru dobře věděl. I kvůli tomu hrozí, že Hackenberg bude ze svých pozic ve VW Group odvolán, zatím se v nich ale drží. Zpětně vzato je tak rozhodně škoda, že v interview nezaznělo téma turbodieselů. Vedle e-tronu quattro totiž řeč došla právě na budoucnost pohonných jednotek. Hackenberg v tomto ohledu ukázal, že věří hlavně elektrickému pohonu.

Audi chce na začátku roku 2018 uvést na trh SUV s elektrickým pohonem. Nebylo by snazší nabídnout menší elektromobil?

Pro nás techniky by bylo skutečně jednodušší udělat velice nízké auto s perfektní aerodynamikou. Naše marketingové oddělení ale řeklo, že chce SUV, protože ve všech segmentech prodeje takových aut rostou. SUV segmentu C je velice důležitý v USA a Číně, kde je o ně velký zájem. Také evropské poptávka po takových autech roste. Pro nás je nutné zajistit dostatečně prodeje, přičemž v tomto ohledu má největší šance právě SUV.

K tématu: Audi e-tron quattro concept je předobraz elektrického SUV

S jakými konstrukčními komplikacemi se při vývoji potýkáte?

Musíme počítat s větším odporem vzduchu a vyšší hmotností, navíc potřebujeme větší baterie. Na našem konceptu e-tron quattro jsme ukázali, že se intenzivně zabýváme aerodynamikou. Nepracovali jsme jen s tvarem vozu, ale také jsme zjišťovali, co můžeme udělat s některými díly, jako je pohyblivý spoiler, difusor nebo podlaha. Zrcátka jsme pak nahradily systémem kamer.

Mnohé prvky z e-tron quattro je snadné navrhnout pro koncept. Dostanou se ale některá řešení i do sériové výroby?

Jsem přesvědčený, že některé z těchto prvků nabídneme. S vládami například diskutujeme o tom, že bychom vnější zpětná zrcátka rádi nahradili kamerami. Ve Volkswagenu XL1 jsme měli s takovým systémem dobré zkušenosti. Nejsem si ale jist, že se nám povede schválit kamerový systém po celém světě. Proto nabídneme dvě verze – s kamerami a zrcátky. Na dveřních panelech konceptu vidíte, že s oběma řešeními počítáme – displeje v interiéru můžeme nahradit třeba dřevěnými panely.

Nebojíte se konkurenční Tesly, že ovlivní prodeje vašeho elektrického SUV? Audi nabídne SUV s elektrickým pohonem až za tři roky, zatímco Tesla Model X se už prodává.

Tesly se nebojíme. Máme mnoho zákazníků, kteří se nás ptají, kdy takové auto nabídneme. Proto nás marketingové oddělení k takovému vozu dotlačilo. Tesla je náš konkurent. Je dobré mít soupeře, protože nám připravuje trh. Myslím, že s SUV budeme úspěšní.

Nemělo by přesto elektrické SUV přijít na trh dříve?

Na německé dálniční síti bude do roku 2017 vybudováno asi 400 rychlodobíječek. To je velice důležité, musíme dobře načasovat dobu dokončení této sítě a nabídnutí našeho automobilu.

Na jaké platformě bude nové elektrické SUV postaveno?

Je to specifická platforma, která je založena na architektuře MLB. Proto automobil můžeme stavět v továrně připravené na platformu MLB. Je to podobně jako u Golfu, jehož elektrická verze se vyrábí ve stejném závodu jako varianty na benzin, naftu nebo CNG.

Nabídne plánované SUV také jiný pohon než elektrický, třeba hybridní?

S hybridním pohonem bychom potřebovali trochu odlišnou podlahu. Na platformě MLB ale plug-in hybrid můžeme postavit, prvním takovým autem bude Q7, následovaná novou Q5 a A8. Plug-in hybrid tedy je možný, v tuto chvíli se ale soustředíme na plně elektrickou verzi.

Jaký je váš názor na rozvoj elektromobilů? Překonají jednou prodeje aut se spalovacím motorem?

Prodeje budou záležet na velikosti a ceně baterií. Akumulátory jsou stále drahé, a proto s elektromobilem vstupujeme do prémiového segmentu. Víme, že v této třídě velkých aut mají zákazníci dostatek finančních prostředků. Pokud se podíváte do budoucnosti, tak elektromobilita bude dominovat. To je fakt, který však zabere nějaký čas. Záleží na dostupnosti levných baterií.

Bude rozšíření elektromobilů znamenat konec pro spalovací agregáty?

Nelze říct černá, nebo bílá. Budeme mít různou techniku, zůstanou i tradiční zážehové a vznětové motory.

A jaká je budoucnost velkých spalovacích motorů, počítáte ještě třeba s osmiválci?

Věříme, že vidlicový osmiválec zůstane ve velkých modelech. Počítáme s ním ve velkých sedanech a ve velkých SUV. V A4 ale osmiválec mít nebudeme.

Psali jsme: Audi a Porsche společně vyvíjejí nové motory V6 a V8

A co naopak malé spalovací motory, nabídnete A4 s tříválcem?

Vždy zvolíme ten správný motor pro naše auto. Máme tříválec, v A4 s ním ale nepočítáme. Máme také malé čtyřválce, o kterých si myslíme, že jsou pro náš automobil a zákazníky lepší řešení.

Hodí se elektrické motory i do sportovních aut?

Díky velkému točivému momentu elektromotoru můžeme udělat velice sportovní auto, bude to ale zřejmě jiný sportovní charakter než dnes. Pokud chcete automobil, který na dálnici pojede dlouho vysokou rychlostí, je elektromotor špatný. Pokud ale chcete skvělou akceleraci k předjetí někoho nebo k rychlému vyjetí na semaforech, je elektrický agregát ideální řešení.

Dočkáme se tedy i elektromotoru ve sportovních modelech RS?

Myslím, že specifická hybridizace bude v budoucnu ve všech typech automobilů. Budeme mít elektrické turbo, rekuperaci brzdné energie nebo mildhybrid.

Jak daleko je taková budoucnost?

Je velice blízko.

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb Američané obvinili Rusku z Petrohradu, měla se vměšovat do blížících se voleb

Americké úřady obvinily Rusku žijící v Petrohradu ze…

Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma Vedení ČSSD stojí za Hamáčkem, kritiku sklidila Haškova platforma

Předsednictvo ČSSD v Hradci Králové podpořilo předsedu…

Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun Ukrajina se s MMF dohodla na novém úvěru, dostane téměř 90 miliard korun

Ukrajina se dohodla s Mezinárodním měnovým fondem (MMF)…

Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům Daimler varuje před prudkým poklesem zisku, obává se opatření proti dieselům

Německá automobilka Daimler dnes varovala, že její…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Nové Porsche 911 je za dveřmi. Připomeňte si, jak měla originální 911 původně vypadat!

Dnes 18:50

Koncepce s motorem vzadu znamená, že už léta má Porsche 911 charakteristický tvar karoserie. A přesto auto původně mělo vypadat hodně jinak...




Blesk.cz

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i ošetřovné! Jak získat peníze od státu?

Odborníci Blesku: Důchody, nemocenská, mateřská i…

POZOR! Už v úterý 23. října můžete volat odborníkům z České správy sociálního zabezpečení. S čím vám můžou…

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Babí léto definitivně končí, o víkendu vytáhněte deštníky

Víkend definitivně ukončí krásné období babího léta s nadprůměrnými teplotami, která nás až na krátké epizody…

 

iSport.cz

Snajpr Bulíř Tygrům nechyběl. Jsme schopni vyhrávat i bez něj, těší Lence

Snajpr Bulíř Tygrům nechyběl. Jsme schopni vyhrávat…

Otázka šlágru 11. kola hokejové Tipsport extraligy byla daná. Jak si povede Liberec v Brně bez svého…

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez Bulíře přehrál Kometu 5:2

SESTŘIHY: Hradec dál vede extraligu. Liberec bez…

Návrat zkušeného střelce k výhře nestačil. V dresu třineckých hokejistů se poprvé v této sezoně objevil na ledě…

 

Reflex.cz

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je nezodpovědné a hloupé

Prozrazení tajné mise české armády v Afghánistánu je…

Lidové noviny se před několika dny pochlubily se svým úlovkem – zveřejnily exkluzivní zprávu, že příslušníci…

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará dobrá ruční práce

Na co do kina tento týden: Všude převládá stará…

Aktuální várka filmů je „stará“ na nejrůznější způsoby. Buď se jednotlivé tituly odehrávají před mnoha lety,…