reklama


1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Budoucnost automobilů je podle vedoucího vývoje značky Audi v elektrickém a hybridním pohonu. Spalovací jednotky ale nezatracuje.

Audi na letošním frankfurtském autosalonu prezentovalo koncept e-tron quattro, který naznačuje podobu plánovaného SUV s elektrickým pohonem. O chystané novince jsme si popovídali se šéfem vývoje Audi, Ulrichem Hackenbergem, který se zároveň stará o vývoj aut v celém koncernu VW Group.

Rozhovor se odehrál ještě před vypuknutím kauzy Dieselgate, v němž Hackenberg hraje důležitou roli – od roku 2007 měl na starosti vývoj automobilů značky Volkswagen, a tak se spekuluje o tom, že o podvodném softwaru dobře věděl. I kvůli tomu hrozí, že Hackenberg bude ze svých pozic ve VW Group odvolán, zatím se v nich ale drží. Zpětně vzato je tak rozhodně škoda, že v interview nezaznělo téma turbodieselů. Vedle e-tronu quattro totiž řeč došla právě na budoucnost pohonných jednotek. Hackenberg v tomto ohledu ukázal, že věří hlavně elektrickému pohonu.

Audi chce na začátku roku 2018 uvést na trh SUV s elektrickým pohonem. Nebylo by snazší nabídnout menší elektromobil?

Pro nás techniky by bylo skutečně jednodušší udělat velice nízké auto s perfektní aerodynamikou. Naše marketingové oddělení ale řeklo, že chce SUV, protože ve všech segmentech prodeje takových aut rostou. SUV segmentu C je velice důležitý v USA a Číně, kde je o ně velký zájem. Také evropské poptávka po takových autech roste. Pro nás je nutné zajistit dostatečně prodeje, přičemž v tomto ohledu má největší šance právě SUV.

K tématu: Audi e-tron quattro concept je předobraz elektrického SUV

S jakými konstrukčními komplikacemi se při vývoji potýkáte?

Musíme počítat s větším odporem vzduchu a vyšší hmotností, navíc potřebujeme větší baterie. Na našem konceptu e-tron quattro jsme ukázali, že se intenzivně zabýváme aerodynamikou. Nepracovali jsme jen s tvarem vozu, ale také jsme zjišťovali, co můžeme udělat s některými díly, jako je pohyblivý spoiler, difusor nebo podlaha. Zrcátka jsme pak nahradily systémem kamer.

Mnohé prvky z e-tron quattro je snadné navrhnout pro koncept. Dostanou se ale některá řešení i do sériové výroby?

Jsem přesvědčený, že některé z těchto prvků nabídneme. S vládami například diskutujeme o tom, že bychom vnější zpětná zrcátka rádi nahradili kamerami. Ve Volkswagenu XL1 jsme měli s takovým systémem dobré zkušenosti. Nejsem si ale jist, že se nám povede schválit kamerový systém po celém světě. Proto nabídneme dvě verze – s kamerami a zrcátky. Na dveřních panelech konceptu vidíte, že s oběma řešeními počítáme – displeje v interiéru můžeme nahradit třeba dřevěnými panely.

Nebojíte se konkurenční Tesly, že ovlivní prodeje vašeho elektrického SUV? Audi nabídne SUV s elektrickým pohonem až za tři roky, zatímco Tesla Model X se už prodává.

Tesly se nebojíme. Máme mnoho zákazníků, kteří se nás ptají, kdy takové auto nabídneme. Proto nás marketingové oddělení k takovému vozu dotlačilo. Tesla je náš konkurent. Je dobré mít soupeře, protože nám připravuje trh. Myslím, že s SUV budeme úspěšní.

Nemělo by přesto elektrické SUV přijít na trh dříve?

Na německé dálniční síti bude do roku 2017 vybudováno asi 400 rychlodobíječek. To je velice důležité, musíme dobře načasovat dobu dokončení této sítě a nabídnutí našeho automobilu.

Na jaké platformě bude nové elektrické SUV postaveno?

Je to specifická platforma, která je založena na architektuře MLB. Proto automobil můžeme stavět v továrně připravené na platformu MLB. Je to podobně jako u Golfu, jehož elektrická verze se vyrábí ve stejném závodu jako varianty na benzin, naftu nebo CNG.

Nabídne plánované SUV také jiný pohon než elektrický, třeba hybridní?

S hybridním pohonem bychom potřebovali trochu odlišnou podlahu. Na platformě MLB ale plug-in hybrid můžeme postavit, prvním takovým autem bude Q7, následovaná novou Q5 a A8. Plug-in hybrid tedy je možný, v tuto chvíli se ale soustředíme na plně elektrickou verzi.

Jaký je váš názor na rozvoj elektromobilů? Překonají jednou prodeje aut se spalovacím motorem?

Prodeje budou záležet na velikosti a ceně baterií. Akumulátory jsou stále drahé, a proto s elektromobilem vstupujeme do prémiového segmentu. Víme, že v této třídě velkých aut mají zákazníci dostatek finančních prostředků. Pokud se podíváte do budoucnosti, tak elektromobilita bude dominovat. To je fakt, který však zabere nějaký čas. Záleží na dostupnosti levných baterií.

Bude rozšíření elektromobilů znamenat konec pro spalovací agregáty?

Nelze říct černá, nebo bílá. Budeme mít různou techniku, zůstanou i tradiční zážehové a vznětové motory.

A jaká je budoucnost velkých spalovacích motorů, počítáte ještě třeba s osmiválci?

Věříme, že vidlicový osmiválec zůstane ve velkých modelech. Počítáme s ním ve velkých sedanech a ve velkých SUV. V A4 ale osmiválec mít nebudeme.

Psali jsme: Audi a Porsche společně vyvíjejí nové motory V6 a V8

A co naopak malé spalovací motory, nabídnete A4 s tříválcem?

Vždy zvolíme ten správný motor pro naše auto. Máme tříválec, v A4 s ním ale nepočítáme. Máme také malé čtyřválce, o kterých si myslíme, že jsou pro náš automobil a zákazníky lepší řešení.

Hodí se elektrické motory i do sportovních aut?

Díky velkému točivému momentu elektromotoru můžeme udělat velice sportovní auto, bude to ale zřejmě jiný sportovní charakter než dnes. Pokud chcete automobil, který na dálnici pojede dlouho vysokou rychlostí, je elektromotor špatný. Pokud ale chcete skvělou akceleraci k předjetí někoho nebo k rychlému vyjetí na semaforech, je elektrický agregát ideální řešení.

Dočkáme se tedy i elektromotoru ve sportovních modelech RS?

Myslím, že specifická hybridizace bude v budoucnu ve všech typech automobilů. Budeme mít elektrické turbo, rekuperaci brzdné energie nebo mildhybrid.

Jak daleko je taková budoucnost?

Je velice blízko.

Spolupracujeme s TipCars.com
MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma MHD v Praze by mohla být kvůli smogu zdarma

Pražští radní budou v úterý kvůli smogu v hlavním městě…

Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze? Komentář Bohumila Pečinky: Kde vzal Babiš peníze?

Ta aféra skutečně má parametry stát se předvolebním…

Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů Grandi Stazioni na pronájmu nádraží vydělala 65 milionů

Bývalý nájemce pražského hlavního nádraží, italská…

Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví Fincentrum nás poškozovalo, tvrdí Česká spořitelna. Firma o ničem neví

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Nové Subaru XV uvidíme už v Ženevě. Na prvním snímku mu to opravdu sluší!

Dnes 11:53

Nová generace Subaru XV si odbude globální premiéru už na březnovém autosalonu v Ženevě. Podle prvního snímku to bude fešák!




Blesk.cz

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A žaluje ho za matení klientů

Česká spořitelna uťala spolupráci s Fincentrem. A…

Česká spořitelna ukončuje spolupráci s poradenskou společností Fincentrum a podává na ni žalobu. Fincentrum bylo…

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií Galaxy Note 7. Zabrzdil novinku

Samsung se nemůže vzpamatovat z výbušných baterií…

Za případy vznícení chytrých telefonů Galaxy Note 7 jihokorejské společnosti Samsung Electronics stály problémy…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní obdivuhodný rekord

TOP zajímavosti z NHL: Lundqvist čaroval, vlastní…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále. Strýcová končí

Plíšková smetla domácí naději a je ve čtvrtfinále.…

Česká tenistka Karolína Plíšková hladce postoupila do čtvrtfinále ženské dvouhy na Australian Open. Turnajová…

 

Reflex.cz

Otevřený dopis zeleným squatterům aneb Komouš Stropnický to rozjel ve velkém

Otevřený dopis zeleným squatterům aneb Komouš…

Sociální experimenty s majetkem spoluobčanů jsou levici dány do vínku. Mladá levice, to nejprogresivnější z ní —…

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Vlk trpí rakovinou, čeká ho chemoterapie

Kardinál Miloslav Vlk trpí rakovinou plic s metastázami do kostí a čeká ho chemoterapie. Zdravotní problémy se u…

 
 
reklama