1.10. 2015 David Bureš Google+ profil David Bureš

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Šéf vývoje Audi: Elektroauta budou jednou dominovat, s V8 zatím počítáme (rozhovor)

Budoucnost automobilů je podle vedoucího vývoje značky Audi v elektrickém a hybridním pohonu. Spalovací jednotky ale nezatracuje.

Audi na letošním frankfurtském autosalonu prezentovalo koncept e-tron quattro, který naznačuje podobu plánovaného SUV s elektrickým pohonem. O chystané novince jsme si popovídali se šéfem vývoje Audi, Ulrichem Hackenbergem, který se zároveň stará o vývoj aut v celém koncernu VW Group.

Rozhovor se odehrál ještě před vypuknutím kauzy Dieselgate, v němž Hackenberg hraje důležitou roli – od roku 2007 měl na starosti vývoj automobilů značky Volkswagen, a tak se spekuluje o tom, že o podvodném softwaru dobře věděl. I kvůli tomu hrozí, že Hackenberg bude ze svých pozic ve VW Group odvolán, zatím se v nich ale drží. Zpětně vzato je tak rozhodně škoda, že v interview nezaznělo téma turbodieselů. Vedle e-tronu quattro totiž řeč došla právě na budoucnost pohonných jednotek. Hackenberg v tomto ohledu ukázal, že věří hlavně elektrickému pohonu.

Audi chce na začátku roku 2018 uvést na trh SUV s elektrickým pohonem. Nebylo by snazší nabídnout menší elektromobil?

Pro nás techniky by bylo skutečně jednodušší udělat velice nízké auto s perfektní aerodynamikou. Naše marketingové oddělení ale řeklo, že chce SUV, protože ve všech segmentech prodeje takových aut rostou. SUV segmentu C je velice důležitý v USA a Číně, kde je o ně velký zájem. Také evropské poptávka po takových autech roste. Pro nás je nutné zajistit dostatečně prodeje, přičemž v tomto ohledu má největší šance právě SUV.

K tématu: Audi e-tron quattro concept je předobraz elektrického SUV

S jakými konstrukčními komplikacemi se při vývoji potýkáte?

Musíme počítat s větším odporem vzduchu a vyšší hmotností, navíc potřebujeme větší baterie. Na našem konceptu e-tron quattro jsme ukázali, že se intenzivně zabýváme aerodynamikou. Nepracovali jsme jen s tvarem vozu, ale také jsme zjišťovali, co můžeme udělat s některými díly, jako je pohyblivý spoiler, difusor nebo podlaha. Zrcátka jsme pak nahradily systémem kamer.

Mnohé prvky z e-tron quattro je snadné navrhnout pro koncept. Dostanou se ale některá řešení i do sériové výroby?

Jsem přesvědčený, že některé z těchto prvků nabídneme. S vládami například diskutujeme o tom, že bychom vnější zpětná zrcátka rádi nahradili kamerami. Ve Volkswagenu XL1 jsme měli s takovým systémem dobré zkušenosti. Nejsem si ale jist, že se nám povede schválit kamerový systém po celém světě. Proto nabídneme dvě verze – s kamerami a zrcátky. Na dveřních panelech konceptu vidíte, že s oběma řešeními počítáme – displeje v interiéru můžeme nahradit třeba dřevěnými panely.

Nebojíte se konkurenční Tesly, že ovlivní prodeje vašeho elektrického SUV? Audi nabídne SUV s elektrickým pohonem až za tři roky, zatímco Tesla Model X se už prodává.

Tesly se nebojíme. Máme mnoho zákazníků, kteří se nás ptají, kdy takové auto nabídneme. Proto nás marketingové oddělení k takovému vozu dotlačilo. Tesla je náš konkurent. Je dobré mít soupeře, protože nám připravuje trh. Myslím, že s SUV budeme úspěšní.

Nemělo by přesto elektrické SUV přijít na trh dříve?

Na německé dálniční síti bude do roku 2017 vybudováno asi 400 rychlodobíječek. To je velice důležité, musíme dobře načasovat dobu dokončení této sítě a nabídnutí našeho automobilu.

Na jaké platformě bude nové elektrické SUV postaveno?

Je to specifická platforma, která je založena na architektuře MLB. Proto automobil můžeme stavět v továrně připravené na platformu MLB. Je to podobně jako u Golfu, jehož elektrická verze se vyrábí ve stejném závodu jako varianty na benzin, naftu nebo CNG.

Nabídne plánované SUV také jiný pohon než elektrický, třeba hybridní?

S hybridním pohonem bychom potřebovali trochu odlišnou podlahu. Na platformě MLB ale plug-in hybrid můžeme postavit, prvním takovým autem bude Q7, následovaná novou Q5 a A8. Plug-in hybrid tedy je možný, v tuto chvíli se ale soustředíme na plně elektrickou verzi.

Jaký je váš názor na rozvoj elektromobilů? Překonají jednou prodeje aut se spalovacím motorem?

Prodeje budou záležet na velikosti a ceně baterií. Akumulátory jsou stále drahé, a proto s elektromobilem vstupujeme do prémiového segmentu. Víme, že v této třídě velkých aut mají zákazníci dostatek finančních prostředků. Pokud se podíváte do budoucnosti, tak elektromobilita bude dominovat. To je fakt, který však zabere nějaký čas. Záleží na dostupnosti levných baterií.

Bude rozšíření elektromobilů znamenat konec pro spalovací agregáty?

Nelze říct černá, nebo bílá. Budeme mít různou techniku, zůstanou i tradiční zážehové a vznětové motory.

A jaká je budoucnost velkých spalovacích motorů, počítáte ještě třeba s osmiválci?

Věříme, že vidlicový osmiválec zůstane ve velkých modelech. Počítáme s ním ve velkých sedanech a ve velkých SUV. V A4 ale osmiválec mít nebudeme.

Psali jsme: Audi a Porsche společně vyvíjejí nové motory V6 a V8

A co naopak malé spalovací motory, nabídnete A4 s tříválcem?

Vždy zvolíme ten správný motor pro naše auto. Máme tříválec, v A4 s ním ale nepočítáme. Máme také malé čtyřválce, o kterých si myslíme, že jsou pro náš automobil a zákazníky lepší řešení.

Hodí se elektrické motory i do sportovních aut?

Díky velkému točivému momentu elektromotoru můžeme udělat velice sportovní auto, bude to ale zřejmě jiný sportovní charakter než dnes. Pokud chcete automobil, který na dálnici pojede dlouho vysokou rychlostí, je elektromotor špatný. Pokud ale chcete skvělou akceleraci k předjetí někoho nebo k rychlému vyjetí na semaforech, je elektrický agregát ideální řešení.

Dočkáme se tedy i elektromotoru ve sportovních modelech RS?

Myslím, že specifická hybridizace bude v budoucnu ve všech typech automobilů. Budeme mít elektrické turbo, rekuperaci brzdné energie nebo mildhybrid.

Jak daleko je taková budoucnost?

Je velice blízko.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Leo Express chce posílat vlaky na Ukrajinu, čeká na povolení polských úřadů Leo Express chce posílat vlaky na Ukrajinu, čeká na povolení polských úřadů

Český dopravce Leo Express plánuje prodloužit svou…

Babišův nový plán: Česko má být za 12 let inovačním lídrem Evropy Babišův nový plán: Česko má být za 12 let inovačním lídrem Evropy

Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace v čele s…

Piskáček opouští mediální dům Economia, nahradí ho Kleknerová Piskáček opouští mediální dům Economia, nahradí ho Kleknerová

Ředitel redakcí Economie Vladimír Piskáček (39 let)…

Sněmovna schválila zdanění církevních restitucí. Podle opozice jde o úlitbu komunistům Sněmovna schválila zdanění církevních restitucí. Podle opozice jde o úlitbu komunistům

Po několikahodinové debatě 106 poslanců ANO, ČSSD a KSČM…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 





 
BMW X2 xDrive20d M Sport X – Chci být sportovec!

TEST: BMW X2 xDrive20d M Sport X – Chci být sportovec!

Dnes 12:55

BMW v posledních letech hledá všechny možné díry na trhu. Jednu takovou se snaží „ucpat“ i svým nejmenším crossoverem – modelem X2.




Blesk.cz

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se kterým se to podaří?

Chcete miminko? Jak má podle vědců vypadat sex, se…

Podle aktuálních statistik se dnes s problémy s početím potýká zhruba šestina párů. Příčin je mnoho, od různých…

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Děti v Česku ho znají už 54 let! Legendární televizní Večerníček a jeho 40 vteřin trvající znělka celou tu dobu…

 

iSport.cz

Jablonec i Baník mají smůlu. Kozák míří k rivalovi do Liberce!

Jablonec i Baník mají smůlu. Kozák míří k rivalovi…

VÍME PRVNÍ | PŘÍMO Z TURECKA | Podještědské derby bude mít v dubnu ještě větší grády než obvykle. Informace…

Hertl zničil hattrickem Crosbyho i Ovečkina. Byl úžasný, chválí parťák

Hertl zničil hattrickem Crosbyho i Ovečkina. Byl…

To bylo slávy, když Tomáš Hertl ve svém třetím zápase kariéry v roce 2013 vstřelil do sítě New York Rangers…

 

Reflex.cz

Válka o Těšínsko: Československou armádu v roce 1919 zastavily až velmoci, které rozhodly o hranicích

Válka o Těšínsko: Československou armádu v roce 1919…

S rozpadem Rakousko-uherské říše a vznikem nástupnických států vyvstaly nové problémy. Jeden z nich…

Sněmovna schválila zdanění státních náhrad církvím

Sněmovna schválila zdanění státních náhrad církvím

Peněžité náhrady, které církve dostávají od státu za majetek nevydaný v restitucích, zřejmě budou podléhat…