Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šest válců v jedné stopě: Velká galerie (2. díl)

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
V současnosti je nabídka šestiválcových motorek především díky BMW a Honda nejširší v celé jejich historii, ale o místo na slunci se hlásí i německý Horex nebo české Moto FGR.

Šestiválcový motor si našel cestu do sériových motocyklů v sedmdesátých letech, kdy byla uvedena nejprve Benelli 750 Sei, na níž s odstupem několika navázala Honda CBX1000 a Kawasaki Z1300.

Kariéra těchto strojů se uzavřela bez jakýchkoliv nástupců v letech osmdesátých. Pouze Honda přivedla na svět nový šestiválec, ale s protilehlými písky. Tento motor se stal srdcem pro cestovní Gold Wing a následně cruiser F6C Valkyrie.

V prvním desetiletí jednadvacátého století se mohlo zdát, že šestiválce jsou s výjimkou Hondy Gold Wing pouhou slepou vývojovou větví k historii motorek, ale BMW předvedlo, že řadový šestiválec se může stát ideální pohonnou jednotkou velkého cestovního stroje.

Samotná Honda se pak rozhodla využít kvalitního základu v podobě techniky své vlajkové lodi GL1800 Gold Wing pro vznik dvojice atraktivních modelů, spadajících ovšem stále mezi cestovní motorky a cruisery.

Návrat ke kořenům šestiválcových motorek, kdy bylo jejich cílem nabídnout především špičkové dynamické vlastnosti a zasloužený obdiv vzbuzující výkon, mohou představovat stroje značek Horex a Moto FGR.

BMW K 1600 GT

Pro motocykly BMW jsou sice i dnes typickou pohonnou jednotkou především dvouválce s protilehlými písty, ale od první poloviny osmdesátých let tato značka nabízí i řadové motory v rámci modelových řad K, S a F.

Právě řada K zahájila s podélně uloženými čtyřválci a tříválci tradici řadových motocyklových motorů BMW. Prakticky od svého zrození pak představovala až na pár výjimek ideální sportovně-turistické a čistě cestovní stroje.

V roce 2010 pak BMW představilo jedinečné cestovní motorky K 1600 GT a GTL s řadovými šestiválci napříč zavěšenými v rámu, které jsou dnes jedinými nabízenými zástupci řady K a zároveň jedinými sériovými stroji na evropském trhu s touto koncepcí.

BMW K 1600 GT je sportovnějším provedením, které lze lehce identifikovat díky absenci třetího kufru za zády spolujezdce, ale odlišnosti jsou i v designu kapotáže a pozici jezdce. Speciální edice Sport pak nabízí i nižší plexisklo před jezdcem a dvoubarevné provedení, kombinující modrý a černý metalický lak.

Základem tohoto stroje je hliníkový můstkový rám, v němž je zavěšen řadový šestiválec o objemu 1649 cm3 se čtyřmi ventily na válec a elektronickým vstřikováním paliva. BMW vyzdvihuje hmotnost motoru 103 kg i jeho šířku 555 mm, jíž se vyrovná i řadě čtyřválců.

Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 118 kW (160 k) při 7750 min-1 a točivým momentem 175 N.m při 5250 min-1. O přenos těchto hodnot na zadní kolo se stará šestistupňová převodovka a kardan.

BMW K 1600 GT je při rozvoru kol 1680 mm dlouhé 2324 mm a široké 1000 mm nad zrcátky. Sedlo může být ve výšce 810/830 mm nebo na přání se dodává nižší sedlo ve výšce 780/800 mm. O odpružení se starají osvědčené systémy Paralever a Duolever podpořené elektronickým nastavením předpětí typu ESA II.

Hmotnost stroje s plnou 24-litrovou nádrží je 319 kg a jezdci s jeho ovládnutím pomáhá i standardně dodávané ABS. Na přání může být K 1600 GT vybaveno adaptivními světlomety, které tvoří dvojice krajních pomocných reflektorů a středový xenonový projektor, který nesvítí přímo ale přes zrcadlo.

BMW nabízí K 1600 GT za ceny od 569.700 Kč a samozřejmostí je poměrně široka paleta příplatkové výbavy.


BMW K 1600 GTL

Čistě cestovní zaměření má vedle modelu K 1600 GT jeho sourozence K 1600 GTL, který se svými atletičtějším příbuzným sdílí techniku v podobě motoru i provedení rámu a podvozku, ale odlišuje se svými designem, jezdeckou pozicí i výbavou.

BMW uvádí, že ergonomie K 1600 GTL je plně připravena na dlouhé cesty a v otázkách pohodlí nenechává řidiči ani spolujezdci žádná přání nesplněná.

Štíhlá konstrukce jezdcova sedla a dozadu vytažená řidítka umožňují uvolněný posed i při několikahodinové jízdě, zatímco spolujezdec si může užívat velké plochy sedla a komfortní opěrku zad.

Vysoký cestovní komfort může zvyšovat na přání dodávaný systém elektronického přizpůsobení tlumičů ESA II, který upravuje jejich charakteristiky dle aktuální jízdní situace.

BMW K 1600 GTL má stejně jako verze GT rozvor kol 1680 mm, ale jeho celková délka je především díky třetímu kufru na zádi 2489 mm.Především cestovní zaměření tohoto stroje stojí za sedle ve výšce 750 mm, resp. 780 mm u na přání dodávaného vyššího provedení.

Hmotnost tohoto modelu s plnou nádrží o objemu 26,5 litru je 348 kg, kterou ovšem jezdec cítí prakticky jen při manipulaci se strojem při parkování, ale za jízdy vyniká K 1600 GTL ovládatelnosti a rovněž rychlosti. Pro velké cestovní BMW totiž nejsou problémem rychlosti nad 200 km/h.

Rozsáhlejší výbavu i vyšší cestovní komfort si BMW cení na 621.300 Kč za základní provedení K 1600 GTL.


BMW K 1600 GTL Exclusive

Poslední variace na šestiválce značky BMW je zároveň jejich vrcholem. Model K 1600 GTL Exclusive je evolucí provedení GTL v oblasti designu a luxusu. Na první pohled zaujme elegantními kombinacemi barev, které doplňují chromované prvky.

V případě řadového šestiválce nebo rámu s podvozkem se u této verze opět nic nemění, ale rozdíly jsou zde především ve výbavě. Standardem je zde například centrální zamykání s alarmem nebo vyhřívané sedadlo s opěradlem či loketní opěrky pro spolujezdce.

Cestovní komfort posádky je navíc navýšen řadou dalších prvků a nechybí ESA II, DTC, RDC, přídavné LED světlomety, adaptivní xenonové světlomety, druhé brzdové světlo či spodní osvětlení silnice. Funkce palubního počítače BMW Pro byly rozšířeny a bezpečnostní systém chránící motor je součástí standardní výbavy.

Přes výrazné rozšíření standardní výbavy oproti výchozímu GTL došlo pouze k decentnímu navýšení hmotnosti stroje s plnou nádrží na 360 kg a stroj, jehož ceny startují na částce těsně pod 800.000 Kč, je připraven nabídnout i pěkně dynamické svezení.


Honda GL1800 Gold Wing

Vlajková loď značky Honda mezi cestovními stroji se šestiválce dočkala již ve své čtvrté generaci z let 1987 až 2000, ale její nástupce uvedený na počátku jednadvacátého století a figurující v nabídce dodnes přinesl posun všemi směry.

Ve své současné podobě je Honda GL1800 Gold Wing vybavena kapalinou chlazeným dvanáctiventilovým šestiválcovým boxerem SOHC o objemu 1832 cm3 s elektronickým vstřikováním paliva PGM-FI. Tato pohonná jednotka disponuje výkonem 87 kW (118 k) při 5500 min-1 a točivým momentem 167 N.m při 4000 min-1.

Plochý šestiválec je uložen v rámu, který tvoří hliníkový dvojitý nosník. S ohledem na jeho pružnost si Gold Wing vystačí s pětistupňovou manuální převodovkou.Ta je vybavena rychloběhem a sekundárním převodem kardanovým hřídelem.

K přednostem plochého šestiválce o objemu přes 1,8 litru patří vedle jeho výkonu a točivého momentu především hladký chod s nízkými vibracemi, minimalizující únavu jezdce.

Stroj s provozní hmotností 413 kg je dlouhý 2630 mm, široký 945 mm, vysoký 1455 mm a sedlo má 740 mm nad zemí. Bezpečné ovládání a brzdění i při plném zatížení umožňuje kombinovaný protiblokovací brzdový systém C-ABS.

K bezpečnosti přispívá i signalizace zamknutí a odemknutí klíčem s dálkovým ovládáním včetně upozornění na otevřené kufry a funkce pro hledání motocyklu pomocí klaksonu. Ve výbavě pak může být satelitní navigace a nechybí ani tempomat a audio systém se 6 reproduktory, výkonem 80 W a technologií SRS surround.

Komfort jezdce pak může v chladném počasí zvyšovat vyhřívání rukojetí řidítek i sedla a systém ohřívání chodidel. Čelní štít lze pak nastavit do šesti poloh pro dosažení co nejlepší ochrany před větrem a deštěm. Jezdec i spolujezdec mohou dále počítat s více než 150 litry úložného prostoru pro zavazadla.

Honda GL1800 Gold Wing je v současnosti na českém trhu nabízena za ceny od 799.900 Kč.


Honda Gold Wing F6B

Honda v roce 2013 uvedla model Gold Wing F6B a zachytila jím stále se zvyšující popularitu strojů, patřících do kategorie baggerů, co jsou zjednodušeně řečeno lehce očesané cestovní motorky.

Identifikovat lze zástupce této kategorie díky nízkému čelními plexi, absenci horního kufru nebo opěrky spolujezdce, zarovnání linie bočních kufrů se zadním blatníkem a díky všem těmto úpravám celkově nižší siluetě motorky.

Model F6B tedy sází především na styl, i když díky technice pohonné jednotky i podvozku identické jako u výchozí Hondy GL1800 Gold Wing se jedná stále o velmi kultivovaný a komfortní stroj.

Hlavní rozdíly se odehrávají v oblasti designu, kdy F6B postrádá masivní čelní štít, chránící jezdce před větrem i horní kufr s bohatě polstrovanou opěrkou zad a dvojicí reproduktorů po stranách. Další odlišností je užší sedlo a kombinace barev exteriéru.

Provedené změny ušetřily necelých 30 kg z hmotnosti výchozího modelu a výrazné snížení siluety stroje se projevilo i ve snížení těžiště a dalším zlepšení jeho ovladatelnosti.

Ve výbavě F6B sice chybí řada prvků od satelitní navigace přes tempomat až po airbag, ale audio systém se čtyřmi reproduktory je stále k dispozici, i když jezdec si na tomto stroji bude užívat především zábavnější svezení, za nímž stojí výrazně větší chuť vrhat se do zatáček ve srovnání s GL1800 Gold Wing.

Gold Wing F6B v současnosti v ceníku oficiálního zastoupení značky Honda pro český trh nefiguruje, ale v sousedním Německu je pro tento model stanovena cena od 25.000 eur (zhruba 680.000 Kč).


Honda Gold Wing F6C

Honda si již v devadesátých letech na modelu F6C Valkyrie ověřila, že existuje poměrně velká skupina jezdců, toužících po svezení s šestiválcem Gold Wingu bez balastu v podobě masivní přední kapotáže a sestavy kufrů na zádi, soupeřící svými rozměry s barokními katedrálami.

Právě díky nim byl koncem roku 2013 představen model Gold Wing F6C, který je většinou řazen mezi klasické cruisery, ale samotná značka Honda jej uvádí jako power cruiser, což mnohem lépe vystihuje jeho výkony i vzhled.

Srdcem tohoto stroje je stejný plochý šestiválec jako u GL1800 Gold Wing a F6B, disponující zde výkonem 85 kW (115,5 k) při 5500 min-1 a točivým momentem 167 N.m při 4000 min-1. O přenos této síly na zadní kolo se stará pětistupňová převodovka a kardanový hřídel.

Podobně jako motor je z velké cestovní Hondy převzat i rám, i když zde došlo k použití jiného úhlu hlavy řízení a byly provedeny úpravy v prostoru pod sedlem, aby se jeho výška dostala na 734 mm. Kontakt s asfaltem pak zajišťují větší kola obutá do pneumatik o rozměrech 130/60-19 vpředu a a 180/55-17 vzadu.

Honda Gold Wing F6C je dlouhá 2473 mm, široká 942 mm a vysoká 1154 mm. Díky absenci rozměrné kapotáže, chránící jezdce před nepřízní počasí, sady kufru a celé řady prvků výbavy má tento stroj o 70 kg nižší hmotnost než výchozí GL1800 Gold Wing.

Právě výrazné odlehčení této motorky se spolu s její výrazně štíhlejší stavbou postaralo o velmi příjemné jízdní vlastnosti, kdy si jezdec užívá síly šestiválec a zároveň větší zábavy z řízení stroje, u nějž nemusí zápasit s hmotou před a za sebou.

Podobně jako Gold Wing F6B ani model Gold Wing F6C není v aktuální ceníků českého zastoupení značky Honda, ale u německých sousedů jeho cena startuje na částce 21.195 eur (okolo 575.000 Kč).


Horex VR6

Původní značka Horex byla založena v roce 1923 a v její nabídce byla řada motocyklů s motory o objemu od 250 do 800 cm3. Historie této společnosti se uzavřela v roce 1960, kdy ji převzal Daimler-Benz a výrobu motocyklů ukončil.

Za reinkarnací značky Horex stojí Clemens Neese a Frank Fischer, kteří v roce 2007 odkoupili práva na její používání. Ve stejném roce byl dokončen projekt pohonné jednotky motocyklu, jehož premiéra se odehrála v červnu roku 2010. Bohužel úspěšný návrat na trh se nekonal a společnost nakonec skončila v insolvenci.

Naštěstí se Horex VR6 nestal jedním z mnoha velkých snů se špatným koncem a našel se investor v podobě společnosti 3C-Carbon a již v loňském roce byl vystaven modernizovaný šestiválcový stroj, který je nyní nabízen ve dvou základních verzích Classic a Café Racer, které doplňují limitované série Black Edition, Silver Edition a Snowdance.

Srdcem Horexu VR6 je vidlicový šestiválec, jehož dvě řady válců svírají úhel 15 stupňů. Motor o objemu 1218 cm3 je vybaven třemi vačkovými hřídeli, kdy ta prostřední zároveň ovládá sací ventily předních válců a výfukové ventily zadních válců. Kompaktní pohonná jednotka s celkovou šířkou 430 mm má spojovat vlastnosti vidlicového a řadového motoru.

Dvojice standardních modelů disponuje výkonem 120 kW (163 k) a točivým momentem 138 N.m, zatímco stroje z limitovaných edicí mají výkon 125 kW (170 k) a točivý momentm 138 Nm. Síla motoru je přenášena na zadní jednostranně uchycené kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky a ozubeného řemenu.

Motor Horexu je zavěšen v hliníkovém rámu s ocelovou hlavou uchycení přední vidlice. Již základní provedení Classic a Café Racer se mohou pochlubit komponenty odpružení značky Öhlins a brzdami Brembo. Oba stroje mají sedlo ve výšce 780 mm, ale odlišují se umístěním řidítek a především provedením sedla, kdy Classic je dvoumístný a Café Racer jednomístný.

Limitované edice pak sázejí vedle vyššího výkonu a produkce omezené vždy na 33 exemplářů i na vytříbený design, kdy u Black Edition a Silver Edition již jejich označení dává jasně najevo, že zde hraje prim černá, resp. stříbrná barva, zatímco Snowdance nabízí neokoukané spojení bílé a stříbrné barvy.

Zájemci o základní Horex VR6 Classic si musí připravit minimálně 38.500 eur (zhruba 1.045.000 Kč), zatímco Café Racer přijde na 42.500 eur (okolo 1.155.000 Kč).


FGR Midalu

Společnost Moto FGR z Ústí nad Orlicí se primárně věnuje silničním motocyklovým závodům, ale 14. ledna 2011 oficiálně představila stroj pojmenovaný Midalu, který svou pohonnou jednotkou překonává drtivou většinu motorek, s nimiž se lze potkat v běžném silničním provozu.

Počátky motocyklů se značkou FGR spadají do roku 2001, kdy se začalo pracovat na motoru pro závodní stopětadvacítku. Ten byl v závodech poprvé použit v roce 2003, tehdy ještě v rámu značky Honda. O rok později již FGR vyslalo do boje stroj s vlastním motorem, trubkovým rámem a vidlicí. V současnosti již má závodní tým této společnosti za sebou dvanáct sezón a může se mimo jiné pochlubit čtyřmi tituly.

Vraťme se ale ke stroji, který ke jménu FGR obrátil pozornost prakticky celého motoristického světa. Inspirací pro jeho vývoj se stal německý Münch Mammut 2000, který měl před deseti lety nejvýkonnější motor vlastní konstrukce a zároveň největší objem.

V letech 2000 až 2002 bylo vyrobeno jen 15 strojů s turbodmychadlem přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem o výkonu 191 kW (260 k). Původně mělo vzniknout 250 strojů s cenou od 168.200 německých marek. Abychom byli v obraze, tak Yamaha R1, Suzuki GSX-R 1000 tehdy stály 24.500 německých ma¬rek.

Právě díky tomuto německému stroji napadlo Miroslava Felgra vyrobit motocykl s největším objemem motoru na světě. V roce 2005, když byla Ministerstvem průmyslu schválena dotace, se začalo pracovat na vývoji pohonné jednotky, jejímž konstruktérem je Oldřich Kreuz. První motor byl vyroben v roce 2007 a slavnostně představen v lednu roku 2008.

Vidlicový šestiválec byl představen i veřejnosti na výstavě Motocykl 2008. Ve stejném roce, kdy byl motor odhalen veřejnosti bylo vypsáno výběrové řízení na designéra. Přihlásilo se jich 45 a z jejich návrhů bylo vybráno 11 nejlepších. Ty postoupily do druhého kola výběrového řízení, které bylo uzavřeno na konci února roku 2009 a jeho vítězem se stal Stanislav Hanuš.

Ve stejném roce, kdy byl vybrán designér se pracovalo na výrobě rámu, zadní vidlice a dalších komponentů. V roce 2010 probíhalo testování a doladění designu. Výsledek několikaletého vývoje, který probíhal za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu, se představil v lednu roku 2011.

Základem FGR Midalu je příhradový rám z ocelových trubek a samonosná karbonová nádrž. Ke skvostům podvozku s rozvorem kol 1527 mm patří zadní kyvná vidlice z hliníkové slitiny 7022, která kopíruje vzhled vidlice závodní FGR 125 GP. Vpředu je použita plně stavitelná Upside-Down vidlice Öhlins a stejnou značku nese i stavitelná jednotka odpružení zadní vidlice.

Srdcem stroje o hmotnosti 270 kg je napříč uložený vidlicový šestiválec o objemu 2442 cm3 se čtyřventilovou technikou a elektronickým vstřikováním paliva, který prostřednictvím šestistupňové převodovky a 12lamelové antihopingové spojky. posílá na zadní kolo okolo 177 kW (240 k) a točivým momentem přes 200 N.m.

O zkrocení FGR Midalu se starají brzdy Brembo Racing. Vpředu jsou použity dva kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovými radiálními třmeny a vzadu je kotouč o průměru 210 mm se čtyřpístkovým třmenem. Lehká kola OZ jsou obuta do pneumatik o rozměrech 120/70 ZR17 vpředu a 200/50 ZR17 vzadu.

Na vzniku FGR Midalu se podílelo celkem 44 firem z ČR, Německa a Itálie. Podle původních plánu měla být již v roce 2013 k dispozici finální verze tohoto stroje, ale tým Moto FGR v roce 2012 neplánovaně vstoupil do MotoGP, což se negativně projevilo na zpomalení vývoje a produkce šestiválce.

Podle dostupných informací se FGR Midalu v loňském roce dočkalo své finální podoby a letos má být dokončena výroba nulté série v podobě šesti motocyklů. Pro následující léta se pak počítá s individuální výrobou na přímou objednávku.


Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
15. 6. 2016 07:57
Motocykl s největším motorem???
Pokud vím tak to jsou motocykly BossHoss => Boss Hoss Cycles is an American motorcycle manufacturer, founded by Monte Warne in 1990 and based in Dyersburg, Tennessee. The company manufactures special high-performance motorcycles and trikes equipped with V8 engines, produced by Chevrolet, ranging in size from 350 cubic inches (5.7 liters) to 502 cubic inches (8.2 liters), equipped with semi-automatic transmissions, making them by far the most powerful motorcycles in the world. By the mid-1990s, Boss Hoss was selling 300 vehicles per year.[1] As of 2006, Boss Hoss has sold over 4,000 vehicles.[2] (Wikipedia).
Jejich stránky: [odkaz]
13. 6. 2016 22:25
krasavec
Bavoraček prostě paráda.