Sestra Gábina v akci: sanitka Ford Transit Custom Kombi 310 L2
Prostřední z trojice nabízených Fordů Transit, verze Custom, má na mušce stejné zákazníky jako třeba Volkswagen Multivan. A díky nové přestavbě české firmy Prevon to platí i pro sanitku. Tu od Volkswagenu jsme testovali před čtyřmi lety, Fordovo pojetí přepravy nemocných jsme okusili za volantem provedení Transit Custom Kombi 310 Trend L2 s turbodieselem 2.2 TDCi/92 kW. Přesně takový model s akční cenou 592 150 Kč bez DPH
v bílé barvě musel zákazník zaškrtnout v ceníku, aby následně zamířil do českých Ketkovic, kde z něj udělali fešného zdravotního pomocníka. Po pravdě nás překvapil zájem, jaký nový typ sanitky v Praze vyvolal. Ani by nás nenapadlo, že tahle auta někdo řeší. Obzvlášť když za volantem sedí nezajímavý redaktor Světa motorů, a ne třeba podstatně zajímavější sestřička Gábina.
Rozdílů jako šafránu
Od volantu se sanitní verze poznává těžko. Moderní a útulný třímístný interiér je stejný jako v každém jiném customu. Má sem tam nějaké nedostatky v ergonomii ovladačů, ale nabízí příjemnou řidičskou pozici a spoustu odkládacích prostor. „Skoro jako v osobáku,“ hodnotí kabinu sestřička Gábina. Jediný rozdíl proti dodávce, co jezdí u vás ve firmě, představuje trojúhelníkový panel nad řadicí pákou. Na něj úpravce soustředil spínač majáků, sirény a osvětlení přepravního prostoru. V provozu nám to legislativa ani morálka nedovolily, ale v polích za městem jsme si přece jen zahoukali – slušný virvál a hned několik různých tónů.
Radši jen nanečisto
Dobrovolně by se do sanitky hrnul málokdo, ale test je test, takže vyrážíme na obhlídku sanitní vestavby. Vzhledem k panujícím vedrům raději pod odborným dohledem naší sestřičky.
Boční dveře jsou určeny pohyblivým pacientům, nastupování usnadňuje schod. Z auta dost trčí a není sklopný, to měl volkswagen vyřešené líp. K trojici sedadel je pohodlný přístup, místa tu najdete dost, optimální teplotu zajistí ventilační okénka nebo klimatizace.
Zadní výklopná stěna umožňuje naložení imobilních osob – buď na pojízdném infarktovém křesle, nebo polohovatelných nosítkách s oddělitelným
podvozkem. Manipulaci s obojím jsme zvládli i bez návodu. Oceňujeme dobrou fixaci všech pohyblivých komponentů, při jízdě nic nedrnčelo.
Sportovní geny nezapře
Podvozek customu není vzorem plavnosti, ale pro dané účely je komfort jízdy solidní. Ovladatelnost vozu je fordovsky dobrá i při svižnějším tempu,
během jízdy s majáky se může řidič na svou sanitku plně spolehnout.
Stejně jako na silný diesel, zde s odpojeným ekologickým omezovačem rychlosti. Má sice ospalejší reakce na povely plynového pedálu, ale když už jede, tak hezky a moc nebaští. Dá se dosáhnout 8,5 litru, na proklamovanou spotřebu 6,4 l/100 km však zapomeňte.
Plusy
- Dlouhé převody šetří palivo a snižují hluk motoru
- Příjemné jízdní vlastnosti
- Množství odkládacích prostor v interiéru
Minusy
- Pomalé reakce motoru
- Horší komfort zadní nápravy
- Malá nosnost a hmotnost vleku
Technické údaje | |
Motor | Přeplňovaný vznětový čtyřválec, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 2198 cm3 |
Rozvod | DOHC |
Válce/ventily | 4/4 |
Výkon | 92 kW při 3500 ot./min |
Točivý moment | 350 N.m při 1500-2000 ot./min. |
Pohon | předních kol |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Nejvyšší rychlost | elektronicky omezena na 157 km/h |
Emise CO2 | 168 g/km. |
Kombinovaná spotřeba | 6,4 l/100 km |
Rozvor náprav | 3300 mm |
Délka x šířka x výška | 5339 x 1986 x 1909 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 2570/605 kg |
Objem palivové nádrže | 80 l |
Pneu | 215/65 R 16 |
Objem přepravního prostoru | 6,83 m3 |
Záruky | Celková záruka 2 roky, 2 roky na lak, 12 let na neprorezavění karoserie. |
Základní cena testované verze | 532 480 Kč bez DPH (akční cena - zadní klimatizace 18 000 Kč, autorádio s USB 8500 Kč, prosklené zadní výklopné dveře 6000 Kč, výklopná zadní okna 4500 Kč, sleva na kombi bez sedadel 30 000 Kč). |
Cena plně vybavené sanitní vestavby | 296 100 Kč bez DPH |
Celková cena sanitky | 828 580 Kč bez DPH (akční cena) |