Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Setra S 515/516 MD, S 511/519 HD: Zkompletováno

Ladislav Černý
Diskuze (4)
V Rakousku jsme vyzkoušeli čtyři nové typy pětistovkové řady Setry, které završily celkovou modelovou obnovu.

Čtveřici novinek můžeme rozdělit na dvě dvojice. Jedna se týká délky autobusu (S 511 a 519), druhá pak výšky i délky (S 515 a 516). Všechny spadají do kategorie Comfortclass, což je zřetelné na exteriéru i v interiéru.

Středněpodlažní MD

Nejdříve jsme usedli za volant typu S 515 MD, který s celkovou výškou 3,56 m včetně klimatizace patří do středního segmentu. Proti HD provedení se střecha nachází o 21 cm níže. Po vstupu do vozidla jsme však viděli, že výrobce i v provedení MD zachoval vnitřní prostorový koncept s výškou 2,1 metru pro cestující. Jde tedy o vozidlo s kombinovaným použitím nejen v turistické přepravě.

Logicky tedy muselo dojít ke snížení nákladových prostorů, což bylo zřetelné na karoserie přímo nad podběhy kol. MD postrádalo zásuvku nad koly, o jejíž výšku bylo celkově sníženo. Nástup předními dveřmi také prozradil snížený koncept, protože po čtyřech klasických schůdcích se už pátý příčný z HD provedení nevyskytoval. Úložné prostory přesto dosahovaly celkově osmi kubických metrů včetně toalety pak 6,1 m3.

Kratší se 7,7 litru

Středněpodlažní řada MD se skládá ze dvou délkových typů S 515 MD (12,295 m) a S 516 MD o délce 13,115 m. Vyzkoušeli jsme kratší verzi poháněnou 7,7litrovým agregátem OM 936 spojenou se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Go 190-6. Jedná se tedy o ústrojí bohatě naddimenzované pro motor OM 936, což je jistě výborná zpráva pro mnohaleté používání.

Autokar S 515 MD mířící na co nejlepší poměr užitné hodnoty a ceny nás zaujal snadnou ovladatelností a slušnou akcelerací v nížinatém terénu. Snadné řazení nám umožňovalo se zcela soustředit na jemnost odpružení a práci několika asistenčních systémů. Pouze při výjezdu z kruhového objezdu do prudkého stoupání bylo třeba šestiválec o výkonu 260 kW/1400 N.m vytočit na 1800 min-1, aby další stupeň byl schopen zvládnout náročné stoupání. Na rovině jsme jezdili ekonomicky v otáčkách 900-1300 min-1 a dosahovali solidní dynamiky. Středněpodlažní autobus jsme také chtěli poznat jako cestující na poslední řadě sedadel, abychom vyzkoušeli odhlučnění motoru. Navzdory nízké podlaze se výrobci podařilo utlumit zvukový projev motoru natolik, že jsme bez problémů mohli polohlasně komunikovat s ostatními.

Klubový kraťas

Kdo je zvyklý na klasické vysoké coache nebo nízké městské autobusy, bude mu připadat speciální typ S 511 HD nezvykle. Vozidlo s výškou 3,77 m je pouze 10,465 m dlouhé a stojí na pětimetrovém rozvoru. Během jízdy v obci vykazoval mnohem lepší manévrovatelnost, než nabízejí běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Typ 511 ještě přidával vysokou dávku luxusu v interiéru, vzhledem k délce vozidla extrémní zavazadlové prostory o objemu 7,5 m3 s dveřmi za zadní nápravou. U tohoto spíše klubového autobusu lze však očekávat toaletu a druhé dveře mezi nápravami, což pak dovoluje zavazadelníky o stále pěkném objemu 5,3 m3.

Další klenot nejmenšího zástupce pětistovkové řady tvořil objemný šestiválec OM 470 o výkonu 290 kW. Byl spojený s osmistupňovou automatizovanou převodovkou Go 250-8, takže toto spojení nám za volantem i cestujícím zajišťovalo mimořádnou dynamiku s vysokým komfortem. Tento pohonný řetězec je také dostupný k delšímu provedení středněpodlažního typu S 516 MD.

Patnáctimetr

Nejdelší setrou řady 500 se stal typ S 519 HD s celkovými 14,945 metry. Ve tříhvězdičkovém obsazení a s toaletou nabízela 65 + 1 sedadel, bez WC je možné 71 sedadel. Tato obsaditelnost se již velmi blíží patrovému typu S 431 DT s 83 místy.

Velkokapacitní S 519 HD směřuje na dlouhé turistické či linkové trasy, proto jsme jej vyzkoušeli zejména na dálnici. Třínápravový autobus prokázal tak velkou směrovou stabilitu, že se řízení zdálo být až příliš snadné. Zároveň nás překvapilo ticho i při plné rychlosti 100 km/h. V tomto tempu šestiválec OM 471 o výkonu 350 kW (2300 N.m) točil jen 1200 min-1, což přispívalo k cestovní pohodě i na pětici samostatných křeslech v zádi vozidla. Vyzkoušeli jsme také predikativní tempomat PPC, který podle načtené topografie trasy upravoval točivý moment motoru tak, aby vozidlo co nejvíce využívalo svou kinetickou energii například před vrcholem byť mírného stoupání.

Sedadlo řidiče Voyage plus vybavené všemožným nastavením nám poskytlo tolik komfortu, že čas strávený za volantem nám připadal spíše jako odpočinek. Tak by to mělo být i v běžné přepravě osob, aby řidič vezoucí takové množství cestujících byl stále v pohodě schopen bleskurychle řešit případné krizové situace. Ty také hlídala elektronika pomocí systému předcházení srážkám Front Collision Guard.

Ladislav Černý
Diskuze (4)
9. 3. 2015 19:07
Uzke ulicky?
"...Krátký klubový typ S 511 HD se snadno proplétal i úzkými uličkami..."

Ta "uzka ulicka" je odbocka z hlavnej cesty cez Breitenbrunn do Kirchengasse. Poznam to podla tych vezovych hodin. Uistujem vas, ze to nie su este ziadne uzke ulicky, ani pre autobus...
9. 3. 2015 14:49
Re: Karosa
Vzhledem k tomu, co jsi tu vyplodil v minulosti mě tvůj příspěvek nepřekvapil. Karosu koupilo Iveco a nyní vyrábí autobusy pod názvem Irisbus.
Snižuješ se k invektivám, který nemají opodstatnění...
Avatar - Auto CZ
9. 3. 2015 12:56
Karosa
A či vari zlaté české ručičky zaspali a posledným autobusom bola dymiaca Karosa? Takí šikovný a múdri národ, a nevie v dnešnej dobe vyrobiť autobus?
9. 3. 2015 10:00
Fotografie
[odkaz]
Moze mi niekto vysvetlit co je toto? Cim ste to fotili, mobilom? Neuveritelne co si dnes niektori "novinari" dovolia publikovat...