9.3. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Setra S 515/516 MD, S 511/519 HD: Zkompletováno

 

V Rakousku jsme vyzkoušeli čtyři nové typy pětistovkové řady Setry, které završily celkovou modelovou obnovu.

Čtveřici novinek můžeme rozdělit na dvě dvojice. Jedna se týká délky autobusu (S 511 a 519), druhá pak výšky i délky (S 515 a 516). Všechny spadají do kategorie Comfortclass, což je zřetelné na exteriéru i v interiéru.

Středněpodlažní MD

Nejdříve jsme usedli za volant typu S 515 MD, který s celkovou výškou 3,56 m včetně klimatizace patří do středního segmentu. Proti HD provedení se střecha nachází o 21 cm níže. Po vstupu do vozidla jsme však viděli, že výrobce i v provedení MD zachoval vnitřní prostorový koncept s výškou 2,1 metru pro cestující. Jde tedy o vozidlo s kombinovaným použitím nejen v turistické přepravě.

Logicky tedy muselo dojít ke snížení nákladových prostorů, což bylo zřetelné na karoserie přímo nad podběhy kol. MD postrádalo zásuvku nad koly, o jejíž výšku bylo celkově sníženo. Nástup předními dveřmi také prozradil snížený koncept, protože po čtyřech klasických schůdcích se už pátý příčný z HD provedení nevyskytoval. Úložné prostory přesto dosahovaly celkově osmi kubických metrů včetně toalety pak 6,1 m3.

Kratší se 7,7 litru

Středněpodlažní řada MD se skládá ze dvou délkových typů S 515 MD (12,295 m) a S 516 MD o délce 13,115 m. Vyzkoušeli jsme kratší verzi poháněnou 7,7litrovým agregátem OM 936 spojenou se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Go 190-6. Jedná se tedy o ústrojí bohatě naddimenzované pro motor OM 936, což je jistě výborná zpráva pro mnohaleté používání.

Autokar S 515 MD mířící na co nejlepší poměr užitné hodnoty a ceny nás zaujal snadnou ovladatelností a slušnou akcelerací v nížinatém terénu. Snadné řazení nám umožňovalo se zcela soustředit na jemnost odpružení a práci několika asistenčních systémů. Pouze při výjezdu z kruhového objezdu do prudkého stoupání bylo třeba šestiválec o výkonu 260 kW/1400 N.m vytočit na 1800 min-1, aby další stupeň byl schopen zvládnout náročné stoupání. Na rovině jsme jezdili ekonomicky v otáčkách 900-1300 min-1 a dosahovali solidní dynamiky. Středněpodlažní autobus jsme také chtěli poznat jako cestující na poslední řadě sedadel, abychom vyzkoušeli odhlučnění motoru. Navzdory nízké podlaze se výrobci podařilo utlumit zvukový projev motoru natolik, že jsme bez problémů mohli polohlasně komunikovat s ostatními.

Klubový kraťas

Kdo je zvyklý na klasické vysoké coache nebo nízké městské autobusy, bude mu připadat speciální typ S 511 HD nezvykle. Vozidlo s výškou 3,77 m je pouze 10,465 m dlouhé a stojí na pětimetrovém rozvoru. Během jízdy v obci vykazoval mnohem lepší manévrovatelnost, než nabízejí běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Typ 511 ještě přidával vysokou dávku luxusu v interiéru, vzhledem k délce vozidla extrémní zavazadlové prostory o objemu 7,5 m3 s dveřmi za zadní nápravou. U tohoto spíše klubového autobusu lze však očekávat toaletu a druhé dveře mezi nápravami, což pak dovoluje zavazadelníky o stále pěkném objemu 5,3 m3.

Další klenot nejmenšího zástupce pětistovkové řady tvořil objemný šestiválec OM 470 o výkonu 290 kW. Byl spojený s osmistupňovou automatizovanou převodovkou Go 250-8, takže toto spojení nám za volantem i cestujícím zajišťovalo mimořádnou dynamiku s vysokým komfortem. Tento pohonný řetězec je také dostupný k delšímu provedení středněpodlažního typu S 516 MD.

Patnáctimetr

Nejdelší setrou řady 500 se stal typ S 519 HD s celkovými 14,945 metry. Ve tříhvězdičkovém obsazení a s toaletou nabízela 65 + 1 sedadel, bez WC je možné 71 sedadel. Tato obsaditelnost se již velmi blíží patrovému typu S 431 DT s 83 místy.

Velkokapacitní S 519 HD směřuje na dlouhé turistické či linkové trasy, proto jsme jej vyzkoušeli zejména na dálnici. Třínápravový autobus prokázal tak velkou směrovou stabilitu, že se řízení zdálo být až příliš snadné. Zároveň nás překvapilo ticho i při plné rychlosti 100 km/h. V tomto tempu šestiválec OM 471 o výkonu 350 kW (2300 N.m) točil jen 1200 min-1, což přispívalo k cestovní pohodě i na pětici samostatných křeslech v zádi vozidla. Vyzkoušeli jsme také predikativní tempomat PPC, který podle načtené topografie trasy upravoval točivý moment motoru tak, aby vozidlo co nejvíce využívalo svou kinetickou energii například před vrcholem byť mírného stoupání.

Sedadlo řidiče Voyage plus vybavené všemožným nastavením nám poskytlo tolik komfortu, že čas strávený za volantem nám připadal spíše jako odpočinek. Tak by to mělo být i v běžné přepravě osob, aby řidič vezoucí takové množství cestujících byl stále v pohodě schopen bleskurychle řešit případné krizové situace. Ty také hlídala elektronika pomocí systému předcházení srážkám Front Collision Guard.

Spolupracujeme s TipCars.com
Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“ Tesla má opět problém s výrobní kapacitou, nestíhá dodávat „domácí baterie“

Společnost Tesla nezvládá uspokojovat poptávku po svých…

TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz? TOP 4: Největší investice George Sorose. Kde drží nejvíce peněz?

Investiční fond amerického finančníka a miliardáře George…

Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“ Podnikové služby zaměstnávají již 100 tisíc lidí a 4000 „robotů“

Český sektor podnikových služeb vzrostl v roce 2018 o 12…

Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny Miliardář Hubáček prodal distributora elektřiny

Společnost Unicapital Energy patřící do skupiny…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů Nový SsangYong Korando se odhaluje. Nabídne kufr o objemu 551 litrů

Ještě před oficiální premiérou v Ženevě nám SsangYong…

 





 
McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

McLaren znovu ujistil své fandy: SUV nikdy nepostavíme!

Včera

Heslem nikdy neříkej nikdy se britský výrobce supersportů neřídí. Zastoupení McLarenu totiž trvá na tom, že sportovně-užitkový vůz nikdy nenabídne.




Blesk.cz

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní ráno: Tohle dětem rozhodně nedělejte!

Čtyřnásobná máma prozradila, jak mít klidné školní…

Také jsou pro vás ranní chvíle, než děti odejdou do školy, těmi nejvíce adrenalinovými z celého dne? A chtěli…

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam kvůli večírku!

Tajná návštěva Meghan v New Yorku: Zavítala tam…

Vévodkyně Meghan (37) zariskovala se zdravím nenarozeného potomka, jelikož těhotná sedla do letadla a opustila…

 

iSport.cz

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám Mueller, smutnil Holík

Kometa v první třetině bez střely. Chyběl nám…

Nízký počet inkasovaných branek zastiňuje mizerná produktivita, z posledních pěti utkání se střelecky prosadili…

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem. Jejich věc, říká Pech

Další blamáž Sparty! Fans protestovali tichem.…

Dali jasně najevo svou nespokojenost. Snad poprvé v sezoně. Fanoušci Sparty jsou pravděpodobně ti nejtrpělivější…

 

Reflex.cz

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek výročí oslaví v kině v novém animovaném filmu

Nejznámějšímu českému komiksu je 50 let. Čtyřlístek…

Čtyři legendární postavičky Pinďa, Bobík, Myšpulín, Fifinka se poprvé objeví v klasické animované podobě a…

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na mezinárodní scéně. Rusko mají spasit fake news

Putin ve Venezuele riskuje obří prohru na…

Pokud je potřeba, nasadí ruský prezident Vladimir Putin sílu. Uplatnil ji kdysi v Gruzii a v posledních letech…