9.3. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Setra S 515/516 MD, S 511/519 HD: Zkompletováno

 

V Rakousku jsme vyzkoušeli čtyři nové typy pětistovkové řady Setry, které završily celkovou modelovou obnovu.

Čtveřici novinek můžeme rozdělit na dvě dvojice. Jedna se týká délky autobusu (S 511 a 519), druhá pak výšky i délky (S 515 a 516). Všechny spadají do kategorie Comfortclass, což je zřetelné na exteriéru i v interiéru.

Středněpodlažní MD

Nejdříve jsme usedli za volant typu S 515 MD, který s celkovou výškou 3,56 m včetně klimatizace patří do středního segmentu. Proti HD provedení se střecha nachází o 21 cm níže. Po vstupu do vozidla jsme však viděli, že výrobce i v provedení MD zachoval vnitřní prostorový koncept s výškou 2,1 metru pro cestující. Jde tedy o vozidlo s kombinovaným použitím nejen v turistické přepravě.

Logicky tedy muselo dojít ke snížení nákladových prostorů, což bylo zřetelné na karoserie přímo nad podběhy kol. MD postrádalo zásuvku nad koly, o jejíž výšku bylo celkově sníženo. Nástup předními dveřmi také prozradil snížený koncept, protože po čtyřech klasických schůdcích se už pátý příčný z HD provedení nevyskytoval. Úložné prostory přesto dosahovaly celkově osmi kubických metrů včetně toalety pak 6,1 m3.

Kratší se 7,7 litru

Středněpodlažní řada MD se skládá ze dvou délkových typů S 515 MD (12,295 m) a S 516 MD o délce 13,115 m. Vyzkoušeli jsme kratší verzi poháněnou 7,7litrovým agregátem OM 936 spojenou se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Go 190-6. Jedná se tedy o ústrojí bohatě naddimenzované pro motor OM 936, což je jistě výborná zpráva pro mnohaleté používání.

Autokar S 515 MD mířící na co nejlepší poměr užitné hodnoty a ceny nás zaujal snadnou ovladatelností a slušnou akcelerací v nížinatém terénu. Snadné řazení nám umožňovalo se zcela soustředit na jemnost odpružení a práci několika asistenčních systémů. Pouze při výjezdu z kruhového objezdu do prudkého stoupání bylo třeba šestiválec o výkonu 260 kW/1400 N.m vytočit na 1800 min-1, aby další stupeň byl schopen zvládnout náročné stoupání. Na rovině jsme jezdili ekonomicky v otáčkách 900-1300 min-1 a dosahovali solidní dynamiky. Středněpodlažní autobus jsme také chtěli poznat jako cestující na poslední řadě sedadel, abychom vyzkoušeli odhlučnění motoru. Navzdory nízké podlaze se výrobci podařilo utlumit zvukový projev motoru natolik, že jsme bez problémů mohli polohlasně komunikovat s ostatními.

Klubový kraťas

Kdo je zvyklý na klasické vysoké coache nebo nízké městské autobusy, bude mu připadat speciální typ S 511 HD nezvykle. Vozidlo s výškou 3,77 m je pouze 10,465 m dlouhé a stojí na pětimetrovém rozvoru. Během jízdy v obci vykazoval mnohem lepší manévrovatelnost, než nabízejí běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Typ 511 ještě přidával vysokou dávku luxusu v interiéru, vzhledem k délce vozidla extrémní zavazadlové prostory o objemu 7,5 m3 s dveřmi za zadní nápravou. U tohoto spíše klubového autobusu lze však očekávat toaletu a druhé dveře mezi nápravami, což pak dovoluje zavazadelníky o stále pěkném objemu 5,3 m3.

Další klenot nejmenšího zástupce pětistovkové řady tvořil objemný šestiválec OM 470 o výkonu 290 kW. Byl spojený s osmistupňovou automatizovanou převodovkou Go 250-8, takže toto spojení nám za volantem i cestujícím zajišťovalo mimořádnou dynamiku s vysokým komfortem. Tento pohonný řetězec je také dostupný k delšímu provedení středněpodlažního typu S 516 MD.

Patnáctimetr

Nejdelší setrou řady 500 se stal typ S 519 HD s celkovými 14,945 metry. Ve tříhvězdičkovém obsazení a s toaletou nabízela 65 + 1 sedadel, bez WC je možné 71 sedadel. Tato obsaditelnost se již velmi blíží patrovému typu S 431 DT s 83 místy.

Velkokapacitní S 519 HD směřuje na dlouhé turistické či linkové trasy, proto jsme jej vyzkoušeli zejména na dálnici. Třínápravový autobus prokázal tak velkou směrovou stabilitu, že se řízení zdálo být až příliš snadné. Zároveň nás překvapilo ticho i při plné rychlosti 100 km/h. V tomto tempu šestiválec OM 471 o výkonu 350 kW (2300 N.m) točil jen 1200 min-1, což přispívalo k cestovní pohodě i na pětici samostatných křeslech v zádi vozidla. Vyzkoušeli jsme také predikativní tempomat PPC, který podle načtené topografie trasy upravoval točivý moment motoru tak, aby vozidlo co nejvíce využívalo svou kinetickou energii například před vrcholem byť mírného stoupání.

Sedadlo řidiče Voyage plus vybavené všemožným nastavením nám poskytlo tolik komfortu, že čas strávený za volantem nám připadal spíše jako odpočinek. Tak by to mělo být i v běžné přepravě osob, aby řidič vezoucí takové množství cestujících byl stále v pohodě schopen bleskurychle řešit případné krizové situace. Ty také hlídala elektronika pomocí systému předcházení srážkám Front Collision Guard.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán Spojené státy si v Sýrii ponechají vojáky, nechtějí podpořit Asada a Írán

Spojené státy si v rámci své nové strategie ponechají v…

Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie Britští poslanci schválili odluku od práva Evropské unie

Poslanci Dolní sněmovny britského parlamentu v…

Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů Sněmovna vyzvala vládu, aby zablokovala zavedení mechanismu pro přerozdělování azylantů

Vláda by při projednávání unijní reformy azylové politiky…

Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií Miliardář Světlík patrně přijde o další vítkovický podnik, chystá prodej části akcií

Nový investor, se kterým jedná společnost Vítkovice Heavy…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy! Potvrzeno: Nová Škoda Fabia míří do Ženevy!

Na březnovém autosalonu v Ženevě představí Škoda Auto…

Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí Škoda loni prodala 1,2 milionu aut. Nejdůležitější trh překvapí

O více než šest procent navýšila v roce 2017, oproti tomu…

 





 
Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Legenda je zpátky! Land Rover Defender se vrací s pětilitrovým osmiválcem

Včera

Britská automobilka postaví 150 exemplářů speciálního osmiválcového Defenderu. Bude se jednat o vůbec nejsilnější „defík“ historie.




Blesk.cz

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti už zemřeli

Nemocných chřipkou v Česku přibývá. Čtyři pacienti…

Nemocných chřipkou od minulého týdne přibylo o 12 procent. Je jich asi 1110 na 100 tisíc obyvatel. Zatím nejde o…

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů nocovaly v autech na dálnici

Sněhová vánice ochromila Skotsko. Stovky řidičů…

Stovky řidičů ve Skotsku musely strávit noc na dnešek ve svých autech kvůli přívalu sněhu, který zasypal hlavní…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa čeká druhá operace

Kolomý dojel čtvrtý, Češi mají problémy. Klymčiwa…

Martin Kolomý s kamionem Tatra se postaral o nejlepší český výsledek v 11. etapě Rallye Dakar. Pilot týmu…

 

Reflex.cz

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude kolem nás. Kde je hledat?

Očima libertariána: Důvody k optimismu jsou všude…

Média přinesla zprávu, že ČR je šampiónem inovací. Často takovéto zprávy zapadnou díky standardnímu mediálnímu…

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik, který předpověděl obě světové války

Winston Churchill – válečník i prozíravý politik,…

Zájmy Britského impéria obhajoval Winston Churchill nejen jako politik, ale také „se šavlí v ruce“. Roku 1897…