9.3. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Setra S 515/516 MD, S 511/519 HD: Zkompletováno

 

V Rakousku jsme vyzkoušeli čtyři nové typy pětistovkové řady Setry, které završily celkovou modelovou obnovu.

Čtveřici novinek můžeme rozdělit na dvě dvojice. Jedna se týká délky autobusu (S 511 a 519), druhá pak výšky i délky (S 515 a 516). Všechny spadají do kategorie Comfortclass, což je zřetelné na exteriéru i v interiéru.

Středněpodlažní MD

Nejdříve jsme usedli za volant typu S 515 MD, který s celkovou výškou 3,56 m včetně klimatizace patří do středního segmentu. Proti HD provedení se střecha nachází o 21 cm níže. Po vstupu do vozidla jsme však viděli, že výrobce i v provedení MD zachoval vnitřní prostorový koncept s výškou 2,1 metru pro cestující. Jde tedy o vozidlo s kombinovaným použitím nejen v turistické přepravě.

Logicky tedy muselo dojít ke snížení nákladových prostorů, což bylo zřetelné na karoserie přímo nad podběhy kol. MD postrádalo zásuvku nad koly, o jejíž výšku bylo celkově sníženo. Nástup předními dveřmi také prozradil snížený koncept, protože po čtyřech klasických schůdcích se už pátý příčný z HD provedení nevyskytoval. Úložné prostory přesto dosahovaly celkově osmi kubických metrů včetně toalety pak 6,1 m3.

Kratší se 7,7 litru

Středněpodlažní řada MD se skládá ze dvou délkových typů S 515 MD (12,295 m) a S 516 MD o délce 13,115 m. Vyzkoušeli jsme kratší verzi poháněnou 7,7litrovým agregátem OM 936 spojenou se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou Go 190-6. Jedná se tedy o ústrojí bohatě naddimenzované pro motor OM 936, což je jistě výborná zpráva pro mnohaleté používání.

Autokar S 515 MD mířící na co nejlepší poměr užitné hodnoty a ceny nás zaujal snadnou ovladatelností a slušnou akcelerací v nížinatém terénu. Snadné řazení nám umožňovalo se zcela soustředit na jemnost odpružení a práci několika asistenčních systémů. Pouze při výjezdu z kruhového objezdu do prudkého stoupání bylo třeba šestiválec o výkonu 260 kW/1400 N.m vytočit na 1800 min-1, aby další stupeň byl schopen zvládnout náročné stoupání. Na rovině jsme jezdili ekonomicky v otáčkách 900-1300 min-1 a dosahovali solidní dynamiky. Středněpodlažní autobus jsme také chtěli poznat jako cestující na poslední řadě sedadel, abychom vyzkoušeli odhlučnění motoru. Navzdory nízké podlaze se výrobci podařilo utlumit zvukový projev motoru natolik, že jsme bez problémů mohli polohlasně komunikovat s ostatními.

Klubový kraťas

Kdo je zvyklý na klasické vysoké coache nebo nízké městské autobusy, bude mu připadat speciální typ S 511 HD nezvykle. Vozidlo s výškou 3,77 m je pouze 10,465 m dlouhé a stojí na pětimetrovém rozvoru. Během jízdy v obci vykazoval mnohem lepší manévrovatelnost, než nabízejí běžné dvanáctimetrové městské autobusy. Typ 511 ještě přidával vysokou dávku luxusu v interiéru, vzhledem k délce vozidla extrémní zavazadlové prostory o objemu 7,5 m3 s dveřmi za zadní nápravou. U tohoto spíše klubového autobusu lze však očekávat toaletu a druhé dveře mezi nápravami, což pak dovoluje zavazadelníky o stále pěkném objemu 5,3 m3.

Další klenot nejmenšího zástupce pětistovkové řady tvořil objemný šestiválec OM 470 o výkonu 290 kW. Byl spojený s osmistupňovou automatizovanou převodovkou Go 250-8, takže toto spojení nám za volantem i cestujícím zajišťovalo mimořádnou dynamiku s vysokým komfortem. Tento pohonný řetězec je také dostupný k delšímu provedení středněpodlažního typu S 516 MD.

Patnáctimetr

Nejdelší setrou řady 500 se stal typ S 519 HD s celkovými 14,945 metry. Ve tříhvězdičkovém obsazení a s toaletou nabízela 65 + 1 sedadel, bez WC je možné 71 sedadel. Tato obsaditelnost se již velmi blíží patrovému typu S 431 DT s 83 místy.

Velkokapacitní S 519 HD směřuje na dlouhé turistické či linkové trasy, proto jsme jej vyzkoušeli zejména na dálnici. Třínápravový autobus prokázal tak velkou směrovou stabilitu, že se řízení zdálo být až příliš snadné. Zároveň nás překvapilo ticho i při plné rychlosti 100 km/h. V tomto tempu šestiválec OM 471 o výkonu 350 kW (2300 N.m) točil jen 1200 min-1, což přispívalo k cestovní pohodě i na pětici samostatných křeslech v zádi vozidla. Vyzkoušeli jsme také predikativní tempomat PPC, který podle načtené topografie trasy upravoval točivý moment motoru tak, aby vozidlo co nejvíce využívalo svou kinetickou energii například před vrcholem byť mírného stoupání.

Sedadlo řidiče Voyage plus vybavené všemožným nastavením nám poskytlo tolik komfortu, že čas strávený za volantem nám připadal spíše jako odpočinek. Tak by to mělo být i v běžné přepravě osob, aby řidič vezoucí takové množství cestujících byl stále v pohodě schopen bleskurychle řešit případné krizové situace. Ty také hlídala elektronika pomocí systému předcházení srážkám Front Collision Guard.

Spolupracujeme s TipCars.com
Minimální mzda vzroste od ledna o 1150 korun na 13 350 korun, rozhodla vláda Minimální mzda vzroste od ledna o 1150 korun na 13 350 korun, rozhodla vláda

Minimální mzda vzroste od ledna o 1150 korun na 13 350…

Podle Maláčové by se měl Babiš stáhnout, jiným ministrům jeho vysvětlení kauzy stačí Podle Maláčové by se měl Babiš stáhnout, jiným ministrům jeho vysvětlení kauzy stačí

Části ministrů stačí před pátečním hlasováním poslanců o…

První aerodynamické auto Tatra T77 se inspirovalo výrobou válečných letadel První aerodynamické auto Tatra T77 se inspirovalo výrobou válečných letadel

I když se jich prodalo jen 255 kusů, zaslouží si vůz…

Zápisník Michala Noska: Triumfy a pády Zápisník Michala Noska: Triumfy a pády

Do kin přilétla kouzelnická novinka studia Warner Bros a…

 

Štítky Profi Autobusy

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení? Jeremy Clarkson otevřeně: Co si myslí o elektroautech? A co řekl o natáčení?

Premiéra třetí řady motoristického pořadu The Grand Tour…

Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo Vedení FCA si sype popel na hlavu. Přiznává, že se v Maserati chybovalo

Nejnovější šéf koncernu FCA uvedl, že některé dřívější…

 





 
Jak dopadla dekarbonizace motoru, který nejdřív neprošel na emisích?

Jak dopadla dekarbonizace motoru, který nejdřív neprošel na emisích?

Dnes 08:00

Pokud neprojede vaše vozidlo na STK z důvodu vysokých emisí, jednou z možností jak to řešit, je nechat udělat dekarbonizaci motoru. Jakým způsobem probíhá a co vše může změnit?




Blesk.cz

O spořivou královnu se pokoušejí mdloby: Za Meghan platí miliony ročně!

O spořivou královnu se pokoušejí mdloby: Za Meghan…

Tak tohle se královně Alžbětě II. (92) líbit nebude! Svému vnukovi Harrymu (34) sice svatbu s Meghan (37)…

Deadpool se vrací: Podívejte se na trailer vánoční verze dvojky pro děti

Deadpool se vrací: Podívejte se na trailer vánoční…

Komiksový vtipálek Deadpool se vrátí na filmová plátna dřív, než si fanoušci mysleli. V prosinci bude po…

 

iSport.cz

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží smlouvu, Souček zůstává

Slavia posiluje! Přijde Ševčík. Stoch prodlouží…

Fotbalový středopolař Petr Ševčík v zimě zamíří z Liberce do Slavie. Podle předsedy představenstva Pražanů…

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil krásným gólem Schick

Česko – Slovensko 1:0. Cenné vítězství zařídil…

Léčba Jaroslavem Šilhavým úspěšně pokračuje dál! Čeští fotbalisté v rámci Ligy národů porazili v Edenu Slovensko…

 

Reflex.cz

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Jak se bydlí v hlíně

Toulky po Maroku, perle Maghrebu: Jak se bydlí v hlíně

Kasby. Ty zvláštní zubaté marocké stavby mně byly stále něčím povědomé. Jako bych se někam vracela. K tomu muži…

Vladimír Mertlík: Babiš a Okamura na Národní aneb Plíživé oslavy kontrarevoluce

Vladimír Mertlík: Babiš a Okamura na Národní aneb…

Skončily oslavy sametové revoluce, největšího svátku země. I když jak pro koho! Loňských oslav se neúčastnil…