Shelby Series 1: Vzácný sporťák je ke koupi. Hned dvakrát!
Shelby Series 1 se objevil v roce 1997 jako alternativa k Mustangům a Cobrám. Prototyp měl pod přední kapotou čtyřlitrový osmiválec DOHC se čtyřventilovou technikou, ale slabými 186 kW (253 k)/5600 min -1. Dozadu přenášela šestistupňová manuální převodovka 353 newtonmetrů ve 4000 otáčkách. Podvozek disponoval rozvorem 2,41 m a čtveřicí kotoučových brzd. I tak se 4,37 m dlouhý, 1,93 m široký a 1,22 mm nízký dvoumístný sporťák uměl rozjet na 274 km/h a stovku z klidu zvládl za 5,1 s. On totiž vážil jen malinko přes tunu, přesně 1045 kg.
O rok později začala kusová výroba, auto do té doby prošlo vývojem, vizuálně se od prototypu odlišují sériovky jinými předními blinkry protaženými do boků. V útrobách sice zůstal atmosférický čtyřlitrový V8 Oldsmobile, jenže naladěný už na 239 kW (324 koní) při 6500 otáčkách. Převodovka musela zvládnout 393 N.m/5000 min -1. Mírně zkrácená auta, jejichž délka klesla na 4,29 m a decentně se změnily i další hlavní rozměry, sice vážila už těsně nad 1,2 tuny, ale byla také mnohem rychlejší. Akcelerace na 100 km/h jim trvala pouze 4,5 s.
Později se objevily i přeplňované verze a Shelby Motors Inc. na samém konci produkce dodávala klientům jen stavebnice bez motorů a převodovek, takže mohli použít prakticky jakýkoliv vhodný vidlicový agregát s tím správným počtem válců. Většina vozů má ovšem na palubní desce před spolujezdcem hrdý štítek s podpisem Carroll Shelby, výrobním číslem a nápisem „Powered by Aurora V8“ , což opět odkazuje na motor Oldsmobile.
Global Auto Sports nabídli nedávno k prodeji exemplář CSX5277 z roku 2005, předposlední postavený, více než 278 jich tedy nevzniklo, číslování začalo od jedničky. Pořád je za 110 tisíc dolarů (2,7 milionu korun) k mání. Co se přesně skrývá v útrobách, prodávající bohužel nesdělil, jen tvrdí, že sprintuje ještě lépe než původní sériovka, disciplínu 0-96 mph zvládne za 4,2 s, takže na naši stovku si desetinku přičtěme. Sporťák je k mání v kalifornském Elk Grove a na tachometru mu svítí údaj 4029 najetých mil (6484 km).
Bonhams nabízejí o pár měsíců starší CSX5253, ze začátku roku 2005, tehdy vzniklo posledních 29 aut z limitované série. Má najeto ještě méně, jen 2250 mil (3621 km). Series 1 ale není v balíčku sama. K ní se přidává chopper Titan ve stejné stříbrné barvě a s pruhy, jaké má auto. Motorku pohání dvouválcové véčko objemu 1835 cm3 s výkonem 88 kW (117 koní). Cena za komplet? Vyvolávací 80-120 tisíc dolarů (1,97-2,96 milionu korun). Může samozřejmě narůst, ale i tak se jedná o mnohem výhodnější koupi než u předchozího exempláře. Titanů vzniklo jen pět a nový stál 48.250 dolarů. Dražená Series 1 mimochodem stála nová před skoro jedenácti lety takřka 182 tisíc babek.