Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shelby Series 1: Vzácný sporťák je ke koupi. Hned dvakrát!

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Shelby Series 1 zná většina z nás maximálně jako model. Ale reálná auta skutečně existovala a lze je koupit i dnes. Momentálně dokonce hned dvě.

Shelby Series 1 se objevil v roce 1997 jako alternativa k Mustangům a Cobrám. Prototyp měl pod přední kapotou čtyřlitrový osmiválec DOHC se čtyřventilovou technikou, ale slabými 186 kW (253 k)/5600 min -1. Dozadu přenášela šestistupňová manuální převodovka 353 newtonmetrů ve 4000 otáčkách. Podvozek disponoval rozvorem 2,41 m a čtveřicí kotoučových brzd. I tak se 4,37 m dlouhý, 1,93 m široký a 1,22 mm nízký dvoumístný sporťák uměl rozjet na 274 km/h a stovku z klidu zvládl za 5,1 s. On totiž vážil jen malinko přes tunu, přesně 1045 kg.

O rok později začala kusová výroba, auto do té doby prošlo vývojem, vizuálně se od prototypu odlišují sériovky jinými předními blinkry protaženými do boků. V útrobách sice zůstal atmosférický čtyřlitrový V8 Oldsmobile, jenže naladěný už na 239 kW (324 koní) při 6500 otáčkách. Převodovka musela zvládnout 393 N.m/5000 min -1. Mírně zkrácená auta, jejichž délka klesla na 4,29 m a decentně se změnily i další hlavní rozměry, sice vážila už těsně nad 1,2 tuny, ale byla také mnohem rychlejší. Akcelerace na 100 km/h jim trvala pouze 4,5 s.

Později se objevily i přeplňované verze a Shelby Motors Inc. na samém konci produkce dodávala klientům jen stavebnice bez motorů a převodovek, takže mohli použít prakticky jakýkoliv vhodný vidlicový agregát s tím správným počtem válců. Většina vozů má ovšem na palubní desce před spolujezdcem hrdý štítek s podpisem Carroll Shelby, výrobním číslem a nápisem „Powered by Aurora V8“ , což opět odkazuje na motor Oldsmobile.

Global Auto Sports nabídli nedávno k prodeji exemplář CSX5277 z roku 2005, předposlední postavený, více než 278 jich tedy nevzniklo, číslování začalo od jedničky. Pořád je za 110 tisíc dolarů (2,7 milionu korun) k mání. Co se přesně skrývá v útrobách, prodávající bohužel nesdělil, jen tvrdí, že sprintuje ještě lépe než původní sériovka, disciplínu 0-96 mph zvládne za 4,2 s, takže na naši stovku si desetinku přičtěme. Sporťák je k mání v kalifornském Elk Grove a na tachometru mu svítí údaj 4029 najetých mil (6484 km).

Bonhams nabízejí o pár měsíců starší CSX5253, ze začátku roku 2005, tehdy vzniklo posledních 29 aut z limitované série. Má najeto ještě méně, jen 2250 mil (3621 km). Series 1 ale není v balíčku sama. K ní se přidává chopper Titan ve stejné stříbrné barvě a s pruhy, jaké má auto. Motorku pohání dvouválcové véčko objemu 1835 cm3 s výkonem 88 kW (117 koní). Cena za komplet? Vyvolávací 80-120 tisíc dolarů (1,97-2,96 milionu korun). Může samozřejmě narůst, ale i tak se jedná o mnohem výhodnější koupi než u předchozího exempláře. Titanů vzniklo jen pět a nový stál 48.250 dolarů. Dražená Series 1 mimochodem stála nová před skoro jedenácti lety takřka 182 tisíc babek.

Aleš Dragoun
Diskuze (2)
Avatar - Ja Prvni 123
30. 12. 2015 11:46
A nejen vzpomínat.. i plánovat je třeba!
Třeba tohle mi vůbec nezní špatně...

[odkaz]
30. 12. 2015 07:36
Chybka
"Co se přesně skrývá v útrobách, prodávající bohužel nesdělil, jen tvrdí, že sprintuje ještě lépe než původní sériovka, disciplínu 0-96 mph zvládne za 4,2 s, takže na naši stovku si desetinku přičtěme."

Ta věta moc nedává smysl. 96 mph je cca 154 kph což by znamenalo, že naši stovku zvládne mnohem rychleji a ne za 4,3. Takže buď je to čas 0-60 mph a nebo je to už v kilometrech. Nebo snad bylo myšleno naší stovkou 0-100 mph? :*) To by pak bylo jiný žihadlo, 150 km/h pod 5 sekund :-)