Simsony v Žabovřeskách nad Ohří: Malé, ale milé
Nebýt nápisu na zdi a přední části motocyklu, asi byste za vraty stodoly muzeum motorek nehádali. Dveře jsou navíc často zavřené. Autor nápadu Petr Hradecký, kterého vidíte na snímcích, totiž něco kutí v dílně. Stačí ale zavolat, a hned přiběhne. Vydržte tedy, protože expozice stojí za vidění – není přeplácaná, ale obsahuje všechno, co kdy značka z německého Suhlu sériově vyráběla. „Když už jsem měl doma čtyři simsony, říkal jsem si, že by si zasloužily muzeum,“ vzpomíná sympatický majitel na začátky před pár lety.
Otvíral teprve letos prvního května a na přízeň návštěvníků si nemůže stěžovat – ačkoliv jich nechodí mnoho, jsou o to nadšenější. Vždyť simson byl za „totáče“ vysněným přibližovadlem tisíců kluků a holek – kdo měl S51 Enduro, byl na vesnici králem. „Proti pionýru či mustangu měl simson mnohem lepší, točivý motor a dobré zpřevodování,“ říká znalec značky.
Simsonu podrazila vaz vysoká cena, která do roku 1989 činila nemalých 5860 Kčs. Po revoluci dokonce skokově vyletěla skoro na trojnásobek. Není divu, že pak už zájem o simsony slábl, až došla fabrika v roce 2002 ke krachu. O rok později sice vznikla nástupnická firma, ale ta už motorky neprodukuje, zato dodává originální náhradní díly. „Seženete tak prakticky cokoliv a i dnes lze simson snadno opravit,“ ukazuje Petr Hradecký na své kousky. Mezi nimi uvidíte jak známé skútry, S51 nástupce S53 i předchůdce S50, tak legendární modely Schwalbe a Star, které značce otevřely dveře k zákazníkům.
Málokdo ví, že po celou výrobu současně továrna produkovala i zbraně, dodnes jsou ceněné mezi myslivci. Nebo že z bran vyjelo i osm typů aut. A po válce se firma soustředila na cestovní stroje se čtyřtaktními motory, pohonem kardanem a celkovou koncepcí BMW. Spatříte to i v muzeu. Stejně jako kousky z konce výroby, které ukazují pád. Skútry z 90. let měly nepodařený design i jízdní vlastnosti. Ke konci už viděly původní továrnu maximálně z letadla, protože vznikaly na Tchaj-wanu. Dodnes si pamatujeme nadšení ze stopětadvacítky Schikra, která vypadala jako kopie krásné Ducati Monster a v testech se tvářila obstojně. „Bohužel se u každé druhé vysypal motor. Sám jsem svůj stroj koupil nepojízdný. I když jsem ho zprovoznil, je mi líto na něm jezdit, aby se zase neporouchal,“ krčí Petr rameny. Hned vedle pak stojí labutí píseň značky: fešně vypadající enduro z roku 2001, které vznikalo ve Francii v alianci HRD. Vyrobilo se pouhých tisíc kusů a majitel muzea svůj získal teprve nedávno. Motorka má prý dobré jízdní vlastnosti, a jak jsme sami slyšeli, exceluje perfektním zvukem motoru.
Pokud jste měli simson, nebo snad ještě máte, určitě sem vyrazte. Vstupné je dobrovolné, a jak sám majitel říká: „Pokud se vám tu líbí, něco drobného dejte do kasičky. Nebo klidně utečte.“ Úplně největší radost byste mu udělali, pokud byste nabídli závodní speciály značky – zatím mu ve sbírce chybějí. Přitom třeba v roce 1964 vyhrál Simson slavnou Šestidenní. Jen už se na to zapomnělo…
Kdy, kde a za kolik
Žabovřesky nad Ohří leží 60 km severozápadně od Prahy a lze tam jet buďto po tahu č. 7 přes Slaný, nebo č. 8 jako na Roudnici nad Labem. Už po příjezdu do vesnice je muzeum značeno cedulkami. Vstupné je dobrovolné, otvírací doba o víkendech, ve všední dny až po 16. hodině. Nejlepší je dohodnout se s majitelem dopředu telefonicky na čísle 603 783 689.