reklama


1.3. 2013 Auto Tip

Škoda 1203: Auto pro celý život

 

Legendární dvanáctsettrojka nám čtyřicet let vozila rohlíky a nás samotné dopravila do nemocnice i na hřbitov. Dodnes ji můžete mít i novou.

Příběh začal v roce 1955. Tehdy ministerstvo automobilového průmyslu zadalo vývoj trambusové dodávky v době, kdy měla na světě jen tři konkurenty. Ve Vrchlabí za několik měsíců vyvinuli pět povedených prototypů, jenže v roce 1958 přišel z nejvyšších míst stop a nadějně rozběhnutý projekt den ze dne putoval do stoupy. Úplně promarněný vlastně nebyl – při jeho tvorbě lacino přišli během četných návštěv k cenným zkušenostem soudruzi z NDR, PLR, Rumunska, Jugoslávie a SSSR, kteří je pak využili při stavbě vlastních dodávek, uvedených před Škodou 1203.

Video

Aby paradoxů nebylo málo, nový vývoj pod jiným kódem byl zadán jen několik týdnů po ukončení původního. Ten pak narážel na těžko představitelné objektivní potíže, z nichž hlavní byl věčný nedostatek prostředků i kapacit kvůli souběžnému vzniku Škody 1000 MB a boleslavské automobilky.

Nicméně v roce 1960 vznikl další prototyp, tentokrát již blízký výsledné podobě, aby napřesrok přišel další škrt a přepracování – tentokrát kvůli větší unifikaci s typem 1000 MB a především s plánovaným agromobilem (univerzálním vojensko-zemědělským pracovním strojem s pohonem všech kol). Agromobil byl ale po dvou letech rovněž smeten ze stolu a s ním málem i celá Škoda 1203 ve stádiu dokončeného vývoje a ověřovacích zkoušek hotových prototypů – chyběl totiž výrobce motorů. Po dlouhém hledání padla volba na bývalou trnavskou smaltovnu, která do té doby vyráběla hrnce a pračky.

A podle toho také vypadal rozběh výroby i její pokračování – do Trnavy se totiž nakonec přesunula produkce celé Š 1203 z kapacitně totálně nevyhovujícího Vrchlabí. Pak se ještě přímo v Bratislavě na zelené louce postavila zbrusu nová automobilka, která sice vyvíjela nástupce, ale nakonec nikdy užitková vozidla nevyráběla.

Modelových obměn a rozsáhlých modernizací se připravovalo hned několik, většina ale skončila jako první pokus z roku 1970 – dva prototypy s patnáctistovkou OHC byly po neúspěšných zkouškách zamítnuty a odprodány. Čas však běžel a na zásadní modernizace dvanáctsettrojka vždy čekala dlouho – přednost dostávaly jiné projekty.

Dvouokruhových brzd se dočkala 12 let po zahájení výroby a silnějšího motoru až v roce 1986, tedy po plných osmnácti letech, ačkoliv mezitím byly připraveny a posléze zamítnuty hned dvě různé patnáctistovky. Poslední modernizace se zrealizovala ještě v roce 1999, tedy 31 let po výrobním debutu. Ta se ale do výroby už nedostala. Zato se dostalo aktivity pana Jirouše z Vrchlabí, který nové Škody 1203 staví dosud.

Více informací a další dobové fotografie najdete v rozsáhlém článku v aktuálním čísle Auto Tipu Klassik, které je v prodeji od 18. února

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře Zbourejme ty vily, vyzývá Prahu 6 developer, který chce na Letné stavět kanceláře

Britský developer Lordship v otevřeném dopise vyzval…

Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku Dopravní podnik chce na Zahradním městě stavět novou tramvajovou smyčku

Pražský dopravní podnik (DPP) zamýšlí vybudovat na…

ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky ČNB má dostat pravomoc zakázat stoprocentní hypotéky

Česká národní banka by měla získat zákonnou pravomoc…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 1203: Auto pro celý život



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let Zapomenuté koncepty: Toto bylo první elektrické BMW. Je mu už 44 let

Na olympiádě v Mnichově překvapil v roce 1973 kromě…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Už brzy na našich silnicích: Modernizovaná Škoda Octavia RS v tuningu…

Dnes 12:50

Škoda Octavia RS je častým terčem zájmu tuningových úpravců. Něco takového bychom mohli zanedlouho potkávat i na našich silnicích…




Blesk.cz

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších sjezdovek a cen skipasů

Lyžování na Slovensku: Velký přehled nejlepších…

Zima je v plném proudu a s ní přichází i období zimních radovánek! Sousední Slovensko hlásí dobré sněhové…

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním festivalu v Mexiku nejméně 5 lidí

Střelba v ráji: Útočník povraždil na hudebním…

Nejméně pět mrtvých si vyžádala střelba na hudebním festivalu v Mexiku. Zatím neznámý útočník zahájil nad ránem…

 

iSport.cz

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o peníze, hájí se Španěl

Za 23 minut vydělal milion a vzdal. Nejde mi o…

Po krátkém vystoupení na Australian Open se španělský tenista Nicolás Almagro hájil, že si nepřijel na…

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc dobře, mrzí Pivarníka

Plzeň odjela do Španělska bez Chriena. Jevil se moc…

Fotbalisté Plzně dnes odletěli na soustředění do Španělska bez zraněného záložníka Martina Chriena. Navrátilec z…

 

Reflex.cz

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat proti tomu zlu, na který právě stačí!

Poslední video Jana Palacha: Člověk musí bojovat…

Praha 16. ledna roku 1969. Kolem půl druhé odpoledne se mladý muž před budovou Národního muzea v Praze polévá…

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je stejně bohatých jako polovina lidstva

Historická majetková nerovnost: Osm miliardářů je…

Osm nejbohatších lidí vlastní stejný majetek jako chudší polovina světové populace, tedy 3,6 miliardy lidí.…

 
 
reklama