1.3. 2013 Auto Tip

Škoda 1203: Auto pro celý život

 

Legendární dvanáctsettrojka nám čtyřicet let vozila rohlíky a nás samotné dopravila do nemocnice i na hřbitov. Dodnes ji můžete mít i novou.

Příběh začal v roce 1955. Tehdy ministerstvo automobilového průmyslu zadalo vývoj trambusové dodávky v době, kdy měla na světě jen tři konkurenty. Ve Vrchlabí za několik měsíců vyvinuli pět povedených prototypů, jenže v roce 1958 přišel z nejvyšších míst stop a nadějně rozběhnutý projekt den ze dne putoval do stoupy. Úplně promarněný vlastně nebyl – při jeho tvorbě lacino přišli během četných návštěv k cenným zkušenostem soudruzi z NDR, PLR, Rumunska, Jugoslávie a SSSR, kteří je pak využili při stavbě vlastních dodávek, uvedených před Škodou 1203.

Video

Aby paradoxů nebylo málo, nový vývoj pod jiným kódem byl zadán jen několik týdnů po ukončení původního. Ten pak narážel na těžko představitelné objektivní potíže, z nichž hlavní byl věčný nedostatek prostředků i kapacit kvůli souběžnému vzniku Škody 1000 MB a boleslavské automobilky.

Nicméně v roce 1960 vznikl další prototyp, tentokrát již blízký výsledné podobě, aby napřesrok přišel další škrt a přepracování – tentokrát kvůli větší unifikaci s typem 1000 MB a především s plánovaným agromobilem (univerzálním vojensko-zemědělským pracovním strojem s pohonem všech kol). Agromobil byl ale po dvou letech rovněž smeten ze stolu a s ním málem i celá Škoda 1203 ve stádiu dokončeného vývoje a ověřovacích zkoušek hotových prototypů – chyběl totiž výrobce motorů. Po dlouhém hledání padla volba na bývalou trnavskou smaltovnu, která do té doby vyráběla hrnce a pračky.

A podle toho také vypadal rozběh výroby i její pokračování – do Trnavy se totiž nakonec přesunula produkce celé Š 1203 z kapacitně totálně nevyhovujícího Vrchlabí. Pak se ještě přímo v Bratislavě na zelené louce postavila zbrusu nová automobilka, která sice vyvíjela nástupce, ale nakonec nikdy užitková vozidla nevyráběla.

Modelových obměn a rozsáhlých modernizací se připravovalo hned několik, většina ale skončila jako první pokus z roku 1970 – dva prototypy s patnáctistovkou OHC byly po neúspěšných zkouškách zamítnuty a odprodány. Čas však běžel a na zásadní modernizace dvanáctsettrojka vždy čekala dlouho – přednost dostávaly jiné projekty.

Dvouokruhových brzd se dočkala 12 let po zahájení výroby a silnějšího motoru až v roce 1986, tedy po plných osmnácti letech, ačkoliv mezitím byly připraveny a posléze zamítnuty hned dvě různé patnáctistovky. Poslední modernizace se zrealizovala ještě v roce 1999, tedy 31 let po výrobním debutu. Ta se ale do výroby už nedostala. Zato se dostalo aktivity pana Jirouše z Vrchlabí, který nové Škody 1203 staví dosud.

Více informací a další dobové fotografie najdete v rozsáhlém článku v aktuálním čísle Auto Tipu Klassik, které je v prodeji od 18. února

Spolupracujeme s TipCars.com
Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii Turecko možná uspořádá referendum o členství v Evropské unii

Po dubnovém referendu o posílení prezidentských pravomocí…

Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun Teplárenská skupina MVV Energie chystá investice za půl miliardy korun

Od loňského října do letošního února zvedly teplárny,…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda 1203: Auto pro celý život







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších! SUV vládnou světu automobilů. Zde je aktuální žebříček 12 nejrychlejších!

Kategorie SUV zažívá celosvětově obrovský boom, takže…

 






 
Audi nezajímají driftovací režimy

Audi nezajímají driftovací režimy

Včera

Audi Sport odmítá "driftovací" módy svých sportovních modelů. Považuje je za naprosto zbytečné.




Blesk.cz

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou smrt: Zemřela při autonehodě

Krásná dívka (†23) vysílala živě na internetu svou…

Byla mladá, krásná a nerozvážná. Tatarka Sitora Baratova (†23) vysílala jízdu v autě živě na internetu. Bavila…

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké jídlo ji drží naživu?

Důchodkyně (94) už 44 let pracuje v McDonaldu. Jaké…

Jmenuje se Loraine Maurerová a ve svých 94 letech pracuje v restauraci McDonald's. Zákazníky obsluhuje již více…

 

iSport.cz

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších talentů slavné akademie

Najde Barcelona nového Iniestu? PĚT největších…

V posledních letech se tok odchovanců Barcelony do prvního týmu poněkud zastavil, ale o velké talenty pořád není…

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila. Ronaldo i Giroud dali dva góly

Bulhaři zaskočili Nizozemce, Belgie ztratila.…

SOUHRN | O první body přišli v kvalifikaci na MS 2018 fotbalisté Belgie, kteří doma pouze remizovali s Řeckem…

 

Reflex.cz

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Madona z Veveří: Čí by tak sakra mohl ten obraz asi být?

Soud rozhodl zcela bizarní spor, který byl podle zdravého rozumu řešitelný za dvě vteřiny. Rozumnou myšlenku…

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…