Škoda 717 T: Víte, že dvoudveřová 1000 MBX měla následníka?
Zpětně se může jevit, že v dobách socialismu toho Škoda vlastně tolik nevyráběla, po 1000 MB přišla stovka, pak sto dvacítka a nakonec Favorit, když to hodně zjednodušíme. Jenže nebylo to nedostatkem nápadů, těch bylo v hlavách mladoboleslavských konstruktérů spousty, jako spíše nedostatkem financí pro dokončení zajímavých projektů. Mnoho z nich je dnes už bohužel zapomenutých, jako třeba v případě Škody typ 717 T.
Takto pojmenovaný prototyp byl postaven na konci roku 1965, tedy v době, kdy už se začalo pracovat na nástupci 1000/1100 MB, pojmenovaném 100/110, jehož první prototyp byl interně nazván 713. Vedle čtyřdveřového sedanu byl zvažován i dvoudveřový tudor, náhrada za dosavadní 1000/1100 MBX. A právě prototypem takového automobilu byla Škoda typ 717 T (jako Tudor).
Prototyp byl pro 1000 MBX to samé jako 100 pro 1000 MB, tedy vlastně jen upravený tudor s modernějšími, hranatějšími tvary. Oproti výchozí stovce se 717 T lišil nejen chybějícím druhým párem dveří, ale také třeba užším zadním sloupkem. Právě řešení zadního skla se vedle modernější karoserie lišilo i ve srovnání s 1000 MBX. Sklo neprochází tak výrazně do boků karoserie a stejně jako zadní boční okénka mělo jednodušší tvar. K výrazným změnám ostatně nedošlo ani u stovky, kvůli financím (AZNP se finančně vyčerpaly kvůli stavbě nové továrny pro 1000 MB) se konstruktéři zaměřili jen na přeměnu přídě, zádě a kabiny, boky zůstaly s tisícovkou prakticky shodné.
Postavený prototyp byl vyveden v zeleném laku, výbava pocházela ze stovky verze Standard. O pár měsíců později, v únoru 1966, následoval druhý exemplář, tentokrát v provedení De Luxe. Oba kusy byly poháněny motorem pro 110, tedy karburátorovým zážehovým čtyřválcem o objemu 1107 cm³ a výkonu 38 kW. Později jeden z vozů dostal dvoukarburátorový agregát, což znamenalo i přeznačení na Škodu 718. Kvůli otestování dostal prototyp i přední kotoučové brzdy, které byly velkou novinkou stovky proti tisícovce.
Dlouhý život ale automobil neměl. Jeden z prototypů na jaře 1967 havaroval, a tak jeho použitelné mechanické části byly přesunuty do jiného prototypu. Výraznější kariéry by se ale stejně nedočkal, protože na podzim tehdejšího roku byly testovací zkoušky nástupce 1000 MBX ukončeny.
V pobočném závodě v Kvasinách se totiž mezitím začalo pracovat na jiné dvoudveřové verzi stovky, kupé (interní označení prototypu znělo 718 K). A právě to nakonec před tudorem dostalo ve výrobním programu AZNP přednost. Do výroby se dostalo v roce 1970 jako dodnes dobře známá a ceněná Škoda 110 R.