Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Škoda 717 T
Škoda 717 T
Škoda 717 T
Škoda 110
17 Fotogalerie

Škoda 717 T: Víte, že dvoudveřová 1000 MBX měla následníka?

Dvoudveřová varianta Škody 100 ve stylu 1000 MBX se nakonec do sériové výroby nedostala. Místo ní automobilka raději začala vyrábět kupé 110 R.

Zpětně se může jevit, že v dobách socialismu toho Škoda vlastně tolik nevyráběla, po 1000 MB přišla stovka, pak sto dvacítka a nakonec Favorit, když to hodně zjednodušíme. Jenže nebylo to nedostatkem nápadů, těch bylo v hlavách mladoboleslavských konstruktérů spousty, jako spíše nedostatkem financí pro dokončení zajímavých projektů. Mnoho z nich je dnes už bohužel zapomenutých, jako třeba v případě Škody typ 717 T.

Takto pojmenovaný prototyp byl postaven na konci roku 1965, tedy v době, kdy už se začalo pracovat na nástupci 1000/1100 MB, pojmenovaném 100/110, jehož první prototyp byl interně nazván 713. Vedle čtyřdveřového sedanu byl zvažován i dvoudveřový tudor, náhrada za dosavadní 1000/1100 MBX. A právě prototypem takového automobilu byla Škoda typ 717 T (jako Tudor).

Prototyp byl pro 1000 MBX to samé jako 100 pro 1000 MB, tedy vlastně jen upravený tudor s modernějšími, hranatějšími tvary. Oproti výchozí stovce se 717 T lišil nejen chybějícím druhým párem dveří, ale také třeba užším zadním sloupkem. Právě řešení zadního skla se vedle modernější karoserie lišilo i ve srovnání s 1000 MBX. Sklo neprochází tak výrazně do boků karoserie a stejně jako zadní boční okénka mělo jednodušší tvar. K výrazným změnám ostatně nedošlo ani u stovky, kvůli financím (AZNP se finančně vyčerpaly kvůli stavbě nové továrny pro 1000 MB) se konstruktéři zaměřili jen na přeměnu přídě, zádě a kabiny, boky zůstaly s tisícovkou prakticky shodné.

Postavený prototyp byl vyveden v zeleném laku, výbava pocházela ze stovky verze Standard. O pár měsíců později, v únoru 1966, následoval druhý exemplář, tentokrát v provedení De Luxe. Oba kusy byly poháněny motorem pro 110, tedy karburátorovým zážehovým čtyřválcem o objemu 1107 cm³ a výkonu 38 kW. Později jeden z vozů dostal dvoukarburátorový agregát, což znamenalo i přeznačení na Škodu 718. Kvůli otestování dostal prototyp i přední kotoučové brzdy, které byly velkou novinkou stovky proti tisícovce.

Dlouhý život ale automobil neměl. Jeden z prototypů na jaře 1967 havaroval, a tak jeho použitelné mechanické části byly přesunuty do jiného prototypu. Výraznější kariéry by se ale stejně nedočkal, protože na podzim tehdejšího roku byly testovací zkoušky nástupce 1000 MBX ukončeny.

V pobočném závodě v Kvasinách se totiž mezitím začalo pracovat na jiné dvoudveřové verzi stovky, kupé (interní označení prototypu znělo 718 K). A právě to nakonec před tudorem dostalo ve výrobním programu AZNP přednost. Do výroby se dostalo v roce 1970 jako dodnes dobře známá a ceněná Škoda 110 R.