9.4. 2014 Jan Mička Jan Mička

Škoda CitiJet: Unikátní koncept studentů na vlastní kůži

 

Abyste se mohli podílet na vývoji nového automobilu, nemusíte být nutně inženýr s dlouhodobou praxí. Takovou příležitost totiž svým studentům nabízí i Škoda Auto.

Studenti středních škol se k vývoji automobilů dostanou jen málokdy. Najdou se však i takové, které dokážou žákům zprostředkovat zážitek a možnost realizace vlastních nápadů v takovém rozsahu, o jakém se může mnohdy zdát i nám dospělým. Studentské auto pak nemusí být jen pouhým výstřelem do tmy, ale stoprocentně funkční showcar, který budou již zanedlouho obdivovat lidé z celého světa.

Nepředbíhejme však a pojďme si ve zkratce představit, co vývoj studentského automobilu obnáší. Projekt Škoda CitiJet, jehož prvního odhalení jsme se v Mladé Boleslavi účastnili, zastřešuje Střední odborné učiliště strojírenské automobilky Škoda, konkrétně loni založená Škoda Akademie. Škola nabízí šestnáct studijních programů (tříleté, čtyřleté i nástavbové), do kterých každoročně přijímá více než 250 studentů. Ti se nejen že účastní pravidelné denní výuky (a nemyslete si, že ta je doménou pouze chlapců), ale mohou se zapojit i do podobných projektů, jakým je právě CitiJet. Motivační program studentům nabízí ideální příležitost práce ve zkušeném týmu, možnost ujasnit si směr, jakým se chtějí v budoucnu ubírat, a realizovat vlastní nápady na jednotlivých částech karoserie. Odborné vedení je přitom zaručeno – hlavní dohled nad projektem CitiJet totiž zastřešuje Jozef Kabaň, šéfdesignér automobilky, se kterým na konci článku najdete krátký videorozhovor.

Škoda Citigo Sport – Vládce města

Zástupci automobilky Škoda nám v průběhu prohlídky zařízení školících pracovišť nastínili pouze minimum informací o projektu, jehož odhalení bylo zlatým hřebem celého odpoledne. Slavnostního stažení zelené plachty se účastnil tým šestnácti studentů, kterým patří hlavní podíl práce na projektu CitiJet za asistence Jozefa Kabaně. Skutečnost, že před námi v jednu chvíli stál asi z poloviny hotový koncept, podle informací studentů zapříčinily komplikace v lakovně. I tak si ale jejich práce zaslouží velký obdiv - prakticky holou karoserii totiž dokázali do prezentované podoby přetvořit během jediného večera a dopoledne před slavnostním odhalením!

Vývoj vozu byl však daleko delší. První plány se začaly rýsovat již na podzim a naplno se pracuje zhruba od začátku letošního roku. Jako základ projektu Škoda CitiJet posloužil model Citigo ve verzi Sport, s ohledem na nápady tvůrců však byl značně přepracován. Střecha šla dolů, za základ rozměrného křídla posloužila vodorovná část víka zavazadelníku Škody Octavia, zadní sedadla ustoupila audiosystému o výkonu 300 W, zadní šestnáctipalcová kola byla o dvacet milimetrů povystrčena distančními podložkami, a aby se karoserie příliš nekroutila, za předními sedadly vznikla bytelná trubková konstrukce a atraktivní targa oblouk, který současně chrání posádku. Studenti přitom využívali pouze díly, které jim nabízí buď výchozí Citigo nebo další modely automobilky.

Automobil se samozřejmě stále nachází ve fázi stavby. Podle informací od samotných studentů malou Škodovku ještě čeká snížení podvozku (byť sedí verze Sport o 15 milimetrů níž než standardní model), instalace modrého LED podsvícení podvozku, které budou svítit do rytmu hudby, čalounění zadní části interiéru, osazení standardních nárazníků (vzadu se dvěma koncovkami výfuku), světel, a především unikátního šikmého prosklení ve stylu konceptu Škoda Fabia RS 2000 z roku 2011. Se střechou si však nikdo hlavu lámat nebude – vůz bude prezentován jako otevřený.

Škoda Fabia RS 2000: Speedster dostal techniku sériové Fabie

Škoda CitiJet by měla být plně provozuschopná na veřejných komunikacích. Přestože prý během návrhu zaznívaly z řad studentů nápady v ohromném výkonu, litrový tříválec s 55 kilowatty a manuální pětistupňová převodovka zůstaly beze změny. O sílu pohonné jednotky však nakonec ani tak nepůjde. Automobil je totiž vyvíjen pro letošní sraz příznivců Volkswagenů Golf GTI, který se každoročně odehrává v rakouského jezera Wörthersee. Jen o modelu CitiJet to však ze strany Škodovky letos nebude. Jozef Kabaň nám totiž v rozhovoru nastínil, že se můžeme těšit i na něco dalšího!

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
O část Innogy se zajímá investor. Případný prodej se týká i aktiv v České republice O část Innogy se zajímá investor. Případný prodej se týká i aktiv v České republice

O některá aktiva německé energetické společnosti Innogy,…

Bod zvratu ve výnosnosti těžby bitcoinu je na obzoru, tvrdí analýza Morgan Stanley Bod zvratu ve výnosnosti těžby bitcoinu je na obzoru, tvrdí analýza Morgan Stanley

Pokud se virtuální měně bitcoin brzy nepodaří vystoupit…

EP Infrastructure udala dluhopisy za téměř 20 miliard EP Infrastructure udala dluhopisy za téměř 20 miliard

Energetická společnost EP Infrastructure (EPIF) úspěšně…

Výstavba části dálnice na Polsko získala posudek EIA Výstavba části dálnice na Polsko získala posudek EIA

Rekonstrukce jedné z páteřních silnic Moravskoslezského…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

 



Obyčejná Škoda Citigo? Tahle má vznětový dvoulitr a pohon všech kol! Obyčejná Škoda Citigo? Tahle má vznětový dvoulitr a pohon všech kol!

Na první pohled tohle stříbrné auto vypadá jako obyčejné…

Škoda pozměňuje elektromobilní plány. Známe první detaily! Škoda pozměňuje elektromobilní plány. Známe první detaily!

Blížící se expanzi elektromobilů mladoboleslavské značky…

 



 
Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

TEST: Peugeot 5008 vs. VW Touran – Svěží styl, nebo ověřenou klasiku?

Dnes 08:00

Hledá-li velká rodina ideálního společníka na čtyřech kolech, měla by sáhnout po zaručené porci prostoru v podobě MPV, nebo risknout více stylu s SUV?




Blesk.cz

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla. Znetvořenou ženu (23) šikanovali, ale nedala se

Jako batole utrpěla popáleniny na 70 % těla.…

Život Angličanky Raiche Mederick (23) se krutě změnil, když jí byl teprve rok a půl. V domě jejích rodičů, kde…

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o důchodech

Chat s odborníky z ČSSZ: Všechno, co chcete vědět o…

V čem je nevýhodný předčasný starobní důchod? Kdy a jak je omezený přivýdělek k důchodu? Co dělat, když chybí…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Jakš ukončil kariéru. Bylo to těžší, rozhodl třetí potomek, uvedl

Jakš ukončil kariéru. Bylo to těžší, rozhodl třetí…

Běžec na lyžích Martin Jakš končí v 31 letech kariéru. Poslední dosud aktivní člen bronzové štafety z…

 

Reflex.cz

Až na dno: Lara Croft ve žluté ponorce versus Islámský stát

Až na dno: Lara Croft ve žluté ponorce versus Islámský stát

Až na dno je film, který dá divákovi naprosto přesně to, co mu slibuje. Za prvé, dá mu Jamese McAvoye a Laru…

V Plzni čepují české filmy. Na Finále se opět bojuje o Ledňáčka

V Plzni čepují české filmy. Na Finále se opět bojuje…

Jestli jste váhali s koupením lístku na nějaký český film tak dlouho, až ho stáhli z kin, máte druhou šanci.…