9.4. 2014 Jan Mička Jan Mička

Škoda CitiJet: Unikátní koncept studentů na vlastní kůži

 

Abyste se mohli podílet na vývoji nového automobilu, nemusíte být nutně inženýr s dlouhodobou praxí. Takovou příležitost totiž svým studentům nabízí i Škoda Auto.

Studenti středních škol se k vývoji automobilů dostanou jen málokdy. Najdou se však i takové, které dokážou žákům zprostředkovat zážitek a možnost realizace vlastních nápadů v takovém rozsahu, o jakém se může mnohdy zdát i nám dospělým. Studentské auto pak nemusí být jen pouhým výstřelem do tmy, ale stoprocentně funkční showcar, který budou již zanedlouho obdivovat lidé z celého světa.

Nepředbíhejme však a pojďme si ve zkratce představit, co vývoj studentského automobilu obnáší. Projekt Škoda CitiJet, jehož prvního odhalení jsme se v Mladé Boleslavi účastnili, zastřešuje Střední odborné učiliště strojírenské automobilky Škoda, konkrétně loni založená Škoda Akademie. Škola nabízí šestnáct studijních programů (tříleté, čtyřleté i nástavbové), do kterých každoročně přijímá více než 250 studentů. Ti se nejen že účastní pravidelné denní výuky (a nemyslete si, že ta je doménou pouze chlapců), ale mohou se zapojit i do podobných projektů, jakým je právě CitiJet. Motivační program studentům nabízí ideální příležitost práce ve zkušeném týmu, možnost ujasnit si směr, jakým se chtějí v budoucnu ubírat, a realizovat vlastní nápady na jednotlivých částech karoserie. Odborné vedení je přitom zaručeno – hlavní dohled nad projektem CitiJet totiž zastřešuje Jozef Kabaň, šéfdesignér automobilky, se kterým na konci článku najdete krátký videorozhovor.

Škoda Citigo Sport – Vládce města

Zástupci automobilky Škoda nám v průběhu prohlídky zařízení školících pracovišť nastínili pouze minimum informací o projektu, jehož odhalení bylo zlatým hřebem celého odpoledne. Slavnostního stažení zelené plachty se účastnil tým šestnácti studentů, kterým patří hlavní podíl práce na projektu CitiJet za asistence Jozefa Kabaně. Skutečnost, že před námi v jednu chvíli stál asi z poloviny hotový koncept, podle informací studentů zapříčinily komplikace v lakovně. I tak si ale jejich práce zaslouží velký obdiv - prakticky holou karoserii totiž dokázali do prezentované podoby přetvořit během jediného večera a dopoledne před slavnostním odhalením!

Vývoj vozu byl však daleko delší. První plány se začaly rýsovat již na podzim a naplno se pracuje zhruba od začátku letošního roku. Jako základ projektu Škoda CitiJet posloužil model Citigo ve verzi Sport, s ohledem na nápady tvůrců však byl značně přepracován. Střecha šla dolů, za základ rozměrného křídla posloužila vodorovná část víka zavazadelníku Škody Octavia, zadní sedadla ustoupila audiosystému o výkonu 300 W, zadní šestnáctipalcová kola byla o dvacet milimetrů povystrčena distančními podložkami, a aby se karoserie příliš nekroutila, za předními sedadly vznikla bytelná trubková konstrukce a atraktivní targa oblouk, který současně chrání posádku. Studenti přitom využívali pouze díly, které jim nabízí buď výchozí Citigo nebo další modely automobilky.

Automobil se samozřejmě stále nachází ve fázi stavby. Podle informací od samotných studentů malou Škodovku ještě čeká snížení podvozku (byť sedí verze Sport o 15 milimetrů níž než standardní model), instalace modrého LED podsvícení podvozku, které budou svítit do rytmu hudby, čalounění zadní části interiéru, osazení standardních nárazníků (vzadu se dvěma koncovkami výfuku), světel, a především unikátního šikmého prosklení ve stylu konceptu Škoda Fabia RS 2000 z roku 2011. Se střechou si však nikdo hlavu lámat nebude – vůz bude prezentován jako otevřený.

Škoda Fabia RS 2000: Speedster dostal techniku sériové Fabie

Škoda CitiJet by měla být plně provozuschopná na veřejných komunikacích. Přestože prý během návrhu zaznívaly z řad studentů nápady v ohromném výkonu, litrový tříválec s 55 kilowatty a manuální pětistupňová převodovka zůstaly beze změny. O sílu pohonné jednotky však nakonec ani tak nepůjde. Automobil je totiž vyvíjen pro letošní sraz příznivců Volkswagenů Golf GTI, který se každoročně odehrává v rakouského jezera Wörthersee. Jen o modelu CitiJet to však ze strany Škodovky letos nebude. Jozef Kabaň nám totiž v rozhovoru nastínil, že se můžeme těšit i na něco dalšího!

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard Splácí jen Irák. Cizí státy dluží Česku desítky miliard

Pohledávky loni narostly kvůli úrokům a posílení dolaru…

Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině Tržby Hamé vzrostly nejen v Česku, úspěch slaví v Izraeli i na Ukrajině

Tržby kunovické potravinářské společnosti Hamé loni…

Největší čínský operátor si loni polepšil Největší čínský operátor si loni polepšil

Největší čínský telekomunikační operátor China Mobile…

Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné Učtenkvou loterii zajistí Wincor Nixdorf. Kdy začne, není jasné

Účtenkovou loterii k elektronické evidenci tržeb (EET)…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby? Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby?

Když může Škoda Auto chystat sportovní derivát…

Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte

Po více než pěti letech na trhu se nejmenší Škoda dočkala…

 



 
Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Ojetý Land Rover Freelander II: Povedl se reparát?

Dnes 08:00

Původní Freelander byl produktem již zaniklé skupiny MG/Rover. Líbivý a obchodně velmi úspěšný vůz skvěle zachytil nastupující vlnu SUV. Z pohledu spolehlivosti však šlo doslova o průšvih. Zlepšila se druhá generace?




Blesk.cz

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi, dobrá pro diváky

Život na Marsu je objeven! Špatná zpráva pro Zemi,…

Zvědavě hltáme novinové titulky, které informují o vesmírných objevech. Tak - je tam život, nebo ne? Nyní můžete…

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR, denně tu proteče 307 milionů litrů vody!

Pražská čistírna odpadních vod: Je největší v ČR,…

Neuvěřitelných 307 milionů litrů vody denně proteče pražskou Ústřední čistírnou odpadních vod, která je největší…

 

iSport.cz

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku zklamání, řekl Jankto

Kulisa v Ústí? Vyprodáno i prázdná místa. Trošku…

Fotbalový svátek, na který se těšilo celé město. Nebo ne? Česká fotbalová reprezentace poprvé zavítala do Ústí…

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól: Věděl jsem, co udělám

Janktova PARÁDA! Nováček předvedl super sólo a gól:…

Tohle může být hráč české budoucnosti! Záložník Jakub Jankto svůj premiérový start za národní tým okořenil…

 

Reflex.cz

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro transplantace, tvrdí americký futurolog

Do deseti let budeme pěstovat lidské orgány pro…

Za deset let bude běžné transplantovat lidem orgány vypěstované z jejich vlastních buněk, je přesvědčen americký…

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Závody krav jsou populárním koníčkem indonéských farmářů

Pacu Jawi, populární svátek, za kterým se na indonéskou Sumatru sjíždí každým rokem více zvědavců. Kraví dostihy…