9.4. 2014 Jan Mička Jan Mička

Škoda CitiJet: Unikátní koncept studentů na vlastní kůži

 

Abyste se mohli podílet na vývoji nového automobilu, nemusíte být nutně inženýr s dlouhodobou praxí. Takovou příležitost totiž svým studentům nabízí i Škoda Auto.

Studenti středních škol se k vývoji automobilů dostanou jen málokdy. Najdou se však i takové, které dokážou žákům zprostředkovat zážitek a možnost realizace vlastních nápadů v takovém rozsahu, o jakém se může mnohdy zdát i nám dospělým. Studentské auto pak nemusí být jen pouhým výstřelem do tmy, ale stoprocentně funkční showcar, který budou již zanedlouho obdivovat lidé z celého světa.

Nepředbíhejme však a pojďme si ve zkratce představit, co vývoj studentského automobilu obnáší. Projekt Škoda CitiJet, jehož prvního odhalení jsme se v Mladé Boleslavi účastnili, zastřešuje Střední odborné učiliště strojírenské automobilky Škoda, konkrétně loni založená Škoda Akademie. Škola nabízí šestnáct studijních programů (tříleté, čtyřleté i nástavbové), do kterých každoročně přijímá více než 250 studentů. Ti se nejen že účastní pravidelné denní výuky (a nemyslete si, že ta je doménou pouze chlapců), ale mohou se zapojit i do podobných projektů, jakým je právě CitiJet. Motivační program studentům nabízí ideální příležitost práce ve zkušeném týmu, možnost ujasnit si směr, jakým se chtějí v budoucnu ubírat, a realizovat vlastní nápady na jednotlivých částech karoserie. Odborné vedení je přitom zaručeno – hlavní dohled nad projektem CitiJet totiž zastřešuje Jozef Kabaň, šéfdesignér automobilky, se kterým na konci článku najdete krátký videorozhovor.

Škoda Citigo Sport – Vládce města

Zástupci automobilky Škoda nám v průběhu prohlídky zařízení školících pracovišť nastínili pouze minimum informací o projektu, jehož odhalení bylo zlatým hřebem celého odpoledne. Slavnostního stažení zelené plachty se účastnil tým šestnácti studentů, kterým patří hlavní podíl práce na projektu CitiJet za asistence Jozefa Kabaně. Skutečnost, že před námi v jednu chvíli stál asi z poloviny hotový koncept, podle informací studentů zapříčinily komplikace v lakovně. I tak si ale jejich práce zaslouží velký obdiv - prakticky holou karoserii totiž dokázali do prezentované podoby přetvořit během jediného večera a dopoledne před slavnostním odhalením!

Vývoj vozu byl však daleko delší. První plány se začaly rýsovat již na podzim a naplno se pracuje zhruba od začátku letošního roku. Jako základ projektu Škoda CitiJet posloužil model Citigo ve verzi Sport, s ohledem na nápady tvůrců však byl značně přepracován. Střecha šla dolů, za základ rozměrného křídla posloužila vodorovná část víka zavazadelníku Škody Octavia, zadní sedadla ustoupila audiosystému o výkonu 300 W, zadní šestnáctipalcová kola byla o dvacet milimetrů povystrčena distančními podložkami, a aby se karoserie příliš nekroutila, za předními sedadly vznikla bytelná trubková konstrukce a atraktivní targa oblouk, který současně chrání posádku. Studenti přitom využívali pouze díly, které jim nabízí buď výchozí Citigo nebo další modely automobilky.

Automobil se samozřejmě stále nachází ve fázi stavby. Podle informací od samotných studentů malou Škodovku ještě čeká snížení podvozku (byť sedí verze Sport o 15 milimetrů níž než standardní model), instalace modrého LED podsvícení podvozku, které budou svítit do rytmu hudby, čalounění zadní části interiéru, osazení standardních nárazníků (vzadu se dvěma koncovkami výfuku), světel, a především unikátního šikmého prosklení ve stylu konceptu Škoda Fabia RS 2000 z roku 2011. Se střechou si však nikdo hlavu lámat nebude – vůz bude prezentován jako otevřený.

Škoda Fabia RS 2000: Speedster dostal techniku sériové Fabie

Škoda CitiJet by měla být plně provozuschopná na veřejných komunikacích. Přestože prý během návrhu zaznívaly z řad studentů nápady v ohromném výkonu, litrový tříválec s 55 kilowatty a manuální pětistupňová převodovka zůstaly beze změny. O sílu pohonné jednotky však nakonec ani tak nepůjde. Automobil je totiž vyvíjen pro letošní sraz příznivců Volkswagenů Golf GTI, který se každoročně odehrává v rakouského jezera Wörthersee. Jen o modelu CitiJet to však ze strany Škodovky letos nebude. Jozef Kabaň nám totiž v rozhovoru nastínil, že se můžeme těšit i na něco dalšího!

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit Spousta exekucí je neplatná. Oběti se ale musejí bránit

Až jeden milion lidí má uzavřenou úvěrovou smlouvu s…

Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč 6 otázek a odpovědí o pokutách v cizině. Taxy dosáhnou i 200 000 Kč

Tuzemský automotoklub ÚAMK připravil před nadcházející…

 




Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby? Škoda Citigo RS je taková kapesní raketa. Dočká se někdy výroby?

Když může Škoda Auto chystat sportovní derivát…

Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte Takto vypadá Škoda Citigo po faceliftu. Velké změny ani tříválec 1.0 TSI nečekejte

Po více než pěti letech na trhu se nejmenší Škoda dočkala…

 



 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Dnes 18:52

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně. „Mluvili jsme otevřeně“

Macron vytáhl na Putina gaye i chemické zbraně.…

Stav francouzsko-ruských vztahů byl dnes hlavním tématem rozhovorů francouzského a ruského prezidenta ve…

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli skoro o 60 milionů

Češi vzali Dešťovku útokem: Za jeden den si řekli…

Od dnešního spuštění programu Dešťovka do zhruba 17:00 přijal Státní fond životního prostředí (SFŽP) 1215…

 

iSport.cz

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s Braunschweigem zvládl

Wolfsburg zůstává v bundeslize. Baráž s…

Fotbalisté Wolfsburgu se udrželi v bundeslize. Po domácí výhře 1:0 nad Braunschweigem zvítězili v barážové…

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že podporu stáhne i CEFC

V lize končí ePojisteni.cz! Tvrdík varuje, že…

V názvu fotbalové ligy dojde k další změně. Firma ePojisteni.cz se jako titulární sponzor rozhodla nevyužít…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…