Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Electric a motory pro americké trolejbusy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Elektromotory vyvinuté v plzeňské společnosti Škoda Electric začínají sloužit v trolejbusech ve Spojených státech amerických.

Seattle a San Francisco stojí za objednávkou 201 nových vozidel, v nichž budou použity motory vyrobené podle licence poskytnuté společností Škoda Electric. První z těchto trolejbusů mají do linkového provozu s cestujícími vyrazit koncem letošního léta.

Jaromír Šilhánek, generální ředitel Škody Electric, uvedl, že plzeňskou firmou vyvinuté a provozem odzkoušené motory v USA na základě licence vyrábí společnost IEC Holden. Ta následně dodává motory výrobci pohonů Vossloh Kiepe, který spolupracuje s finálním dodavatelem trolejbusů, americkou společností New Flyer.

Vossloh Kiep je pro Škodu Electric tradičním západoevropským partnerem se silným postavením nejen na trzích Evropy, ale i severní Ameriky. Plzeňská firma dodávala této společnosti mimo jiné motory, které slouží ve vozidlech hromadné dopravy ve Vancouveru, Ženevě nebo Aténách.

Škoda Electric zakázkou na motory pro trolejbusy do Seattlu a San Francisca prokázala svoji schopnost dodávat svojí technologii do Spojených států, kde se musí výrobci vozidel a jejich částí vyrovnat s podmínkami zákona zvaného Buy America. Ten zvýhodňuje tamní výrobce. Stanovuje totiž, že pokud jsou na nákup vozidel využity finance z amerického federálního rozpočtu, musí být výrobek z šedesáti procent své hodnoty vyroben z místních komponentů a také musí být v Americe kompletován.

Výroba motoru proto probíhá v USA, ale podle dokumentace ze Škody Electric a její odborníci přímo na místě poskytovali technologickou podporu při jejím spouštění.

Projekt na dodávku trolejbusů pro Seattle a San Francisco se nemusí omezovat na současný počet 201 vozidel, ale podle amerických pravidel se k němu mohou připojit i ostatní města v USA, která provozují veřejnou trolejbusovou dopravu. S možnými opcemi proto může projekt dosáhnout objemu až 530 vozidel.

První trolejbusy z uzavřeného kontraktu začaly již jezdit ve zkušebním provozu v obou amerických městech, která k projektu nových trolejbusů v USA zatím přistoupila. V Seattlu se na nových trojlebusech již zaškolují řidiči, v San Francisku začal jezdit první prototypový vůz.

Škoda Electric v loňském roce uzavřela v USA kontrakt na kompletní modernizaci 32 kloubových trolejbusů v Bostonu. Společnost tím navázala na svojí významnou dodávku trolejbusů z let 2004 až 2005, kdy společně s firmou Neoplan USA vyrobila tato vozidla pro Boston.

Škodovka v minulosti dodala do USA několik set dalších trolejbusů. Konkrétně se jednalo o dodávku 57 trolejbusů do Daytonu v letech 1995-1999 a 273 trolejbusů do San Francisca v letech 2001-2004. V letech 2001-2002 navíc Škoda Transportation dodala do USA deset tramvají do Portlandu a Tacomy.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (2)
Avatar - romgator
11. 7. 2015 12:10
Re: Rozumné
Mě se líbí, jak si USA, stejně tak i Čína chrání svůj trh. Měli bychom se inspirovat a také ochraňovat to, co tady máme.
Ty tramvaje co jezdí v Portlandu a Tacomě nejsou ze Škodovky ale z firmy Inekon. Což je dnes bohužel spíše činsko-česká firma. Sice díky tomuto spojení se tramvaje dostanou do Číny, budou se tam i vyrábět, problém je v tom, že nakonec budou tyto české společnosti skoupeny celé a tady nám zůstane jen prd. Jako vždycky. Proto se modlím, aby Škoda Transportation nedopadla právě jako ''český'' Inekon.
11. 7. 2015 11:40
Rozumné
Pokud se na nákup používají státní peníze či dotace z veřejných financí, je nesmysl kupovat zahraniční zboží (pokud existuje domácí výrobce). Vrchol blbosti byl nákup čínských autobusů pro jednoho moravského dopravce z dotačních peněz EU :no: