11.6. 2017 Jan Mička Jan Mička

Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

 

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl prodávala společně s felicií. Ceník z roku 2000 ukazuje, že současná generace je vlastně docela levné auto.

První generace Škody Fabia byla v době svého uvedení vlastně takovou revoluční škodovkou. Dostala úplně nový design, na hony vzdálený od felicie, která byla v podstatě ještě „evolucí“ favoritu. Prodej fabie byl u nás zahájen na začátku prosince 1999 a osobně jsem toho názoru, že ještě dnes, téměř osmnáct let od prvního výskytu sériových exemplářů na českých silnicích, jde o pohledné auto. Oblíbil jsem si verzi před modernizací (proběhla v roce 2004), paradoxně v méně nápadné stříbrné barvě.

Video

Fabia se rychle stala hitem. Na podzim roku 2000 byla představena karosářská varianta kombi, na ženevském autosalonu 2001 zase méně oblíbený sedan, který se zároveň stal zatím poslední tříprostorovou škodovkou prodávanou u nás. Následovala užitková verze Praktik (leden 2002), v roce 2003 dorazila verze RS s motorem 1.9 TDI/96 kW, a v dubnu 2004 pak sjel z výrobní linky miliontý exemplář. Škoda laborovala také s variantou pick-up, jejíž snímky se v průběhu let objevily také na Auto.cz, vůz se ale do výroby nikdy nedostal.

Když se mi nedávno dostal do rukou ceník první generace fabie datovaný od srpna 2000, trochu mě zaskočil. Věděl jsem, že vůz nepatřil k nejlevnějším, ostatně pokukovali jsme po něm už po jeho představení, kdy mi „táhlo“ na jedenáct, základní verze za bratru 260.000 korun je ale na dnešní poměry docela drahá (podobně dnes vychází 1.0 MPI/44 kW Ambition a 1.0 MPI/55 kW Trumf). Pod kapotou měla čtrnáctistovku MPI s výkonem 44 kW (motory HTP ještě nebyly) a základní výbava byla hodně lidová.

Škoda Superb před 15 lety: V základu stála i 1,2 milionu korun, měla však V6

Jmenuje například posilovač řízení, airbag řidiče, jednotónovou houkačku, čtrnáctipalcová kola, mechanicky ovládaná vnější zpětná zrcátka nebo otevírání zavazadelníku z místa řidiče (mechanicky táhlem). O 5500 Kč dráž vycházela verze Classis, která měla navíc například přípravu pro rádio.

Za střed nabídky tehdy platila linie Comfort, která se se základním motorem jenom těsně dostala pod 300.000 korun. Měla například kapsy na předních sedadlech, schránku pod sedadlem spolujezdce, sklopné stropní madlo u řidiče, otevírání víka palivové nádrže od řidiče, přední mlhovky, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, nebo centrální zamykání.

Stejně jako u předchozích dvou výbav jste si mohli připlatit 35.000 korun za automatickou klimatizaci, vyhřívané trysky předních ostřikovačů stály šest stovek, nechyběla ani vyhřívaná přední sedadla (4900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (16.000 Kč) a 4000 Kč stála elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Vrcholnou linii Elegance jste mohli pořídit přinejmenším se silnější verzí čtrnáctistovky MPI (50 kW). Nejnižší cena byla stanovena na 379.900 Kč, o 20.000 Kč dráž vycházela 55kilowattová verze 16V, a vůbec nejdražší varianta měla pod kapotou devatenáctistovku TDI se 74 kilowatty – stála 479.900 Kč, jenom o 10.000 Kč více než atmosférický dvoulitr s 85 kilowatty (byl vyhrazen pouze pro Elegance).

Nad rámec linie Comfort jste dostali například ukazatel nedostatku kapaliny v ostřikovačích, „výkonnější“ palubní počítač a v ceně už byla také automatická klimatizace. Pouze dodám, že nejvyšší cena fabie hatchback bez další příplatkové výbavy dnes činí 433.900 Kč, přičemž jde o verzi Style s motorem 1.4 TDI/66 kW a převodovkou DSG.

Škoda Fabia hatchback - ceny platné od 08/2000
LinieMotorZákladní cena [Kč]
Fabia1.4 44 kW259.400
Classic1.4 44 kW264.900
Classic1.4 50 kW279.900
Classic1.9 SDI 47 kW339.900
Comfort1.4 44 kW299.900
Comfort1.4 50 kW314.900
Comfort1.4. 16V 55 kW339.900
Comfort1.4. 16V 55 kW (A)389.900
Comfort1.4. 16V 74 kW379.900
Comfort1.9 SDI 47 kW374.900
Comfort1.9 TDI 74 kW414.900
Elegance1.4 50 kW379.900
Elegance1.4. 16V 55 kW399.900
Elegance1.4. 16V 55 kW (A)449.900
Elegance1.4. 16V 74 kW444.900
Elegance2.0 85 kW469.900
Elegance1.9 SDI 47 kW439.900
Elegance1.9 TDI 74 kW479.900
* A - automatická převodovka

Podívejte se, jak se Škoda Fabia první generace testovala:

Spolupracujeme s TipCars.com
Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno Akcie, měny & názory: Vodík není žádné terno

Akcie společnosti Plug Power vyrábějící vodíkové palivové…

Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA Čína má rýže pořád málo. Komoditu proto koupí v USA

Přestože je největším producentem rýže na světě, nestačí…

Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem Růst mandatorních výdajů je neudržitelný, notoval si Pilný se Zemanem

Ministr financí Ivan Pilný (ANO) mluvil v Lánech s…

Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny Železniční velmoc chystá modernizaci. Japonsko představí nové šinkanzeny

Japonsko patří mezi největší průkopníky vysokorychlostní…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku? Test: Volkswagen Arteon nechce být Passatem. Obhájí ale svoji cenovku?

Volkswagen Arteon do třídních škatulí nezapadá. Na trh…

 



Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Budeme jezdit za půlku?

Fabii na zemní plyn Škodovka zatím neudělala. Zastoupil…

 



 
Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Poznáte, z čeho vznikl nejošklivější roadster na světě? Sedan z NDR byste netipovali!

Dnes 15:25

Podivný stroj s retro vzhledem vznikl v Maďarsku. Jeho základ je východoněmecký, pod kapotou ale pracuje motor původem od Renaultu.




Blesk.cz

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť: Daly jsme našemu životu sbohem!

Dvě známé Češky se vydaly na svatojakubskou pouť:…

Opustily děti i partnery, práci, domov, koníčky i povinnosti, aby se vydaly na cestu, která jim změní život. Dvě…

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil výbuchy min z války

Chorvatskem otřásají exploze: Lesní požár způsobil…

Lesní požár, který se rozšířil do jižního Chorvatska ze sousední Černé Hory, zřejmě v noci na dnešek způsobil…

 

iSport.cz

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo. Vyřazen z kádru ale nebude

Šušnjar byl oporou Teplic, v zimě uteče zadarmo.…

Ještě před půlrokem ho nikdo neznal. Do Teplic přišel jako náhrada za Michaela Lüftnera a prvotní pochybnosti…

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme přijímat kritiku, říká Vrbata

Došlo mi, že nahradím Jágra. V Česku neumíme…

Pro 36letého kanonýra Radima Vrbatu je Florida už sedmou štací v NHL. Když mu před necelým měsícem zástupci…

 

Reflex.cz

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým kulturním bohatstvím se otevírá turistům

Objevte krásy starobylého Íránu. Země s velkým…

Kdysi nepřístupný Írán se po normalizaci vztahů se západními zeměmi postupně vrací na turistickou mapu světa.…

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Jsem prase, ale většina Čechů taky!

Uspořádal jsem ve své sociální bublině na Facebooku malý průzkum dodržování elementární hygieny mezi pražskými…