Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!
První generace Škody Fabia byla v době svého uvedení vlastně takovou revoluční škodovkou. Dostala úplně nový design, na hony vzdálený od felicie, která byla v podstatě ještě „evolucí“ favoritu. Prodej fabie byl u nás zahájen na začátku prosince 1999 a osobně jsem toho názoru, že ještě dnes, téměř osmnáct let od prvního výskytu sériových exemplářů na českých silnicích, jde o pohledné auto. Oblíbil jsem si verzi před modernizací (proběhla v roce 2004), paradoxně v méně nápadné stříbrné barvě.
Fabia se rychle stala hitem. Na podzim roku 2000 byla představena karosářská varianta kombi, na ženevském autosalonu 2001 zase méně oblíbený sedan, který se zároveň stal zatím poslední tříprostorovou škodovkou prodávanou u nás. Následovala užitková verze Praktik (leden 2002), v roce 2003 dorazila verze RS s motorem 1.9 TDI/96 kW, a v dubnu 2004 pak sjel z výrobní linky miliontý exemplář. Škoda laborovala také s variantou pick-up, jejíž snímky se v průběhu let objevily také na Auto.cz, vůz se ale do výroby nikdy nedostal.
Když se mi nedávno dostal do rukou ceník první generace fabie datovaný od srpna 2000, trochu mě zaskočil. Věděl jsem, že vůz nepatřil k nejlevnějším, ostatně pokukovali jsme po něm už po jeho představení, kdy mi „táhlo“ na jedenáct, základní verze za bratru 260.000 korun je ale na dnešní poměry docela drahá (podobně dnes vychází 1.0 MPI/44 kW Ambition a 1.0 MPI/55 kW Trumf). Pod kapotou měla čtrnáctistovku MPI s výkonem 44 kW (motory HTP ještě nebyly) a základní výbava byla hodně lidová.
Jmenuje například posilovač řízení, airbag řidiče, jednotónovou houkačku, čtrnáctipalcová kola, mechanicky ovládaná vnější zpětná zrcátka nebo otevírání zavazadelníku z místa řidiče (mechanicky táhlem). O 5500 Kč dráž vycházela verze Classis, která měla navíc například přípravu pro rádio.
Za střed nabídky tehdy platila linie Comfort, která se se základním motorem jenom těsně dostala pod 300.000 korun. Měla například kapsy na předních sedadlech, schránku pod sedadlem spolujezdce, sklopné stropní madlo u řidiče, otevírání víka palivové nádrže od řidiče, přední mlhovky, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, nebo centrální zamykání.
Stejně jako u předchozích dvou výbav jste si mohli připlatit 35.000 korun za automatickou klimatizaci, vyhřívané trysky předních ostřikovačů stály šest stovek, nechyběla ani vyhřívaná přední sedadla (4900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (16.000 Kč) a 4000 Kč stála elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.
Vrcholnou linii Elegance jste mohli pořídit přinejmenším se silnější verzí čtrnáctistovky MPI (50 kW). Nejnižší cena byla stanovena na 379.900 Kč, o 20.000 Kč dráž vycházela 55kilowattová verze 16V, a vůbec nejdražší varianta měla pod kapotou devatenáctistovku TDI se 74 kilowatty – stála 479.900 Kč, jenom o 10.000 Kč více než atmosférický dvoulitr s 85 kilowatty (byl vyhrazen pouze pro Elegance).
Nad rámec linie Comfort jste dostali například ukazatel nedostatku kapaliny v ostřikovačích, „výkonnější“ palubní počítač a v ceně už byla také automatická klimatizace. Pouze dodám, že nejvyšší cena fabie hatchback bez další příplatkové výbavy dnes činí 433.900 Kč, přičemž jde o verzi Style s motorem 1.4 TDI/66 kW a převodovkou DSG.
Škoda Fabia hatchback - ceny platné od 08/2000 | ||
Linie | Motor | Základní cena [Kč] |
Fabia | 1.4 44 kW | 259.400 |
Classic | 1.4 44 kW | 264.900 |
Classic | 1.4 50 kW | 279.900 |
Classic | 1.9 SDI 47 kW | 339.900 |
Comfort | 1.4 44 kW | 299.900 |
Comfort | 1.4 50 kW | 314.900 |
Comfort | 1.4. 16V 55 kW | 339.900 |
Comfort | 1.4. 16V 55 kW (A) | 389.900 |
Comfort | 1.4. 16V 74 kW | 379.900 |
Comfort | 1.9 SDI 47 kW | 374.900 |
Comfort | 1.9 TDI 74 kW | 414.900 |
Elegance | 1.4 50 kW | 379.900 |
Elegance | 1.4. 16V 55 kW | 399.900 |
Elegance | 1.4. 16V 55 kW (A) | 449.900 |
Elegance | 1.4. 16V 74 kW | 444.900 |
Elegance | 2.0 85 kW | 469.900 |
Elegance | 1.9 SDI 47 kW | 439.900 |
Elegance | 1.9 TDI 74 kW | 479.900 |
* A - automatická převodovka |
Podívejte se, jak se Škoda Fabia první generace testovala: