Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jan Mička
Diskuze (68)
Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl prodávala společně s felicií. Ceník z roku 2000 ukazuje, že současná generace je vlastně docela levné auto.

První generace Škody Fabia byla v době svého uvedení vlastně takovou revoluční škodovkou. Dostala úplně nový design, na hony vzdálený od felicie, která byla v podstatě ještě „evolucí“ favoritu. Prodej fabie byl u nás zahájen na začátku prosince 1999 a osobně jsem toho názoru, že ještě dnes, téměř osmnáct let od prvního výskytu sériových exemplářů na českých silnicích, jde o pohledné auto. Oblíbil jsem si verzi před modernizací (proběhla v roce 2004), paradoxně v méně nápadné stříbrné barvě.

Video se připravuje ...

Fabia se rychle stala hitem. Na podzim roku 2000 byla představena karosářská varianta kombi, na ženevském autosalonu 2001 zase méně oblíbený sedan, který se zároveň stal zatím poslední tříprostorovou škodovkou prodávanou u nás. Následovala užitková verze Praktik (leden 2002), v roce 2003 dorazila verze RS s motorem 1.9 TDI/96 kW, a v dubnu 2004 pak sjel z výrobní linky miliontý exemplář. Škoda laborovala také s variantou pick-up, jejíž snímky se v průběhu let objevily také na Auto.cz, vůz se ale do výroby nikdy nedostal.

Když se mi nedávno dostal do rukou ceník první generace fabie datovaný od srpna 2000, trochu mě zaskočil. Věděl jsem, že vůz nepatřil k nejlevnějším, ostatně pokukovali jsme po něm už po jeho představení, kdy mi „táhlo“ na jedenáct, základní verze za bratru 260.000 korun je ale na dnešní poměry docela drahá (podobně dnes vychází 1.0 MPI/44 kW Ambition a 1.0 MPI/55 kW Trumf). Pod kapotou měla čtrnáctistovku MPI s výkonem 44 kW (motory HTP ještě nebyly) a základní výbava byla hodně lidová.

Jmenuje například posilovač řízení, airbag řidiče, jednotónovou houkačku, čtrnáctipalcová kola, mechanicky ovládaná vnější zpětná zrcátka nebo otevírání zavazadelníku z místa řidiče (mechanicky táhlem). O 5500 Kč dráž vycházela verze Classis, která měla navíc například přípravu pro rádio.

Za střed nabídky tehdy platila linie Comfort, která se se základním motorem jenom těsně dostala pod 300.000 korun. Měla například kapsy na předních sedadlech, schránku pod sedadlem spolujezdce, sklopné stropní madlo u řidiče, otevírání víka palivové nádrže od řidiče, přední mlhovky, palubní počítač, elektrické ovládání předních oken, nebo centrální zamykání.

Stejně jako u předchozích dvou výbav jste si mohli připlatit 35.000 korun za automatickou klimatizaci, vyhřívané trysky předních ostřikovačů stály šest stovek, nechyběla ani vyhřívaná přední sedadla (4900 Kč), elektricky ovládané střešní okno (16.000 Kč) a 4000 Kč stála elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Vrcholnou linii Elegance jste mohli pořídit přinejmenším se silnější verzí čtrnáctistovky MPI (50 kW). Nejnižší cena byla stanovena na 379.900 Kč, o 20.000 Kč dráž vycházela 55kilowattová verze 16V, a vůbec nejdražší varianta měla pod kapotou devatenáctistovku TDI se 74 kilowatty – stála 479.900 Kč, jenom o 10.000 Kč více než atmosférický dvoulitr s 85 kilowatty (byl vyhrazen pouze pro Elegance).

Nad rámec linie Comfort jste dostali například ukazatel nedostatku kapaliny v ostřikovačích, „výkonnější“ palubní počítač a v ceně už byla také automatická klimatizace. Pouze dodám, že nejvyšší cena fabie hatchback bez další příplatkové výbavy dnes činí 433.900 Kč, přičemž jde o verzi Style s motorem 1.4 TDI/66 kW a převodovkou DSG.

Škoda Fabia hatchback - ceny platné od 08/2000
LinieMotorZákladní cena [Kč]
Fabia1.4 44 kW259.400
Classic1.4 44 kW264.900
Classic1.4 50 kW279.900
Classic1.9 SDI 47 kW339.900
Comfort1.4 44 kW299.900
Comfort1.4 50 kW314.900
Comfort1.4. 16V 55 kW339.900
Comfort1.4. 16V 55 kW (A)389.900
Comfort1.4. 16V 74 kW379.900
Comfort1.9 SDI 47 kW374.900
Comfort1.9 TDI 74 kW414.900
Elegance1.4 50 kW379.900
Elegance1.4. 16V 55 kW399.900
Elegance1.4. 16V 55 kW (A)449.900
Elegance1.4. 16V 74 kW444.900
Elegance2.0 85 kW469.900
Elegance1.9 SDI 47 kW439.900
Elegance1.9 TDI 74 kW479.900
* A - automatická převodovka

Podívejte se, jak se Škoda Fabia první generace testovala:

Video se připravuje ...

Jan Mička
Diskuze (68)
Avatar - 3_diamanty
12. 6. 2017 09:05
Re: Nikdy se mi to auto nelibilo
mne sa prva generacie fabie v podstate dodnes najviac paci z tych vsetkych troch generacii fabii... lenze v r 2001 bola nejaka ta poouzitelnejsia verzia pre nas financne nedostupna ( podobne ako punto ktore som vtedy chcel asi najviac ) ... inak by sme feldu asi nemali kedze uz v case vzniku bola defakto zastarala.. ale nakoniec ked mam tak zhodnotit tych 16 rokov zivota s nou ... nie je co lutovat... nesklamala nikdy... nabalili sme sa tam aj 4osoby.. plus dva bajky na streche.. a dosla aj na kraj sveta na dovolenku... sice pomalsie a bez klimy s hlucnejsou kabinou ale dosla ... servis doslova za babku.. za tie dlhe roky fakticky len bezna udrzba a vymena nejaych tych opotrebovanych dielov ale nic nakladne... ziadne neocakavane megavydavky nic... len takujeme a jazdime .. zlate auto... pritom tie iste srandy na fabiu uz stoja niekedy aj dvojnasobok v servise .. v tomto to bolo dobre auto ze za par korun si si ho vedel servisovat a tym ze nemalo takmer ziadnu vybavu tak sa ti ani nemalo co pokazit... feldy boli pekne tie kdejake color alebo magic kusky s peknymi diskami ktore mali aj take pekne potahy v kabine... plus nejaky ten kozeny paket ... ale felda mala aj tak jednu velku vyhodu voci beznym inym vozom... tam stacilo dat nejake 14tky elektrony.... hmlovky.... zobrat tu peknu relly cervenu farbu a uz vyzerala sexy a frajersky ;-) ... co taka fabia neskor uz v cervenej na 14tkach s hmlovkami uz tak sexy zdaleka nedokazala posobit... naopak bolo to uz take vyssie a zaoblenejsie vajicko s kratkym tucnym predkom a kusok akoby useknutym zadkom napriek dodnes prave prva generacia fabie je stale jasne najkrajsou fabiou pre mna....

PS: druha generacie fabie bola uzka a vysoka.. s podivnym kukucom.. celkovo proste disproporcna

PS: tretia generacia fabie pre zmenu vyzera ako kockovita skatula .. je siroka vysoka kratka... napriklad v bielej na 15tkach v kombiku posobi pomaly ako dodavka alebo nejaky maly nakladak . fakt ziadna kraska .. tu clio kombi je uplne ina dimeznia ... takisto aj pri tejto fabii vidim opat podivne megasvetla vpredu a zase pre zmenu este divnejsie minisvetielka vzadu ...
Avatar - Skipper
12. 6. 2017 09:02
Re: Nikdy se mi to auto nelibilo
Dal jsem Ti mínus. Jednička je celkem koukatelná, hlavné v kombíku.
Avatar - Zetti
12. 6. 2017 08:26
Nikdy se mi to auto nelibilo
Snad az III gen ma neco do sebe, i kdyz bych si to urcite nekoupil. Komu se fabka I nebo II libi at mi da minus.
Felicii r.v. 2000 jsem mel od nova, to bylo na svou dobu moc elegantni auto
Avatar - Skipper
12. 6. 2017 08:19
Re: spotřeba
Ač skutečné nejsem fanda pidimotůrklů, tak po osobní zkušenosti musím říct, že ten 1,0 prostě JEDE. Ať se mi to líbí, nebo ne. Projev je věc jiná, ale ve Fabii by mi rozhodné nevadil. V Octavii už jo.
Avatar - Blue Sun
12. 6. 2017 07:56
Re: Nechtěné po Felicii
Mimo město do pěti a půl? A tím se chlubíš? To je spotřeba, kterou dokážu jezdit průměrně, ne mimo město. S autem větším a těžším, s atmosférickým motorem...