IRC Skotská Rally 2011 – Poprvé vítězí Mikkelsen, Škoda obhájila titul ve značkách

IRC Skotská Rally 2011 – Poprvé vítězí Mikkelsen, Škoda obhájila titul ve značkách

 
10.10. 2011 DR

Rozblácené skotské tratě nejlépe sedly norskému mladíkovi, který měl k vítězství v IRC již nekolikrát nakročeno. Nyní to konečně vyšlo.

Předposledním podnikem letošního šampionátu IRC se stala šotolinová Skotská Rally, která je spolu se soutěží na Kypru ohodnocena zvýhodňujícím koeficientem – v tomto případě 1,5. Šanci polepšit si tedy mají i ti jezdci, kteří jsou na tom bodově hůře než špička IRC reprezentovaná Janem Kopeckým (128 bodů), Thierrym Neuvillem a Freddym Loixem (oba 103 body). Opět připomínáme, že se do celkové klasifikace započítává pouze 7 nejlepších výsledků z celého roku. Proto se ve Skotsku sešla celá špička IRC, chyběl pouze belgický matador Freddy Loix.

Na soutěžící ve Skotsku letos čekalo 15 rychlostních zkoušek o měřené délce 200,1 km rozdělených do dvou etap. Předsoutěžní shakedown vzhledem ke špatným podmínkám na trati bojkotovalo několik týmů a tak jsme na zkušebním úseku neviděli tovární Škodovky ani Protony. První tři místa tak obsadili Peugeoty pilotované Bouffierem, Wilksem a Neuvillem seřazené v půlsekundě.

Ještě v pátek večer se stihly odjet dva průjezdy testem Carron Valley dlouhé 8,6 km, oba nejrychleji projel Wilks s Peugeotem 207 S2000, který tak po pátku vedl o 4,4 sekundy před druhým Hanninenem a o 4,6 před třetím P-G Anderssonem na Protonu. Čtvrtý je irský mladík Breen na Fiestě, kterému zdejší podmínky dost sedí a který letos pravidelně jezdí i WRC Academy. Nejrychlejší jezdci si však stěžovali při druhém průjezdu na fakt, že na trati dojížděli dvoukolky jedoucí ještě první průjezd! A že za nimi v závěrečných kilometrech ztráceli cenné sekundy. Honza Kopecký je po první dvojici testů až devátý se ztrátou 11,8 sekundy a svou ztrátu komentuje slovy:

„Je znát, že jsme letos na šotolině startovali jen jednou. Musíme se s tím poprat a zkusit zabrat. Bahno je skutečně všude. “

První etapa: Letící Mikkelsen

Na sobotu bylo přichystáno 6 měřených testů (dva průjezdy trojicí zkoušek) o měřené délce 94,8 km. Nejlépe si s dopolední sekcí poradil Mikkelsen, který dvě zkoušky vyhrál a v jedné byl druhý – díky tomu jde do čela celkové klasifikace. Situaci mu ulehčil Wilks s Peugeotem, poněvadž si ustlal na hraně příkopu tak nešťastně, že vyprošťováním vozu strávil přes 6 minut a přišel tak o naději na vítězství. Zástupcům tovární Škody se také nedaří, Hanninen stěžující si na špatný rytmus je pátý (+41,3) a Kopecký osmý (+1:23,3). Kdepak jsou výkony hodné jezdců z továrního týmu? Na trati zůstal stát McRae s Protonem, prorazil vanu a přišel o olej. Následuje polední servis.

Oba odpolední testy (poslední test byl pro tmu a obtížné podmínky na trati zrušen) nejrychleji projel Mikkelsen, který si tak upevňuje celkové vedení. Neuville byl několikrát mimo trať, Andersson dostal dvouminutovou penalizaci za pozdní příjezd z přeskupení, takže na druhém místě je Bouffier (+50,7). Třetí pozici si díky zlepšeným výkonům drží Hanninen, na stříbro mu chybí pouhá sekunda, na bramborovou příčku se propadnul Neuville (+1:25,8). Kopecký si polepšil na sedmou pozici, na čtvrtého ztrácí 17,6 sekundy. Stejně jako dopoledne i po obědě panovaly typické skotské (obtížné) podmínky – bláto, mlha, vítr a déšť.

„Byl to pro nás opravdu dobrý den. Podmínky byly velmi těžké, ale momentálně si dost věřím. Docela jsme celý den tlačili, měli jsme několik menších krizovek. Nyní však se slušným náskokem vedeme, zítra nás čeká ještě hodně práce a nemůžeme moc zvolnit,“ komentuje sobotní etapu vedoucí muž průběžného pořadí Andreas Mikkelsen.

Video

Druhá etapa: Hänninen stahuje

Na sobotu organizátoři přichystali 7 rychlostních zkoušek (z toho dvě divácké speciálky) rozdělené do tří sekcí o měřené délce 88,1 km. První sekce patřila jednoznačně Finu Hanninenovi ze Škody Motorsport, který dva testy vyhrál (hlavně sedmadvacetikilometrový test proletěl jako blesk) a náskok padesáti sekundový náskok Mikkelsena zkrátil téměř o polovinu. Mladý Nor zvolil opatrnější tempo, na letícího Fina má k dobru stále 28,3 sekundy. Třetí Bouffier Juhovi také nestačí a už na něj má manko 21,3. Kopecký si díky výpadkům soupeřů polepšil na pátou příčku, ztrácí však už téměř dvě minuty. Smůla postihla Sandella i Neuvilla – první poškodil dvě gumy a zavěšení, druhý zapadnul do příkopu. Pro selhání techniky odstupuje i Andersson s Protonem. Následuje polední servis.

Druhá sekce obsahovala dva testy, ten první dlouhý necelých 10 km proletěl Mikkelsen a na druhého Hanninena najel 8,4 sekundy – to je 0,85 s/km! Nor ukazuje že umí a že si jede pro vítězství. Ve druhém testu se situace obrátila, vyhrál Hannien, Mikkelsen ztratil 6,3 sekundy – Juho k tomu však potřeboval 27 km což odpovídá 0,23 s/km. Rozestup mezi nimi je tedy téměř stejný jako před touto sekcí – 30,4 sekundy. Bouffiera pozlobily brzdy a tak dále ztrácí, stále však drží celkové třetí místo. Následuje odpolední servis.

Třetí sekci tvořila dvojice zkoušek o délce 5,5 km a tak se žádné větší změny už neočekávaly. A tak se také stalo – Andreas Mikkelsen si pohlídal vedení a poprvé v kariéře triumfuje v sérii IRC. Nutno dodat, že zaslouženě, s rozbitými tratěmi pokrytými blátem si opravdu poradil bravurně. Zajistil tak Škodovce třetí vítězství ve Skotsku v řadě. Druhé místo si po vlažnějším začátku a následné stíhačce odváží obhájce titulu Juho Hanninen, který si v celkové klasifikaci výrazně polepšil a je již druhý. A bronz si na blátivých tratích na své konto připisuje Bryan Bouffier na Peugeotu 207 S2000. Nepovedenou soutěž završil Wilks, který ještě stihnul svému Peugeotu urazit kolo a soutěž nedokončit.

Výsledky RACMSA Rallye of Scotland 2011:
1. Andreas Mikkelsen – Ola Floene(Škoda Fabia S2000) 1:55:17,2
2. Juho Hänninen – Mikko Markkula(Škoda Fabia S2000) +26,4
3. Bryan Bouffier – Xaver Panseri(Peugeot 207 S2000)+1:35,3
4. Craig Breen – Gareth Roberts(Ford Fiesta S2000)+2:05,1
5. Jan Kopecký – Petr Starý(Škoda Fabia S2000) +2:11,7
6. Thierry Neuville – Nicolas Grisoul(Peugeot 207 S2000)+3:10,4
7. Toni Gardemeister – Tapio Suominen(Škoda Fabia S2000)+ 3:10,4
8. Alastair Fisher – Daniel Barritt(Ford Fiesta S2000)+4:59,9
9. Toshihiro Arai – Dále Moscatt(Subaru Impreza STi)+8:17,6
10. Matthias Kahle – Peter Gobel(Škoda Fabia S2000)+9:36,1

„Celý víkend to bylo drama. Dnešek byl velmi těžký, obzvláště ta dlouhá zkouška, pokaždé jsme měli defekt. Poprvé to byla zadní guma, zkoušel jsem neztratit mnoho času. Podruhé to ovšem bylo vpravo vepředu, auto bylo velmi těžce ovladatelné. Naštěstí to bylo jenom dva kilometry před cílem, tak jsem jel pomaleji a něco jsem tam ztratil,“ popisuje trable nedělní etapy vítěz Andreas Mikkelsen. „Najisto pojedeme i na Kypru. Jasně, šance na titul jsou malé, ale pojedeme jak nejlépe umíme. Prostě to zkusíme.“

Michal Hrabánek, šéf týmu Škoda Motorsport, skotskou rally hodnotí: „Blahopřeji Andreasovi k jeho výbornému výkonu a premiérovému vítězství v soutěži IRC. Do skotské rally jsme vstupovali s cílem vyvarovat se zbytečných chyb. Jsem rád, že se posádky továrních Fábií po celou soutěž držely týmových instrukcí a že jsme si tímto výkonem zajistili obhajobu titulu mezi značkami. Velké poděkování patří všem členům našeho týmu, podmínky zde byly opravdu náročné. Bylo by skvělé, kdyby na poslední soutěži na Kypru získal titul šampióna IRC některý z jezdců na voze Škoda Fabia Super2000.“

Honza Kopecký stále vede celkovou klasifikaci IRC, hned za něj se však dotáhnul týmový kolega a obhájce titulu Juho Hänninen. Vzhledem k tomu, že se na Kypru bodový zisk násobí dvěma, může o titul bojovat teoreticky ještě šestice jezdců – Kopecký, Hänninen, Neuville, Mikkelsen, Bouffier a Loix.

Klasifikace jezdců série IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků):
1. Jan Kopecký(Škoda Fabia S2000)131
2. Juho Hänninen(Škoda Fabia S2000)125
3. Thierry Neuville(Peugeot 207 S2000)115
4. Andreas Mikkelsen(Škoda Fabia S2000)111,5
5. Bryan Bouffier(Peugeot 207 S2000)110,5
6. Freddy Loix(Škoda Fabia S2000)103
7. Guy Wilks(Peugeot 207 S2000)47
8. Toni Gardemeister(Škoda Fabia S2000)43
9. Bruno Magalhaes(Peugeot 207 S2000)26
10. Craig Breen(Ford Fiesta S2000)24
11. Hans Weijs jr.(Škoda Fabia S2000)18

Klasifikace týmů IRC 2011 (nejlepších 7 výsledků):
1. Škoda316,5
2. Peugeot241,5
3. M-Sport107
4. Subaru79
5. Ralliart73
6. Proton41
7. Honda34
8. Abarth15

Vše o sérii IRC na Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy Lada Vesta Cross už je také jako sedan. Navoněné crossovery strčí do kapsy

Po sedanu, kombi, a oplastovaném praktičtějším provedení…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Včera

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…