Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda má elektromobil! Dokonce se solárními panely! Na výrobu to ale nevypadá...

Škoda má elektromobil! Dokonce se solárními panely! Na výrobu to ale nevypadá...

Škoda má elektromobil! Dokonce se solárními panely! Na výrobu to ale nevypadá... Zdroj: acz

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Škoda v mladoboleslavském továrním komplexu používá elektrické tahače. Jeden z nich vybavila solárními panely.

Pro logistiku v areálu mladoboleslavského závodu využívá naše největší automobilka elektrické tahače Still R 07, má jich celkem sedmnáct. Jeden z nich nově vybavila solárními fotovoltaickými moduly, které dobíjejí standardní trakční lithium-iontové baterie během jízdy. Bez problémů stále utáhne dvojici přívěsů, panely namontovala totiž právě na jejich střechy a nikoli na vozidlo samotné. Tam by pro ně nebyl dostatek místa.

Není tak třeba častěji měnit akumulátory v nabíjecích stanicích, což je v současnosti běžná praxe. Solární „náklaďák“ ušetří ročně asi 10 % elektrické energie ze sítě a v provozu funguje déle než zbytek parku, denně ujede asi 70 kilometrů. Baterie se totiž samy naplní ze solárních modulů během víkendu. Celý proces se monitoruje a průběh zaznamenává, je tedy možné zjistit délku nabíjecího cyklu a kolik energie pocházelo z kterého zdroje. Vyhodnocování proběhne v rámci semestrálního předmětu „Green Logistics“ na firemní vysoké škole.

Škodovka zatím spustila tento projekt jako testovací, pokud se osvědčí, chce ve střednědobém horizontu využívat alternativní pohon u části vnitropodnikově používaných nákladních vozidel a solární energii nasadit výrazněji. Totéž očekává i od subdodavatelů, kteří sídlí v blízkosti továrny, takže i oni budou komponenty do hlavního výrobního závodu dopravovat „ekologickými“ auty. Interní elektro-ofenziva se tedy chystá dříve zde než v showroomech,

Firemní strategii ochrany životního prostředí pojmenoval okřídlený šíp „GreenFuture“, tedy „zelená budoucnost“ Oblast „GreenProduct“ se zaměřuje na k přírodě šetrné nízkoemisní automobily během celého jejich životního cyklu – od výzkumu a vývoje, jejich provoz, až po recyklaci. V nabídce značky je v současné době 107 variant modelů s hodnotami vypouštěných emisí pod 120 g CO2/km, z toho 37 pod 100 g CO2/km. Jde samozřejmě o oficiální normovaná čísla a tím pádem se od reálného provozu značně liší...

V oblasti „GreenFactory“ se Škoda snaží co nejvíce uspořit zdroje ve výrobě. Díky redukci spotřeby energie a vody, snížení produkce množství odpadů a emisí CO2 a tzv. těkavých organických sloučenin (VOC - Volatile Organic Compounds) snížila automobilka zatížení životního prostředí v období let 2010-2015 o 35,8 %. V blízké budoucnosti si ale klade ještě ambicióznější cíle. Do roku 2018 sníží dopady své výroby na přírodu oproti roku 2010 o 45 %, tj. zredukuje je téměř na polovinu.

Začít diskuzi