28.9. 2013 Martin Machala Martin Machala

Škoda Octavia 1.2 TSI vs. Rapid 1.2 TSI

 

Octavii s rapidem bychom za sourozence neoznačili. Umí si být sice hodně podobní, spíše jde ale o bratrance. A to i tehdy, když je pohání „stejný“ turbomotor 1.2 TSI.

Pro srovnání dvou liftbacků od Škodovky jsme tentokrát nezvolili šablonu klasického srovnávacího testu. Jedná se přece jenom o modely ze dvou různých tříd s jasně oddělenou skupinou zákazníků.

Určitě však nejsme jediní, koho napadlo, jak moc a v kterých oblastech se octavia s rapidem neshodnou. A kde naopak škodováci najdou společnou řeč.

Ještě k uvozovkám u motoru. Zkušeným čtenářům Světa motorů netřeba vysvětlovat, ale pro jistotu – byť se stejným označením, výkonem i točivým momentem, dvanáctistovky TSI se konstrukčně významně liší.

Jedno-, nebo dvouvaječná?

Určitě už jste v běžném provozu potkali trojkovou octavii liftback s obyčejnými halogenovými světlomety a svítilnami bez diod. A také jste možná přemýšleli, jaké že to auto používá Škodovka ve svých propagačních materiálech a reklamách. Nejsme daleko k tomu říct, že octavia je takový méně hezký a hřmotnější rapid. Ten totiž dokáže s přímkami a jednoduchými plochami hospodařit elegantněji než narostlejší octavia. Zkrátka bez příplatkové optiky, litých kol a metalízy je výsledný dojem proti plakátu asi tak třetinový.

Pořizovací nákladyŠkoda Octavia 1.2 TSI/77 kW Škoda Rapid 1.2 TSI/77 kW
Základní cena 362 900 Kč (Active) 319 900 Kč* (Fresh Ambition)
Tip Světa motorů 427 900 Kč* (Ambition Plus) 319 900 Kč* (Fresh Ambition)
VÝBAVA
Airbagy čelní/boční/hlavové/kolenní Ano/Ano /Ano/ Ano Ano/Ano /Ano/ Ne
Palubní počítač 3500 Kč Ano
Lita kola 17 000 Kč Ano
Tempomat 11 000 Kč 11 100 Kč
Dálkové centrální zamykáni 4000 Kč Ano
Mlhovky 5000 Kč Ano
Elektrické ovládaní oken P/Z Ano/5000 Kč Ano/5100 Kč
Klimatizace manuální/automatická 10 000 Kč/Ne Ano/10 100 Kč
Rádio Ano Ano (CD a MP3)
Metalíza 13 200 Kč 12 100 Kč
* Akčni cena

I uvnitř používají octavia a rapid vlastně stejné výrazové prostředky. Shodný základní koncept interiéru by jednoho až vedl k úvahám o přílišné unifikaci. Výše postavený z liftbacků však svoji pozici nakonec s převahou obhájí. Nabídne totiž daleko kvalitnější plasty, celkový velmi hodnotný výraz posune až někam ke střední třídě velký displej příplatkové navigace, dvoubarevná kombinace (u rapidu nově též možná) nebo modernější koncernové ovladače a tlačítka. Ač tedy v obou případech vrcholné specifikace Elegance a na fotkách dost podobné rysy, ve skutečnosti výsledek diametrálně jiný.

Největší rozdíl

Asi nebude dvakrát velkým překvapením, když za nejvíce polarizující oblast označíme prostor. Rapid se snaží přesvědčit nadprůměrnou štědrostí v podélném směru – vzadu jsme pro kolena naměřili 13 centimetrů. Octavia je přitom lepší o jediné číslo! Všude jinde však rozměrnější z liftbacků vyhrává s naprostým přehledem.

NAMĚŘENÉ HODNOTY Škoda Octavia Škoda Rapid
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 158/14 160/13
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 92-100/93, 3-11/14 93-100/94, 3-10/0
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 131/129, 148/146 125/125, 142/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 50/48 x 45 50 x 50/49 x 40
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 66 x 49 63 x 47
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 118 x 101 104 x 100
Rapid je citlivý hlavně na otázky ohledně šířky interiéru, kde se octavia právem vytahuje, respektive roztahuje. Zatímco v levnějším modelu musí přední pasažéři o loketní opěrku svádět nejednu bitvu na loket a na smrt, v octavii se spokojeně rozvalí. Rapid také nevidí rád, když se dozadu posadí někdo s výškou kolem 180 cm. To pak musí poslouchat stížnosti na minimum místa pro hlavu.

Vyčítat rapidu, že je jeho objem kufru o čtyřicet litrů menší, to bychom si tedy připadali hodně pedantsky. Vysoce převyšuje standard třídy malých vozů, do které rapid vlastně patří. Vždyť kromě kombíků patří v téhle skupině druhé místo Hondě Jazz s 337 litry. Octavia stejně tak ční z průměru nižší střední třídy, v níž dnes jen málokdo nabídne kufr větší než čtyři sta litrů. Když zádě škodovek otevřeme vedle sebe, netroufáme si říct, jestli těch čtyřicet litrů v praxi někdo pozná. Pánům konstruktérům se totiž povedlo i u rapidu zachovat metrovou šířku mezi podběhy. Zajímavá je ovšem i užitečná hmotnost octavie 625 kg, která si však vyžádala velmi tuhé naladění podvozku. Proto bohužel musíme napsat, že i přes…

Údaje o testovaných vozidlechŠkoda Octavia 1.2 TSI/77 kW Škoda Rapid 1.2 TSI/77 kW
Motor, počet ventilů, rozvod přeplňovaný, 16, DOHC přeplňovaný, 8, OHC
Zdvihový objem (cm3) 1197 1197
Největší výkon (kW/ot. za min) 77/4500-5500 77/5000
Největší točivý moment (kW/ot. za min) 175/1400-4000 175/1550-4100
Převodovka šestistupňová šestistupňová
Délka x šířka x výška 4659 x 1814 x 1461 4483 x 1706 x 1461
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2686, 1549/1520 2602, 1463/1500
Rozměr pneumatik 225/45 R 17 215/45 R 16
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1230/625 1175/535
Objem zavazadelníku (l) 590/1580 550/1490
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 50/1020 55/1010
Nejvyšší rychlost (km/h) 196 195
Zrychlení z 0-100 km/h (s) 10,3 10,4
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 5,9/4,4/4,9 6,9/4,6/5,4
Emise CO2 (g/km) 114 125

… citelné zlepšení...

… je zadní náprava liftbacku Octavia stále trochu neklidná a na komfortu by klidně mohla ještě přidat. Proti testům z kraje své produkce se trojkový liftback znatelně polepšil hlavně v akustické izolaci rázů, pazvuků a nejrůznějších zvukových projevů skutečně ubylo. Problém s horší filtrací ostřejších nerovností však zůstává. Kritika se ale vztahuje hlavně na provedení se sedmnáctipalcovými litými koly, kterými Škodovka výhradně zásobuje své testovací vozy (s výjimkou verze RS, kde se uplatňují ještě větší rozměry). Přitom stačila několikakilometrová testovací jízda u prodejce, který se u předváděcích vozů spokojil s šestnáctipalcovými ráfky, a octavia byla jako vyměněná. Ano, menší kola v mohutném pozadí liftbacku nereprezentativně zapadají, na úroveň komfortu však mají vliv více než zásadní.

Rapid vyloženým vzorem pohodlí také není, v tomto směru se však citelně polepšil! On totiž nenápadně přepracoval naladění podvozku , čímž se jízdní projev stal daleko plavnějším. Levnější charakter rapidu prozradí jen posilovač řízení, který nemá jiných ambicí než snižovat sílu nutnou k otáčení volantem. To octavia dokáže zprostředkovat na elektrický posilovač velmi živou a věrohodnou zpětnou vazbu. Pro škodovácké inženýry v tomto směru znovu jednoznačná pochvala!

Oba liftbacky je možné bez průtahů ocenit také za dokonale přesné a hladce pracující šestistupňové manuální převodovky. Tady rapid na svou celkově levnější techniku rozhodně neupozorňuje!

Mezi kuželkami jsme dávali větší šance menšímu, a tedy snad i hbitějšímu rapidu. On se ale nakonec ve vyhýbacím manévru ukázal jako méně jistý borec. Přispělo k tomu jak zmíněné necitlivé řízení, tak i vláčnější nastavení podvozku, v jehož důsledku se úzký rapid při rychlé změně směru nakláněl více než na tlumičích utaženější octavia. Ta se předními koly umí do podkladu silněji zakousnout a skutečnou rychlost kymácením nezdůrazňuje.

Octavia také delší dobu vydrží bez zásahu stabilizace – ESC potom reaguje velmi smířlivě a decentně. Zato rapid se nechá uzemnit už v náznacích nestability.

Je to sice TSI...

… ale jak už jsme řekli, o stejnou pohonnou jednotku nejde. Zatímco rapid používá původní dvouventilovou verzi s rozvody poháněnými řetězem, trojková octavia se dočkala již nejnovější čtyřventilové konstrukce z řady EA 211, spoléhající na řemen. Novinka používá také výfukové svody integrované do hlavy válců, které mají přispívat ke snížení spotřeby paliva.

A v tomto parametru se opravdu ukázaly značné rozdíly. Co tím myslíme, když v tabulce naměřených hodnot uvádíme prakticky totožná čísla? Na našem měřeném okruhu se přeplňované čtyřválce TSI skutečně víceméně shodly, starší z motorů v sobě však obsahuje jistou pohyblivou složku. Abychom si rozuměli. Zatímco u octavie můžete brát výsledných 6,1 litru za jakýsi dlouhodobý průměr, který lze klidnou a vyrovnanou jízdou ještě snížit, u rapidu je o deci vyšší průměr vlastně shodou náhod. Původní TSI je totiž daleko citlivější na řidičský styl a aktuální podmínky. Umí šetřit podobně jako octavia za pět a pár deci k tomu, pak ale najedete na dálnici a šup tam minimálně sedmičku! K ní a kolikrát i výš ochotně spěchá také v městském provozu nebo při dynamičtější jízdě. Zkrátka citlivka.

V porovnání pružného zrychlení se však starší TSI ukázalo jako jednoznačně svižnější. Na horším výsledku novějšího motoru se kromě vyšší hmotnosti octavie podílely také delší převody šestistupňového manuálu.

Jinak můžete dát mezi vlastnosti obou TSI v zásadě rovnítko. Naprosto plynulý zátah od snad nejnižších možných otáček, kultivovaný projev (zvuk v octavii nám přesto přišel o něco hrubější) a stejně hbitá reakce na přidání plynu.

Kdo je lepší?

Samozřejmě že octavia. O tom nikdo nepochybuje. Větší, modernější a luxusnější liftback těžko může v rapidu hledat rovnocenného soupeře. Ten však nakonec vlastně příjemně překvapil. Někdo by možná čekal, že octavia levnějšího „konkurenta“ vysloveně zesměšní. On ale ukázal, že je „jen“ levnější verzí sestřenice. A pozor, levnější. Nikoliv „vylevněnou“!

Octavia bodovala v oblastech, kde musela – v nabídce vnitřního prostoru, jízdních vlastnostech, možnostech příplatkové výbavy a daleko hodnotnějším dojmu z interiéru. Tady jí vzhledem k postavení v rámci modelové řady ani nic jiného než vítězství nezbývalo.

Jenom si prosím nekupujte sedmnáctipalcová litá kola! Buďte rozumní, zůstaňte nejvýš u šestnáctek – a horší komfort odpružení nebudete octavii vyčítat!

A rapidu už vůbec ne. Za jeho nově pohodlnější nastavení rozhodně palec nahoru!

Hodnocení

Čtyři cestující a spoustu zavazadel převeze rapid stejně jako octavia. V pěti už vám bude v menší škodovce hodně těsno, v té větší takto zvládnete i delší trasy. Zásadní rozdíl spočívá v pojetí samotného cestování. Rapid k němu přistupuje účelově. Přesune vás. Octavia přidává emotivní složku – celkově příjemnější prostředí, hodnotnější materiály, modernější výbavu. A v neposlední řadě také lepší image.

 Škoda Octavia 1.2 TSI/77 kW Škoda Rapid 1.2 TSI/77 kW
 Prostorný interiér Dynamika a pružnost
Plusy Hodnotnější přístrojová deska Solidní komfort odpružení
 Reálně nízká spotřeba paliva Nižší nakládací hrana
Minusy Horší komfort zadní nápravy Úzký interiér
 Chudá základní výbava Spotřeba závislá na stylu jízdy
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud Trumpův imigrační dekret je neplatný, potvrdil americký odvolací soud

Americký odvolací soud potvrdil pozastavení platnosti…

Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu Komentář Miroslava Cvrčka: Díky Babišově EET v Česku bitcoin vytlačí korunu

Jistě, titulek je trochu přehnaný. Trochu víc. Nicméně…

Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím Facebook plánuje vlastní videoslužbu, chce konkurovat Netflixu i televizím

Sociální síť Facebook chce rozšířit portfolio svých…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia 1.2 TSI vs. Rapid 1.2 TSI







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely Volkswagen CNG pohon nevzdal. Naopak chystá nové motory i modely

Světovým rekordmanem v dojezdu pouze na zásobu stlačeného…

Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

 




Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace Škoda Octavia může slavit. Vyrobilo se 1,5 milionu kusů třetí generace

Octavia je nejenom nejúspěšnějším modelem automobilky…

Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách! Škoda Octavia Cup: Naše auto je už v barvách!

První závod na Hungaroringu byl sice zrušen, zatím vám…

 



 
To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

To je škody! Požár dílny zničil několik sportovních aut

Včera

Nissan GT-R, Skyline, Ford Escort Cosworth a několik dalších sportovních aut se stalo obětí požáru v jednou britském servisu.




Blesk.cz

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální jednotkou proti gayům

Indonésie chce potírat homosexualitu. Speciální…

Médii před pár dny proběhly záběry dvou mladíků, které islámský soud v Indonésii odsoudil k 85 ranám bičem za…

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad přišel klíčový svědek, odhalila právnička

Havel milost pro Kajínka skutečně řešil: Na Hrad…

Slíbil Václav Havel Jiřímu Kajínkovi milost, jak propuštěný vězeň tvrdí, nebo ne?! Právnička Lenka Marečková,…

 

iSport.cz

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi dal kanára

Berdych se rozjel. V Lyonu je v semifinále, Simonovi…

Tomáš Berdych porazil na antukovém turnaji v Lyonu domácího tenistu Gillese Simona 6:4, 6:0 a v generálce na…

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín jsem alergický!

Moderní hokej dráždí šéfa Komety: Na tenhle termín…

Po 51 letech vrátil do Brna hokejový titul, i k němu se s odstupem vrací Libor Zábranský, boss a současně kouč…

 

Reflex.cz

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo House of Cards

Další trolení Trumpa: Obamův fotograf dělá promo…

Třicátého května vpustí Netflix do světa první díl již páté série populárního seriálu House of Cards. Ta…

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou rozprodal Oliver Cromwell, se vrací do Londýna

Sen se stane skutečností. Sbírka umění, kterou…

Když se v roce 2012 procházel ředitel Královské akademie umění Christopher Le Brun po horách s hlavním kurátorem…