reklama


Škoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG - automat v úsporných službách?

Škoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG - automat v úsporných službách?

 
 

Těsně před vyzkoušením první benzínové motorizace nové Octavie Combi (2,0 FSI) jsme se rozhodli k testu poněkud exotické kombinace slabšího ze dvou nabízených turbodieselů a špičkového dvouspojkového automatu DSG. I když tato verze...

Těsně před vyzkoušením první benzínové motorizace nové Octavie Combi (2,0 FSI) jsme se rozhodli k testu poněkud exotické kombinace slabšího ze dvou nabízených turbodieselů a špičkového dvouspojkového automatu DSG. I když tato verze zřejmě nebude na rozdíl od varianty s manuální převodovkou patřit k favoritům českého trhu, za pozornost rozhodně stojí. A jak se s ní jezdí v praxi?

Při studeném startování se agregát se systémem čerpadlo-tryska ozývá výrazným duněním, po zahřátí je ale již hluk v mezích přijatelnosti. Motor o výkonu 77 kW při 4000 otáčkách známe už z ostatních koncernových motorů a víme, že s klasickou pětistupňovou převodovkou je důstojným nástupcem dosavadní dvojice 66/81 kW. Jak se ale tento turbodiesel bude chovat v kombinaci se sportovním automatem DSG, byli v redakci zvědaví úplně všichni.

Podrobné představení převodovky DSG je jen dobrovolnou četbou, protože navenek se ovládání samozřejmě neliší. Páka voliče na středovém tunelu je nezvykle široká a v Octavii poprvé můžeme vychutnávat i „odbočku“ v kulise umožňující sekvenční řazení. Takže zbývá jen nastartovat. V režimu D nebo sportovním S je potřeba trochu citlivosti při rozjíždění – DSG totiž nemá hydrodynamický měnič a plynulost rozjezdu nebo parkovacích manévrů jak je známe u klasického automatu nenahradí.

V režimu D má auto vlastnosti klasického automatu – i přes extrémně krátké časy na přeřazení nelze necítit o trochu větší rozvážnost, než bychom od průběhu křivky krouticího momentu čekali. DSG má pozitivní vliv na čas a rychlost, naopak trochu netypicky potlačuje onu subjektivně vnímanou sílu turbodieselu a turboefekt je eliminován téměř úplně. Z křižovatky se rozjedete rychle, ale, řečeno terminologií Audi, spíš než Tiptronic vás veze Multitronic.

Dobrým kompromisem je doplňování nejobvyklejšího režimu D občasnými výlety voliče doprava, do oblasti sekvenčního řazení. Neocenitelné služby prokáže tato možnost zejména při předjíždění, kdy ani kick-down leckdy nepřinutí elektroniku k adekvátnímu podřazení (typicky 5-4 nebo 4-3) Výhoda DSG je zde v tom, že elektronika myslí dopředu a požadovaný stupeň připraví. Řidič tak v podstatě dává jen pokyn, kdy má k přeřazení dojít. Zaváhání by mělo být teoreticky znát při náhlé změně smyslu podélného zrychlení, kdy DSG připravila vyšší rychlostní stupeň, ale vy řadíte níže. Nám se stejně jako u testu šestiválcového Audi A3 zdálo, že ani v těchto situacích automat nezklamal (přeřazení trvá jen o chvilku déle).

Dynamický režim S pak neznamená nic jiného než plné využívání maximálních otáček – v tomto režimu nezmizíte z křižovatky o mnoho rychleji, ale k rozjetí na městských 50 km/h budou potřeba jen dva stupně a okolí „oblažíte“ zvuky typickými pro hranici červeného pole otáčkoměru. V praxi jsme zjistili, že jízda s lehkou nohou a režimem S je poměrně rozumným kompromisem mezi požadavky na dynamiku a úspornost provozu. Při předjíždění má navíc vůz v zásobě o trochu více síly a není přerušován ekonomickým řazením nahoru. Pro zastánce pištících pneumatiky dobrá zpráva: Jedině v režimu S lze aplikovat tzv. Launch control, tedy efektní rozjezd s nejvyšším zrychlením. Před rozjezdem je nutno vypnout ESP, levou nohou zašlápnout brzdu a pravou vytočit motor do oblasti nejvyššího točivého momentu. Po uvolnění brzdy auto vyráží z klidu o něco rychleji než při běžném rozjezdu (nečeká se na nárůst momentu s otáčkami, je povolen určitý prokluz kol).

Jisté jízdní vlastnosti jsme si pochopitelně užívali i s touto motorizací, k velmi dobrým hodnocením směrové stability, neutrálního podvozku a brzd jsme přidali ještě vyšší jízdní komfort daný 15“ hliníkovými koly. V rychlostech nad 60 km/h jsme (už u druhé Octavie Combi) zaznamenali výrazný syčivý aerodynamický hluk z oblasti zadních dveří, stále jej ale přičítáme předsériovosti vozu a budeme zvědavi na běžná produkční provedení.

Během jízd po městě si vůz řekl o přijatelných 7,9 l/100 km, naopak na výletech po okreskách i dálnicích stačilo 5,8 litru. Průměr za celý test 6,3 l/100 km můžeme vzdor půllitrovému rozdílu od údajů výrobce brát jako úspěch, zejména s ohledem na automatické řazení ve městě.

Provozní náklady ale trochu blednou v porovnání s pořizovací cenou 684.000 Kč v nejvyšší výbavě Elegance znamená, že vás ještě mohou čekat výdaje za autorádio, hlavové airbagy a ESP.

Netypická kombinace motoru a převodovky (DSG = příplatek 55.000,-) bude tedy pravděpodobně jen velmi menšinovou volbou, z technologického a uživatelského hlediska jí ovšem nelze vytknout nic podstatného.

Test Octavie Combi 2,0 TDI s manuální převodovkou najdete zde.

Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG

Cena v základní výbavě: 684 900 Kč Cena v testované výbavě: 866 600 Kč

Základní výbava:ABS+MBA+EBV+MSR+ASR, Airbag řidiče a spolujezdce s přitahovači před. bezpečnostních pásů, Bederní opěry vpředu, Boční airbagy vpředu, Dálkově ovládané centrální zamykání, SAFE systém + sklopný klíček, Chromované vnitřní kliky dveří, Climatronic - dvouzónová klimatizace s elektronickou regulací a pachovým filtrem, Deaktivace airbagu u spolujezdce, Dvě čtecí lampičky pro řidiče a spolujezdce, Dvoutónová houkačka, El. ovládání oken vpředu i vzadu s dětskou pojistkou, Elektromechanický posilovač řízení, Tři hlavové opěrky vzadu, Imobilizér, štítek s VIN kódem, Jumbo box s nastavitelnou loketní opěrou vpředu, Multifunkční ukazatel, Odkládací prostor v bočním obložení zavazadlového prostoru, Odkládací schránka s víkem pod rádiem, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce osvětlená, klimatizovaná, Osvětlení zavazadlového prostoru - dvě lampičky, Příprava pro uchycení dvou dětských sedaček s bezpečnostním systémem ISOFIX na zadních sedadlech, Příprava pro rádio, 8 repro vpředu a sklopná neodnímatelná střešní anténa, Roletový kryt v zavazadlovém prostoru, Schránka na brýle, Signalizace nezapnutí bezpečnostního pásu řidiče, Síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, Tempomat, Tři tříbodové bezpečnostní pásy vzadu, Výklopná odkládací schránka pod sedadlem spolujezdce, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, Zadní opěradlo dělené a sklopné s loketní opěrou, Zadní sedadlo s loketní opěrou, Zásuvka 12V v zavazadlovm prostoru, Zvuková signalizace nevypnutých světel, Boční směrové ukazatele integrované do vnějších zpětných zrcátek, Kotoučové brzdy vzadu, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpět. zrcátka v barvě vozu, Dálkové ovládání víčka palivové nádrže, Nárazníky lakované v barvě vozu s černou ochrannou lištou, Kola z lehkých slitin Orion 6Jx15", Pneu 195/65 R15, Ochranné boční lišty dveří, černé, Označení motorizace na zádi, Rezervní kolo ocelové, Přední mlhové světlomety, Tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem, Zadní stěrač Aero s ostřikovačem.

Výbava testovaného vozu:alarm s hlídáním vnitřního prostoru, senzorem náklonu a zálohovou sirénou (+6.000,-), vnitřní zrcátko automaticky stmívatelné vč. dešťového senzoru (+3.500,-), ESP (+12.900,-), kožený volant (+3.500,-), světelný senzor (+1.600,-), malý kožený paket (+3.000,-), sedadla v kombinaci koženka, kůže (+46.500,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+17.000,-), koberečky (+1.300,-), vnější zrcátka s aut. stmíváním a pamětí (+6.500,-), vyhřívání předních sedadel (+5.900,-), xenonové světlomety (+19.000,-), DSG převodovka (+55.000,-)

Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 250 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 189
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 4.7 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 660
Rozměr pneu:195/65 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia Combi 1.9 TDI DSG
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 6
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 0
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 7
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,50
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 




Zběsilá honička v pražských ulicích! Cizince v kradené Octavii zastavily pásy s hroty Zběsilá honička v pražských ulicích! Cizince v kradené Octavii zastavily pásy s hroty

Dramatické automobilové honičky nemusíte sledovat pouze v…

G-Performance Octavia Eagle 1: Tahle šereda jezdí okruhy G-Performance Octavia Eagle 1: Tahle šereda jezdí okruhy

Speciál na bázi minulé generace Škody Octavia postavila…

 



 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama