Škoda Octavia Combi 2,0 TDI - Stěhovací sportkombi

Škoda Octavia Combi 2,0 TDI - Stěhovací sportkombi

 
 

Několik týdnů před prodejním debutem na českém trhu se nám podařilo získat ke kompaktnímu testu jednu z prvních Octavií Combi 2,0 TDI s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a poněkud nestandardní kombinací extra výbavy.

Politika širokých kompromisů, podepřených solidní koncernovou technikou, přináší utěšenou úrodu lichotivých prodejních výsledků. Celá Evropa kupuje Škodovky v míře, jakou by před deseti lety nečekal ani nejšílenější optimista. Ba co více, na rozdíl od mnoha jiných renomovaných značek se vystříhá dramatických propadů, typický směr vývoje prodejních křivek je prakticky neustále vzhůru. Téměř stejně dobře, jako v roce 1996 liftback, se o dva roky později uvedlo i velmi praktické kombi a posunulo hranice využitelnosti kompaktní koncernové platformy s dvaapůlmetrovým rozvorem ještě o kus dál. Dnes, po šesti letech, tedy naprosto přirozeně přichází kombík s půlročním odstupem jako součást základní výrobní řady a za dva roky se možná opět dočkáme překvapení.

Několik týdnů před prodejním debutem na českém trhu se nám podařilo získat ke kompaktnímu testu jednu z prvních Octavií Combi 2,0 TDI s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou a poněkud nestandardní kombinací extra výbavy. Narozdíl od hodnocení Octavie I, které ve své době a ještě dlouho potom všichni drželi palce jako první opravdu konkurenceschopné Škodovce, novou generaci je už naštěstí možné a patřičné bez milosti srovnávat s euroasijskou špičkou. O kombi to platí dvojnásob, zvláště když jej sama automobilka spolu s mnohými novináři komparuje s kombíky vyšších tříd. Co je tedy k mání navíc proti liftbacku za čtyřicetitisícový příplatek?

Ač některé z prvních zveřejněných fotografií v době nejohnivějších diskuzí o budoucí podobě vzbudily spíše rozpaky, už první osobní setkání na pařížském autosalonu vyvrátilo obavy a každé další setkání nás utrvrzuje v tom, že nová Octavia Combi vyladila vše do ještě pohlednější formy, než ta původní. Ačkoliv rozvor nové platformy o něco narostl, stále patří maximálně do průměru nižší střední třídy; přesto se podařilo citlivě vkomponovat přidaný užitný prostor, proti Octavii I dokonce ještě značně zvětšený. Oktávka Combi je prostě hezké auto, a navíc vypadá z každého úhlu trochu jinak, takže se tak rychle neokouká. Přímé srovnání s předchůdkyní prozradí, že oblejší záď přidala na celkové délce i užitném objemu, boky však budí proti skutečným rozměrům kompaktnější dojem. Podobně jako u liftbacku se zcela liší tvar zadních dveří a poměr výšky oken k celkové výšce bočnic (okna se opět uskrovnila), dynamičtější dojem evokuje větší sklon C- a zejména D- sloupků. Naprosto novým dojmem působí zcela restylizované páté dveře; snaha Škodovky, aby její nové modely vypadaly co nejširší, zde vyšla na 110%; z určitých úhlů pohledu, zejména z žabí perspektivy, vyvolává záď představu kombi podle amerických měřítek.

Interiér se neliší od dříve popisovaného liftbacku, hlavními odlišnostmi oproti minulé generaci je zcela nová palubní deska, výše položené přístroje a ovladače na středové konzole a širší středový tunel. Ten přechází tradičně až zadním sedadlům, kde může být ukončen běžnou odkládací schránkou, popelníkem, nebo ve verzi Elegance Jumbo boxem – klimatizovanou schránkou s výdechy i k zadním sedadlům.

Čtyřramenný volant se příjemností držení a průřezem věnce řadí mezi naši subjektivní redakční špičku, kaplička se zeleně podsvícenými kruhovými přístroji je také spíše decentní než sportovní.

Odkládacích prostor v interiéru je tolik, že jsme si na pomoc vzali firemní prospekt a jeden po druhém vyzkoušeli: přihrádky v předních a zadních dveřích obsahují i držáky na dvě litrové lahve. Ve vyšších verzích osvětlená a klimatizovaná schránka před spolujezdcem vyniká spíše šířkou než hloubkou, dvě obložené bagety ale převeze spolehlivě. Schránka uprostřed přístrojové desky je použitelná na drobnosti typu parkovací karty a brýle. Malá zásuvka vlevo pod volantem pojme dvě plechovky s nápoji, odkládací přihrádka pod autorádiem je tak nízká, že tam raději kromě peněženky nic nedávejte a držák nápojů na středovém tunelu udrží i litrovou krabici (!). Výčet pak doplňují výklopná schránka pod sedadlem spolujezdce, přihrádky v plastovém obložení předních sedadel, malé schránky na místě popelníku vpředu a vzadu a tradiční kapsy na zadní straně předních sedadel.

Po otevření pátých dveří je za relativně nízko položenou hranou k dispozici základních 580 litrů zavazadlového prostoru, pod podlahou se ukrývá plnohodnotné náhradní kolo. Sklopením sedadel a opěradel, dělených v poměru 1:2 vznikne prostor pro náklad o objemu 1620 litrů, bohužel s tradičním schodem. Pod bočními okny se dají vyklopit praktické háčky na zavěšení tašek, roleta se umí svinout sama, pokud ji (třeba loktem) stlačíme dolůuzavíratelné výklenky v bocích karoserie lze využít pro zvětšení šířky zavazadelníku. Podobně jako u Volva V50 je (za příplatek) k dispozici i odkládací prostor na deštník v krytu rolety zavazadelníku. Na podlaze a bocích zavazadelníku najdeme celkem dvanáct(!) úchytů pro upevnění převážených předmětů nebo dělicích sítí.

Po nastartování se uvnitř podle subjektivního dojmu šíří více a hlubšího dunění, než v liftbacku. Není divu, objemný kokpit kombíku působí jako účinná ozvučnice a dvoulitrové TDI opět zpívá hlasitěji, než by bylo vůči uším posádky fér. Od zadní nápravy se také jako ve většině kombi-verzí ozývá zřetelně více jízdních ruchů (díky zakrytování jen roletkou). Akustický komfort se tedy o poznání zhoršil, nad dobíhající Octavií I v jakékoliv podobě má však stále zřetelně navrch (s výjimkou hluku motoru). Při rychlostním testu na tříkilometrové letištní ploše se také kolem cca 160 km/h začal ozývat těžko identifikovatelný hlasitý vibrující pazvuk, se kterým se doufejme u sériových kusů už nesetkáme. Kombi je o pouhých 15 kg těžší, takže i přes nezměněné zpřevodování se dynamika reálně neliší od liftbacku; ostatně papírové dynamické vlastnosti se liší jen marginálně. Stejně jako s liftbackem, i s kombi jsme si spokojeně užívali dobrých dynamických vlastností motoru, jenž je schopen i proti táhlému stoupání velmi jiskrně zrychlovat a poté, co se řidič naučí precizně odhadovat nejvhodnější okamžiky k přeřazování, i razantně pružně zrychlovat při předjíždění a v nouzi se nechat vytočit až na 5 tisíc otáček za minutu.

Trochu více odlišností jsme rozkryli při testu jízdních vlastností. S potěšením konstatujeme, že mezi kombi nižší střední třídy je Octavia momentálním favoritem; snad jen Focus combi a Mégane Grandtour se jí blíží suverenitou v zatáčkách, ovšem „Octi“ je díky většímu rozchodu kol jistější na rychlých rovinkách a má také znatelně větší odstup od přetáčivého smyku při rychlém slalomu. Těžší záď a upravená charakteristika pružení druhé nápravy je při jízdě cítit, zadní polovina vozu se jakoby trochu distancuje od té přední a v testovacích zatáčkách, do nichž se liftback pěkně naklonil a klidně a měkce je projel, kombi zůstalo prakticky kolmo a odstředivým silám odolávalo malinko toporně. Ovšem více než bohatě jsme si to vynahradili ještě posílenou suverenitou na rovných úsecích. Také panické brždění nepřineslo žádný výrazný problém a tendence ke ztrátě směru jsme u Octavie nezaznamenali. I pod plnými brzdami si zachovává ovladatelnost a umožňuje bez zbytečného stresu se vyhnout překážce. Na tomto hodnocení se výrazně podílela 17“ litá kola, jejich menší průměr spolu s případným ocelovým provedením jistě přidá na komfortu, který byl v tomto případě přeci jen trochu skákavý a do rozbitých českých měst nikoliv ideální.

Dosavadní nadšení trochu vychládá při ekonomické rozvaze. Doby, kdy byla Octavia levným autem, jsou definitivně pryč. Proto při posuzování pořizovacích nákladů je třeba odhodit optiku výrobku pro nebohatý český trh; Octavia je plnohodnotný kvalitní evropský automobil, nomenklaturně zařazený do nižší střední třídy, avšak nabízející užitnou hodnotu, přesahující její hranice. Týká se to zejména objemu zavazadelníku a vzhledu, který nedělá ostudu ani ve společnosti vozů z vyšších tříd. I při pohledu na použitou špičkovou techniku pak lze mnohem snáze pochopit, že při volbě nejvyšších motorizací a většího množství luxusních položek ze seznamu příplatkové výbavy lze intimně koketovat s milionovou hranicí. Námi testované provedení se díky objemnému balíku doplňků cenově dostalo prakticky na dvojnásobek základní ceny Octavie Combi, a to ještě do kompletního seznamu chyběly některé drahé položky, v první řadě šedesátitisícová převodovka DSG (ale je to snad špatně nabízet zákazníkům takové lahůdky?). Nelze si také odpustit poznámku, že kožené čalounění bez vyhřívaní sedadel není v zimních měsících optimální volbou. Neméně hodnotnou službu však jistě odvede i stejně motorizované střední provedení Ambiente za 649 tisíc, zahrnující klimatizaci a většinu bezpečnostních i variabilních prvků, jako „naše“ TDI. Dalších 60 tisíc ušetří slabší 77 kW TDI a v úsporách lze samozřejmě pokračovat i sestupem na základní provedení Classic (-40.000,-), to se nám však poměrem ceny a výbavy jeví jako méně výhodné, než střední Ambiente. Pro obvyklou cenovou komparaci s konkurencí jsme si tentokrát vybrali pouze Renault Mégane Grandtour 1,9 dCi Privilége Luxe, který po dovybavení na úroveň testované Octavie vyjde na 868.000,- s tím, že parametry motoru za ní zaostává. Ostatní kombi nižší střední třídy čekají na nový model, nebo je nelze do takové míry dovybavit.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com

Škoda Octavia Combi 2,0 TDI

Cena v základní výbavě: 689 000 Kč Cena v testované výbavě: 937 000 Kč

Základní výbava:ABS+MBA+EBV+MSR+ASR, airbag řidiče a spolujezdce, bederní opěry vpředu, boční airbagy vpředu, dálkově ovládané centrální zamykání, chromované vnitřní kliky dveří, Climatronic, deaktivace airbagu u spolujezdce, čtecí lampičky vpředu, el. ovládání oken, elektromechanický posilovač řízení, tři hlavové opěrky vzadu, imobilizér, Jumbo box, multifunkční ukazatel, odkládací prostor v bočním obložení zav. prostoru, klimatizovaná schránka u spolujezdce, osvětlení zav. prostoru, ISOFIX na zadních sedadlech, příprava pro rádio + 8 repro, roleta v zavazadlovém prostoru, schránka na brýle, síť na zavazadla, tempomat, tři tříbodové bezp. pásy vzadu, schránka pod sedadlem spolujezdce, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, zadní opěradlo dělená a sklopné s loketní opěrou, zásuvka 12 V v zavazadlovém prostoru, elektricky ovládaná vnější zrcátka, kola z lehkých slitin 15“, mlhovky, tónovaná skla.

Výbava testovaného vozu:hlavové airbagy + boční airbagy vpředu (+9.900,-), aktivní opěrky hlavy vpředu (+2.000,-), alarm s hlídáním vnitřního prostoru, senzorem náklonu a zálohovou sirénou (+6.000,-), radio Audience s integrovaných changerem na 6 CD a MP3 (+21.000,-), el. ovládané sedadlo řidiče s pamětí (+17.900,-), el. ovládané střešní okno (+19.900,-), vnitřní zrcátko automaticky stmívatelné vč. dešťového senzoru (+3.500,-), ESP (+12.900,-), funkční paket pro Jumbo box (+700,-), Kola Pegasus 7Jx17“ (+13.600,-), kožený volant (+3.500,-), světelný senzor (+1.600,-), malý kožený paket (+3.000,-), sedadla v kombinaci koženka, kůže (+46.500,-), parkovací senzory vpředu a vzadu (+17.000,-), síťová dělící stěna (+5.000,-), střešní nosič (+5.500,-), kontrola tlaku v pneumatikách (+1.800,-), koberečky (+1.300,-), vnější zrcátka s aut. stmíváním a pamětí (+6.500,-), vyhřívání předních sedadel (+5.900,-), výsuvné ostřikovače světlometů (+3.500,-), xenonové světlomety (+19.000,-)
poznámka: U námi testovaného předsériového kusu chyběly některé položky – kožený volant a vyhřívání sedadel, do celkové ceny však započítány byly, jsou totiž nedílnou součástí dané kombinace výbavy.

Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany

Kdyby byly tématem voleb jen obrana a bezpečnost, dohodly…

Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku Google spustí své mobilní platby Android Pay již brzy i v Česku

Tuzemský trh se letos na podzim dočká další významné…

Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA Vyhledávač Baidu investuje do vývoje samořiditelných aut. Chce konkurovat rivalům z USA

Čínský internetový vyhledávač Baidu Inc hodlá investovat…

Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea Lékárny Dr. Max míří do Srbska. Koupí desítku poboček sítě Farmanea

Lékárny Dr. Max skupiny Penta minulý týden uzavřely…

 
Technické údaje
Motor Škoda Octavia Combi 2,0 TDI
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 103 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.9 / 4.7 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 580 / 1620
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1350 / 660
Rozměr pneu:235/45 R17
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4572
b) šířka (mm): 1769
c) výška (mm): 1468
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1539
f) rozchod vzadu (mm): 1528
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 820 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):970
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1430
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Škoda Octavia Combi 2,0 TDI
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 10
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 9
Hlučnost v nižších otáčkách: 7
Hlučnost v vyšších otáčkách: 7
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 10
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 8
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 10
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 10
Variabilita zavazadlového prostoru: 9
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 8
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,69
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 






 
Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Motor Renault 1.9 dCi (F9Q): Opravdu je tak špatný?

Dnes 08:00

Skoro každý, kdo se trochu zajímá o auta, se při vyslovení spojení „Renault 1.9 dCi“ škodolibě usměje a řekne něco ve smyslu, že je to jeden z nejhorších dieselů na trhu. Ale je to skutečně tak?




Blesk.cz

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi pipka a pěkně mě se*eš!

Vulgární Štěpán v Prostřeno zmrazí soupeřku: Jsi…

Provokatér Štěpán se ani ve čtvrtek v Prostřeno nezastaví. Naopak. Rozjede tvoji taktiku poštvávání lidí proti…

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí. Na průvod čekali celou noc

Rakev s Masarykem provázelo přes půl milionu lidí.…

Pohřeb prvního československého prezidenta Tomáše Garrigua Masaryka, který se stal velkou manifestací národní…

 

iSport.cz

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání vtipů o Kimovi

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání…

Fotbalisté indického klubu FC Bengaluru vyrazili minulý týden do Severní Koreje kvůli odvetě v AFC Cupu, asijské…

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit by mohl příští týden

Jágr za Kladno? Když se nedohodne v NHL, nastoupit…

Jaromír Jágr opět v kladenském dresu? Že by si legendární útočník poprvé od ledna 2013 zahrál za svůj klub?…

 

Reflex.cz

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se chyb? Odpovědi vás překvapí

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se…

V novém čísle Reflexu si můžete přečíst aktuální kulatý stůl o budoucnosti českých základních škol. Sešli se u…

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby vyznamenání nepřijal, říká Kroupa

Zeman má rétoriku jako Hitler. Prosím Nohavicu, aby…

Vynikající muzikant, který píše písně plné naděje. Tak o Jaromíru Nohavicovi mluví tvůrce rozhlasových a nově i…