Škoda Octavia není jediné čtyřoké auto na trhu. Jak vypadají ostatní?
Modernizovaná Škoda Octavia po svém představení vzbudila množství kontroverzí, a to kvůli své přídi s rozdělenými světlomety. Mnozí fanoušci ji odsoudili, aniž by vůz viděli naživo. Když se ale podíváte na současnou produkci, zjistíte, že octavia není jediné auto, které dnes tento designový prvek používá. Které další vozy mají čtyřokokou příď? A sluší jim to podle vás více než octavii?
Příď s rozdělenými světlomety se dnes pomalu stává charakteristickým prvkem automobilů značky Citroën. Jako první příď s rozdělenými světly, úzkými v horní části a velkými, hlavními světlomety pod nimi, dostala aktuální generace velkoprostorového modelu C4 (Grand) Picasso. Posléze se obdobně řešené přední partie objevily i na crossoveru C4 Cactus, druhé generaci miniauta C1, elektromobilu E-Méhari nebo aktuální třetí generaci malého hatchbacku C3.
Již delší dobu je čtyřoká příď charakteristická pro vozy značky Bentley, která je stejně jako Škoda součástí koncernu VW Group. Aktuálně mají čtyři kruhová světla všechny nabízené modely této značky, včetně nejnovějšího SUV Bentayga. To nabízí netradičně řešená světla, ve vnějších lampách jsou totiž uloženy výsuvné ostřikovače. Vlastní řešení přídě využívá i vlajková loď Mulsanne, u níž najdeme obří lampy doplněné o menší světýlka.
Příď s rozdělenými světlomety najdeme také u vozů značky Fiat, a to jmenovitě u modelů řady 500 – tedy minihatchbacku 500, MPV 500L a SUV 500X. Nejsou však jediné, příď s dělenými světlomety dostal také pick-up Toro určený pro jihoamerický trh. V jeho případě je ale předek podobný spíše řešení Citroënu, když se nad velkými lampami objevují úzké diody.
Když už jsme u toho Fiatu, zmínit bychom měli i Jeep Cherokee, který je rovněž zástupcem koncernu FCA. Právě Cherokee kvůli rozděleným světlům vzbudil v době svého uvedení rozporuplné reakce, což přesně platí i pro Nissan Juke. Jeho kruhová světla doplněná o světelné trojúhelníky na vrchu kapoty jedni nenávidí, zatímco druzí milují. Pravdou každopádně je, že takhle extravagantní příď v automobilové produkci jen tak nenajdeme.
Sama octavia pak vlastně navazuje na další nedávnou škodovku – čtyřokou příď má i kodiaq. Jestliže u octavie jsou světla na vnější straně přídě potkávací a ta na vnitřní straně dálková, u SUV je menší část v závislosti na výbavě určena pro denní svícení nebo mlhovky, zatímco ta horní pro zbývající světla.
Pokud se pak podíváme do historie, zjistíme, že čtyřoká příď byla charakteristická pro vozy Alfa Romeo – za všechny zmiňme modely Montreal nebo GTV. Později dokonce přišly automobily s šesticí světel (Brera, 159), což Bugatti trumflo Chironem s osmicí světel. Čtyři oči bývaly jeden čas charakteristické také pro BMW 5 nebo Mercedes-Benz E, případně pro vozy Jaguar. Tyto značky se ale tohoto řešení vzdaly, naopak jeden výrobce ho patrně opět brzy vrátí k životu. Na světlo světa se vrací francouzská sportovní značka Alpine, jejíž nadcházející model vzdá svojí podobou hold legendární A110, která čtyřma očima také proslula.