Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia RS 245: Nejsilnější Octavia všech dob je tady!

Jan Mička
Diskuze (120)
Škoda Auto vypustila do světa oficiální informace o nejsilnější sériově vyráběné octavii všech dob. Vůz bude mít premiéru na březnovém autosalonu v Ženevě.

Pokud jste si mysleli, že deriváty Scout a RS uzavřou nabídku modernizované Škody Octavia, byli jste na omylu. V minulosti jsme již několikrát uvedli, že Škoda Auto chystá ještě „bonbonek“ v podobě nejostřejšího provedení s výkonem 180 kW, a naše slova se dnešním dnem naplňují. Poslední přírůstek do rodiny historicky nejúspěšnějšího vozu s okřídleným šípem ve znaku nese označení RS 245 a nahrazuje známé provedení RS 230 (169 kW). Jeho premiéra proběhne na březnovém autosalonu v Ženevě.

Octavia RS 245 není pouze o zvýšení výkonu dvoulitrového čtyřválce TSI na 180 kilowattů a točivém momentu 370 N.m v rozmezí od 1600 do 4300 otáček (RS 230 mělo 350 N.m od 1500 do 4600 otáček). Světlá výška je ve srovnání s běžnými verzemi octavie o 14 milimetrů nižší a rozchod kol zadní nápravy je o 38 milimetrů širší než u předchozí verze. Kola jsou již ve standardu devatenáctipalcová, v sériové výbavě najdeme stabilizační systém se sportovním módem, elektronicky řízený diferenciál VAQ, který se v minulosti ukázal jako prvek schopný doslova „narvat“ auto do středu zatáčky, nechybí plně diodové přední světlomety s funkcí AFS (upravuje výšku světelného kužele v závislosti na rychlosti jízdy) nebo pořádný sportovní výfuk. S tímto autem bude sranda!

Designové odlišnosti oproti standardnímu „eresu“ jsou stejné jako u RS 230. Vůz poznáte podle černých krytů zrcátek, černých koncovek výfuku a černého písmene V v charakteristických plaketách RS umístěných vpředu a vzadu. Uvnitř Škodovka slibuje sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a čalouněním Alcantarou, výhradně černé provedení interiéru, perforovanou kůži na volantu nebo ocelové kryty pedálů. Snímky kokpitu zatím nejsou k dispozici, pro nápovědu však nemusíme chodit daleko, protože jde o podobný recept jako u RS 230.

S posíleným motorem, který lze vedle manuální šestistupňové převodovky poprvé kombinovat s bytelnější sedmistupňovou převodovkou DSG (dříve měla o stupeň méně), přichází i nepatrně lepší dynamika. Liftback zrychlí z nuly na stovku za 6,6 sekundy, kombi je o desetinu sekundy pomalejší a zároveň stejně rychlé jako „krátké" RS 230 s manuálem. Pružné zrychlení na pátý stupeň ze šedesátky na stovku zabere 6,4 sekundy (6,5 sekundy u kombi) a z 80 na 120 km/h jste za 6,6 sekundy (6,8 sekundy u kombi). Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, stejnou metu už zvládlo také RS 230.

Podle Škodovky je RS 245 multitalent ve sportovním designu, z našeho pohledu ale také odpověď na Volkswagen Golf GTI Performance, který také v rámci faceliftu posílil na 245 koní. Naše informace hovoří o uvedení do prodeje na přelomu května a června, tedy v době, na kterou připadá pravidelná modelová péče.

Jan Mička
Diskuze (120)
Avatar - white label
5. 2. 2017 15:04
Re: 245
Souhlas, nic jen není černobílé. Já bych u nového GTI neváhal s VAQ ani s DCC i přes případné vyšší servisní náklady. Třeba DCC dělá z GGTI univerzálnější hh, použitelnější i pro vyjížďky spíše rodinného charakteru (+ lepší komfort na "hrbolatých" cestách), a to mi i za tu případnou výměnu (časem) dražších tlumičů stojí.
5. 2. 2017 13:46
Re: 245
Tak si s tou RAVkou zajeď do terénu a možná pochopíš. Když jsem ji zkoušel já, tak se spojka přehřívala, přehřívala a přehřívala. Byla spíš pro parádu. K čemu je mi takový pohon všech kol?

Mechanický svorný diferenciál by byl dobrý, tohle je však pořád mnohem lepší, než přibrzďování kol předchozí generace. A všechno má své výhody a nevýhody. U klasického, torque-sensing svorného diferenciálu musíš počítat s dost omezenou životností. Samozřejmě záleží na konstrukci a stylu jízdy, ale po 50 tisících může být klidně prakticky odepsaný a zralý na výměnu. Aktivní speed-sensing jsou pak podle mne lepší než ty pasivní. Tam je ten problém, že potřebuješ protočit vnitřní kolo, aby se "zakousl." Což řadě lidí nevoní. Elektronika ví, co děláš, takže se dokáže chovat prediktivně. Tady zřejmě VW ani neušetřil peníze, protože pasivní S-S by měl být levnější (u aktivního se prodraží hlavně jeho zástavba, tedy odladění a VAQ funguje dobře, takže tam nešetřili; alespoň to není cítit).
5. 2. 2017 11:01
Re: 245
Musíš srovnávat srovnatelné, já píšu o pro mě "zbytečných" systémech, protože vyžadují pravidelnou údržbu a já je přitom nevyužiju. Víceprvek mám v autě 10 let, využívám ho každý den a žádná údržba se nekonala a konat doufám hned tak nebude.
Stejně tak samosvor použitý v Type R nebo Meganu RS nevyžaduje údržbu po 3 letech jako VAQ - to mi přijde daleko lepší. Nebo pohon všech kol přes elektromagnetickou spojku v Toyotě RAV nevyžaduje údržbu jako Haldex, protože tam není žádný olej.
Některá řešení VW fakt nechápu a přijde mi, že dělají radost hlavně servisům...
Naštěstí lze objednat auto i bez nich, takže já jsem potenciální zákazník verze GTI Classic. Myslím, že to při troše snahy lze i pochopit a opravdu to není tak, že kdo neobjedná VAQ nebo Haldex, nemůže si jízdu užít ;-)
Avatar - white label
5. 2. 2017 00:19
Re: 245
Servisně nejjednodušší je veřejná doprava. ;-)
Avatar - Emel
5. 2. 2017 00:17
Re: 245
Není ale pak lepší nějaká verze s torzkou, která je také servisně jednodušší?