Škoda Octavia RS 245: Nejsilnější Octavia všech dob je tady!
Pokud jste si mysleli, že deriváty Scout a RS uzavřou nabídku modernizované Škody Octavia, byli jste na omylu. V minulosti jsme již několikrát uvedli, že Škoda Auto chystá ještě „bonbonek“ v podobě nejostřejšího provedení s výkonem 180 kW, a naše slova se dnešním dnem naplňují. Poslední přírůstek do rodiny historicky nejúspěšnějšího vozu s okřídleným šípem ve znaku nese označení RS 245 a nahrazuje známé provedení RS 230 (169 kW). Jeho premiéra proběhne na březnovém autosalonu v Ženevě.
Octavia RS 245 není pouze o zvýšení výkonu dvoulitrového čtyřválce TSI na 180 kilowattů a točivém momentu 370 N.m v rozmezí od 1600 do 4300 otáček (RS 230 mělo 350 N.m od 1500 do 4600 otáček). Světlá výška je ve srovnání s běžnými verzemi octavie o 14 milimetrů nižší a rozchod kol zadní nápravy je o 38 milimetrů širší než u předchozí verze. Kola jsou již ve standardu devatenáctipalcová, v sériové výbavě najdeme stabilizační systém se sportovním módem, elektronicky řízený diferenciál VAQ, který se v minulosti ukázal jako prvek schopný doslova „narvat“ auto do středu zatáčky, nechybí plně diodové přední světlomety s funkcí AFS (upravuje výšku světelného kužele v závislosti na rychlosti jízdy) nebo pořádný sportovní výfuk. S tímto autem bude sranda!
Designové odlišnosti oproti standardnímu „eresu“ jsou stejné jako u RS 230. Vůz poznáte podle černých krytů zrcátek, černých koncovek výfuku a černého písmene V v charakteristických plaketách RS umístěných vpředu a vzadu. Uvnitř Škodovka slibuje sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a čalouněním Alcantarou, výhradně černé provedení interiéru, perforovanou kůži na volantu nebo ocelové kryty pedálů. Snímky kokpitu zatím nejsou k dispozici, pro nápovědu však nemusíme chodit daleko, protože jde o podobný recept jako u RS 230.
S posíleným motorem, který lze vedle manuální šestistupňové převodovky poprvé kombinovat s bytelnější sedmistupňovou převodovkou DSG (dříve měla o stupeň méně), přichází i nepatrně lepší dynamika. Liftback zrychlí z nuly na stovku za 6,6 sekundy, kombi je o desetinu sekundy pomalejší a zároveň stejně rychlé jako „krátké" RS 230 s manuálem. Pružné zrychlení na pátý stupeň ze šedesátky na stovku zabere 6,4 sekundy (6,5 sekundy u kombi) a z 80 na 120 km/h jste za 6,6 sekundy (6,8 sekundy u kombi). Maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h, stejnou metu už zvládlo také RS 230.
Podle Škodovky je RS 245 multitalent ve sportovním designu, z našeho pohledu ale také odpověď na Volkswagen Golf GTI Performance, který také v rámci faceliftu posílil na 245 koní. Naše informace hovoří o uvedení do prodeje na přelomu května a června, tedy v době, na kterou připadá pravidelná modelová péče.