Škoda Praktik: první jízdní dojmy

Škoda Praktik: první jízdní dojmy

 
 
3.4. 2007 Miro Mihálik

Díky tolerantním paragrafům dnes můžete mít užitkový vůz skoro z čehokoliv, co má výklopné dveře, pár černých fólií a kus mříže. Jenže když potřebujete opravdového pomocníka, raději si pořídíte auto, které si na nic nehraje. Třeba novou Škodu Praktik.

Národní premiéra na silnici Praha-Mělník a náš vůz si skoro nikdo nevšímá. To není pro automobilku jako je Škoda příliš lichotivá situace. Dá se to však napsat i jinak. Přes své zaměření vypadá nový Praktik natolik podobně modelu Roomster, že si je snadno zaměníte. Majitele Roomsterů to nepotěší, ale při první prezentaci tohoto vozu muselo být všem jasné, jaký potenciál se ukrývá v nafouknuté druhé polovině karoserie. Stačilo vymontovat zadní lavici, odstrojit izolační materiály a skla v bočních dveřích nahradit plechem lakovaným v barvě vozu. Pro skutečnou klientelu, která vyžaduje od svého auta hlavně místo pro zboží nebo nářadí, nepředstavuje pokles elegance žádný problém. Skutečnou hodnotu pro ně reprezentují čísla definující nákladový prostor: má objem 1900 litrů (včetně odkládacích schránek pod dvojitou podlahou), délku ložné plochy 1605 mm, šířku 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm) a výšku 990 mm. Užitečná hmotnost se podle použitého motoru pohybuje od 550 do 640 kg.

Řidiči zvyklí na Berlingo nebo Partner budou obhajovat své sluhy tím, že mají boční posuvné dveře, ale pokud nemusíte Praktika pravidelně vykládat v uličkách čínské čtvrti, bude vám to jedno. Do kufru se dostanete velkými výklopnými dveřmi s nízkou nakládací hranou a párem dveří, které lze otevřít do (z hlediska manipulace výhodného) velkého úhlu. Podlaha složená ze tří vzájemně spojených dílů má protiskluzovou úpravu a Škoda uvádí, že je vodovzdorná, jenže umývání kupříkladu tlakovou vodou nepřichází do úvahy – utopili byste vpředu umístěné schránky na menší předměty, respektive plnohodnotné náhradní kolo. Prostor pro cestující odděluje plechová přepážka doplněná v horní části mříží. Chytré hlavy vymyslely posun této stěny v rozsahu 100 mm, již méně sofistikovaný je fakt, že k tomu potřebujete trpělivost a šroubovák. Za příplatek je k mání i mříž na vnitřní stranu okna pátých dveří, což pomůže ochránit náklad před dlouhoprstými, nebo sklo před řidičem trvajícím na tom, že náklad skutečně není nutné ukotvit.

Abyste si udělali obraz o tom, jak Praktik jezdí, musíte zapomenout na všechny zkušenosti s dodávkami nebo vozy kategorie MPV. Nejnovější užitková Škoda prostě jezdí (i když to evokuje omezenou slovní zásobu) jako běžný osobní automobil, což znamená, že mezi svými kolegy bude nabízet neobvyklou obratnost a hodně nadstandardní jízdní vlastnosti. Nejsme si jisti, zdali jsou zrovna toto hlavní argumenty, které platí na zákazníky Škody z řad zaměstnavatelů, ale s ohledem na to, jak jezdí někteří řidiči služebních automobilů, je bude alespoň hřát dobrý pocit z toho, že když to jejich lidi někde „postaví na hranu“, Praktik má možnosti vrátit jim horkou hlavu mezi mantinely.

Vděčí za to osvědčené přední nápravě McPherson z Fabie a zadní vlečené nápravě z Octavie první generace. Společně s přesným řízením a příjemně tuhým (sériovým) posilovačem nemusí být ani rozvoz pizzy nudnou záležitostí, čímž se navíc výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že do cíle dorazí ještě teplá. Každá zakázka ovšem bude komfortní jen do takové míry, nakolik se bude měnit profil silnice. Jeden ze dvou méně příjemných důsledků přestavby na užitný vůz je ten, že na rozbitém asfaltu na posádku nepříjemně dotírá chrastění mříže. Druhý problém je pro profesionály téměř zanedbatelný, ale mému uchu nezněl příliš harmonicky valivý hluk zadních pneumatik, který se do kabiny prodíral díky chybějící izolaci. Nebýt tohoto doprovodu, ani by vás nenapadlo, že sedíte ve voze, u kterého bude nejdůležitější to, jak rychle si na sebe vydělá.

Motorizace Škody Praktik není podle zvyklostí koncernu VW příliš pluralitní. Máte na výběr zážehový tříválec 1,2 12V HTP o výkonu 51 kW (70 k), benzinový čtyřválec 1,4 16V s maximálním výkonem 63 kW (86 k) a naftovou čtrnáctistovku TDI s technikou čerpadlo-tryska, která se stala na pár hodin i naším společníkem. Její tři válce mají charakteristický zvukový projev, který bude subjektivně vnímán každým z nás jinak, ale asi nikoho neoslní silné vibrace, které se na volnoběh šíří celým autem. S jedinou dodávanou pětistupňovou převodovkou a dvojicí pasažérů na palubě je 155 Nm při 1600 ot./min. přesvědčivých i proto, že tato hodnota zůstává konstantní až do 2800 ot./min. S přihlédnutím na výše uvedenou změnu zatížení však bude férové počkat na definitivní hodnocení až do testu.

Ke skutečným silným stránkám Škody Praktik patří hlavně to, jak se dokáže vysmeknout z dosud zavedeného vnímání (těch skutečných) užitkových automobilů, kterým sice nedokáže plně konkurovat velikostí zavazadelníku, což je pouze otázkou skutečných potřeb, ale nechá je daleko za sebou svou kultivovaností. K tomu nabízí dobrou základní výbavu, do které patří dva airbagy, ABS nebo volant stavitelný ve dvou osách. A jestli je pro vás komfort a vzhled při práci důležitý, lze si připlatit za klimatizaci, kompletní elektrifikaci ovládacích prvků, vyhřívaná sedadla, rádio s CD přehrávačem a možností přehrávat MP3 či 15palcová hliníková kola. Pozůstatkem z modelu Roomster jsou na přání dodávaná mlhová světla s funkcí Corner, které pomáhají osvětlovat temné zatáčky. Od června by měl být k dispozici i příplatkový stabilizační systém ESP, tedy položka, která stále není v malých užitkových vozech příliš rozšířená.

Škoda Praktik na českém trhu
Motor1,2 12V HTP/51 kW1,4 16V/63 kW1,4 TDI PD/51 kW
Zdvihový objem [cm3]119813901422
Válce/ventily3/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500051/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800155/1600-2800
Max. rychlost [km/h]158171158
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,91316,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,85,3
Cena bez DPH [Kč]249.900,-275.100,-317.126,-

Další informace jsou ve starším článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Výchova zákonodárců Glosa Martina Čabana: Výchova zákonodárců

Možná chtěli ústavní soudci při rozhodování…

Člen ANO kritizuje hnutí: Ztratilo hodnoty a ideály Člen ANO kritizuje hnutí: Ztratilo hodnoty a ideály

Člen ANO v pražských Letňanech Dušan Mourek se v dopise…

Ruský Rolls-Royce pro Putina je za dveřmi. Má vzpomenout na sovětské ZiLy Ruský Rolls-Royce pro Putina je za dveřmi. Má vzpomenout na sovětské ZiLy

Projekt nové ruské státnické limuzíny spěje do finále.…

Aukce v Německu: soláry zválcovaly vítr Aukce v Německu: soláry zválcovaly vítr

Solární a větrné asociace v Německu označují experiment…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Praktik: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii Nový VW Golf na prvních snímcích. Projde největší změnou v historii

Osmá generace Volkswagenu Golf již pomalu klepe na dveře.…

Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Dnes se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

AMG Driving Academy: Na okruhu v Mostě jsme se učili řídit. S rychlými Mercedesy!

Dnes 12:59

Pokud se chcete naučit zvládnout své rychlé auto či vylepšit své jezdecké schopnosti, má pro vás Mercedes řešení. AMG Driving Academy!




Blesk.cz

Dohra jedné z nejdrsnějších Výměn manželek: Násilník Roman dostane pokutu 50 tisíc!

Dohra jedné z nejdrsnějších Výměn manželek: Násilník…

Řval sprostě na celý dům, a dokonce napadl svou náhradní ženu Janu (32)! Za agresivní chování ve Výměně manželek…

Kontroverzní BDSM výstava: Nahé modelky se hlásí samy, doteky cizích mužů je baví

Kontroverzní BDSM výstava: Nahé modelky se hlásí…

Každý den jiná třináctka žen, které se návštěvníkům výstavy v Tančícím domě představují tak, jak je pánbůh…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Divoké derby v Sofii: fanoušci Levski explozí vážně zranili mladou policistku

Divoké derby v Sofii: fanoušci Levski explozí vážně…

Čtyři desítky fanoušků fotbalového klubu Levski Sofia byly zatčeny při středečním obávaném městském derby s CSKA…

 

Reflex.cz

Kim Čong-un udělil své tajemné a ostýchavé manželce titul první dámy

Kim Čong-un udělil své tajemné a ostýchavé manželce…

Severokorejský vůdce Kim Čong-un udělil své mladé, elegantní manželce titul první dámy. Uvedla to dnes agentura…

Podivná cenzura: Ortelova píseň Mešita je na Youtube částečně blokována. Protižidovská skladba Sionismus nikoli

Podivná cenzura: Ortelova píseň Mešita je na Youtube…

Zpěvák, hudebník a skladatel Tomáš Hnídek, který je známý pod jménem Ortel, je pro mnohé lidi veřejným…