Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Praktik: první jízdní dojmy

Miro Mihalik
Diskuze (98)
Díky tolerantním paragrafům dnes můžete mít užitkový vůz skoro z čehokoliv, co má výklopné dveře, pár černých fólií a kus mříže. Jenže když potřebujete opravdového pomocníka, raději si pořídíte auto, které si na nic nehraje. Třeba novou Škodu Praktik.

Národní premiéra na silnici Praha-Mělník a náš vůz si skoro nikdo nevšímá. To není pro automobilku jako je Škoda příliš lichotivá situace. Dá se to však napsat i jinak. Přes své zaměření vypadá nový Praktik natolik podobně modelu Roomster, že si je snadno zaměníte. Majitele Roomsterů to nepotěší, ale při první prezentaci tohoto vozu muselo být všem jasné, jaký potenciál se ukrývá v nafouknuté druhé polovině karoserie. Stačilo vymontovat zadní lavici, odstrojit izolační materiály a skla v bočních dveřích nahradit plechem lakovaným v barvě vozu. Pro skutečnou klientelu, která vyžaduje od svého auta hlavně místo pro zboží nebo nářadí, nepředstavuje pokles elegance žádný problém. Skutečnou hodnotu pro ně reprezentují čísla definující nákladový prostor: má objem 1900 litrů (včetně odkládacích schránek pod dvojitou podlahou), délku ložné plochy 1605 mm, šířku 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm) a výšku 990 mm. Užitečná hmotnost se podle použitého motoru pohybuje od 550 do 640 kg.

Řidiči zvyklí na Berlingo nebo Partner budou obhajovat své sluhy tím, že mají boční posuvné dveře, ale pokud nemusíte Praktika pravidelně vykládat v uličkách čínské čtvrti, bude vám to jedno. Do kufru se dostanete velkými výklopnými dveřmi s nízkou nakládací hranou a párem dveří, které lze otevřít do (z hlediska manipulace výhodného) velkého úhlu. Podlaha složená ze tří vzájemně spojených dílů má protiskluzovou úpravu a Škoda uvádí, že je vodovzdorná, jenže umývání kupříkladu tlakovou vodou nepřichází do úvahy – utopili byste vpředu umístěné schránky na menší předměty, respektive plnohodnotné náhradní kolo. Prostor pro cestující odděluje plechová přepážka doplněná v horní části mříží. Chytré hlavy vymyslely posun této stěny v rozsahu 100 mm, již méně sofistikovaný je fakt, že k tomu potřebujete trpělivost a šroubovák. Za příplatek je k mání i mříž na vnitřní stranu okna pátých dveří, což pomůže ochránit náklad před dlouhoprstými, nebo sklo před řidičem trvajícím na tom, že náklad skutečně není nutné ukotvit.

Abyste si udělali obraz o tom, jak Praktik jezdí, musíte zapomenout na všechny zkušenosti s dodávkami nebo vozy kategorie MPV. Nejnovější užitková Škoda prostě jezdí (i když to evokuje omezenou slovní zásobu) jako běžný osobní automobil, což znamená, že mezi svými kolegy bude nabízet neobvyklou obratnost a hodně nadstandardní jízdní vlastnosti. Nejsme si jisti, zdali jsou zrovna toto hlavní argumenty, které platí na zákazníky Škody z řad zaměstnavatelů, ale s ohledem na to, jak jezdí někteří řidiči služebních automobilů, je bude alespoň hřát dobrý pocit z toho, že když to jejich lidi někde „postaví na hranu“, Praktik má možnosti vrátit jim horkou hlavu mezi mantinely.

Vděčí za to osvědčené přední nápravě McPherson z Fabie a zadní vlečené nápravě z Octavie první generace. Společně s přesným řízením a příjemně tuhým (sériovým) posilovačem nemusí být ani rozvoz pizzy nudnou záležitostí, čímž se navíc výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že do cíle dorazí ještě teplá. Každá zakázka ovšem bude komfortní jen do takové míry, nakolik se bude měnit profil silnice. Jeden ze dvou méně příjemných důsledků přestavby na užitný vůz je ten, že na rozbitém asfaltu na posádku nepříjemně dotírá chrastění mříže. Druhý problém je pro profesionály téměř zanedbatelný, ale mému uchu nezněl příliš harmonicky valivý hluk zadních pneumatik, který se do kabiny prodíral díky chybějící izolaci. Nebýt tohoto doprovodu, ani by vás nenapadlo, že sedíte ve voze, u kterého bude nejdůležitější to, jak rychle si na sebe vydělá.

Motorizace Škody Praktik není podle zvyklostí koncernu VW příliš pluralitní. Máte na výběr zážehový tříválec 1,2 12V HTP o výkonu 51 kW (70 k), benzinový čtyřválec 1,4 16V s maximálním výkonem 63 kW (86 k) a naftovou čtrnáctistovku TDI s technikou čerpadlo-tryska, která se stala na pár hodin i naším společníkem. Její tři válce mají charakteristický zvukový projev, který bude subjektivně vnímán každým z nás jinak, ale asi nikoho neoslní silné vibrace, které se na volnoběh šíří celým autem. S jedinou dodávanou pětistupňovou převodovkou a dvojicí pasažérů na palubě je 155 Nm při 1600 ot./min. přesvědčivých i proto, že tato hodnota zůstává konstantní až do 2800 ot./min. S přihlédnutím na výše uvedenou změnu zatížení však bude férové počkat na definitivní hodnocení až do testu.

Ke skutečným silným stránkám Škody Praktik patří hlavně to, jak se dokáže vysmeknout z dosud zavedeného vnímání (těch skutečných) užitkových automobilů, kterým sice nedokáže plně konkurovat velikostí zavazadelníku, což je pouze otázkou skutečných potřeb, ale nechá je daleko za sebou svou kultivovaností. K tomu nabízí dobrou základní výbavu, do které patří dva airbagy, ABS nebo volant stavitelný ve dvou osách. A jestli je pro vás komfort a vzhled při práci důležitý, lze si připlatit za klimatizaci, kompletní elektrifikaci ovládacích prvků, vyhřívaná sedadla, rádio s CD přehrávačem a možností přehrávat MP3 či 15palcová hliníková kola. Pozůstatkem z modelu Roomster jsou na přání dodávaná mlhová světla s funkcí Corner, které pomáhají osvětlovat temné zatáčky. Od června by měl být k dispozici i příplatkový stabilizační systém ESP, tedy položka, která stále není v malých užitkových vozech příliš rozšířená.

Škoda Praktik na českém trhu
Motor1,2 12V HTP/51 kW1,4 16V/63 kW1,4 TDI PD/51 kW
Zdvihový objem [cm3]119813901422
Válce/ventily3/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500051/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800155/1600-2800
Max. rychlost [km/h]158171158
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,91316,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,85,3
Cena bez DPH [Kč]249.900,-275.100,-317.126,-

Další informace jsou ve starším článku.

Miro Mihalik
Diskuze (98)
4. 4. 2007 11:47
Re: Sázka
KOLKO? Lesknut sa moze aj dobre nalesteny lak. A opalovo biele sklo....take sa nosili iba na sanitkach. No neviem, kamos, toto mozno prehras. ;-)
4. 4. 2007 10:48
Re: Aka konkurencia?
leskne se to jako sklo, sázim na něj ;-)
4. 4. 2007 07:15
Re: Aka konkurencia?
No, ked tak pozeram na tie fotky, mozno aj vo dverach je plech...sice to vyzera, akoby tam bolo aj gumene tesnenie, ale neviem...mam pocit, ze na uatach uz je mozne vsetko, aj nezmyselna kombinacia plech-tesnenie... :-|
4. 4. 2007 07:08
Re: Autor
:yes:
4. 4. 2007 07:03
Re: TAK TO SHRNU
To je mozne, ale nie preto, ze by bol lepsi, ale preto, ze je to domaca znacka, u ktorej sa o.i. nejak tak automaticky predpoklada lacnejsi a lepsi servis. Ja mam Roomstera vyskusaneho a poviem pravdu, aj keby som ho vyhral, tak by som sa ho snazil co najskor zbavit.