Škoda Praktik: první jízdní dojmy

Škoda Praktik: první jízdní dojmy

 
 

Díky tolerantním paragrafům dnes můžete mít užitkový vůz skoro z čehokoliv, co má výklopné dveře, pár černých fólií a kus mříže. Jenže když potřebujete opravdového pomocníka, raději si pořídíte auto, které si na nic nehraje. Třeba novou Škodu Praktik.

Národní premiéra na silnici Praha-Mělník a náš vůz si skoro nikdo nevšímá. To není pro automobilku jako je Škoda příliš lichotivá situace. Dá se to však napsat i jinak. Přes své zaměření vypadá nový Praktik natolik podobně modelu Roomster, že si je snadno zaměníte. Majitele Roomsterů to nepotěší, ale při první prezentaci tohoto vozu muselo být všem jasné, jaký potenciál se ukrývá v nafouknuté druhé polovině karoserie. Stačilo vymontovat zadní lavici, odstrojit izolační materiály a skla v bočních dveřích nahradit plechem lakovaným v barvě vozu. Pro skutečnou klientelu, která vyžaduje od svého auta hlavně místo pro zboží nebo nářadí, nepředstavuje pokles elegance žádný problém. Skutečnou hodnotu pro ně reprezentují čísla definující nákladový prostor: má objem 1900 litrů (včetně odkládacích schránek pod dvojitou podlahou), délku ložné plochy 1605 mm, šířku 1434 mm (mezi podběhy 1016 mm) a výšku 990 mm. Užitečná hmotnost se podle použitého motoru pohybuje od 550 do 640 kg.

Řidiči zvyklí na Berlingo nebo Partner budou obhajovat své sluhy tím, že mají boční posuvné dveře, ale pokud nemusíte Praktika pravidelně vykládat v uličkách čínské čtvrti, bude vám to jedno. Do kufru se dostanete velkými výklopnými dveřmi s nízkou nakládací hranou a párem dveří, které lze otevřít do (z hlediska manipulace výhodného) velkého úhlu. Podlaha složená ze tří vzájemně spojených dílů má protiskluzovou úpravu a Škoda uvádí, že je vodovzdorná, jenže umývání kupříkladu tlakovou vodou nepřichází do úvahy – utopili byste vpředu umístěné schránky na menší předměty, respektive plnohodnotné náhradní kolo. Prostor pro cestující odděluje plechová přepážka doplněná v horní části mříží. Chytré hlavy vymyslely posun této stěny v rozsahu 100 mm, již méně sofistikovaný je fakt, že k tomu potřebujete trpělivost a šroubovák. Za příplatek je k mání i mříž na vnitřní stranu okna pátých dveří, což pomůže ochránit náklad před dlouhoprstými, nebo sklo před řidičem trvajícím na tom, že náklad skutečně není nutné ukotvit.

Abyste si udělali obraz o tom, jak Praktik jezdí, musíte zapomenout na všechny zkušenosti s dodávkami nebo vozy kategorie MPV. Nejnovější užitková Škoda prostě jezdí (i když to evokuje omezenou slovní zásobu) jako běžný osobní automobil, což znamená, že mezi svými kolegy bude nabízet neobvyklou obratnost a hodně nadstandardní jízdní vlastnosti. Nejsme si jisti, zdali jsou zrovna toto hlavní argumenty, které platí na zákazníky Škody z řad zaměstnavatelů, ale s ohledem na to, jak jezdí někteří řidiči služebních automobilů, je bude alespoň hřát dobrý pocit z toho, že když to jejich lidi někde „postaví na hranu“, Praktik má možnosti vrátit jim horkou hlavu mezi mantinely.

Vděčí za to osvědčené přední nápravě McPherson z Fabie a zadní vlečené nápravě z Octavie první generace. Společně s přesným řízením a příjemně tuhým (sériovým) posilovačem nemusí být ani rozvoz pizzy nudnou záležitostí, čímž se navíc výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že do cíle dorazí ještě teplá. Každá zakázka ovšem bude komfortní jen do takové míry, nakolik se bude měnit profil silnice. Jeden ze dvou méně příjemných důsledků přestavby na užitný vůz je ten, že na rozbitém asfaltu na posádku nepříjemně dotírá chrastění mříže. Druhý problém je pro profesionály téměř zanedbatelný, ale mému uchu nezněl příliš harmonicky valivý hluk zadních pneumatik, který se do kabiny prodíral díky chybějící izolaci. Nebýt tohoto doprovodu, ani by vás nenapadlo, že sedíte ve voze, u kterého bude nejdůležitější to, jak rychle si na sebe vydělá.

Motorizace Škody Praktik není podle zvyklostí koncernu VW příliš pluralitní. Máte na výběr zážehový tříválec 1,2 12V HTP o výkonu 51 kW (70 k), benzinový čtyřválec 1,4 16V s maximálním výkonem 63 kW (86 k) a naftovou čtrnáctistovku TDI s technikou čerpadlo-tryska, která se stala na pár hodin i naším společníkem. Její tři válce mají charakteristický zvukový projev, který bude subjektivně vnímán každým z nás jinak, ale asi nikoho neoslní silné vibrace, které se na volnoběh šíří celým autem. S jedinou dodávanou pětistupňovou převodovkou a dvojicí pasažérů na palubě je 155 Nm při 1600 ot./min. přesvědčivých i proto, že tato hodnota zůstává konstantní až do 2800 ot./min. S přihlédnutím na výše uvedenou změnu zatížení však bude férové počkat na definitivní hodnocení až do testu.

Ke skutečným silným stránkám Škody Praktik patří hlavně to, jak se dokáže vysmeknout z dosud zavedeného vnímání (těch skutečných) užitkových automobilů, kterým sice nedokáže plně konkurovat velikostí zavazadelníku, což je pouze otázkou skutečných potřeb, ale nechá je daleko za sebou svou kultivovaností. K tomu nabízí dobrou základní výbavu, do které patří dva airbagy, ABS nebo volant stavitelný ve dvou osách. A jestli je pro vás komfort a vzhled při práci důležitý, lze si připlatit za klimatizaci, kompletní elektrifikaci ovládacích prvků, vyhřívaná sedadla, rádio s CD přehrávačem a možností přehrávat MP3 či 15palcová hliníková kola. Pozůstatkem z modelu Roomster jsou na přání dodávaná mlhová světla s funkcí Corner, které pomáhají osvětlovat temné zatáčky. Od června by měl být k dispozici i příplatkový stabilizační systém ESP, tedy položka, která stále není v malých užitkových vozech příliš rozšířená.

Škoda Praktik na českém trhu
Motor1,2 12V HTP/51 kW1,4 16V/63 kW1,4 TDI PD/51 kW
Zdvihový objem [cm3]119813901422
Válce/ventily3/44/44/2
Nejvyšší výkon [kW/ot/min]51/540063/500051/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]112/3000132/3800155/1600-2800
Max. rychlost [km/h]158171158
Zrychlení 0-100 km/h [s]15,91316,5
Komb. spotřeba [l/100 km]6,76,85,3
Cena bez DPH [Kč]249.900,-275.100,-317.126,-

Další informace jsou ve starším článku.

Spolupracujeme s TipCars.com
Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny Banky vyprodávaly státní dluhopisy za rekordní ceny

Tuzemské bankovní domy využily rekordních cen státních…

Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta Průměrná sazba hypoték v září stoupla na 2,04 procenta

Průměrná úroková sazba hypoték v září mírně stoupla na…

Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty Zápisník Jana Stuchlíka: Co se šunty

České a slovenské potravinové fňukání pokračuje. Další…

Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační Havajský soud zablokoval Trumpův protiimigrační dekret, považuje ho za diskriminační

Federální soud v Honolulu dnes zablokoval zářijový…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Praktik: první jízdní dojmy







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 



O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky O ojeté Roomstery je stále zájem, prodávají se jich stovky

O model Škoda Roomster je zájem i deset let po uvedení na…

Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy Škoda Roomster II: Známe podobu mladoboleslavského bratra VW Caddy

Druhá generace Škody Roomster měla být jen přeznačkovanou…

 



 
Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Autozam AZ-1 (1992-1995): Maličké japonské autíčko s křídly byl totální propadák

Včera

Japonští zákazníci si v první polovině 90. let mohli pořídit zvláštní maličké kupé od Mazdy a Suzuki s křídlovými dveřmi. Dnes jde o skutečnou raritu...




Blesk.cz

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílná součást jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7 lídrů proti sobě, všichni v horkém křesle

Vysíláme živě od 14 hodin: Superdebata Blesku! 7…

Zatím jediná debata, kam přijdou všichni lídři sedmi velkých stran. Blesk Volební souboj s podtitulem BITVA O…

 

iSport.cz

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani dvě nuly po sobě

Rybár po 245 minutách bez gólu: Nikdy jsem neměl ani…

Patrik Rybár si dál drží vynikající formu. Maže jednoho soupeře za druhým. A že se přesekla jeho série…

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil starosta v Itálii. Kouč se omluvil

Stramaccioni o nás mluvil jako kretén, zuřil…

Věty z tiskové konference po nedělním šlágru mezi Spartou a Plzní (0:1) vyvolaly poprask až v Itálii. Letenský…

 

Reflex.cz

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili se navzájem

Babiš zaútočil na Sobotku silou estébáka, ale pobili…

Ještě žádná z našich nepovedených koalic (což byly všechny) se dobrovolně nepředvedla v tak ošklivém světle jako…

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Obvoďáci budou stávkovat. Mají pravdu!

Je málo profesí, jejichž služeb užívám opakovaně a dlouhá léta. Na prvním z míst asi — kromě řidičů tramvají —…