Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Rapid 1.2 TSI – LPG žije

Škoda Rapid
Škoda Rapid
Škoda Rapid
Škoda Rapid
19 Fotogalerie
Diskuze (147)
Škodovka chce za úsporný naftový Rapid 1.6 TDI 379 900 Kč. Na druhé misce vah pak stojí stejně výkonný benzin 1.2 TSI, který včetně externí přestavby na LPG vyjde o 28 000 Kč levněji a má i šestistupňovou převodovku...

S downsizovanými přímovstřikovými motory si alternativní pohon na zkapalněný propan-butan (LPG) moc nerozumí a výrobci ho v obavách z garančních problémů přestávají nabízet. To je i případ Škodovky – s továrním LPG jste mohli naposledy loni na podzim koupit Octavii 1.6 (AT 1/13). Nejen v Mladé Boleslavi vidí budoucnost spíš v CNG.

Spořílci zauvažují o naftě, v případě rapidu je 1.6 TDI ale o 60 000 Kč dražší než stejně vybavené 1.2 TSI/ 77 kW. To otvírá prostor pro různé firmy nabízející přestavbu zážehové jednotky na LPG. Za 32 000 Kč ji pořídíte u firmy Elpigas a obsahuje tyto komponenty:

  • řídicí jednotku (Stella 4Dpi);
  • vstřikovače (Rosso, životnost prodloužená na 80 000 kilometrů, zvýšená odolnost vůči nečistotám...);
  • regulátor, reduktor (Vega-i, zajišťuje konstantní tlak plynu);
  • tlaková nádrž (polský Polmocon).

Jízda na LPG se skoro neliší od benzinové, tedy až na občasné zakolísání volnoběžných otáček či opožděnější a ne tak přesné reakce na sešlápnutí plynu. Registrovat to můžete zastudena, ještě vlažný motor přepne řídicí jednotka na LPG (už při teplotě chladicí kapaliny 30 °C). Ohřátý potom startuje automaticky na plyn, což dřív nebývalo zvykem.

A spotřeba? Pohybovala se kolem 8 l na 100 km při pohonu na LPG, přičemž v identických podmínkách si TSI řeklo o nějakých 6,5 litru benzinu. Ve srovnání s výše uvedeným turbodieselem, který jezdí okolo pěti litrů nafty, tak vychází LPG selským rozumem výhodněji: nejen samotným pořízením, ale i provozem – poloviční cena litru LPG proti naftě s rezervou vykompenzuje o něco vyšší spotřebu. O bonusu kultivovanějšího projevu, šestistupňové převodovky nebo rychlejšího topení nemluvě…

Přestavba probíhá formou dodatečné montáže u autorizovaných partnerů Elpigasu a zabere tři dny, schválený produkt má svoji garanci (s uplatněním záruky na přestavěný motor ale může vzniknout problém). Jako s každým plynovým autem se připravte na zvýšené servisní náklady: ústrojí LPG potřebuje roční servis a výměnu fi ltru, častěji seřizujete ventilové vůle a neminou vás předepsané revize. Jestli vám nevadí nemožnost parkování v podzemních garážích, neuděláte s plynovým rapidem chybu.

Plusy

  • Kultivovaný projev
  • Rozumná cena přestavby
  • Neznatelný úbytek dynamiky

Minusy

  • Reakce na plyn zastudena
  • Nepřesný ukazatel stavu LPG
  • Nutnost většího servisu

Vstoupit do diskuze (147)