Škoda Scala: Velké cenové srovnání s konkurencí. Jak si vede česká novinka?
Jedna z nejvíce očekávaných automobilových novinek letošního roku, Škoda Scala, se dočkala českého ceníku. Po bližším pohledu na ceny jednotlivých motorů a výbav Scaly přišel čas na srovnání s konkurencí. Ceny Scaly jsme tak porovnali nejen s dalšími pětidveřovými kompaktními hatchbacky, ale také s větší Octavií liftback, s níž bude novinka nepochybně také často srovnávána.
Pro první srovnání jsme zvolili aktuálně nejdostupnější Škodu Scala, tu poháněnou tříválcem 1.0 TSI (85 kW) spolupracujícím s šestistupňovým automatem, která ve výbavovém stupni Ambition přijde na 394.900 korun. Později dorazí i levnější varianta se slabším 1.0 TSI (70 kW) a pětistupňovým manuálem za 369.900 korun, na tu si ale budeme muset počkat až do druhého čtvrtletí 2019.
Škoda Scala – české ceny aktuálně nabízených variant | ||||
Motor | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Válce/ventily | 3/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW] | 85 | 110 | 85 | 85 |
Převodovka | 6M | 7DS | 6M | 7DS |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,0 | 5,0 | 4,2 | 4,1 |
Cena Ambition [Kč] | 394.900 | - | 434.900 | - |
Cena Style [Kč] | 449.900 | 524.900 | 489.900 | 529.900 |
1.0 TSI proti konkurenci
Zpět tedy k dnes už nabízenému tříválci 1.0 TSI (85 kW). Na první pohled základní cena 394.900 korun není úplně nízká, jenže v rámci segmentu zase tolik nevyčnívá. Pravda, Kiu Ceed s přeplňovaným tříválcem 1.0 T-GDI (88 kW) pořídíte za 384.980 korun a Renault Mégane se čtyřválcem 1.3 TCe (85 kW) za 380.900 Kč, takový Opel Astra s tříválcem 1.0 Turbo (77 kW) ale stojí 402.990 korun a Volkswagen Golf se stejným motorem jako Scala dokonce 432.900 korun! Také Škoda Octavia liftback je dražší, konkrétně o 43.000 korun, s tím samým litrem stojí ve stupni Active 437.900 korun.
Manuální klimatizace, ocelová kola nebo rádio jsou vlastně v této kategorii standardem, ani plastový volant základní Scaly není ničím neobvyklým, byť takový Opel Astra, Renault Mégane i VW Golf mají volant s koženým věncem. Scala nicméně ztrácí chybějícím elektrickým stahováním zadních oken, to Ceed, Astra, Mégane i Golf mají. Větší Octavia se ale na kličky ve standardu také spoléhá. Za to má Scala už standardně přední mlhovky nebo tempomat, což už tak běžné řešení není.
Příplatková výbava je pak v rámci kategorie takový cenový průměr. Třeba rezervní kolo za 1.500 korun je v rámci kategorie nízká částka, naopak navigace za 29.600 korun je spíše dražšího ražení. Výhodou Scaly je každopádně fakt, že ji ve verzi Ambition lze doplnit i mnohými příplatkovými prvky. U takové Kie Ceed je příplatková výbava u varianty Comfort notně omezená. Pro navigaci, vyhřívaná sedadla nebo parkovací čidla musíte sáhnout až po vyšších výbavách.
Po dopočtení vybraných výbavových prvků výslednou cenu Škody Scala zvýhodňují nabízené pakety. Třeba paket Interiér za 10.000 korun přidá vyhřívaná přední sedadla, elektrické stahování zadních oken, kožený volant či dva nabíjecí porty USB-C vzadu. Samostatně by přitom kožený volant přišel na 11.000 korun a vyhřívání předních sedadel na 7.000 Kč. Renault Mégane každopádně nadále vyjde výhodněji, zatímco Opel Astra je na stejné cenové úrovni.
Naopak nízká výsledná částka Kie Ceed je vykoupena tím, že v dané specifikaci za mnohé prvky nelze připlatit. Tak se dá vysvětlit i důvod, proč se cena Scaly v přiložené tabulce přiblížila vetší Octavii. Tu v základním stupni Active nepořídíte s navigací nebo předními parkovacími čidly.
Škoda Scala – srovnání základní ceny s konkurencí | ||||||
Vůz | Škoda Scala | Kia Ceed | Opel Astra | Renault Mégane | Škoda Octavia | VW Golf |
Motor | 1.0 TSI | 1.0 T-GDI | 1.0 Turbo | 1.3 TCe | 1.0 TSI | 1.0 TSI |
Největší výkon [kW] | 85 | 88 | 77 | 85 | 85 | 85 |
Převodovka | 6M | 6M | 5M | 6M | 6M | 6M |
Výbava | Ambition | Comfort | Enjoy | Zen | Active | Trendline |
Základní cena [Kč] | 394.900 | 384.980 | 402.990 | 380.900 | 437.900 | 432.900 |
Airbagy | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 7 |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S | S |
El. stahování předních/zadních oken | S/10.000* | S/S | S/S | S/S | S/5.000 | S/S |
El. ovládaná/vyhřívaná vnější zp. zrcátka | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
Klimatizace | manuální | manuální | manuální | manuální | manuální | automatická dvouzónová |
Kola | 16" ocelová | 15" ocelová | 16" ocelová | 16" ocelová | 16" ocelová | 15" ocelová |
Kožený volant | 10.000* | 10.000** | S | S | 15.000**** | S |
Metalický lak | 14.200 | 15.000 | 16.000 | 15.000 | 15.800 | 15.500 |
Mlhovky vpředu | S | 10.000** | 6.000 | S | 15.000**** | 6.600 |
Navigace | 29.600 | - | 10.000 | 19.000 | - | 34.300 |
Parkovací senzory vpředu/vzadu | dohromady 17.300 | -/- | dohromady 17.200 | dohromady 12.000 | -/9.200 | dohromady 14.200 |
Rádio | 6,5" displej | 5" displej | 7" displej | 4,2" displej | 6,5" displej | 6,5" displej |
Rezervní kolo | 1.500 | S | 1.800 | 3.000 | 1.600 | S |
Tempomat | S | S | S | S | 15.000**** | 13.300 |
Vyhřívání předních sedadel | 10.000* | - | 14.000*** | 5.000 | 6.500 | 17.200***** |
Cena s příplatky [Kč] | 467.500 | 409.980 | 467.990 | 434.900 | 491.000 | 534.000 |
*V rámci paketu Interiér | ||||||
**V rámci paketu Plus | ||||||
***V rámci paketu Zimní sada 1 | ||||||
****V rámci paketu Plus | ||||||
*****V rámci Zimního paketu |
1.6 TDI proti konkurenci
Pro druhé srovnání jsme pak zvolili turbodiesel 1.6 TDI (85 kW) s manuální převodovkou ve druhém stupni Style. Tedy taková ta verze pro zájemce o širší výbavu, kteří se nebojí nafty.
Taková Škoda Scala přijde na 489.900 korun. Ve srovnání s Fordem Focus je levnější, ten s motorem 1.5 EcoBlue (88 kW) ve verzi Trend Edition stojí 529.900 korun, Kia Ceed a Renault Mégane jsou ale opět levnější. Korejec s 1.6 CRDi (85 kW) ve srovnatelné verzi Cool přijde na 459.900 korun, Francouz s nedávno inovovaným motorem 1.5 Blue dCi (85 kW) na 475.400 korun. Cenový rozdíl oproti větší Octavii je pak už zásadní, mladoboleslavský liftback s tím samým agregátem ve shodně pojmenované variantě Style stojí 617.900 korun.
V tomto případě je výhodou Scaly dvouzónová automatická klimatizace, ambientní osvětlení, vyhřívání předních sedadel nebo diodové světlomety, které u konkurence ve srovnatelných výbavách až tak obvyklé nejsou. Focus i Ceed se i v těchto provedeních spoléhají na halogenové svítilny a manuální klimatizaci. Ani 17palcová kola nejsou zvykem, obvyklejší jsou o palec menší. Navíc si lze u Scaly připlatit za elektrické víko zavazadelníku, což sledovaná konkurence neumožňuje.
Naopak taková navigace za 25.600 korun je v rámci porovnávané konkurence spíše dražšího ražení, stejně jako rezervní kolo za 2.100 korun. Opět ale zaujmou vybrané zvýhodněné pakety, Komfort za 14.000 korun přidá adaptivní tempomat, elektricky ovládané víko kufru, vyhřívaný volant nebo loketní opěrku vzadu. Paket Extra za 15.000 Kč zase poskytuje zadní parkovací kameru, parkovací čidla vpředu i vzadu, asistent změny jízdního pruhu a bezklíčové odemykání.
Po dopočtení vybraných prvků výbavy už je Scala v rámci segmentu celkem výhodná. Nízká částka Ceedu opět souvisí s tím, že ve srovnatelné verzi Cool opět nelze množství prvků dokoupit, třeba ani navigaci.
Škoda Scala – srovnání srovnatelných variant s konkurencí | ||||||
Vůz | Škoda Scala | Ford Focus |
Kia Ceed |
Renault Mégane | Škoda Octavia | VW Golf |
Motor | 1.6 TDI | 1.5 EcoBlue | 1.6 CRDi | 1.5 Blue dCi | 1.6 TDI | 1.6 TDI |
Největší výkon [kW] | 85 | 88 | 85 | 85 | 85 | 85 |
Převodovka | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M | 6M |
Výbava | Style | Trend Edition | Cool | Intens | Style | Maraton Edition |
Základní cena [Kč] | 489.900 | 529.900 | 459.980 | 475.400 | 617.900 | 577.900 |
Airbagy | 6 | 6 | 6 | 6 | 7 | 7 |
Ambientní osvětlení | S | - | - | S | 2.700 | - |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S | S | S |
El. stahování předních/zadních oken | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
El. ovládaná/vyhřívaná vnější zp. zrcátka | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S | S/S |
El. ovládané víko kufru | 14.000* | - | - | - | - | - |
Klimatizace | dvouzónová automatická | manuální | manuální | dvouzónová automatická | dvouzónová automatická | dvouzónová automatická |
Kola | 17" litá | 16" litá | 16" litá | 16" litá | 16" litá | 17" litá |
Kožený volant | S | S | S | S | S | S |
Metalický lak | 14.200 | 13.900 | 15.000 | 15.000 | 15.800 | 15.500 |
Navigace | 25.600 | - | - | 10.000 | 11.300 | 23.300 |
Parkovací senzory vpředu/vzadu | 8.100/S | dohromady 11.900 | - | 18.000**** | S/S | S/S |
Rádio | 8" displej | 8" displej | 5" displej | 7" displej | 8" displej | 8" displej |
Rezervní kolo | 2.100 | 1.500 | S | 3.000 | 1.600 | S |
Světlomety | diodové | halogenové | halogené | halogenové | diodové | diodové |
Adaptivní tempomat | 14.000* | 20.500** | - | 18.000 | 9.000 | S |
Vyhřívání předních sedadel | S | 14.000*** | - | 5.000 | S | S |
Vyhřívání volantu | 14.000* | 14.000*** | 3.000 | 3.000 | 3.100 | |
Cena s příplatky [Kč] | 551.800 | 579.800 | 474.980 | 547.400 | 661.300 | 619.800 |
*V rámci sady Komfort | ||||||
**V rámci sady Assisst 2 | ||||||
***V rámci sady Winter | ||||||
****V rámci paketu City |
Škoda Scala bude na český trh oficiálně uvedena 24. dubna, první vozy k zákazníkům se dostanou v květnu. V průběhu času se nabídka bude rozšiřovat, v červnu dorazí základní litr, v listopadu verze na CNG.