Nová Škoda Scala oficiálně: Už jsme ji prozkoumali naživo!
Teprve před pár minutami spadla plachta z nejnovějšího modelu mladoboleslavské automobilky v izraelském Tel Avivu. A prakticky ve stejný moment vám můžeme naservírovat naše dojmy, které jsme čerpali jen o několik dní napřed, v Česku, bez ohromného davu novinářů. Díky tomu jsme si auto mohli v klidu prohlédnout ze všech stran, osahat si použité materiály a zbylo trochu času i na metr, kterým jsme změřili všechny důležité vnitřní rozměry.
Zapomeňte na Škodu Rapid, s tou má Scala pramálo společného. Rozdíly jsou natolik zásadní, že se oba modely liší už samotným jménem. Scala. Původ je latinský a v překladu to znamená schody nebo žebřík. A Scala skutečně šplhá nahoru, rozměrově, technologicky, vizuálně. U designové stránky bych rád začal, přestože hádám, že vzhled pro vás není až tak velkým překvapením. Křivky hodně naznačila studie Vision RS, sériové auto se odlišuje hlavně absencí výrazných spoilerů a masivních kol. Jinak jsou si obě auta skutečně hodně podobná, až mě to samotného při prvním setkání překvapilo.
Scala je nositelem dalšího stupně designového jazyka značky, který je patrný jak zvenku, tak zevnitř. Příď je charakteristická trojúhelníkovými světlomety, jak jinak než diodovými. Vrcholná verze těchto světel využívá diody jak pro potkávací, tak i pro dálková světla. Denní svícení je společně s blinkrem tvořené proužkem v horní části. S nimi se pojí zadní, také plně diodové svítilny. Scala je první model značky, kde se (u vrcholné verze světel) rozsvěcí blinkry postupně, ve směru odbočování, jako to umí třeba vozy Audi.
Z boku zaujme klesající linie střechy a výrazná "Tornádo linie", takže šmrnc autu vážně nechybí. Vtipným detailem je chromovaná linka, která okna lemuje jen ve spodní části a v zadní se postupně vytrácí. Výrazně zaoblená záď se bude stejně jako u spacebacku nabízet ve dvou variantách. Kromě klasické, typické pro hatchback, bude v nabídce zajímavější provedení s oknem protaženým dolů, až mezi zadní lampy. Základní verzi jsem neviděl, ale tak nějak tuším, že bez protaženého skla bude záď vypadat o něco obyčejněji. V obou případech se mezi zadními světlomety namísto kulatého loga široce rozprostírá nápis Škoda, čímž si scala mezi evropskými škodovkami připisuje prvenství.
Design se podařilo zkombinovat s velmi dobrou aerodynamikou, součinitel odporu vzduchu cx dosahuje (podle konfigurace) hodnoty od 0,29. Toho bylo dosaženo například zakrytováním podvozku či střešním spoilerem, který usměrňuje proudění vzduchu.
Kompaktní platforma?
Škoda Scala sice stojí na platformě MQB A0 stejně jako například Audi A1, Seat Ibiza či Volkswagen Polo. Berte to ale jen jako stavebnici s některými předdefinovanými prvky, protože z hlediska rozměrů škodovka všechny koncernové sourozence výraznou měrou přerůstá. A nejen je, ale i rapid. Rozvor měří 2649 mm, což je ve srovnání s minulou generací o 47 milimetrů více. Celkově je Scala o 58 mm delší, o výrazných 87 mm širší a o 12 mm vyšší. A změnily se i proporce, přední převis se zkrátil o 34 mm, zadní naopak prodloužil o 45 milimetrů. Přesně proto vypadá Scala tak dobře, jak vypadá - je mnohem širší, delší a ostřeji řezaná.
Porovnání generací kompaktních škodovek | Rapid Spaceback | Scala | Rapid |
Délka (mm) | 4304 | 4362 | 4483 |
Šířka (mm) | 1706 | 1793 | 1706 |
Výška (mm) | 1459 | 1471 | 1461 |
Rozvor (mm) | 2602 | 2649 | 2602 |
Rozchod kol P/Z (mm) | 1463/1500 | 1531/1516 | 1463/1500 |
Kufr s se sadou na opravu defektu (l) | 415 | 467 | 550 |
Kufr po sklopení zadních opěradel (l) | 1381 | 1410 | 1490 |
Použitá platforma pro Scalu znamená použití výhradně vlečené zadní nápravy, pohon předních kol a v případě slabších verzí také bubnové zadní brzdy. Jedná se však o novou generaci bubnových brzd, které mají průměr 230 mm a samočinné vymezování vůle mezi paknami a bubnem v závislosti na teplotě. A prý s nimi scala zastaví na stejné vzdálenosti jako s kotoučovými brzdami. U výkonnějších motorů, jako je 1.5 TSI či 1.6 TDI, budou kotoučové brzdy vždycky na všech kolech.
Že byl podvozek oproti ostatním koncernovým sourozencům přepracován, dokládá také nabídka disků. Ty začínají u šestnáctipalcových ocelových kol, vrcholí však u osmnáctipalcových, které takový Volkswagen Polo může mít pouze u sportovní verze GTI. Podvozek tomu byl uzpůsoben a podle prvních dojmů s testovacími prototypy je na tom scala z pohledu komfortu velmi dobře.
Dravější řidiči můžou sáhnout po sportovním podvozku Sport Chassis Control, který auto posadí o 15 milimetrů blíže asfaltu a vedle toho umožní přepínat mezi dvěma charakteristikami tlumičů s elektronicky ovládaným ventilem. Volba jízdního režimu kromě podvozku ovlivňuje také odpor posilovače řízení a reakce motoru s převodovkou. Na výběr je ze čtyř režimů - Normal, Sport, Eco a Individual, to je v podstatě klasika.
Motory nepřekvapí
Nabídka pohonných jednotek nepřináší žádné překvapení. Všechny motory mají turbodmychadlo, přímé vstřikování a samozřejmě splňují emisní normu Euro 6d-TEMP. Základ nabídky představuje přeplňovaný tříválec 1.0 TSI naladěný na 70 kW, který je spojen výhradně s manuální pětistupňovou převodovkou. Silnější verze o výkonu 85 kW už se pojí se šestistupňovou manuální skříní, na přání pak se sedmistupňovým DSG. To samé platí pro motory 1.5 TSI (110 kW a 250 Nm) a 1.6 TDI (85 kW a 250 Nm). Nabídku v průběhu roku 2019 doplní ještě provedení na stlačený zemní plyn s motorem 1.0 G-TEC o výkonu 66 kW a 145 Nm, ovšem pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou.
Nejsilnější motor 1.5 TSI disponuje aktivním řízením válců (ACT), takže dokáže v případě nízkého zatížení deaktivovat prostřední dva válce a ušetřit nějaké palivo. Benzinové jednotky jsou vybaveny filtrem pevných částic, u vznětového motoru 1.6 TDI se kromě toho nachází také systém selektivní katalytické redukce (SCR) se vstřikováním AdBlue.
Motory pro Škodu Scala | Benzin | Diesel | CNG* | ||
Verze | 1.0 TSI | 1.0 TSI | 1.5 TSI | 1.6 TDI | 1.0 G-Tec |
Počet válců | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Výkon (kW) | 70 | 85 | 110 | 85 | 66 |
Převodovka | 5°man. | 6°man/7° DSG | 6°man. | ||
Objem palivové nádrže | 50 litrů | 14,2 kg + 9 litrů | |||
* přijde později v průběhu roku 2019 |
(R)evoluce v interiéru
Zatímco vnějšími tvary mě Škoda Scala zas až tolik nepřekvapila, pojetím interiéru už ano. Použitými materiály nesnese s rapidem srovnání, dost možná by překvapila i nejednoho majitele superbu. Hojně se tu vyskytují měkčené plasty (s hodně zajímavou texturou), fádnost rozbíjí zlaté dekory a propracované detaily. Mrkněte třeba na kolečka u klimatizace nebo výdechy ventilace, které v chromové úpravě působí velmi hodnotným dojmem. Zajímavým designovým prvkem je klička dveří, na kterou jsou prý designéři obzvlášť pyšní kvůli plynulému napojení na linii, která prochází celým interiérem.
Velmi dobrý dojem budí také přední sedadla, ale tady to bude chtít delší svezení. Oproti dřívějším sportovním sedadlům zde hlavová opěrka není integrovaná, což potěší hlavně vyšší řidiče. Ti by si nemuseli stěžovat ani na zadních sedadlech, kde je opravdu hodně místa. Prý jako v octavii, čemuž nemám důvod nevěřit. Bezmála pěticentimetrový nárůst rozvoru je jasně patrný jak prostorem uvnitř, tak i samotnou délkou dveří. Roli rodinného auta je nakloněn i zavazadlový prostor, který disponuje objemem 467 litrů, ve srovnání s rapidem tedy přidává 52 litrů. Příjemným prvkem výbavy je elektricky výklopné tažné zařízení, které stačí zajistit nohou, takže se při tom neumažete.
PROSTORNOST | |
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) | 179/10 |
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) | 92-99/93 |
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) | 0-6/0 |
Šířka interiéru v loktech P/Z max (cm) | 148/142 |
Šířka interiéru v loktech P/Z min (cm | 130/126 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z max (cm) | 138/134 |
Šířka interiéru v ramenou P/Z min (cm) | 128/123 |
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) | 53 x 50/52 x 51 |
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) | 64 x 49 |
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) | 84 x 96 |
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) | 66/188 |
Nová architektura palubní desky způsobila, že centrální displej infotainmentu už není zabudovaný, ale z palubní desky vyčnívá. Displej je už v základní výbavě barevný a podporuje systémy Android Auto i Apple Carplay. Zajímavostí je, že v autě nenajdete klasické USB s “velkým” konektorem, scala má výhradně moderní konektory USB-C. Vzhledem k životnímu cyklu modelu, který je mnohem delší než u mobilních telefonů, se dá pochopit, že automobilka hodně kouká do budoucnosti.
V závislosti na výbavě se displej infotainmentu liší úhlopříčkou, základní Swing má rozměr 6,5 palců, podporuje připojení přes bluetooth a má čtyři reproduktory. Bolero navýší úhlopříčku na 8 palců, vrchol představuje verze Amundsen s displejem o velikosti 9,2 palce a skleněným čelem, u obou dostanete osm reproduktorů, na přání pak Sound System s centrálním reproduktorem na přístrojové desce, basovým reproduktorem v kufru a kvalitnějším zesilovačem.
S vrcholnou verzí infotainmentu se automaticky pojí Virtuální Kokpit, kde analogové budíky nahrazuje displej o úhlopříčce 10,25 palce. Na výběr bude z pěti režimů zobrazení, mezi kterými nebude chybět ani režim s mapou přes celý displej.
Pořád online
Všechny scaly, které sjedou z výrobní linky, dostanou zabudovanou eSIM kartu, která je připojí do světa internetu rychlostí LTE. Díky tomu bude možné aktualizovat vzduchem jak samotný infotainment, tak i mapové podklady, bez nutnosti návštěvy servisu.
Na displeji uvidíte prostřednictvím aplikací třeba aktuální počasí, nejnovější zprávy a navigace bude reagovat na dopravní situaci možnou objížďkou a zvládne vás nasměrovat i na volné parkovací místo. Mobilním telefonem bude možné prostřednictvím aplikace zkontrolovat, zda je auto zamčené (nebo ho klidně na dálku odemknout), zjistit, jestli jste nezapomněli zavřít okna nebo kolik máte v nádrži paliva. Kromě toho ale auto umí samo poslat notifikaci, pokud opustí definovanou oblast, překročí rychlost nebo zaznamená pokus o odcizení.
Scala pochopitelně nikterak nestrádá ani v nabídce asistenčních a bezpečnostních systémů. Takže počítejte s hlídáním mrtvých úhlů, asistentem pro vyparkování z kolmého místa, hlídáním jízdních pruhů společně s adaptivním tempomatem či automatickým parkováním.
A nebylo by to Škoda, kdyby neměla nějaká ta Simply Clever řešení. Jejich seznam je opravdu dlouhý, kromě těch důvěrně známých, v podobě škrabky ukryté ve víčku palivové nádrže, jsou tady nové prvky. Jde například o integrovaný trychtýř u nádržky ostřikovačů čelního skla, nechybí ani ochrana proti natankování nesprávného paliva či elektricky ovládané páté dveře, za které stačí jemně zatáhnout a zbytek práce už za vás udělá auto.
Na to nejdůležitější, tedy to, jak nová Škoda Scala jezdí, si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat. Výroba se rozběhne začátkem příštího roku, v lednu Škodovka spustí také konfigurátor, tehdy se tedy dozvíme i ceny novinky.