Škoda Supersport typ 966 (1950): Mladoboleslavský doutník znovu ožívá

 

Padesátá léta 20. století jsou sice temným obdobím československé historie, ale to neznamená, že by se tehdy nejezdily automobilové závody. A angažovali se v nich i samotní výrobci.

Zestátnění těžkého průmyslu zredukovalo v ČSSR počet továren vyrábějících osobní auta na dvě, Škodu a Tatru (krátkou poválečnou epizodu Jawy a Aera, respektive pár z dílů smontovaných pragovek tentokrát pomiňme). Mladoboleslavská Škodovka, tedy vlastně AZNP (Automobilové závody, národní podnik) sice nepostavila monopost podle tehdejších předpisů formule 1 jako kopřivnická Tatra, ale v automobilovém sportu s továrním týmem chybět nemohla. A to nejen v soutěžích, ale i na okruzích. Do dnešních dnů se dochovala jedna ze dvou „placek“ 1101 Sport typu 966 ročníku 1949 se základem v Tudoru.

Po ní následoval Supersport stejného typového označení, postupně vyvíjený v letech 1950-1952. I on měl páteřový nástavný rám, vpředu rozvidlený pro umístění motoru a převodovky. Nechyběla mu ani centrální roura, kterou procházel od pohonného ústrojí dozadu spojovací hřídel. Známý řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 byl umístěný podélně za přední nápravou. Původně dával jen 37 kW, což autům s dvoumístnými hliníkovými karoseriemi doutníkového tvaru stačilo k dosažení rychlosti 140 km/h. Agregát měl novou hliníkovou hlavu a půlkulové spalovací prostory, místo jediného karburátoru krmila válce hned dvojice. Na závodních tratích debutoval v květnu 1950 – a to přímo v místě vzniku, v Mladé Boleslavi. Okruhová klání přímo ve městech nebyla ničím výjimečným. Na začátku ale existoval jen jediný kus, který byl po dvou závodech v takovém stavu, že jej nahradili jiným. A nakonec v téže sezóně 1950 vznikl ještě třetí, protože továrna měla ve zvyku startovat se dvěma auty.

Jenže později se maximální rychlost vyšplhala až na stoosmdesátku, v útrobách se totiž zkoušely i větší čtyřválce 1221 cm3 a nakonec po dalších třech letech vývojový agregát 1490 cm3 se čtveřicí karburátorů. Ten se měl uplatnit i v sérii, ale nakonec se tak nestalo. Aby toho nebylo málo, experimentovalo se s osazením jedním či rovnou dvěma kompresory Roots. Není divu, že se výkon patnáctistovky se po takovém dopingu vyšplhal až ke 132 kW v 6000 otáčkách, v základu měla přitom jen 66 kW. Sporťáky s malými odnímatelnými blatníky pak byly pochopitelně ještě rychlejší, jely i přes 200 km/h. Startovaly ale i bez nich a se zakrytým místem spolujezdce. Tehdy je ještě bylo možné takto přihlásit i do kategorie závodních vozů. Kompresorovému provedení se říkalo „Plynárna“ podle množství trubek v motorovém prostoru a Václav Bobek starší s ním dosáhl rekordu 197,8 km/h. Během vývoje prošla u mechanicky přeplňované verze změnami celá příď, chladič se přestěhoval dopředu, nakonec se objevila nová mřížka i s větším oválným nasávacím otvorem. Pro rok 1954 se zvětšily díky změně regulí blatníky, už musely být pevně uchyceny ke karoserii.

Současnosti se dožil pouze jediný, v pořadí poslední postavený, který je na oficiálních snímcích automobilky. 24. září 1950 s tímto konkrétním exemplářem absolvoval Velkou cenu Československa v Brně tovární pilot Miroslav Fousek, vzhledem k politickým poměrům už bez hvězdné mezinárodní účasti. Na Západ už tehdy nemohly ani škodovky, zúčastňovaly se tak pouze domácích podniků... Legendární Fousek dojel druhý ve třídě do 1,1 l. V následujícím roce vyhrál třídu sportovních aut v Liberci. Po zranění jej v kokpitu nahradil Jaroslav Netušil, který sporťák vodil až do poloviny 50. let, pak se používal stejně jako jeho starší čtyřkolý sourozenec k výchově mladých talentů. Nakonec přešel do soukromých rukou a závodil ještě až do roku 1962. Poté jej vlastnil slovenský závodník Ivan Mičík. Výrobce unikát získal zpět do svého majetku před sedmi lety. Byl podroben nákladné a náročné renovaci dle dochovaných dobových materiálů. Jeho současný stav odpovídá sezóně 1953 a najdeme jej nově v expozici továrního muzea.

Nástupcem Supersportu se stal speciál 1100 OHC typu 968, kterých bylo postaveno celkem pět, tři spidery a dvě kupé. Rudý kousek se čtyřválcem 1089 cm3/68 kW je velmi dobře známý, i ten vlastní samotná Škoda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze Zahraniční média si všímají Zemanova mlčení k 50. výročí začátku invaze

Zahraniční média si dnes povšimla mlčení prezidenta…

Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec Konec spekulací. Nejvyšší správní soud povede Mazanec

Po několika měsících skončily spekulace o tom, kdo…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky Škoda Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty! Kamery do auta: Na co si dávat pozor? V Česku hrozí i vysoké pokuty!

V případě nejnovější legislativy GDPR o ochraně osobních…

Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Škoda už vyrobila milion SUV. Který model vede v počtu kusů?

Dnes 18:43

Mladoboleslavská automobilka dnes nabízí tři SUV, v Evropě známý Karoq a Kodiaq doplňuje v Číně Kamiq. A chystají se další takové vozy.




Blesk.cz

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Buďte neodolatelní pro opačné pohlaví. Víme, jak na to!

Říká se, že muži jsou z Marsu a ženy z Venuše. Nevíme sice, co je na tom pravdy, ale faktem zůstává, že zaujmout…

 

iSport.cz

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i inspiraci Hudáčkem

Furch v ocelovém městě. Mluvil o konci v Omsku i…

Obří ocelárna Severstal. A stejnojmenný hokejový klub. Dvě místa, která vyskočí, pokud vás přepadne nutkání…

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká cyklistika je světová, řekl

Svorada vstoupil do síně slávy deníku Sport. Česká…

Dokázal, co žádný jiný Čech. Během své kariéry nasbíral Ján Svorada mimořádné triumfy, které si zaslouží…

 

Reflex.cz

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte si ujít návštěvu muzea slavného klubu

Máte rádi fotbal a cestujete do Barcelony? Nenechte…

Rok 1899 je zapsán v historii Barcelony výrazným písmem. Tehdy vznikl slavný FC Barcelona, který je dodneška…

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je výmluvný dostatečně

Je dobře, že Miloš Zeman mlčí. Jeho Babiš je…

V oknech visí červené trenky, mluvčí prezidenta Ovčáček je terčem všeobecného posměchu na sociálních sítích.…