reklama


Škoda Supersport typ 966 (1950): Mladoboleslavský doutník znovu ožívá

 

Padesátá léta 20. století jsou sice temným obdobím československé historie, ale to neznamená, že by se tehdy nejezdily automobilové závody. A angažovali se v nich i samotní výrobci.

Zestátnění těžkého průmyslu zredukovalo v ČSSR počet továren vyrábějících osobní auta na dvě, Škodu a Tatru (krátkou poválečnou epizodu Jawy a Aera, respektive pár z dílů smontovaných pragovek tentokrát pomiňme). Mladoboleslavská Škodovka, tedy vlastně AZNP (Automobilové závody, národní podnik) sice nepostavila monopost podle tehdejších předpisů formule 1 jako kopřivnická Tatra, ale v automobilovém sportu s továrním týmem chybět nemohla. A to nejen v soutěžích, ale i na okruzích. Do dnešních dnů se dochovala jedna ze dvou „placek“ 1101 Sport typu 966 ročníku 1949 se základem v Tudoru.

Po ní následoval Supersport stejného typového označení, postupně vyvíjený v letech 1950-1952. I on měl páteřový nástavný rám, vpředu rozvidlený pro umístění motoru a převodovky. Nechyběla mu ani centrální roura, kterou procházel od pohonného ústrojí dozadu spojovací hřídel. Známý řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 byl umístěný podélně za přední nápravou. Původně dával jen 37 kW, což autům s dvoumístnými hliníkovými karoseriemi doutníkového tvaru stačilo k dosažení rychlosti 140 km/h. Agregát měl novou hliníkovou hlavu a půlkulové spalovací prostory, místo jediného karburátoru krmila válce hned dvojice. Na závodních tratích debutoval v květnu 1950 – a to přímo v místě vzniku, v Mladé Boleslavi. Okruhová klání přímo ve městech nebyla ničím výjimečným. Na začátku ale existoval jen jediný kus, který byl po dvou závodech v takovém stavu, že jej nahradili jiným. A nakonec v téže sezóně 1950 vznikl ještě třetí, protože továrna měla ve zvyku startovat se dvěma auty.

Jenže později se maximální rychlost vyšplhala až na stoosmdesátku, v útrobách se totiž zkoušely i větší čtyřválce 1221 cm3 a nakonec po dalších třech letech vývojový agregát 1490 cm3 se čtveřicí karburátorů. Ten se měl uplatnit i v sérii, ale nakonec se tak nestalo. Aby toho nebylo málo, experimentovalo se s osazením jedním či rovnou dvěma kompresory Roots. Není divu, že se výkon patnáctistovky se po takovém dopingu vyšplhal až ke 132 kW v 6000 otáčkách, v základu měla přitom jen 66 kW. Sporťáky s malými odnímatelnými blatníky pak byly pochopitelně ještě rychlejší, jely i přes 200 km/h. Startovaly ale i bez nich a se zakrytým místem spolujezdce. Tehdy je ještě bylo možné takto přihlásit i do kategorie závodních vozů. Kompresorovému provedení se říkalo „Plynárna“ podle množství trubek v motorovém prostoru a Václav Bobek starší s ním dosáhl rekordu 197,8 km/h. Během vývoje prošla u mechanicky přeplňované verze změnami celá příď, chladič se přestěhoval dopředu, nakonec se objevila nová mřížka i s větším oválným nasávacím otvorem. Pro rok 1954 se zvětšily díky změně regulí blatníky, už musely být pevně uchyceny ke karoserii.

Současnosti se dožil pouze jediný, v pořadí poslední postavený, který je na oficiálních snímcích automobilky. 24. září 1950 s tímto konkrétním exemplářem absolvoval Velkou cenu Československa v Brně tovární pilot Miroslav Fousek, vzhledem k politickým poměrům už bez hvězdné mezinárodní účasti. Na Západ už tehdy nemohly ani škodovky, zúčastňovaly se tak pouze domácích podniků... Legendární Fousek dojel druhý ve třídě do 1,1 l. V následujícím roce vyhrál třídu sportovních aut v Liberci. Po zranění jej v kokpitu nahradil Jaroslav Netušil, který sporťák vodil až do poloviny 50. let, pak se používal stejně jako jeho starší čtyřkolý sourozenec k výchově mladých talentů. Nakonec přešel do soukromých rukou a závodil ještě až do roku 1962. Poté jej vlastnil slovenský závodník Ivan Mičík. Výrobce unikát získal zpět do svého majetku před sedmi lety. Byl podroben nákladné a náročné renovaci dle dochovaných dobových materiálů. Jeho současný stav odpovídá sezóně 1953 a najdeme jej nově v expozici továrního muzea.

Nástupcem Supersportu se stal speciál 1100 OHC typu 968, kterých bylo postaveno celkem pět, tři spidery a dvě kupé. Rudý kousek se čtyřválcem 1089 cm3/68 kW je velmi dobře známý, i ten vlastní samotná Škoda.

Spolupracujeme s TipCars.com
Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů Pravice u Ústavního soudu napadla kontrolu kotlů

Poslanci TOP 09 a ODS dnes u Ústavního soudu napadli loni…

Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou Soros: Kdyby Trump mohl, jednal by jako diktátor. Minulý rok byl katastrofou

Nastupující americký prezident Donald Trump by jednal…

Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci Zápisník Pavla Otta: Zářící divočáci

Veterinární správa zjistila, že polovina odlovených…

Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank Čínská ekonomika zrychlila, pohánějí ji rekordní půjčky od bank

Tempo růstu čínské ekonomiky ve čtvrtém čtvrtletí…

 
Zdroj: Škoda Auto
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Volkswagen Touareg 3.0 TDI vs. Volvo XC90 D5 AWD – Druhá šance

Dnes 08:03

Volvo XC90 se čtyřválcovým turbodieselem D5 jsme už proti šestiválcovému konkurentovi jednou postavili. Prohrálo. Dokáže si po změnách pro modelový rok 2017 vylepšit reputaci?




Blesk.cz

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak bydlí teď? Má i Monu Lisu

Pavlína Wolfová přišla o vilu po Filipovském: Jak…

Dcera herečky Pavlíny Filipovské (75) a vnučka legendárního Františka Filipovského (†86), moderátorka Pavlína…

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Pivo je lék! 5 faktů, které jste možná nevěděli!

Být denně »pod obraz« rozhodně neprospívá nejen vašemu zdraví ale vašemu životu vůbec. Ale pokud dokážete být…

 

iSport.cz

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové dostala kanára

Kristýna Plíšková v Austrálii končí, od Kerberové…

Česká tenistka Kristýna Plíšková podlehla v Melbourne v třetím kole turnaje Australian Open světové jedničce.…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování do 152 zemí. Vůbec nejlépe jsou na tom Němci

Český pas, dobrý pas, umožňuje bezvízové cestování…

Nový žebříček, který ukazuje, kam mohou držitelé jednotlivých pasů cestovat po světě bez víza (nebo dostanou…

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak přijde někomu málo vlastenecký

Ruský velkofilm Viking pochválil sám Putin. I tak…

Ruský historický film Viking vydělal v devíti dnech rekordní miliardu rublů. Může dokonce vytlačit nejúspěšnější…

 
 
reklama