Škoda Supersport typ 966 (1950): Mladoboleslavský doutník znovu ožívá

 

Padesátá léta 20. století jsou sice temným obdobím československé historie, ale to neznamená, že by se tehdy nejezdily automobilové závody. A angažovali se v nich i samotní výrobci.

Zestátnění těžkého průmyslu zredukovalo v ČSSR počet továren vyrábějících osobní auta na dvě, Škodu a Tatru (krátkou poválečnou epizodu Jawy a Aera, respektive pár z dílů smontovaných pragovek tentokrát pomiňme). Mladoboleslavská Škodovka, tedy vlastně AZNP (Automobilové závody, národní podnik) sice nepostavila monopost podle tehdejších předpisů formule 1 jako kopřivnická Tatra, ale v automobilovém sportu s továrním týmem chybět nemohla. A to nejen v soutěžích, ale i na okruzích. Do dnešních dnů se dochovala jedna ze dvou „placek“ 1101 Sport typu 966 ročníku 1949 se základem v Tudoru.

Po ní následoval Supersport stejného typového označení, postupně vyvíjený v letech 1950-1952. I on měl páteřový nástavný rám, vpředu rozvidlený pro umístění motoru a převodovky. Nechyběla mu ani centrální roura, kterou procházel od pohonného ústrojí dozadu spojovací hřídel. Známý řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV objemu 1089 cm3 byl umístěný podélně za přední nápravou. Původně dával jen 37 kW, což autům s dvoumístnými hliníkovými karoseriemi doutníkového tvaru stačilo k dosažení rychlosti 140 km/h. Agregát měl novou hliníkovou hlavu a půlkulové spalovací prostory, místo jediného karburátoru krmila válce hned dvojice. Na závodních tratích debutoval v květnu 1950 – a to přímo v místě vzniku, v Mladé Boleslavi. Okruhová klání přímo ve městech nebyla ničím výjimečným. Na začátku ale existoval jen jediný kus, který byl po dvou závodech v takovém stavu, že jej nahradili jiným. A nakonec v téže sezóně 1950 vznikl ještě třetí, protože továrna měla ve zvyku startovat se dvěma auty.

Jenže později se maximální rychlost vyšplhala až na stoosmdesátku, v útrobách se totiž zkoušely i větší čtyřválce 1221 cm3 a nakonec po dalších třech letech vývojový agregát 1490 cm3 se čtveřicí karburátorů. Ten se měl uplatnit i v sérii, ale nakonec se tak nestalo. Aby toho nebylo málo, experimentovalo se s osazením jedním či rovnou dvěma kompresory Roots. Není divu, že se výkon patnáctistovky se po takovém dopingu vyšplhal až ke 132 kW v 6000 otáčkách, v základu měla přitom jen 66 kW. Sporťáky s malými odnímatelnými blatníky pak byly pochopitelně ještě rychlejší, jely i přes 200 km/h. Startovaly ale i bez nich a se zakrytým místem spolujezdce. Tehdy je ještě bylo možné takto přihlásit i do kategorie závodních vozů. Kompresorovému provedení se říkalo „Plynárna“ podle množství trubek v motorovém prostoru a Václav Bobek starší s ním dosáhl rekordu 197,8 km/h. Během vývoje prošla u mechanicky přeplňované verze změnami celá příď, chladič se přestěhoval dopředu, nakonec se objevila nová mřížka i s větším oválným nasávacím otvorem. Pro rok 1954 se zvětšily díky změně regulí blatníky, už musely být pevně uchyceny ke karoserii.

Současnosti se dožil pouze jediný, v pořadí poslední postavený, který je na oficiálních snímcích automobilky. 24. září 1950 s tímto konkrétním exemplářem absolvoval Velkou cenu Československa v Brně tovární pilot Miroslav Fousek, vzhledem k politickým poměrům už bez hvězdné mezinárodní účasti. Na Západ už tehdy nemohly ani škodovky, zúčastňovaly se tak pouze domácích podniků... Legendární Fousek dojel druhý ve třídě do 1,1 l. V následujícím roce vyhrál třídu sportovních aut v Liberci. Po zranění jej v kokpitu nahradil Jaroslav Netušil, který sporťák vodil až do poloviny 50. let, pak se používal stejně jako jeho starší čtyřkolý sourozenec k výchově mladých talentů. Nakonec přešel do soukromých rukou a závodil ještě až do roku 1962. Poté jej vlastnil slovenský závodník Ivan Mičík. Výrobce unikát získal zpět do svého majetku před sedmi lety. Byl podroben nákladné a náročné renovaci dle dochovaných dobových materiálů. Jeho současný stav odpovídá sezóně 1953 a najdeme jej nově v expozici továrního muzea.

Nástupcem Supersportu se stal speciál 1100 OHC typu 968, kterých bylo postaveno celkem pět, tři spidery a dvě kupé. Rudý kousek se čtyřválcem 1089 cm3/68 kW je velmi dobře známý, i ten vlastní samotná Škoda.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se Vodní elektrárna Dalešice je v provozu už čtyřicet let. Podívejte se

Vodní elektrárna Dalešice, která byla kompletně uvedena…

Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají Svět řeší v Polsku klima. Zástupci dvou set států se blíží dohodě, ale rozpory trvají

Zástupci téměř dvou set států světa, kteří se na světové…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky Škoda Sportovní

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu? V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu?

Návrat značky Alpine vzbudil vlnu pozitivních ohlasů,…

Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá! Nová Mazda 3 se ukázala v Praze. Máme i české ceny, výbava je bohatá!

Od představení nové generace Mazdy 3 na autosalonu v Los…

 





 
Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Mikrovlnné zapalování má zachránit benzinové motory. Emise prý sníží o 80 %

Včera

Přechod na elektromobily je prý nevyhnutelný. Mnozí si to nemyslí. Kupříkladu německý start-up Micro Wave Ignition.




Blesk.cz

Z pašování drog obviněný Boura: Reakce exmanželky Markéty Mayerové byla rázná!

Z pašování drog obviněný Boura: Reakce exmanželky…

Obvinění Slávka Boury (54) z pašování drog mezi Českem, Austrálií a Novým Zélandem nevěří ani jeho bývalá…

Hvězda sociálních sítí (30) dvakrát tajně porodila: Tělíčka miminek hodila mezi odpadky! Hrozí jí doživotí

Hvězda sociálních sítí (30) dvakrát tajně porodila:…

Allysa Anne Dayvault (30) je hvězdou sociálních sítí. Vizážistka, která pochází ze Severní Karolíny, s make-upem…

 

iSport.cz

Na hraně smrti. Sestra naznačila, co je zraněnému sjezdaři. Lékaři mlčí

Na hraně smrti. Sestra naznačila, co je zraněnému…

Celý lyžařský svět s napětím očekával novinky o stavu Švýcara Marca Gisina (30), o jehož život po děsivém pádu…

Ščasný: Tečka za naší krizí. Fanoušci? Koule po brankáři byly zbytečné

Ščasný: Tečka za naší krizí. Fanoušci? Koule po…

Krize trvá. Už čtyři zápasy Sparta nevyhrála. Po dvou porážkách jen remizovala v posledním podzimním utkání s…

 

Reflex.cz

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a producent Pavel Richter

Všechny naše desky končí pozitivně, říká hudebník a…

Na konci roku, ve kterém jsme si několikrát připomněli čtyřicet let od vzniku hudebního stylu ambient, jsme se…

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky, které mají rádi i rodiče

21 nejlepších filmů pro děti všech dob. Snímky,…

Určitě se s námi pohádáte: každá rodina má vlastní dětskou “hitparádu”, takže vybrat, nedejbože dokonce seřadit…