Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Smart Forfour - z jiného světa

Libor Zezulka
Ještě nedávno by zmínka o smartu pro čtyři pasažéry vyvolala úsměv na tváři. Dnes se přesně takový smart uchází o přízeň českých zákazníků a s označením Forfour chce všem ukázat, že se nebojí zavedené konkurence. Novou naději...

„Hm, zajímavé“ prohlásil Petr a očima zkoumal baculaté autíčko zastrčené v malé škvíře mezi přerostlým chryslerem a nafouknutou dodávkou. „To je smart?“ následovala otázka. „Nějaký divný, nejsou smarty náhodou dvoumístné?“, vyhrkl v zápětí. „Jakou má výbavu a kolik stojí?. Jak se v něm jezdí?……,“ pokračovala série dotazů. Všechny jsem vyslechl a zodpověděl. Vůbec jsem však netušil, že podobný rozhovor absolvuji v průběhu testu několikrát.

Že se kolemjdoucí za Smartem Forfour otáčeli jako slunečnice za sluncem asi nemusím připomínat. Netradiční vzhled charakterizuje minivozítka od počátku (automobilka vznikla z iniciativy švýcarské firmy SWATCH v roce 1995), extravagantní obleček prvního smartu pro čtyři či pět pasažérů se proto očekával. Možná větší překvapení než vzhled bylo samotné rozhodnutí koncernu Daimler Chrysler postavit vůz, který se odkloní od současné koncepce a napíše novou kapitolu historie automobilky.

Na platformě Mitsubishi Colt v poměrně krátkém čase vyrostl automobil, jenž dostal za úkol oslovit zejména mladé lidi a narušit stereotyp v segmentu, jemuž vládnou modely Škoda Fabia, Volkswagen Polo, Renault Clio, Peugeot 206, Ford Fiesta, Opel Corsa a další.

Klenot nebo obluda?

Označit extravagantní vzezření toho či onoho vozu za konkurenční výhodu, je vždy ošemetná věc. Narozdíl od klasických křivek totiž odvážně navržená karoserie vzbuzuje silné pocity, které mohou být stejně tak pozitivní jako negativní. To se u Smartu Forfour potvrdilo. Množství otočených hlav sice skutečně připomínalo armádu slunečnic, což však neznamená, že se otočeným hlavám Smart Forfour nutně líbil.

Zatímco jedni považují nový smart za klenot, který vyčnívá nad veškerou automobilovou konkurenci právě tím, že vypadá úplně jinak, druzí v něm vidí zoufalý pokus zajmout za každou cenu a nahlas kritizují každý záhyb karoserie. Pro všechny příznivce mám dobrou zprávu. Kritici za obdivovateli výrazně zaostávají. A čím Forfour zaujme kromě barev? Začneme přední částí, kterou osvěžuje dvojice protažených kulatých světlometů a ostrá směrová světla.

Nápaditost přední části umocňuje podlouhlý průduch v předním nárazníku nad značkou a menší průduch pod značkou. Malinká přední kapota vzbuzuje obavy z nedokonalého přístupu k motoru, nadzvednutí víka naštěstí černé myšlenky zažene. V případě nutnosti bez problémů vyměníte žárovku a doplníte kapaliny. Koncert křivek pokračuje vytaženými lemy blatníků a netradičními trojúhelníkovými světly zabudovanými v zrcátkách.

Zadní část vyniká kulatými světlomety umístěnými nad sebou a rozměrným víkem zavazadlového prostoru s velikým zadním sklem. To nejen prosvětluje interiér, ale usnadňuje couvání. Relativně nízko položená nakládací hrana umocňuje praktičnost zadní partie a pomáhá uložení větších předmětů, jimž slouží v základním provedení 268 litrů prostoru. S posuvnou zadní lavicí můžete objem kufru upravovat na úkor místa na zadních sedadlech (viz video), při složených sedadlech vzroste objem na 910 l.

Jako ze sochařovy dílny

Lahodná směsice vnější tvarů znamená v případě Forfouru pouze skromný předkrm. Ta pravá delikatesa přichází teprve v interiéru. Všechno, co jsme doposud znali z pětidveřových malých hatchbacků překonává Forfour členitou palubní deskou s dramatickými zlomy a čtenými záhyby, odvážně tvarovanou středovou konzolou, netradičně pojatou přístrojovou deskou a v neposlední řadě líbivou kombinací barev.

Použité plasty neurazí kvalitou ani zpracováním, všechny části lícují, vrzání zaslechnete pouze na nejhorších cestách. Kombinace tmavého a světlého materiálu dodává interiéru potřebnou svěžest, světlou „lištu“, jež tvoří spodní hranu palubní desky, přerušuje uprostřed středová konzola s kulatými ovládacími prvky ventilace, nejnutnějšími tlačítky a rádiem. Po vzoru dvoudveřových modelů postrádá Forfour bohužel dnes již naprosto běžnou funkci - vnitřní okruh ventilace (v základním provedení).

Pohled na některé prvky připomene původ vozítka, například autorádio vyvolá vzpomínky na jízdu s mercedesem, kulaté výdechy ventilace zase upozorní na zcela odlišný model. Směle tvarovaná madla dveří nebrání opření ruky, cestovní komfort nesnižuje ani hrana středové konzoly. Body za přehlednost neztrácí Forfour přístrojovou deskou tvořenou analogovými budíky schovanými v černých tunelech.

Dnes obvyklé řešení ozvláštnili designéři smartu tím, že vypustili kapličku, jež tunely zakrývá. Výstražné ikony, které obklopují tunely nebo přístroje, nalezly útočiště v lemu tunelů. Toto řešení vypadá sice efektně, ale praktická stránka trochu ustoupila stranou. Ikony máte sice na očích, jejich velikost však nebude vyhovovat lidem s horším zrakem. Naštěstí důležité informativní ikony (např. ikony směrových světel) si zachovaly standardní velikost a svítí uvnitř budíků.

Přítel mladé generace

Jestli chce Forfour uspět na poli malých vozů pro rodiny, musí nabídnout i dostatečně praktický a variabilní interiér. To si automobilka uvědomuje. Počet odkládacích ploch mě přesto neuchvátil. Přihrádka táhnoucí se napříč palubní deskou umožňuje odložení pouze menších předmětů, osvětlená přihrádka u spolujezdce uchová i předměty větší. Malá přihrádka uprostřed středové konzoly přímo vyzývá k odložení peněženky, drobná prohlubeň za řadicí pákou poslouží jako ideální úschovna mincí.

Kapsy na všech dveřích nejsou u malých vozů standardem, o to více potěší jejich přítomnost. Nyní přední sedadla. Optimálně tuhá, dostatečně dlouhá i široká, aby poskytovala potřebnou oporu stehnům i zádům. Na krátkých i delších trasách se nemusíte obávat bolestí zad, dostatečnou šířku sedáku v oblasti beder ocení především pasažéři s bytelnou tělesnou konstitucí.

Na zadních sedadlech naleznou standardně místo dva pasažéři, za příplatek můžete pořídit i dělenou zadní lavici se třemi místy. Nyní se podíváme na zoubek vnitřnímu prostoru a zjistíme, jak si výrobce dvoumístných vozů poradil s novou koncepcí. Bez zbytečných řečí musím podotknout, že velmi dobře. Na zadních sedadlech se relativně pohodlně usadí i pasažéři s výškou nad 185 cm, v případě testovacího vozu záleželo na míře posunutí zadní lavice.

Pokud se sedadlo nacházelo maximálně vzad, zbývala v oblasti kolen ještě slušná rezerva. Pokud jsem naopak lavici posunul maximálně vpřed, mohlo se vzadu usadit akorát malé dítě. Zkrátka něco za něco. Za větší zavazadlový prostor, méně místa vzadu. V oblasti hlavy místo neschází v případě, že se lavice nachází v prostřední poloze nastavení. Je-li posunuta maximálně vzad, cestující s výškou cca 185 cm se budou dotýkat střechy, neboť karoserie začíná klesat dolů.

Dobře zvolený základ

Smart Forfour může pohánět jedna ze tří zážehových a dvou vznětových jednotek. Benzín zastupuje kromě testovaného motoru (1.1 l) 1.3 s výkonem 70 kW při 6000 ot./min a maximálním točivým momentem 125 Nm při 4000 ot./min a 1.5 s výkonem 80 kW při 6000 ot./min. a maximálním točivým momentem 145 Nm při 4000 ot./min. Přívrženci nafty mohou vybírat mezi dvěma výkonovými variantami přeplňovaného agregátu CDI s objemem 1.5 litru a výkony 50 a 70 kW.

Testovaný tříválec s objemem 1124 cm3 plní ve Smartu Forfour úlohu základní motorizace, o kterou bude v regionech střední a východní Evropy určitě největší zájem. Proto jsme chtěli vyzkoušet, jak se Forfour poháněný zážehovou jednotkou s proměnným časováním ventilů chová a zda dokáže bez problémů zdolávat nástrahy městského i mimo městského provozu. Pro úplnost dodávám, že výkon činí 55 kW při 6600 ot./min a točivý moment 100 Nm při 3500 ot./min.

Po nastartování zvuk jednotky okamžitě prozradí přítomnost tříválce pod kapotou. Narozdíl od čtyřválce není chod motoru zcela vyrovnaný a při volnoběžných otáčkách občas zavrčí a zavibruje. Vibrace se přitom značně ozývají v interiéru. Na tuto vlastnost jsem si musel chvíli zvykat, zvláště na křižovatkách a při delším čekání v kolonách mě vibrování trochu znervózňovalo. Stačilo však lehce přišlápnout plynový pedál a vibrace okamžitě zmizely.

Jednotka s variabilním časováním ventilů se tradičně projevuje ochotou vytáčet se, na jemné sešlápnutí plynu motor okamžitě reaguje, přičemž atakování hranice 6500 otáček, kde začíná červené pole, trvá kratší dobu, než byste možná čekali. Zvuk motoru dostává s rostoucími otáčkami tradiční tříválcovou charakteristiku, oproti čtyřválci má hrubější projev, jenž na druhou stranu působí více sportovně. Skutečně (poslechněte si zvuk motoru na jízdním videu).

V nízkých a střední otáčkách se může Forfour pochlubit dobrým odhlučněním, ve vyšších otáčkách se motor více ozývá a v oblasti maximálního výkonu už výrazně hlučí. Od základní jednotky se většinou závratná dynamika neočekává, ostatně 55 kW není také závratná hodnota. Do teoretických úvah o celkové dynamice vozu je nicméně nutné zahrnout i váhu vozu, jež činí v případě testovaného smartu pouze 960 kg.

S takovým drobečkem už dokáže i jedenáctistovka docela zacloumat. Stačí pouze pořádně přidat plyn a Forfour vystřelí vpřed s úctyhodnou razancí. Na okreskách představuje 90 km/h ideální rychlost, na dálnici ve 130 km/h automobil rovněž neprotestuje. I předjíždění vám nezpůsobí doživotní trauma, stačí jednoduše podřadit, nechat si dostatečný prostor a předjíždět. V prudkém kopci toho pochopitelně mnoho nevymyslíte, na rovinkách se naopak nemusíte vůbec stydět.

V hustém městském provozu se hbitost autíčka hodí, o stupeň nižší rychlost, patřičné otáčky a rázem jste přesně tam, kde chcete být. Proklamovaná spotřeba 5,5 litru v kombinovaném provozu není výmysl PR oddělení, ale reálná hodnota, jíž můžete s lehkou nohou na plynu dosáhnout. Budete-li ovšem zkoušet limity motoru, počítejte se spotřebou o litr a půl vyšší.

Tvrdý jako kámen

Až doposud Smart Forfour dokazoval, že se jedná o dospělý automobil (byť s mladistvým vzhledem) schopný obstát v těžké konkurenci. V otázce jízdních vlastností přichází alespoň v českém prostředí první rozpor. Přestože se vůz cítí doma v městském provozu, vyjíždí na podvozku, který bychom čekali spíše u nekompromisního sporťáku (na stejné platformě stojí i Mitsubishi Colt). Tvrdé naladění totiž informuje posádku o sebemenší nerovnosti na vozovce.

Na příčných nerovnostech se v interiéru ozývají značné rázy, na starých železničních přejezdech se možná budete chvílemi modlit, aby se vám Forfour nerozpadl pod rukama. Tvrdý podvozek na druhou stranu umožňuje „řezání“ zatáček, aniž byste pocítili nepříjemné náklony. Dokonce i losí test připomíná v podání Forfouru neškodný slalom na dopravním hřišti. Je ale otázka, zde neměla automobilka raději zvolit větší kompromis mezi komfortem a náklony v zatáčkách.

Požitek z jízdy vylepšuje přesné řazení s krátkými drahami mezi jednotlivými stupni. Vzhledem k tomu, že je Forfour prvním vozem značky s manuálním řazením, zaslouží si určitě pochvalu. Zpřevodování odpovídá objemu a výkonu motoru. V rychlosti 100 km/h točí motor na pětku 2900 otáček a v rychlosti 130 km/h 3900 otáček. Brzdy nastupují s neobyčejnou razancí, k jejich účinnosti opět přispívá i nízká váha vozu.

Chceš smart, tak plať

Základní cena Smartu Forfour narozdíl od většiny konkurentů neklesá pod 300 000 Kč, Forfour v základním provedení dokonce nestojí méně než 350 000 Kč. S testovaným motorem 1.1 litru za pestrobarevné autíčko zaplatíte rovných 359 000 Kč. V základní výbavě ovšem nechybí čtveřice airbagů (čelní a boční), posilovač řízení, ABS, elektronický stabilizační systém ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektricky ovládání přední okna.

Za příplatek 3589 Kč si můžete pořídit zadní lavici pro tři pasažéry, 26 917 Kč stojí automatická klimatizace, 11 216 Kč si automobilka účtuje za panoramatickou střechu, 8075 Kč stojí vyhřívání sedadel a za řazení na volantu zaplatíte 10 468 Kč. Například Hyudai Getz vybavený stejně jako základní verze Pulse u Smartu Forfour kromě elektronického stabilizačního systému stojí 291 800 Kč a za stejně vybavený Peugeot 206 zaplatíte 348 900 Kč.

Proč ne

Kdybych měl vybrat zásadní výhodu Smartu Forfour proti konkurenci, zvolil bych extravagantní vzhled. To, že Forfour vypadá úplně jinak než 90 procent současné automobilové produkce, bude mít na prodejní výsledky nepochybně vliv. Technicky se jedná o docela kvalitní auto, které výrazněji nezaostává za svými soky. Nebýt extrémně tvrdého podvozku a několika nedostatků v interiéru, neměl by Forfour téměř chybu. V České republice bude vůz bohužel znevýhodňovat vysoká základní cena i přesto, že ukrývá bohatou výbavu.

Libor Zezulka
Smart Forfour
Cena základní sestavy 359 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, ABS s elektronickým omezovačem brzdné síly EBV, elektronický stabilizační systém ESP, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, posilovač řízení, elektrické ovládání oken vpředu, dvoumístná zadní lavice posuvná a dělitelná v poměru 60:40 Kč
Cena testované sestavy 376 048 Kč
Výbava testované sestavy základní + rádio s CD přehrávačem (+ 13 459), zadní lavice pro tři pasažéry (+3 589) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1124
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 100 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 165
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.6 / 5.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 268 / 910
Objem nádrže (l): 47
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1450 / 485
Rozměr pneu: 175/65 R14
Smart Forfour
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3752
b) šířka (mm): 1908
c) výška (mm): 1450
d) rozvor (mm): 2500
e) rozchod vpředu (mm): 1460
f) rozchod vzadu (mm): 1445
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry