TEST Smart Roadster 0,7 60 kW - Mezi kolečky (08/2003)
Lehké akrobacii se nebránící a minimem zavazadel obdařená dvojice může vyrazit.
Vnější obhlídka potvrdí - žádný tvar není očekávatelný, přesto se několik typických rysů značky dá nalézt. Jde hlavně o kulaté dvojice světlometů, ochranný rám zdůrazněný stříbrnou barvou a do boků vystupující blatníky.
Už nástup do nízkého vozu je bezmála sportovním zážitkem - pokud jsou střešní podélníky na svém místě, je třeba se skrčit do klubíčka a nohy pod volant doslova propašovat. Z negativ snad ještě zbývá volant bez možnosti nastavení, díky poměrně široce nastavitelnému sedadlu lze ale optimální polohu za volantem nalézt celkem bez problémů. V interiéru vládne šedo-oranžová kombinace přístrojů (včetně tlakoměru oleje) jsou velmi dobře čitelné a trochu cviku v kombinaci s pamětí vyžaduje jen hledání několika spínačů na středovém panelu.
Plátěná střecha jde elektricky odsouvat, přičemž ve složeném stavu trochu zmenší už tak symbolický zadní zavazadlový prostor. Pravý požitek (a vzhledem k blízkosti střechy od řidičovy hlavy i o třídu lepší výhled) se ale dostaví až po odmontování podélníků, které lze uložit do předního zavazadlového prostoru. Jak je vidět i na fotografiích, místo pro zavazadla je skutečně velmi skromné, zadní nízký a plochý prostor ukrývá ještě víko motoru.
Tím je známý zážehový tříválec o objemu 0,7 l. S turbodopingem poskytuje maximální výkon 60 kW, což je pro 800 kg vážící auto solidní základ. Výkon přenáší na zadní kola šestistupňová sekvenční převodovka s řazením pod volantem. Ústrojí sice disponuje i automatickým režimem, to se však ke sportovní jízdě příliš nehodí kvůli stále ještě velkým prodlevám při přeřazování. I tak je ale cítit vylepšení - oproti testu Smartu CDI před rokem se při automatickém režimu jedná o už přijatelné hodnoty.
Po otočením klíčkem ve středové konzole se za zády ozve docela sympatické burácení, podporované ve vyšších otáčkách svistem turba. Úvodní manévry jsou kvůli chybějícímu posilovači řízení trochu obtížnější, pak ale nastává období projížďky. Zrychlení na 100 km/h za necelých 11 vteřin lze dosáhnout bez problémů, pro razantní jízdu je ale potřeba řadit výhradně ručně a držet motor nad 3000 otáček. Na vyloženě razantní jízdu sice motor nemá dost výkonu, dynamické zážitky jsou ale subjektivně velmi působivé a zvuková kulisa vykoná své.
Ve městě a na rozbitých silnicích si tělo užije své, Roadster dá pocítit i sebemenší nerovnost. To pravé pro tohle auto jsou ale kvalitní silnice v mírných kopcích. Do zatáček jakéhokoli tvaru lze najíždět překvapivě rychle, nedotáčivost a kupodivu ani přetáčivost se nedostavuje a vyvolat nečekanou reakci téměř nelze. Velmi dobře tvarované skořepinové sedadlodrží tělo ve všech směrech, nízké sezení podporuje dojmy z jízdy otevřeným vozem.
Jedovaté brzdy si poradí s lehoučkým autem i po opakovaném brždění, takže jediným jízdním nedostatkem je kombinace hluku motoru a aerodynamického proudění. Při rychlostech nad 90 km/h s otevřenou střechou je zbytečné zapínat rádio či mluvit se spolujezdcem...
Smart Roadster, jakkoli nepraktický, představuje zajímavou alternativu účelněji zaměřeným otevřeným vozům, které se vyskytují na malém českém trhu. Více sportovního ducha, svistu ve vlasech a hluku si pak užije ten, kterému nevadí trochu nepohodlí při nastupování i jízdě a také trochu hračičkovitý motor. Smart dosáhl tímto modelem mety nomen omen, což při rozměrech a výkonech vozu jistě kupující ocení.