O nové SUV Xpeng je extrémní zájem. Zamíří i na český trh
Zájem o nové elektromobily v Číně tamním automobilkám závidí celý svět. Po extrémním zájmu o nové Xiaomi se lidé vrhli i na méně známý Xpeng, který se také mohl pochlubit velkými čísly už po pár minutách.
Automobilka Xpeng, ve které má podíl i koncern Volkswagen, nedávno vstoupila na český trh a nabídne zde zatím tři elektrické modely. Na domácím trhu však má modelů už sedm, a ten nejnovější se právě představil. SUV G7 se řadí mezi u nás prodávané menší G6 a větší G9, jeho export k nám je v podstatě jistotou.
Pětimístné SUV velikostně míří třeba proti Tesle Model Y a tedy i Škodě Enyaq; na délku má totiž téměř 4,9 metru. Prostornost má být jedním z hlavních lákadel: například kufr má udávanou kapacitu 819 litrů, pod podlahou je dalších 120 litrů a k tomu se nezapomnělo na malý, 42litrový přední kufr. V kabině je zajímavým prvkem 87“ průhledový displej promítaný na okno, který zde nahrazuje klasický přístrojový štít.
Novinka na platformě SEPA 2.0 má v Číně dvě varianty, obě s pohonem zadních kol a výkonem 218 kW. Základ má LFP baterii o kapacitě 68,5 kWh, vyšší varianta LFP s 80,8 kWh. Auto má 800V architekturu, a nabíjecí výkon je udáván jako 5C, což by mělo znamenat někde mezi 300 a 400 kW. Také je tu funkce V2L s výkonem až 6 kW. Podle čínského cyklu CLTC auto ujede na větší baterii až 702 kilometrů, reálně tedy asi o 30 % méně.
Jednou z klíčových vlastností G7 je systém asistence řízení XNGP. Verze G7 Ultra má v útrobách tři čipy Turing AI, vyvinuté přímo v Xpeng. Jejich celkový výpočetní výkon dosahuje 2.250 TOPS. Xpeng uvádí, že jde o režim asistence L3, který podporuje online učení a vizuálně-jazykový model. Právě Xpeng je jednou ze značek, které začaly s lidary, ale chtějí přejít na čistě vizuální systém po vzoru Tesly. Základní verze Xpeng G7 používá dvojici čipů Nvidia Orix-X pro 508 TOPS. Systém L3 pro asistenci řízení bude pro G7 Ultra k dispozici v prosinci 2025 prostřednictvím aktualizace OTA. Jestli se dostane i do Evropy, není známo.
V Číně je každopádně o novinku ohromný zájem, a už během prvních 9 minut od otevření objednávek padla hranice potvrzených 10.000 kusů. Sice to má ještě hodně daleko do nedávného startu Xiaomi YU7, na poměry tamních značek jde i tak o obrovský úspěch. Není divu, G7 na domácím trhu začíná na ceně v přepočtu 572.000 Kč, což je o skoro 200.000 Kč méně, než srovnatelná Tesla Model Y.

Zdroj: Xpeng, zdroj foto: Xpeng, zdroj videa: Xpeng