14.9. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Tesla Model S: Kdo nakonec může za tragickou nehodu autopilotu?

 

Loni proběhla tiskem zpráva o nehodě vozidla Tesla Model S v americkém státě Florida. Při jízdě v autonomním režimu došlo ke srážce, kterou zaplatil životem čtyřicetiletý řidiči tesly.

Když se řekne autonomní řízení, řada lidí, kteří se trochu orientují v automobilismu, si vybaví vůz Tesla Model S. Tento sedan americké automobilky, založené multimiliardářem Elonem Muskem byl jedním z prvních automobilů na světě, v němž mohl řidiči zažít autonomní jízdu. Umožnil to systém příznačně pojmenovaný Autopilot, na němž s teslou spolupracovala izraelská specializovaná firma Mobileye.

Celá situace vypadala idylicky až do chvíle, než 40letému řidiči Joshuovi Brownovi zkřížil na čtyřproudé silnici cestu kamion. Výsledek: mrtvý řidič a pošramocená pověst tesly a jejího Autopilota. Následně se rozjelo vyšetřování a padlo i několik soudních obvinění mezi Teslou a Mobileye. Izraelská firma se hájila tím, že její Autopilot nikdy nebyl navržený tak aby dokázal řídit vozidlo bez zásahu řidiče. Tesla zase před veřejností odmítala, že by někdy instruovala své zákazníky k tomu, aby systém Autopilot využívali pro ryze autonomní jízdu, při níž se nemusejí věnovat řízení.

Měl ho upozornit

Nakonec soud Teslu odpovědnosti za smrt řidiče zprostil, což ji následně dodalo síly pro vývoj pokročilejšího systému, nyní ale již bez účasti Izraelců. V nedávné době se navíc objevila zpráva amerického úřadu pro bezpečnost silničního provozu NTSB (National Transportation Safety Board). Podle jejího tajemníka Roberta Sumwalta sehrály klíčovou roli v uvedené nehodě operační limity systému autonomního řízení Autopilot. Zde se nejedná o provozní limity, tedy schopnost rozeznávat okolní situaci a tomu přizpůsobit řízení vozidla, ale čistě o bezpečnostní stránku vůči obsluze vozidla. Tesla měla dle NTSB zajistit řidičovu pozornost i v případě použití systému Autopilot.

Co si pod tím máme představit? Nabízí se například instalace kamery v kabině, monitorující chování řidiče při jízdě se zapnutým autopilotem. Pokud by zařízení vyhodnotilo, že řidič nevěnuje dostatečnou pozornost „řízení“, měl systém automaticky znemožnit vozidlu další jízdu v uvedeném režimu. Tedy tak, jak to dnes umí nová generace A8 se svým autonomním systémem. Je to jedna z klíčových podmínek autonomity řízení třetího stupně.

Tesla a její Autopilot: Proč je pořád nepoužitelný?

NTSB doporučilo automobilkám, aby navrhli systém autonomního řízení tak, aby jej nebylo možné zneužít „nezodpovědným“ řidičem. K tomu Sumwalt poznamenává: „Systém autonomního řízení Autopilot ponechá až příliš velkou volnost řidiči. Tesla tak umožňuje řidiči používat tento systém i v podmínkách, na které nebyl navržený.“ Řidič tak mohl systém využívat prakticky dle svého uvážení a to až do rychlostí 90 mil za hodinu, tedy 145 km/h. Když jsem před časem jel v autonomním Audi A7 „Jack“, vůz nejel rychleji, než 130 km/h. A to šlo o vývojový prototyp s kufrem plným beden od počítačů a s inženýry Audi na palubě. A bylo by bláhové se domnívat, že sériová Tesla umí v daném ohledu něco více než prototyp Audi. Oba vozy totiž pracují v podstatě s obdobnou senzorikou. Nic pokročilejšího než kombinace radaru, lidaru a stereo kamery zatím k dispozici není. Jediné, čím se mohou systémy jednotlivých výrobců lišit, je software pro zpracování obrazu.

Tesla však NTSB oponuje „Dle někdejší vládní studie Autopilot zvyšoval bezpečnost silničního provozu tím, že snižoval riziko střetu vozidla s jinými auty či překážkami.“ No a teď si vyberte…

Množí se otázky

Po uvedené nehodě vyvstaly četné otázky, týkající se spolehlivosti či přesněji důvěry v systémy autonomního řízení, které mají převzít odpovědnost, byť třeba jen z části za řidiče. Problém je to „z části“. Tedy že řidiče neumějí plně nahradit. Celá tato problematika je ale velice složitá. Vždyť ani autopilot moderních letadel nedokáže plně nahradit posádku v kokpitu. Letadla sice za jistých podmínek dokážou sama vzlétnout i přistát, avšak je stále na pilotovi, aby autopilotu letadla řekl, co má dělat.

NTSB se v současné době snaží prosadit u automobilek vybavujících své vozy systémem autonomního řízení taková opatření, aby systém nemohl být aktivovaný v podstatě kdekoliv. Jde o jakousi dodatečnou ochranu spotřebitele, která je v USA na denním pořádku již desítky let. V tomto případě však kupodivu přítomna není…

NTSB požaduje, aby se s autonomním řízením pojil automaticky systém pozornosti řidiče, který se dosud omezoval pouze na snímače detekující pohyb volantem. Přitom toto je z našich poznatků poměrně spolehlivé a dobře to funguje i v případě pouhého udržování jízdy v pruzích. Pokud pustíte volant, citlivé snímače na principu tenzometrů to ihned zaznamenají a na palubní desce se rozbliká nápis „hold steering wheel“ spolu se zvukovou signalizací. Jenže NTSB je poněkud odlišného názoru. Podle nich detekce držení volantu nestačí.

Zpátky ke konkrétní nehodě. Dle zjištění NTSB měl řidič Brown, stejně jako šofér kamionu přijíždějícího k tesle z boku přibližně 10 sekund na to, aby jednal a smrtelnému střetu zabránil. Kupodivu Brownova rodina se údajně nechala slyšet, že „Auto nelze z nehody vinit.“

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou Zápisník Jana Stuchlíka: Na odchodnou

Před odchodem z úřadu dala vláda Bohuslava Sobotky pár…

Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci Příklon k Západu? Ázerbájdžán koupil české houfnice Dana, vyvezli je Izraelci

Kavkazská země dosud získávala těžké zbraně hlavně…

Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“ Džínový krejčí Patrik Diamant: „Džíny perte až po 6 měsících nošení“

Patrik Diamant, první muž, který v Česku začal šít džíny…

 

Štítky Tesla

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto Takto v Brandýse dělají rádia a tachometry. Asi je má i vaše auto

O čtyřicet procent větší tržby než vloni očekává letos…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 



Tesla v úpravě pro výletníky. Když se vybijí baterie, můžete přespat kdekoliv Tesla v úpravě pro výletníky. Když se vybijí baterie, můžete přespat kdekoliv

Pokud pro vás auto není jen dopravním prostředkem, ale i…

Tesla Model S nastupuje do policejní služby! Zvládne elektromobil své úkoly? Tesla Model S nastupuje do policejní služby! Zvládne elektromobil své úkoly?

Luxusní elektromobil z dílny amerického výrobce bude…

 



 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Včera

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé, přesto pan Václav (65) doufá ve světlé zítřky

Velká láska ho dostala na ulici. Teď je tam podruhé,…

Václav už žije několik měsíců v azylovém domě. Alkohol ho na ulici nedostal. O střechu nad hlavou přišel…

Popírač holokaustu musí povinně navštívit „koncentráky“ a napsat o tom

Popírač holokaustu musí povinně navštívit…

Netradiční trest za výroky zlehčující nebo popírající holokaust dostal minulý týden bývalý belgický poslanec…

 

iSport.cz

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po poledni, proti Kanadě v noci

Češi znají program ZOH. Budou hrát ráno i po…

Mezinárodní hokejová federace (IIHF) v pondělí zveřejnila program olympijského hokejového turnaje v Jižní…

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila Váchova chyba

CELÝ SESTŘIH: Liberec - Slovácko 1:1. Domácí srazila…

Fotbalisté Liberce v dohrávce 8. ligového kola doma jen remizovali se Slováckem 1:1. Severočechy poslal do…

 

Reflex.cz

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se zastavit!

Babiš a Faltýnek: Vesele krademe dál a nenecháme se…

Český volič je nejodolnější tvor na planetě. Jak ukazuje současná předvolební kampaň, vydrží český občan takové…

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…