Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI – Lamborghini z Bratislavy

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI
Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI
Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI
Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI
45 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (12)

Nejvýkonnější sériové audi se spalovacím motorem je v reálném životě velmi vřelé, docela nenápadné a komfortní. Ale také dost drahé. Přesto vyjde mnohem levněji než sesterské Lamborghini Urus.

Design, interiér

Předloňská modernizace Audi Q8 se dotkla především světelné techniky, která je výkladní skříní automobilky z německého Ingolstadtu. O tom jsme již ostatně několikrát psali, takže si bližší informace můžete přečíst třeba v článku kolegy Marka Bednáře pod tímto odstavcem.

Po faceliftu jsme na Auto.cz zatím otestovali tři exempláře Audi Q8: obligátní šestiválec 3.0 TDI, plug-in hybridní variantu 60 TFSI e a sportovně zaměřené SQ8 s osmiválcem 4.0 TFSI. Na opravdový vrchol se dostalo až teď. Spolu s modernizací totiž Němci představili též ultimátní RS Q8 s přídomkem performance, který si nechávají pro své největší laskominy.

V případě velkého SUV to znamená zmíněný osmiválec 4.0 TFSI, který ovšem místo 441 kilowattů u standardního RS Q8 dává rovnou 471 kW, což je ještě o osm více než u RS 7 performance z minulého týdne.

SUV je sice zkratka pro sportovně-užitková auta, všichni ale víme, že fyziku neobalamutí ani ti nejlepší inženýři. Mohou ovšem vytvořit něco, co váží hodně přes dvě tuny a má čelní plochu jako chatka v zahradní kolonii, ale přesto se dokáže vyrovnat o několik metráků lehčím sporťákům. Vždyť Audi RS Q8 performance se s časem 7:36,698 loni stalo nejrychlejším SUV na Severní smyčce Nürburgringu a dosáhlo prakticky totožného výsledku jako Nissan GT-R v roce 2011 či BMW M4 GTS před devíti lety.

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSIAudi RS Q8 performance 4.0 TFSI | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Verze performance se od slabšího RS Q8 liší jen v detailech. Má například matně černé prvky exteriéru místo lesklých, odlehčenou výfukovou soustavu. Samozřejmostí je stálý pohon všech kol s mechanickým mezinápravovým samosvorným diferenciálem, který na zadní nápravu standardně posílá 60 procent hnací síly. V případě potřeby poměr dosáhne až 15:85 ve prospěch zadku, respektive 70:30 u předních kol.

Modely RS Q8 a RS Q8 performance jsou sériově vybaveny sportovním adaptivním vzduchovým odpružením s elektronicky řízenými tlumiči a specifickým nastavením pro RS. Světlá výška se může u obou verzí měnit až o 90 milimetrů.

Jako výbava na přání je pro obě verze nabízen elektromechanický systém pro aktivní stabilizaci náklonu (eAWS), který výrazně minimalizuje příčné pohyby karoserie. Na obou nápravách jsou obě poloviny příčného zkrutného stabilizátoru vzájemně spojeny kompaktním elektromotorem. Jede-li RS Q8 přímým směrem, zůstávají obě poloviny rozpojené, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Pokud vůz mění směr, natočí elektromotory obě části stabilizátorů vzájemně opačným směrem, čímž se citelně zmenší boční náklon. U verze performance za něj dáte 140.600 Kč v balíčku se sportovním diferenciálem.

Video placeholder
Audi RS Q8 performance • Zdroj: Audi Media Center

Systém eAWS je napájen 48V sadou lithium-iontových akumulátorů. Kompaktní a lehký zásobník elektrické energie dokáže během velmi krátké doby přijímat a vydávat vysoké elektrické proudy a každému elektromotoru poskytuje maximální příkon 1,5 kW.

V sérii se RS Q8 performance může pochlubit maximální rychlostí posunutou na 305 km/h, diferenciálem quattro sport a brzdovou soustavu RS s keramickými brzdovými kotouči.

Nenápadný zabiják

Černo-černá kombinace exteriéru nedává moc vyniknout agresivnějšímu vzhled RS Q8 performance, takže si ho leckdo splete s normálním Q8. Ostatně ani v interiéru to není kdovíjaká divočina. Ano, vpředu sice máte sportovní sedadla s integrovanými opěrkami hlavy, červené prošívání a červené emblémy RS, věnec volantu z Alcantary (ta je i na výplních dveří) a karbonový dekor, výsledek vás ale z pohledu „wow-efektu“ příliš neohromí. V tomhle ohledu jsou sourozenci od Porsche (Cayenne) a zejména Lamborgini (Urus) odvážnější.

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSIAudi RS Q8 performance 4.0 TFSI | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Kabina RS Q8 je zkrátka taková klasika, která se snaží držet při zemi. Ergonomie je totožná se standardním Q8, takže naprostou většinu funkcí ovládáte skrze dvojici středových displejů. Ačkoliv si na ťapkání po obrazovce obvykle stěžuji (a obrat automobilek mi dává za pravdu), u Audi jsem si na tenhle koncept zvykl a přijde mi lepší než nové řešení, u kterého teplotu ovládáte na klasické centrální obrazovce, kde jsou čísla a piktogramy menší.

Obrovskou devizou Audi RS Q8 je královský vnitřní prostor. Přes pět metrů dlouhé SUV s téměř třímetrovým rozvorem poskytuje spoustu místa nejen pro cestující, ale i jejich zavazadla. Dozadu naložíte minimálně 605 litrů, po sklopení zadních opěradel až 1755 l.

Motor, jízdní vlastnosti

Za nárůstem síly ve srovnání s běžným RS Q8 stojí mimo jiné zmíněná nová a lehčí výfuková soustava s menším zpětným tlakem. Za příplatek 40.600 Kč může být nahrazena sportovní výfukovou soustavou RS, která zajišťuje ještě intenzivnější akustické zážitky a odlišuje se leskle černými koncovkami.

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSIAudi RS Q8 performance 4.0 TFSI | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Volitelný výfuk je v běžném režimu decentní, jen při nastartování si trochu zabublá. Při každodenních cestách do práce či na dovolenou vás proto nebude obtěžovat zbytečný kravál, který se brzy přejí. Audi RS Q8 performance je celkově spíše umírněné, respektive umí svůj potenciál skvěle maskovat.

Německá automobilka své produkty celkově ladí tak, aby nebyly tolik hlasité, extravagantní a nápadné. Jestliže Lamborghini Urus s totožným osmiválcem o objemu 4,0 litru dokáže sousedy vzbudit i ve vedlejší vesnici, RS Q8 je ohleduplnější.

Jakmile ale přepnete do dynamického režimu, promění se velké audi v bestii. V nižších otáčkách motoru chvílí trvá, než se pořádně nadechne, takže si raději podřaďte levým pádlem pod volantem. Jakmile se ale osmiválec dostane nad 3000 otáček, začne mocně zatahovat takovým způsobem, že vám i dvoukilometrový rovný úsek na dálnici přijde krátký. Během několik sekund „letíte“ rychlostmi, za které by vám v Česku bez milosti sebrali papíry. Na německých autobahnech bez limitu si na vás v levém pruhu troufne pouze hrstka soupeřů. Variantu performance navíc elektronika zastaví až na 305 km/h, takže vás ve 250 nebudou vyblikávat porsche ani ferrari.

Široká karoserie dodává vozu parádní stabilitu, kterou ještě zvyšují 23“ kola s pneumatikami 295/35. V kombinaci s pohonem všech kol máte k dispozici špičkovou přilnavost, takže si můžete dovolit i dynamičtější výjezdy ze zatáček. Do nich zhruba 2,3tunové SUV musíte poslat v rozumné rychlosti, jinak vás ani stálá čtyřkolka a široké gumy nezachrání.

Naštěstí se můžete spolehnout na karbon-keramické brzdy s kotouči o průměru 440 milimetrů vpředu a 370 mm vzadu. Soustava funguje na jedničku. Upřímně, v běžném provozu ani při ostřejší jízdě na okreskách není šance, že byste ji utahali. K tomu se můžete přiblížit až na okruhu, kam se s tímto mastodontem nemusíte bát vyrazit.

Díky příjemně lehčímu řízení se s masou hmoty nemusíte prát ani v utáhlých obloucích. Podvozek skvěle potlačuje náklony karoserie a přirozenou nedotáčivost. S ohledem na to, že krotíte pětimetrové SUV s hmotností rovnající se dvěma fabiím, si za volantem dokážete užít spoustu zábavy.

Audi RS Q8 totiž i na českých okreskách umí vyvinout dostatečnou hbitost. Stačí před zatáčkou adekvátně zpomalit, nasměrovat volant k vrcholu a zbytek nechat na odpružení a pneumatikách. Oblouk vykroužíte skoro jako na kolejích. Na venkovských cestách si díky neskutečné síle motoru vystačíte s prvními čtyřmi rychlostními stupni, pětka přijde na řadu až na delších rovinkách.

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSIAudi RS Q8 performance 4.0 TFSI | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Podobně jako u RS 7 z minulého týdne i tady by leckdo očekával, že kombinace 23palcových kol s nízkoprofilovými pneumatikami bude v Česku peklo. Jenže i tady si dovolím střelu z Ingolstadtu označit za gran turismo, byť svým charakterem trochu nevšední.

Jízdní komfort u RS Q8 je až překvapivě slušný. Podvozek je totiž jedním z klenotů tohoto vozu, který šlape jak hodinky při sportovní jízdě i v běžném provozu. Ano, pro jistotu se musíte vyhýbat větším nerovnostem, abyste si nezničili drahé disky, jinak ale německé SUV pruží minimálně stejně dobře jako běžné Q8 na dvacítkách.

V čem se však zásadně odlišuje, je spotřeba. Větší využívání dynamického potenciálu 4.0 TFSI znamená zhruba 15 litrů na 100 kilometrů. Jízdy po městě klidně i dvojnásobek. S lehčí nohou se možná dostanete pod dvanáct litrů, to courání za to ale nestojí.

Závěr

Audi RS Q8 performance je skvělým příkladem toho, že i velké SUV může být svým způsobem sportovní. Jízdní vlastnosti jsou více než uspokojující. Ve srovnání s mohutnějším Range Roverem Sport je audi agilnější a řidičsky záživnější, proti BMW X6 M Competition za totožné peníze je zase o něco komfortnější. Mercedes-AMG GLE 63 S kupé je o něco pomalejší, zato jeho osmiválec je hlasitější a celkově teatrálnější, což je sice zábavné, ale jen pro někoho.

Sesterské Lamborghini Urus má o něco blíž k svým placatým sourozencům, protože je uřvanější a celkově exkluzivnější. Ale také o několik milionů dražší a nápadnější, což nemusí být po chuti každému.

Audi RS Q8 performance vs. konkurence
 Audi RS Q8 performanceBMW X6 M CompetitionMercedes-AMG GLE 63 S kupéRange Rover Sport SV P635
MotorV8, benzin, biturboV8, benzin, biturboV8, benzin, biturboV8, benzin, biturbo
Zdvihový objem [cm3]3996439539824395
Výkon [kW/min]471/5500460/6000450/5750467/6000
Točivý moment [N.m/min] 850/2200750/1800850/2500750/1800
Převodovka8 AT8 AT9 AT8 AT
Max. rychlost [km/h]305250280266
Zrychlení 0-100 km/h [s]3,63,93,93,9
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km]13,112,712,411,8
Vnější rozměry [mm]5022 x 2007 x 16994948 x 2019 x 16954954 x 2018 x 17204970 x 2043 x 1814
Rozvor [mm]2998297229352998
Zavazadlový prostor [l]605-1755580-1530655-1795647-1491
Základní cena [Kč]4.018.9004.018.3004.126.1004.748.478

Z objektivního hlediska nedává Audi RS Q8 performance velký smysl, protože například o půl tuny lehčí BMW M2 CS za 2,8 milionu je jízdně úplně někde jinde. Nemluvě třeba o podobně drahém Porschi 911 Carrera S. Pokud chcete vyloženě auto pro radost, s oběma kupátky uděláte lépe.

Testované SUV je ovšem mixem rodinného, komfortního, prostorného a sportovního auta, které vám z každé vyjmenované kategorie nabídne velkou spoustu předností za cenu relativně malých kompromisů.

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSIAudi RS Q8 performance 4.0 TFSI | Zdroj: auto.cz/David Rajdl

Jako největší nevýhodu proto vidím zejména pořizovací náklady. Čtyřmilionová cenovka je srovnatelná s konkurencí, horší je to s příplatky. Audi se v případě standardní výbavy obecně moc nepřidá, k tomu má navíc docela drahé příplatky, proto se nelze divit, že testovaný exemplář vyšel na 5,2 milionu. To už je částka, nad kterou obočí pokrčí i opravdu majetný člověk.

 

Nejlevnější verze modelu2.110.900 Kč (3.0 TDI/170 kW quattro)
Základ s testovaným motorem3.746.900 Kč (RS Q8 4.0 TFSI/441 kW quattro)
Testovaný vůz bez příplatků4.018.900 Kč (RS Q8 performance 4.0 TFSI/471 kW quattro)
Testovaný vůz s výbavou5.200.000 Kč (RS Q8 performance 4.0 TFSI/471 kW quattro)

Plusy

  • Vynikající dynamika
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný a praktický interiér
  • Jízdní vlastností
  • Každodenní charakter

Minusy

  • Vysoká spotřeba
  • Drahé příplatky
  • Vysoká cena po dovybavení

Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI
Cena základní sestavy
4 018 900 Kč
Výbava základní sestavy
mimo jiné boční a zadní okna z termoizolačního skla, multifunkční RS kožený vyhřívaný volant, Audi pre sense front, elektricky ovládané víko zavazadlového prostoru, parkovací asistent s parkovacím systémem plus, Audi connect navigace & infotainment, Audi music interface, Audi phone box, Bang & Olufsen 3D Premium Sound System, MMI navigace plus s MMI touch response, Audi virtual cockpit, klimatizace automatická 4zónová, 22palcová kola, přední sportovní sedadla plus, adaptivní sportovní pneumatický podvozek, brzdy RS karbon-keramické s leskle antracitově šedými brzdovými třmeny, řízení všech kol, pohon všech kol quattro se samosvorným mezinápravovým diferenciálem, elektricky nastavitelná sedadla vpředu s paměťovou funkcí a odvětráváním, světlomety Matrix LED s LED zadními světly, čelní sklo z termoizolačního skla, elektricky nastavitelný sloupek řízení, alarm a další
Cena testované sestavy
5 200 000 Kč
Motor
Typ motoru:
přeplňovaný zážehový
Válce / ventily:
8 / 4
Zdvihový objem (ccm):
3996
Nejvyšší výkon (kW / ot/min):
471 / 5500 - 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):
850 / 2000 - 0
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min):
0 / 0 - 0
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min):
0 / 0
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min):
0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h):
305
Zrychlení 0 - 100 km/h (s):
3.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km):
0 / 0 / 13.1
Emise CO2:
297
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l):
605 / 1755
Objem nádrže (l):
85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg):
2275 / 740
Rozměr pneu:
295/35 R23
Audi RS Q8 performance 4.0 TFSI schema
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm):
5022
b) šířka (mm):
2007
c) výška (mm):
1699
d) rozvor (mm):
2998
e) rozchod vpředu (mm):
0
f) rozchod vzadu (mm):
0
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm):
830 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm):
690 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm):
980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):
940
k) šířka vpředu (mm):
1580
l) šířka vzadu (mm):
1560
délka sedáku vpředu (mm):
490
délka sedáku vzadu (mm):
460
výška opěradla vpředu (mm):
650
výška opěradla vzadu (mm):
650
místo vzadu pod předním sedadlem:
ano
Vstoupit do diskuze (12)