1.5. 2016 Petr Slováček

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

O řidičácích na zkoušku či zkušební lhůtě pro mladé řidiče se hovoří už roky. Ministerstvo teď navrhuje pouze snížit začátečníkům bodový limit na 6 místo 12, což podle odborníků není řešení.

V polovině dubna se na ministerstvu dopravy uskutečnila odborná konference ke změnám v bodovém systému a další novele zákona o silničním provozu – už třiačtyřicáté! Současně resort zveřejnil na svém webu www.mdcr.cz a facebooku dvojici návrhů, ke kterým se může veřejnost vyjadřovat až do 13. května na speciálně zřízenou emailovou adresu pripominky@mdcr.cz.

Největší diskusi mezi odborníky na konferenci vyvolalo svérázné (ne) řešení řidičských oprávnění na zkoušku – respektive s omezenou platností, což je logičtější pojem. Přestože se o nich hovoří už deset let, ministerstvo nyní přišlo jen s návrhem snížit limit pro vybodování na 6 bodů pro řidiče s čerstvým oprávněním skupin A1, A2, A (kromě rozšíření s A2), B1 nebo B do dvou let od jeho získání. „Záměr prezentovaný ministerstvem dopravy je konstruovaný bez vnímání života, skutečnosti, že osmnáctiletý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit a prostě nejezdí. Po uplynutí doby dvou let, kdy se nedopustí závažného přestupku, získává automaticky plnohodnotný řidičský průkaz.

Stává se tedy dokonalým řidičem pouze díky vydržení, tedy uplynutím doby,“ zlobí se prezident Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Oldřich Vaníček. Podle něj lze předpokládat, že nováček raději nebude jezdit, aby se nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. „Pak po dvou letech usedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou ještě menší než v okamžiku, kdy vykročil z autoškoly,“ myslí si.

Místo toho navrhuje rakouské řešení, kde musí začátečník ve lhůtě nejčastěji dvanácti měsíců absolvovat praktický dvoudenní výcvik na zdokonalení řidičských schopností a dovedností v krizových situacích. Bez toho ztrácí řidičský průkaz platnost, přičemž to podle statistik snížilo počet mrtvých u nejkritičtější věkové kategorie 18 až 26 let ze sta na dvacet. „I rakouský systém vznikl s porodními bolestmi. Jeho iniciátorem byl před čtrnácti lety náš nejbližší partnerský automotoklub ÖAMTC. Ten zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu čtrnácti tréninkových center, která svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Současně je provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu,“ končí Vaníček s tím, že by se ministerstvo dopravy místo pilování „vybodovávacích“ alternativ vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení pravidel zdvojnásobením bodového trestu raději mělo zaměřit na prevenci.

Co si myslí Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR

Již před deseti lety připravovala komise zřízená tehdejším ministrem dopravy návrh další povinné fáze vzdělávání čerstvých řidičů. Žádný řidičák na zkoušku. Takových snah bylo několik. Skončily vždy v šuplíku, protože by to znamenalo něco vymyslet, napsat zákon, připravit a vyškolit lidi, kteří budou školit další, a ti budou školit mladé řidiče. Bylo by s tím moc práce. Tak se nyní hovoří o rychlém řešení. Že bude současně hloupé a nic nepřinese? Nevadí, ale pan ministr bude jistě moci prodávat svoji práci před volbami tak, že zavedl řidičák na zkoušku. Ve skutečnosti si mladí lidé udělají řidičák v osmnácti a na dva roky ho dají do šuplíku! To opravdu chceme? Ještě více nezkušených řidičů? Podle pana ministra asi ano. Hlavně rychle!

Dvě otázky pro Pavla Buštu, odborníka na dopravní právo

Ministerstvo dopravy navrhuje snížit začínajícím řidičům do dvou let praxe maximální počet bodů na šest. Řeší podle vás v praxi takové opatření nehodovost začátečníků?

Takovou úvahu považuji za scestnou. Při stávajícím nevyváženém bodovém systému lze záznam šesti bodů utrpět velmi snadno i za bagatelní jednání s důsledkem, že co se řidič naučil, to lehce pozbude během následujícího roku, kdy nebude smět řídit motorové vozidlo. Řešením je řádná výuka a výcvik k získání řidičského oprávnění a odpovídající objektivní zkouška z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Jaké řešení nehodovosti začínajících řidičů navrhujete?

Začínající řidiče nepovažuji za podřadnou skupinu. I zde odkazuji na nezbytnost řádné výuky, výcviku a zkoušky, aby řidičské oprávnění bylo uděleno jen osobě dostatečně odborně zdatné, ale i zdravotně, zejména psychicky plně způsobilé. V každém případě musí jít o komplexní a systematický přístup, kde základem musí být odpovídající právní úprava. Razantní zvyšování sankcí, nepropracovaný systém bodového hodnocení a rozšiřování moci policie je jen žalostným důkazem stavu mysli těch, kteří v nastolování tvrdě restriktivních systémů vidí všelék.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský parlament legalizuje armády žoldáků Ruský parlament legalizuje armády žoldáků

Ruský parlament začne v únoru projednávat návrh zákona o…

OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let OBRAZEM: Nejstarší metro na světě jezdí už přes 155 let

Londýnské metro je nejstarší podzemní dráha na světě.…

Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska Ukrajina zase začne nakupovat plyn z Ruska

Ukrajina letos v důsledku rozhodnutí švédského…

U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie U Rittigových advokátů v MSB Legal zasahuje policie

V právní kanceláři MSB Legal, která zastupuje…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Snížení bodové hranice pro začátečníky:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 





 
Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Odchod Fordu z Evropy? Zatím v plánu není. Jeden klíčový model ale patrně skončí...

Dnes 12:56

Americká značka Ford evropskému trhu nadále věří, přestože to v posledních letech mohlo vypadat jinak. Jednoho tradičního modelu se ale patrně zbaví.




Blesk.cz

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu, Milada nebo Po strništi bos?

Nominace Českého lva 2018: Favoritem Bába z ledu,…

Opět se nám přiblížilo předávání prestižních ocenění Český lev. Které filmy letos nejvíc zaujmou Českou filmovou…

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat obočí podle typu obličeje

Ovál, čtverec nebo trojúhelník? 6 rad, jak tvarovat…

Změní váš obličej, pokud víte, jak ho správně natvarovat. Hranatý obličej zjemní, kulatý zeštíhlí, sníží příliš…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově odhlašovali z mítinku

Útěk kvůli dopingu? Ruští atleti se masově…

Ruská atletická federace začala prověřovat podezřelé množství odhlášených účastníků halového mítinku v Irkutsku…

 

Reflex.cz

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o polovinu. Nová revoluční technologie ho ale brzy vzkřísí

Tohle je důvod, proč se kurz bitcoinu propadl o…

Cena bitcoinu spadla za posledních šest týdnů skoro o polovinu. Z téměř 20 tisíc dolarů na méně než 11 tisíc. Po…

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země. Letos musí splatit obří dluh, hlavně kvůli Sobotkově vládě

Česko riskuje pověst extrémně důvěryhodné země.…

Stát musí letos od ledna do prosince vrátit věřitelům přes 300 miliard korun, tedy takřka o třetinu více peněz…