1.5. 2016 Petr Slováček

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

O řidičácích na zkoušku či zkušební lhůtě pro mladé řidiče se hovoří už roky. Ministerstvo teď navrhuje pouze snížit začátečníkům bodový limit na 6 místo 12, což podle odborníků není řešení.

V polovině dubna se na ministerstvu dopravy uskutečnila odborná konference ke změnám v bodovém systému a další novele zákona o silničním provozu – už třiačtyřicáté! Současně resort zveřejnil na svém webu www.mdcr.cz a facebooku dvojici návrhů, ke kterým se může veřejnost vyjadřovat až do 13. května na speciálně zřízenou emailovou adresu pripominky@mdcr.cz.

Největší diskusi mezi odborníky na konferenci vyvolalo svérázné (ne) řešení řidičských oprávnění na zkoušku – respektive s omezenou platností, což je logičtější pojem. Přestože se o nich hovoří už deset let, ministerstvo nyní přišlo jen s návrhem snížit limit pro vybodování na 6 bodů pro řidiče s čerstvým oprávněním skupin A1, A2, A (kromě rozšíření s A2), B1 nebo B do dvou let od jeho získání. „Záměr prezentovaný ministerstvem dopravy je konstruovaný bez vnímání života, skutečnosti, že osmnáctiletý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit a prostě nejezdí. Po uplynutí doby dvou let, kdy se nedopustí závažného přestupku, získává automaticky plnohodnotný řidičský průkaz.

Stává se tedy dokonalým řidičem pouze díky vydržení, tedy uplynutím doby,“ zlobí se prezident Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Oldřich Vaníček. Podle něj lze předpokládat, že nováček raději nebude jezdit, aby se nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. „Pak po dvou letech usedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou ještě menší než v okamžiku, kdy vykročil z autoškoly,“ myslí si.

Místo toho navrhuje rakouské řešení, kde musí začátečník ve lhůtě nejčastěji dvanácti měsíců absolvovat praktický dvoudenní výcvik na zdokonalení řidičských schopností a dovedností v krizových situacích. Bez toho ztrácí řidičský průkaz platnost, přičemž to podle statistik snížilo počet mrtvých u nejkritičtější věkové kategorie 18 až 26 let ze sta na dvacet. „I rakouský systém vznikl s porodními bolestmi. Jeho iniciátorem byl před čtrnácti lety náš nejbližší partnerský automotoklub ÖAMTC. Ten zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu čtrnácti tréninkových center, která svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Současně je provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu,“ končí Vaníček s tím, že by se ministerstvo dopravy místo pilování „vybodovávacích“ alternativ vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení pravidel zdvojnásobením bodového trestu raději mělo zaměřit na prevenci.

Co si myslí Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR

Již před deseti lety připravovala komise zřízená tehdejším ministrem dopravy návrh další povinné fáze vzdělávání čerstvých řidičů. Žádný řidičák na zkoušku. Takových snah bylo několik. Skončily vždy v šuplíku, protože by to znamenalo něco vymyslet, napsat zákon, připravit a vyškolit lidi, kteří budou školit další, a ti budou školit mladé řidiče. Bylo by s tím moc práce. Tak se nyní hovoří o rychlém řešení. Že bude současně hloupé a nic nepřinese? Nevadí, ale pan ministr bude jistě moci prodávat svoji práci před volbami tak, že zavedl řidičák na zkoušku. Ve skutečnosti si mladí lidé udělají řidičák v osmnácti a na dva roky ho dají do šuplíku! To opravdu chceme? Ještě více nezkušených řidičů? Podle pana ministra asi ano. Hlavně rychle!

Dvě otázky pro Pavla Buštu, odborníka na dopravní právo

Ministerstvo dopravy navrhuje snížit začínajícím řidičům do dvou let praxe maximální počet bodů na šest. Řeší podle vás v praxi takové opatření nehodovost začátečníků?

Takovou úvahu považuji za scestnou. Při stávajícím nevyváženém bodovém systému lze záznam šesti bodů utrpět velmi snadno i za bagatelní jednání s důsledkem, že co se řidič naučil, to lehce pozbude během následujícího roku, kdy nebude smět řídit motorové vozidlo. Řešením je řádná výuka a výcvik k získání řidičského oprávnění a odpovídající objektivní zkouška z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Jaké řešení nehodovosti začínajících řidičů navrhujete?

Začínající řidiče nepovažuji za podřadnou skupinu. I zde odkazuji na nezbytnost řádné výuky, výcviku a zkoušky, aby řidičské oprávnění bylo uděleno jen osobě dostatečně odborně zdatné, ale i zdravotně, zejména psychicky plně způsobilé. V každém případě musí jít o komplexní a systematický přístup, kde základem musí být odpovídající právní úprava. Razantní zvyšování sankcí, nepropracovaný systém bodového hodnocení a rozšiřování moci policie je jen žalostným důkazem stavu mysli těch, kteří v nastolování tvrdě restriktivních systémů vidí všelék.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Stomiliardový dluh bez důvěry Komentář Lukáše Kovandy: Stomiliardový dluh bez důvěry

Sto a dvě miliardy korun. O tolik od říjnových voleb…

Ministr Vojtěch dosadil dalšího šéfa fakultní nemocnice Ministr Vojtěch dosadil dalšího šéfa fakultní nemocnice

Ředitelem Fakultní nemocnice Ostrava (FNO) je Evžen…

Japonská Takeda je na prahu největší akvizice v historii země Japonská Takeda je na prahu největší akvizice v historii země

Irská farmaceutická firma Shire je ochotna doporučit svým…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Snížení bodové hranice pro začátečníky:…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

 





 
GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

GTI párty: Jak jsem na okruhu okusil ostré volkswageny, ale auto snů projel až na přilehlé okresce

Dnes 08:00

Jak to vypadá, když se na závodním okruhu sejdou všichni současní členové klanu GTI? Volkswagen nám dal odpověď na jihu Španělska.




Blesk.cz

Eva Decastelo řádila ve svatebním! Chci se znovu vdávat, prohlásila

Eva Decastelo řádila ve svatebním! Chci se znovu…

Sice je už skoro devět let vdanou paní, přesto by chtěla mít ještě alespoň jednu veselku. Herečka a moderátorka…

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět tisíce kilometrů od domova

Diana Kobzanová porodila! Dcera přišla na svět…

Diana Kobzanová (36) přivedla na svět utajovanou dceru! Modelka, která ukázala těhotenské bříško až v 38. týdnu,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Bratři Musilové poprvé spolu za Čechy. Děda se bude koukat, věří Adam

Bratři Musilové poprvé spolu za Čechy. Děda se bude…

Pod národními barvami se uskuteční bratrské setkání. Hokejový útočník Adam Musil, který od začátku dubna…

 

Reflex.cz

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás myslet. Češi jsou vlastenci, jen když vyhráváme ve sportu

Generál NATO Pavel: Spojenci nevědí, co si o nás…

Jsme spojenec, který si plní své povinnosti na zahraničních misích, ale není konzistentní v názorech. Tak nás ve…

Babiš žaluje slovenský list a bývalého příslušníka StB, chce milion eur

Babiš žaluje slovenský list a bývalého příslušníka…

Český premiér Andrej Babiš podal žalobu na vydavatele nejčtenějšího slovenského listu Nový Čas za článek z…