1.5. 2016 Petr Slováček

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

O řidičácích na zkoušku či zkušební lhůtě pro mladé řidiče se hovoří už roky. Ministerstvo teď navrhuje pouze snížit začátečníkům bodový limit na 6 místo 12, což podle odborníků není řešení.

V polovině dubna se na ministerstvu dopravy uskutečnila odborná konference ke změnám v bodovém systému a další novele zákona o silničním provozu – už třiačtyřicáté! Současně resort zveřejnil na svém webu www.mdcr.cz a facebooku dvojici návrhů, ke kterým se může veřejnost vyjadřovat až do 13. května na speciálně zřízenou emailovou adresu pripominky@mdcr.cz.

Největší diskusi mezi odborníky na konferenci vyvolalo svérázné (ne) řešení řidičských oprávnění na zkoušku – respektive s omezenou platností, což je logičtější pojem. Přestože se o nich hovoří už deset let, ministerstvo nyní přišlo jen s návrhem snížit limit pro vybodování na 6 bodů pro řidiče s čerstvým oprávněním skupin A1, A2, A (kromě rozšíření s A2), B1 nebo B do dvou let od jeho získání. „Záměr prezentovaný ministerstvem dopravy je konstruovaný bez vnímání života, skutečnosti, že osmnáctiletý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit a prostě nejezdí. Po uplynutí doby dvou let, kdy se nedopustí závažného přestupku, získává automaticky plnohodnotný řidičský průkaz.

Stává se tedy dokonalým řidičem pouze díky vydržení, tedy uplynutím doby,“ zlobí se prezident Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Oldřich Vaníček. Podle něj lze předpokládat, že nováček raději nebude jezdit, aby se nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. „Pak po dvou letech usedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou ještě menší než v okamžiku, kdy vykročil z autoškoly,“ myslí si.

Místo toho navrhuje rakouské řešení, kde musí začátečník ve lhůtě nejčastěji dvanácti měsíců absolvovat praktický dvoudenní výcvik na zdokonalení řidičských schopností a dovedností v krizových situacích. Bez toho ztrácí řidičský průkaz platnost, přičemž to podle statistik snížilo počet mrtvých u nejkritičtější věkové kategorie 18 až 26 let ze sta na dvacet. „I rakouský systém vznikl s porodními bolestmi. Jeho iniciátorem byl před čtrnácti lety náš nejbližší partnerský automotoklub ÖAMTC. Ten zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu čtrnácti tréninkových center, která svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Současně je provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu,“ končí Vaníček s tím, že by se ministerstvo dopravy místo pilování „vybodovávacích“ alternativ vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení pravidel zdvojnásobením bodového trestu raději mělo zaměřit na prevenci.

Co si myslí Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR

Již před deseti lety připravovala komise zřízená tehdejším ministrem dopravy návrh další povinné fáze vzdělávání čerstvých řidičů. Žádný řidičák na zkoušku. Takových snah bylo několik. Skončily vždy v šuplíku, protože by to znamenalo něco vymyslet, napsat zákon, připravit a vyškolit lidi, kteří budou školit další, a ti budou školit mladé řidiče. Bylo by s tím moc práce. Tak se nyní hovoří o rychlém řešení. Že bude současně hloupé a nic nepřinese? Nevadí, ale pan ministr bude jistě moci prodávat svoji práci před volbami tak, že zavedl řidičák na zkoušku. Ve skutečnosti si mladí lidé udělají řidičák v osmnácti a na dva roky ho dají do šuplíku! To opravdu chceme? Ještě více nezkušených řidičů? Podle pana ministra asi ano. Hlavně rychle!

Dvě otázky pro Pavla Buštu, odborníka na dopravní právo

Ministerstvo dopravy navrhuje snížit začínajícím řidičům do dvou let praxe maximální počet bodů na šest. Řeší podle vás v praxi takové opatření nehodovost začátečníků?

Takovou úvahu považuji za scestnou. Při stávajícím nevyváženém bodovém systému lze záznam šesti bodů utrpět velmi snadno i za bagatelní jednání s důsledkem, že co se řidič naučil, to lehce pozbude během následujícího roku, kdy nebude smět řídit motorové vozidlo. Řešením je řádná výuka a výcvik k získání řidičského oprávnění a odpovídající objektivní zkouška z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Jaké řešení nehodovosti začínajících řidičů navrhujete?

Začínající řidiče nepovažuji za podřadnou skupinu. I zde odkazuji na nezbytnost řádné výuky, výcviku a zkoušky, aby řidičské oprávnění bylo uděleno jen osobě dostatečně odborně zdatné, ale i zdravotně, zejména psychicky plně způsobilé. V každém případě musí jít o komplexní a systematický přístup, kde základem musí být odpovídající právní úprava. Razantní zvyšování sankcí, nepropracovaný systém bodového hodnocení a rozšiřování moci policie je jen žalostným důkazem stavu mysli těch, kteří v nastolování tvrdě restriktivních systémů vidí všelék.

Spolupracujeme s TipCars.com
Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou Protesty lékařů budou nejspíše zbytečné. Peníze pro ně dle ministra nejsou

Peníze navíc pro protestující praktické, dětské lékaře a…

Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru Komentář Michala Šnobra: Jak se prolhat k jádru

Po zkušenostech s posledním vývojem staveb jaderných…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Snížení bodové hranice pro začátečníky:…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Deset Deset "nesmrtelných" motorů. Ve výrobě vydržely desítky let

Některé motory se povedou, jiné nikoliv. My jsme pro vás…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Volby do Poslanecké sněmovny 2017: Co strany slibují v oblasti dopravy?

Dnes 08:00

Dokončení dálniční sítě, jednodušší bodový systém nebo zavedení elektronických dálničních známek. I to jsou sliby jednotlivých stran v oblasti dopravy před nadcházejícími volbami.




Blesk.cz

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to schytává i od slavných!

Jágrova Kopřivová všem pro smích: Blondýnka to…

Má tu holku rád vůbec někdo jiný kromě Jaromíra Jágra? Řady děvčat, jež se ní obouvají, jsou totiž pořád početnější.

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají: Orangutaní schovávaná

Mají spolu mít mláďata, zatím si jen hrají:…

Na lásku teprve čekají. Kamarádi ale už jsou a společné hry si umí užít. Orangutani Mawar (28) a Pagy (16) v…

 

iSport.cz

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává, Liverpool má rekord

Lize mistrů vládne ANGLIE! City doma neprohrává,…

Uběhlo dlouhých pět let od doby, kdy Ligu mistrů naposledy ovládl anglický tým. Chelsea s Petrem Čechem v brance…

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i vypínák Stříteského

Momenty 14. kola extraligy: krvavá rána do hlavy i…

MOMENTY KOLA | Ani šest zápasů 14. kola hokejové Tipsport extraligy nenudilo, ačkoliv se tentokrát obešlo bez…

 

Reflex.cz

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s kým se smí mluvit, a pak se diví, že lidé volí radši Zemana

Analytik Kartous: Pražské elity chtějí určovat, s…

Arogance, přezíravost, prvoplánovost a opačná totalita. Mediální analytik Bohumil Kartous viní pražské elity…

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Turecký světec Hacš Bektas Veli aneb Čtvery dveře k osvícení

Malý hádž - tak bývá často nazývána pouť ke svatyni Hacšbektas, na kterou se každý srpen vydávají tisíce…