1.5. 2016 Petr Slováček

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

Snížení bodové hranice pro začátečníky: Dva roky v šuplíku nahradí školení

O řidičácích na zkoušku či zkušební lhůtě pro mladé řidiče se hovoří už roky. Ministerstvo teď navrhuje pouze snížit začátečníkům bodový limit na 6 místo 12, což podle odborníků není řešení.

V polovině dubna se na ministerstvu dopravy uskutečnila odborná konference ke změnám v bodovém systému a další novele zákona o silničním provozu – už třiačtyřicáté! Současně resort zveřejnil na svém webu www.mdcr.cz a facebooku dvojici návrhů, ke kterým se může veřejnost vyjadřovat až do 13. května na speciálně zřízenou emailovou adresu pripominky@mdcr.cz.

Největší diskusi mezi odborníky na konferenci vyvolalo svérázné (ne) řešení řidičských oprávnění na zkoušku – respektive s omezenou platností, což je logičtější pojem. Přestože se o nich hovoří už deset let, ministerstvo nyní přišlo jen s návrhem snížit limit pro vybodování na 6 bodů pro řidiče s čerstvým oprávněním skupin A1, A2, A (kromě rozšíření s A2), B1 nebo B do dvou let od jeho získání. „Záměr prezentovaný ministerstvem dopravy je konstruovaný bez vnímání života, skutečnosti, že osmnáctiletý novopečený řidič dosti často nemá auto ani si ho nemůže půjčit a prostě nejezdí. Po uplynutí doby dvou let, kdy se nedopustí závažného přestupku, získává automaticky plnohodnotný řidičský průkaz.

Stává se tedy dokonalým řidičem pouze díky vydržení, tedy uplynutím doby,“ zlobí se prezident Ústředního automotoklubu ČR (ÚAMK) Oldřich Vaníček. Podle něj lze předpokládat, že nováček raději nebude jezdit, aby se nevystavoval riziku, že o řidičské oprávnění může přijít. „Pak po dvou letech usedne do auta a jeho řidičské schopnosti po uplynulé době jsou ještě menší než v okamžiku, kdy vykročil z autoškoly,“ myslí si.

Místo toho navrhuje rakouské řešení, kde musí začátečník ve lhůtě nejčastěji dvanácti měsíců absolvovat praktický dvoudenní výcvik na zdokonalení řidičských schopností a dovedností v krizových situacích. Bez toho ztrácí řidičský průkaz platnost, přičemž to podle statistik snížilo počet mrtvých u nejkritičtější věkové kategorie 18 až 26 let ze sta na dvacet. „I rakouský systém vznikl s porodními bolestmi. Jeho iniciátorem byl před čtrnácti lety náš nejbližší partnerský automotoklub ÖAMTC. Ten zároveň vytvořil dokonalou infrastrukturu čtrnácti tréninkových center, která svým počtem a vzdáleností ideálně pokrývají rozlohu Rakouska. Současně je provozovatelem a odborným garantem výcviku vůči státu,“ končí Vaníček s tím, že by se ministerstvo dopravy místo pilování „vybodovávacích“ alternativ vůči novým řidičům s cílem trestat je za porušení pravidel zdvojnásobením bodového trestu raději mělo zaměřit na prevenci.

Co si myslí Ondřej Horázný, předseda Asociace autoškol ČR

Již před deseti lety připravovala komise zřízená tehdejším ministrem dopravy návrh další povinné fáze vzdělávání čerstvých řidičů. Žádný řidičák na zkoušku. Takových snah bylo několik. Skončily vždy v šuplíku, protože by to znamenalo něco vymyslet, napsat zákon, připravit a vyškolit lidi, kteří budou školit další, a ti budou školit mladé řidiče. Bylo by s tím moc práce. Tak se nyní hovoří o rychlém řešení. Že bude současně hloupé a nic nepřinese? Nevadí, ale pan ministr bude jistě moci prodávat svoji práci před volbami tak, že zavedl řidičák na zkoušku. Ve skutečnosti si mladí lidé udělají řidičák v osmnácti a na dva roky ho dají do šuplíku! To opravdu chceme? Ještě více nezkušených řidičů? Podle pana ministra asi ano. Hlavně rychle!

Dvě otázky pro Pavla Buštu, odborníka na dopravní právo

Ministerstvo dopravy navrhuje snížit začínajícím řidičům do dvou let praxe maximální počet bodů na šest. Řeší podle vás v praxi takové opatření nehodovost začátečníků?

Takovou úvahu považuji za scestnou. Při stávajícím nevyváženém bodovém systému lze záznam šesti bodů utrpět velmi snadno i za bagatelní jednání s důsledkem, že co se řidič naučil, to lehce pozbude během následujícího roku, kdy nebude smět řídit motorové vozidlo. Řešením je řádná výuka a výcvik k získání řidičského oprávnění a odpovídající objektivní zkouška z odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel.

Jaké řešení nehodovosti začínajících řidičů navrhujete?

Začínající řidiče nepovažuji za podřadnou skupinu. I zde odkazuji na nezbytnost řádné výuky, výcviku a zkoušky, aby řidičské oprávnění bylo uděleno jen osobě dostatečně odborně zdatné, ale i zdravotně, zejména psychicky plně způsobilé. V každém případě musí jít o komplexní a systematický přístup, kde základem musí být odpovídající právní úprava. Razantní zvyšování sankcí, nepropracovaný systém bodového hodnocení a rozšiřování moci policie je jen žalostným důkazem stavu mysli těch, kteří v nastolování tvrdě restriktivních systémů vidí všelék.

Spolupracujeme s TipCars.com
V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy V Liberci hoří sklad hořlavých kapalin Severochemy

Část areálu podniku Severochema v Liberci je v plamenech.…

Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum Volby by vyhrálo ANO, lidovci a STAN by se do sněmovny nedostali, tvrdí průzkum

Sněmovní volby by nyní vyhrálo hnutí ANO se ziskem 28,5…

Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda Tripartita se nedohodla na růstu minimální mzdy, rozhodne vláda

Tripartita se dnes nedohodla na zvýšení minimální mzdy…

Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok Developeři chtějí v Praze dál zdražovat, růst cen se očekává i příští rok

Téměř 80 procent developerů chce letos v Praze zvýšit…

 

Štítky Svět motorů

 

Přidat názorDiskuse: Snížení bodové hranice pro začátečníky:…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Volkswagen Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

VW Beats Up! 1.0 TSI – Give Up! the power

Dnes 10:52

Nejmenšímu stroji z Wolfsburgu dává nové přeplňované srdce zcela jiné možnosti.




Blesk.cz

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

Sluníčko rozpálilo Prahu: Do ulic vyjely kropící vozy

V pondělí až 32, v úterý až 31, ve středu až 27, ve čtvrtek až 26 a v pátek až 27 stupňů Celsia. Takové jsou…

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami ho vítali demonstranti

Zeman v Brně: Zastupitelé ho »zazdili«, s urážkami…

Neslavně začala návštěva prezidenta Miloše Zemana na jižní Moravě. Při příjezdu k brněnskému hejtmanství jej…

 

iSport.cz

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného Češi vyzvou Německo

Unikátní bitva oštěpařů na Zlaté tretře. Železného…

Zlatá tretra Ostrava přichází s unikátní atletickou novinkou. V 56. ročníku (28. června 2017) se na Městském…

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský stále patří k nejlepším

Uhrin: Slavia musí posílit, Petržela i Limberský…

Oba kluby v minulosti trénoval, ve Slavii se podílel na výstavbě mužstva, které v sobotu oslavilo ligový titul.…

 

Reflex.cz

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…

Alena Doláková z Hollywoodu:  Můj LaLa Land nejen s Emmou Stoneovou

Alena Doláková z Hollywoodu: Můj LaLa Land nejen s…

Mladá česká herečka Alena Doláková sice žije v L.A., o čemž každý týden píše na reflex.cz, ale někdy taky musí…