9.3. 2014 David Bureš Google+ profil David Bureš

Speciály 24hodinovky v Le Mans: Prohlédněte si těch 20 nejlepších

Speciály 24hodinovky v Le Mans: Prohlédněte si těch 20 nejlepších
 

Mezi vystavenými vozy na letošním ženevském autosalonu jsou i speciály ze závodu v Le Mans. Mezi nimi nechybí Ford GT40 nebo Porsche GT1.

Čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans patří mezi nejslavnější automobilové závody světa. Výstava na letošním ženevském autosalonu představuje 20 slavných automobilů – účastníků tohoto závodu. Všechny z nich Le Mans někdy vyhrály, ne všechny vystavené vozy však jsou přímo vítěznými kusy.

Závodní speciály pro potřeby autosalonu zapůjčilo Automobilové muzeum Sarthe sídlící u okruhu Le Mans. Dvacítka aut je tím nejlepším z historie slavného závodu, jehož 82. ročník se letos uskuteční ve dnech od 14. do 15. června. Pojďme si představit jednotlivé, v Palexpu vystavené vozy.

Chenard & Walcker Sport poháněný třílitrovým čtyřválcem zvítězil ve vůbec prvním ročníku 24hodinového závodu v Le Mans v roce 1923. Za volantem auta francouzské značky se střídali domácí jezdci André Lagache a René Léonard, kteří okruh objeli celkem 128krát, přičemž najeli 2209,5 km.

Na konci dvacátých let dominovaly závodnímu poli v Le Mans vozy značky Bentley. Model Speed Six zvítězil dva roky po sobě – v letech 1929 a 1930. Automobil poháněný 6,5litrovým šestiválcem si díky své velikosti vysloužil přezdívku nejrychlejší náklaďák světa.

Po Bentley převzala v třicátých letech otěže Alfa Romeo, jejíž model 8C 2300 vyhrál v Le Mans čtyři roky po sobě – v letech 1931-1934. V Palexpu vystavený kousek zvítězil v roce 1933, kdy se za volantem střídali Francouz Raymond Sommer a slavný Ital Tazio Nuvolari. Před druhým autem v cíli, rovněž Alfou Romeo 8C 2300, měli náskok pouhé 9,5 sekundy.

Bugatti Typ 57 je vítězem Le Mans z roku 1937. Za volantem osmiválcového speciálu se střídali domácí Robert Benoist a Jean-Pierre Wimille, po kterém byla loni pojmenována speciální edice Bugatti Veyron. Wimille a Typ 57 úspěch zopakovali o dva roky později, Benoista ale nahradil Pierre Veyron.

K tématu: Ferrari 166 – první ze slavného rodu

Ferrari 166 MM se v roce 1949 stalo prvním poválečným vítězem Le Mans. Luigi Chinetti jel s autem naprostou většinu závodu, jeho kolega a zároveň majitel stáje Baron Selsdon řídil jen asi půl hodinu. Stejný exemplář tohoto dvanáctiválcového maranellského speciálu zvítězil ve stejném roce také v italském závodě Mille Miglia.

Jaguar Type D je trojnásobným vítězem Le Mans, z let 1955, 1956 a 1957. V roce 1955 se pozdější vítězný vůz nepřímo zapojil do tragické nehody, během které zemřelo 84 lidí a dalších 120 lidí bylo zraněno. Za prudce brzdícím Jaguarem totiž došlo ke kolizi dvou aut.

Nepřehlédněte: Jedno kolo Le Mans 1956 s Mike Hawthornem v Jaguaru D-Type (video)

V roce 1958 bylo do závodu 24hodin v Le Mans nasazeno 10 exemplářů Ferrari Testa Rossa. Vítězem se stal vůz číslo 14 s dvojicí Olivier Gendebien a Phil Hill. Auto bylo poháněno třílitrovým dvanáctiválcem.

Ford GT40 vznikl za účelem vítězství v Le Mans, úkol se mu povedlo splnit po třech letech vývoje, v roce 1966. Tehdy se vítězi stala novozélandská posádka Bruce McLaren, Chris Amon. Americký speciál dominoval závodnímu poli i v následujících třech letech.

Porsche je dodnes nejúspěšnější značkou v Le Mans, vyhrálo celkem 16 ročníků. Vůbec poprvé se Porsche radovalo z vítězství v roce 1970, kdy byl první v cíli model 917 K. Tento speciál vyhrál také o rok později.

Viděli jste? Porsche vzpomíná na 24 hodin Le Mans 1971 (video)

Začátek sedmdesátých let byl v režii francouzské značky Matra a jejího modelu 670. Různé evoluce tohoto vozu zvítězily třikrát po sobě v letech 1972-1974. Trojnásobným vítězem se stal Henri Pescarolo, kterého v roce 1972 doplňoval Graham Hill a v následujících dvou letech Gérard Larrousse.

Značka Alpine byla úspěšná nejen v šampionátu rallye, ale také v Le Mans. Její speciál Alpine Renault A442B Turbo zvítězil v tomto vytrvalostním závodě v roce 1978. O pohon se starala dvoulitrová V6 s turbodmychadlem.

V roce 1980 se vítězem Le Mans stal Jean Rondeau se svým speciálem Rondeau M379B poháněným třílitrovou V8 z dílny Fordu. Jeho týmovým kolegou byl Jean-Pierre Jaussaud. Druhý nasazený Rondeau M379B skončil třetí.

Tým Sauber známý také z Formule 1 se stal vítězem Le Mans v roce 1989. Speciál Sauber C9 byl poháněn motorem 5.0 V8 Turbo z dílny Mercedesu. Jednalo se o poslední ročník s dlouhou rovinkou Mulsanne, kterou v následujícím roce z bezpečnostních důvodů přehradily dvě šikany.

V útrobách Jaguaru XJR9 pracuje sedmilitrová V12. Úspěšný speciál v roce 1990 slavil double, o rok později skončily tři tyto vozy s větším 7,4litrovým dvanáctiválcem na druhém až čtvrtém místě.

Mazda 787B je dodnes jediným modelem japonské značky, který v Le Mans zvítězil. Z celkové výhry se radoval v roce 1991. Auto je poháněno motorem typu Wankel se čtyřmi rotory.

Kulatý šedesátý ročník Le Mans vyhrál v roce 1992 Peugeot 905, vítězem byl také o rok později. V útrobách pracuje 3,5litrová V10 o výkonu 650 koní (478 kW), která byla s lehkou úpravou použita i ve Formuli 1.

Zatím posledním vítězným Porsche v Le Mans byl v roce 1998 model GT1. Od té doby tovární tým Porsche své vozy v Le Mans nenasazoval. To se však změní v letošním roce, kdy na okruh La Sarthe vyjede speciál 919 Hybrid.

K tématu: Dosavadní úspěchy Porsche v Le Mans na pěti videích

Vítězstvím Audi R8 v roce 2000 začala nadvláda této značky, kterou přerušilo jen Bentley (2003) a Peugeot (2009). Závodní speciál dal později jméno i sériovému supersportu. R8 vyhrála v Le Mans celkem pětkrát – v letech 2000-2002 a 2004-2005.

Vítěz z roku 2009 Peugeot 908 je poháněn vznětovou V12 o objemu 5,5 litru. Domácí značka tehdy vyhrála poprvé po šestnácti letech a hned slavila double. Vítěz za 24 hodin objel 382 kol, druhé auto jen o kolo méně.

Poslední ročníky Le Mans jsou ve znamení hybridů a vznětových motorů. Loni se z vítězství radovalo Audi R18 e-tron quattro. Automobil má poháněná všechna kola, v útrobách pracuje elektromotor a vznětový šestiválec 3.7 TDI.

24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

V Ženevě vystavené závodní vozy z 24 hodin Le Mans
Rok účastiNázev vozuPosádkaUmístění
1923Chenard & Walcker SportLagache-Léonard1.
1929Bentley Speed SixBarnato-Birkin1.
1933Alfa Romeo 8C 2300Nuvolari-Sommer1.
1937Bugatti Typ 57Wimille-Benoist1.
1949Ferrari 166 MMChinetti-Mitchell Thompson1.
1954Jaguar Type DHamilton-Rolt2.
1958Ferrari Testa RossaGendebien-Hill1.
1966Ford GT40 MkIIAmon-McLaren1.
1970Porsche 917KAttwood-Herrmann1.
1974Matra 670BLarrousse-Pescarolo1.
1978Alpine Renault A442B TurboJaussaud-Pironi1.
1980Rondeau M379B FordJaussaud-Rondeau1.
1989Sauber Mercedes C9Dickens-Mass-Reuter1.
1991Mazda 787BGachot-Herbert-Weidler1.
1991Jaguar XJR9Boesel-Ferté-Jones2.
1992Peugeot 905Blundell-Dalmas-Warwick1.
1998Porsche GT1Aïello-McNish-Ortelli1.
2000Audi R8Biella-Kristensen-Pirro1.
2009Peugeot 908Brabham-Gené-Wurz1.
2013Audi R18 E-Tron QuattroDuval-Kristensen-McNish1.
Spolupracujeme s TipCars.com
 












Blesk.cz

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO vypovědělo smlouvu Starostům a ODS

Jermanová „zařízla“ koalici: Středočeské ANO…

Hnutí ANO vypovědělo ve Středočeském kraji koaliční smlouvu svým partnerům. Pakt ANO, STAN, ODS a Nezávislých…

 

iSport.cz

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících a je nejlepší v NHL

Je zdravý a vládne! Stamkos se vrátil po 11 měsících…

Před uplynulým ročníkem byli hokejisté Tampy Bay považování za favorita na Stanley Cup. Místo toho klub po dvou…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…