Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

24 hodin Le Mans 2013: Tom Kristensen s Audi vyhrál podeváté v kariéře

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
Tom Kristensen se stal opravdovou legendou 24 hodin Le Mans, letos zvítězil už podeváté. Audi si zároveň odneslo dvanáctý triumf.

Letošní ročník čtyřiadvacetihodinové bitvy na okruhu La Sarthe si bohužel vyžádal jednu oběť v řadách jezdců. Dán Allan Simonsen s vozem Aston Martin V8 Vantage, vítěz kvalifikace třídy LM GTE Am, boural hned ve čtvrtém kole, respektive po deseti minutách od startu v úseku Tertre Rouge. Tvrdou ránu do bariéry bohužel nepřežil. V závodě došlo ke smrtelnému zranění po dlouhých 27 letech od havárie Jo Gartnera na Porsche 962C (1986). Ještě v ročníku 1997 zahynul Sébastien Enjolras, ale ten ztratil svůj život už měsíc před samotným závodem v předkvalifikaci. Jel se spiderem WR LM97-Peugeot.

Po trati se letos doslova létalo, viděli jsme několik drobných ohníčků v boxech i mnohé hodiny na dráze. Ani počasí příliš nepřálo, střídavě pršelo a ke konci do dění zasáhly povětrnostní podmínky opravdu razantně. Japonská Toyota favorizovanému Audi zpočátku stačila, pak lehce ustoupila do pozadí. Jenže, čtyři kruhy stihlo v sedmé hodině klání několik pohrom. Vítěz z předchozích dvou let Benoit Tréluyer se nemohl rozjet, krátce poté mu odešel senzor na klikovém hřídeli a startovní číslo 1 ztratilo 50 minut, tedy celých 12 kol v boxech. Oliver Jarvis měl ve stejné době defekt. Nakonec však bojoval o třetí místo a i jednička se dotáhla do Top 5.

Po problémech stájových kolegů se do čela dostala posádka Toma Kristensena a Allana McNishe, kterou doplňoval Loic Duval. Nebyl však rozhodně jen do počtu. Kristensen vyhrál tento závod podeváté, druhý muž v historických tabulkách, Belgičan Jacky Ickx, má na kontě šest triumfů. Slavný Dán se radoval po dlouhých pěti letech. Závod byl pomalejší, vítězná posádka ujela o plných třicet kol méně než v roce 2012. Toyoty absolvovaly méně zastávek v boxech, ale rychlostí nestačily. Nicolas Lapierre nakonec na mokré trati v silném dešti vůz neudržel a hodinu a čtvrt před koncem havaroval... Na trati se ještě objevil a do cíle dorazil těsně pod stupni vítězů čtvrtý. Rychlejší LMP1 japonské automobilky skončilo stříbrné, byť se Sébeastien Buemi na chvíli dostal do stejného kola jako vedoucí Audi. Toyota ještě nikdy nevyhrála, na druhém místě dojela už počtvrté.

V LMP2 uspěl tým Oak Racing s vozy Morgan-Nissan i přes bouračku Bertranda Baguetta, který kolidoval s jiným vozem krátce po zmíněném Lapierrovi. Spolu s Ricardem Gonzalezem a Mikem Plowmanem se radoval právě on. Lolám stáje Rebellion se nedařilo, už po půl osmé ráno Andrea Belicchi rozstřelil svůj prototyp o svodidla. Nakonec se do závodu vrátil, ale bez šance na úspěch. Ještě v noci boural Tony Burgess s jinou Lolou LMP2 stáje HVM Status GP, ale nic se mu nestalo. Jediný Čech Jan Charouz na voze Lotus T128-Praga v cíli chyběl, auto nad ránem také havarovalo, nakonec posádka musela odstoupit pro poruchu spojky. Škoda.

Lítou bitvu v kategorii LM GTE Pro sváděla dvojice továrních Aston Martinů V8 Vantage s Porsche 911 RSR. Fréderick Makowiecki však před desátou hodinou ranní svůj Aston rozbil, díkybohu bez následků. Nakonec byla nejúspěšnější trojice Marc Lieb/Richard Lietz/Romain Dumas, v celkovém pořadí skončili šestnáctí. Firemní ekipu německých vozů vedl slavný Olaf Manthey. Třídu amatérských GT vyhrálo rovněž Porsche 911, ale starší GT3 RSR série 997. Vavříny získal tým IMSA Performance Matmut v čistě domácím francouzském složení Raymond Narac/Christophe Bourret/Jean-Karl Vernay, mimochodem šestadvacátý absolutně. Aston Martin tak odešel poražen v obou třídách.

Na startu letos stálo celkem osmnáct bývalých pilotů Formule 1. Příští ročník může být ještě zajímavější, do hry o absolutní vítězství se vrací tovární tým Porsche. Může bez problémů hned uspět. Pamětníci si určitě vzpomenou, že Audi při svém prvním startu v roce 1999 dojelo na stupních vítězů. Navíc má automobilka v Zuffenhausenu celkem šestnáct vítězství v tomto maratonu, byť třikrát nesla auta jiná jména (jednou Dauer, dvakrát TWR). Audi a Porsche už jsou navíc koncernovými značkami, o to by mohlo být jejich zápolení pikantnější...

24 HODIN LE MANS 2013 – CELKOVÉ VÝSLEDKY (Top 10)
PořadíPosádkaVůzTřídaPočet kol
1Kristensen/Duval/McNishAudi R18 e-tron quattroLMP1348
2Davidson/Buemi/SarrazinToyota TS030 - HybridLMP1347
3Gené/di Grassi/JarvisAudi R18 e-tron quattroLMP1346
4Wurz/Lapierre/NakajimaToyota TS030 - HybridLMP1341
5Lotterer/Fässler/TréluyerAudi R18 e-tron quattroLMP1338
6Leventis/Watts/KaneHPD ARX 03c - HondaLMP1332
7Baguette/Gonzalez/PlowmanMorgan – NissanLMP2328
8Pla/Heinemeier Hansson/BrundleMorgan – NissanLMP2328
9Rusinov/Martin/ConwayOreca 03 – NissanLMP2327
10Mardenborough/Ordoňez/KrummZytek Z11SN-NissanLMP2327

Aleš Dragoun
Diskuze (51)
25. 6. 2013 22:30
Re: 24h
V Allanovi jsem viděl velkou naději. Nemám ve zvyku navštěvovat oficiální stránky jezdců. V posledních cca dvou letech Simonsen byl jeden z několika málo jezdců (vím o dvou), jejichž stránky jsem úmyslně a vědomě navštivil. Takže mi na něm opravdu svým způsobem záleželo. Dneska jsem na jeho stránkách byl opět a čtu, že jeho nejoblíbenější trať je: La Sarthe, nejoblíbenější závod je: Le Mans.

Zemřel při tom, co měl nejraději...

Bohužel byl ještě příliš mladý - kéž by šel vrátit čas.
Avatar - Parda71 (BMWfans)
25. 6. 2013 21:55
Re: 24h
:yes:
Allan ať odpočívá v pokoji.
25. 6. 2013 19:08
Re: Kolik má Porsche vítězství?
Podle mne bude hodně záležet, jestli jim ACO pro příští rok konečně schválí ten jejich nový systém hybridního pohonu založený na principu stlačeného vzduchu.
25. 6. 2013 18:06
Re: Kolik má Porsche vítězství?
S návratem Porsche Audi nejspíš skončí. Jeden rok pojedou zároveň, pro jistotu, kdyby mělo Porsche problémy, a pak šlus. U Audi plánovali další auto jako benzínový hybrid, ale neschválili jim ho - připadlo právě Porsche.
Avatar - Ham.
25. 6. 2013 14:20
Re: Kolik má Porsche vítězství?
:yes:
Na 99,999% to bude benzínový hybrid, který podle současných pravidel vychází jako nejlepší volba.
[odkaz]