Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

 
 

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Pojďte se s námi ohlédnout za několika prototypy čtyřmístných nebo čtyřdveřových vozů značky Porsche...

Automobilky, které obvykle vyrábějí rodinná auta nebo manažerské sedany, můžou svým konstruktérům čas od času nabídnout motivující úkol - navrhnout s existujícími komponenty sportovní automobil nebo krásné luxusní kupé. Naopak noční můrou inženýrů, jejichž každodenním chlebem je konstruování sportovních vozů, je zadání, které sestavil management firmy Porsche AG: navrhněte čtyřdveřovou limuzínu s rysy vozů značky Porsche.

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Vše začalo vlastně v roce 1938, protože v době kdy první prototypy Volkswagenu Brouk opouštěly dílny vznikající automobilky, účastnily se tři sportovní kupé na podvozku Brouka vytrvalostního dálkového závodu Berlín-Řím.

Asi o deset let později představil Ferry Porsche první sportovní vozy slavné značky. Model 356, který byl blízkým příbuzným Brouka, dostal mnoho pokračování a tak vznikl jeden velký automobilový sen. Vedle úspěšných evolučních vylepšení sportovních vozů se Porsche čas od času dostalo do slepých uliček a dnes je zřejmé, že čtyřmístné nebo dokonce čtyřdveřové vozy vytvořily takových uliček celou řadu.

Již v roce 1952 vyrobil tým konstruktérů Porsche čtyřmístné Porsche 356 s prodlouženým rozvorem, které bylo určeno pro firemní zákazníky, co se nehodlali vzdát rodinných vazeb kvůli vozu značky Porsche. Originální koncept se ale nikdy nedočkal sériové výroby. V následujících letech to byly především externí firmy - stylistická a designérská studia - které přispívaly do sbírky čtyřmístných Porsche originálními prototypy. Firmy jako Wendler z německého Reutlingenu nebo švýcarská firma Beutler přišly se svými návrhy, ale nikdo nevyřešil nejpalčivější problém - skloubení typických proporcí vozů Porsche s velkou limuzínou. Nic z představeného zkrátka nesplnilo očekávání...

V roce 1960 navrhl Butzi Porsche koncept nástupce modelu 356 s větším prostorem na zadních sedadlech, ale nakonec zvítězila známá silueta Porsche 911. V roce 1967 vzniklo v Kalifornii v karosárně Troutman & Barnes první čtyřdveřové Porsche, vyrobené ze dvou havarovaných 911. Automobil s unikátním druhým párem dveří, otevíranými proti směru jízdy, zmizel ze světa neznámo kam. O 2 roky později představil Pininfarina prodlouženou verzi Porsche 911, která se stala pro tvůrce noční můrou jak z hlediska technické realizace, tak i kvůli problematickému stylistickému zpracování zadaného tématu. Dnes je tento automobil v držení soukromého majitele.

Ferdinand Porsche dostal ke svým 75. narozeninám od svých podřízených mimořádný dárek - čtyřmístný prototyp Porsche 928. Dodnes je tento automobil stuttgartské značky považován za jediné dobře „udělané“ Porsche pro čtyři. Nikdo však nikdy tento prototyp nepovažoval za předobraz budoucího sériového modelu, protože už samotné kupé 928 mělo na trhu problémy kvůli nevhodné marketingové strategii.

V roce 1988 přišlo Porsche s potenciálním nástupcem modelu 928, který měl čtyři dveře a interní označení 989. Karoserie prakticky obsahovala znaky známé z tehdejšího Porsche 911, ale stejně jako v předchozích případech vypadala příliš natažená a také se nikdy nedostala do výroby. V roce 1989 vytvořila American Sunroof Company (ASC) prototyp čtyřdveřového Porsche 928, který je dnes v soukromé sbírce.

Dnes, téměř 20 let poté, inženýři ve Weissachu nedaleko Zuffenhausenu připravují první sériový model se čtyřmi dveřmi do sériové výroby. Automobil je již v pokročilém stádiu vývoje, ve kterém jsou prototypy testovány a také fotografovány na různých místech světa. Panamera – navržená pod vedením šéfdesignéra Porsche Michaela Mauera - nevypadá vůbec jako natažená 911, ale více jako snížený Cayenne.

Automobil vyvíjený pod kódovým označením G1, příjde na trh jako čtyřdveřový sedan s motorem 4,8 l V8 uloženým podélně vpředu a pohonem zadních nebo všech kol. Základní verze by měla být schopna nabídnout až 300 kW, vrcholná Panamera Turbo až 380 kW. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 290 km/h, ceny mezi 80 a 125 tisíci Euro. Termín uvedení na trh nyní předpokládáme na rok 2010 a hybridní verzi v roce 2011. Produkce lipského montážního závodu by měla dosahovat 20 tisíc vozů ročně, karoserie bude vyrábět Volkswagen v Hannoveru. Do zámoří bude směřovat asi třetina produkce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Terezy Zavadilové: Akce nespokojených Čechů Zápisník Terezy Zavadilové: Akce nespokojených Čechů

Nejčastější interpretace voleb je, že letos vyhrály…

Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady Česko patří mezi deset zemí na světě s nejnižšími životními náklady

Kde nejlaciněji žít? Se sílícím dolarem radí…

 
Zdroj: Lehmann Photo Syndication

Štítky Porsche Spy Photos Luxusní třída

 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 






 
Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Western Star a půl století úspěchů. Prohlédněte si jeho těžké náklaďáky!

Dnes 08:00

Western Star se za padesát let své existence může pochlubit historií plnou dramatických zvratů. V současnosti se jedná o stabilní firmu s pestrou nabídkou nákladních vozidel.




Blesk.cz

Hrůzná realita syrské války: Podvyživené nemluvně umíralo v bolestech, jídlo nemají statisíce lidí

Hrůzná realita syrské války: Podvyživené nemluvně…

Srdcervoucí fotografie vznikly na východním předměstí Damašku Ghúta. Snímky zachycují malou holčičku Seher…

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli zpackané plastice: Chce 200 tisíc korun!

Irská herečka (39) žaluje pražskou kliniku kvůli…

Toužila po dokonalé tváři, skončila zohyzděná! Irská herečka Barbara Naughton (39) podala žalobu na jednu…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Kane před rekordním kotlem popravil Liverpool, Čech chyboval

SESTŘIHY: Kane před rekordním kotlem popravil…

Fotbalisté Manchesteru United poprvé v sezoně prohráli. V devátém kole anglické ligy podlehli 1:2 na hřišti…

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a tři hattricky

SESTŘIHY: Plzeň vede ligu už o 11 bodů, pád Slavie a…

Jedenáct kol, jedenáct vítězství a 11 bodů náskok. Fotbalisté Plzně si připsali v HET lize další triumf, když…

 

Reflex.cz

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni zahraničí, šéfku obrany i ministryni průmyslu

Ženská legie v Norsku: Země má premiérku, ministryni…

Zatímco v některých státech se o možnosti silnějšího postavení žen v politice dlouho diskutuje, tak v Norsku už…

Čas na Kubu: Davy turistů proudí na „Ostrov svobody“ dříve, než jej semele globalizace

Čas na Kubu: Davy turistů proudí na „Ostrov svobody“…

Jak se mění Kuba po smrti Fidela Castra? Lidé využívají změny, snaží se podnikat a vydělat na cizincích, kteří…