reklama


Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

 
 

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Pojďte se s námi ohlédnout za několika prototypy čtyřmístných nebo čtyřdveřových vozů značky Porsche...

Automobilky, které obvykle vyrábějí rodinná auta nebo manažerské sedany, můžou svým konstruktérům čas od času nabídnout motivující úkol - navrhnout s existujícími komponenty sportovní automobil nebo krásné luxusní kupé. Naopak noční můrou inženýrů, jejichž každodenním chlebem je konstruování sportovních vozů, je zadání, které sestavil management firmy Porsche AG: navrhněte čtyřdveřovou limuzínu s rysy vozů značky Porsche.

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Vše začalo vlastně v roce 1938, protože v době kdy první prototypy Volkswagenu Brouk opouštěly dílny vznikající automobilky, účastnily se tři sportovní kupé na podvozku Brouka vytrvalostního dálkového závodu Berlín-Řím.

Asi o deset let později představil Ferry Porsche první sportovní vozy slavné značky. Model 356, který byl blízkým příbuzným Brouka, dostal mnoho pokračování a tak vznikl jeden velký automobilový sen. Vedle úspěšných evolučních vylepšení sportovních vozů se Porsche čas od času dostalo do slepých uliček a dnes je zřejmé, že čtyřmístné nebo dokonce čtyřdveřové vozy vytvořily takových uliček celou řadu.

Již v roce 1952 vyrobil tým konstruktérů Porsche čtyřmístné Porsche 356 s prodlouženým rozvorem, které bylo určeno pro firemní zákazníky, co se nehodlali vzdát rodinných vazeb kvůli vozu značky Porsche. Originální koncept se ale nikdy nedočkal sériové výroby. V následujících letech to byly především externí firmy - stylistická a designérská studia - které přispívaly do sbírky čtyřmístných Porsche originálními prototypy. Firmy jako Wendler z německého Reutlingenu nebo švýcarská firma Beutler přišly se svými návrhy, ale nikdo nevyřešil nejpalčivější problém - skloubení typických proporcí vozů Porsche s velkou limuzínou. Nic z představeného zkrátka nesplnilo očekávání...

V roce 1960 navrhl Butzi Porsche koncept nástupce modelu 356 s větším prostorem na zadních sedadlech, ale nakonec zvítězila známá silueta Porsche 911. V roce 1967 vzniklo v Kalifornii v karosárně Troutman & Barnes první čtyřdveřové Porsche, vyrobené ze dvou havarovaných 911. Automobil s unikátním druhým párem dveří, otevíranými proti směru jízdy, zmizel ze světa neznámo kam. O 2 roky později představil Pininfarina prodlouženou verzi Porsche 911, která se stala pro tvůrce noční můrou jak z hlediska technické realizace, tak i kvůli problematickému stylistickému zpracování zadaného tématu. Dnes je tento automobil v držení soukromého majitele.

Ferdinand Porsche dostal ke svým 75. narozeninám od svých podřízených mimořádný dárek - čtyřmístný prototyp Porsche 928. Dodnes je tento automobil stuttgartské značky považován za jediné dobře „udělané“ Porsche pro čtyři. Nikdo však nikdy tento prototyp nepovažoval za předobraz budoucího sériového modelu, protože už samotné kupé 928 mělo na trhu problémy kvůli nevhodné marketingové strategii.

V roce 1988 přišlo Porsche s potenciálním nástupcem modelu 928, který měl čtyři dveře a interní označení 989. Karoserie prakticky obsahovala znaky známé z tehdejšího Porsche 911, ale stejně jako v předchozích případech vypadala příliš natažená a také se nikdy nedostala do výroby. V roce 1989 vytvořila American Sunroof Company (ASC) prototyp čtyřdveřového Porsche 928, který je dnes v soukromé sbírce.

Dnes, téměř 20 let poté, inženýři ve Weissachu nedaleko Zuffenhausenu připravují první sériový model se čtyřmi dveřmi do sériové výroby. Automobil je již v pokročilém stádiu vývoje, ve kterém jsou prototypy testovány a také fotografovány na různých místech světa. Panamera – navržená pod vedením šéfdesignéra Porsche Michaela Mauera - nevypadá vůbec jako natažená 911, ale více jako snížený Cayenne.

Automobil vyvíjený pod kódovým označením G1, příjde na trh jako čtyřdveřový sedan s motorem 4,8 l V8 uloženým podélně vpředu a pohonem zadních nebo všech kol. Základní verze by měla být schopna nabídnout až 300 kW, vrcholná Panamera Turbo až 380 kW. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 290 km/h, ceny mezi 80 a 125 tisíci Euro. Termín uvedení na trh nyní předpokládáme na rok 2010 a hybridní verzi v roce 2011. Produkce lipského montážního závodu by měla dosahovat 20 tisíc vozů ročně, karoserie bude vyrábět Volkswagen v Hannoveru. Do zámoří bude směřovat asi třetina produkce.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
Zdroj: Lehmann Photo Syndication
 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

 




Video: Prozkoumejte s námi interiér Porsche Panamera! Video: Prozkoumejte s námi interiér Porsche Panamera!

Porsche Panamera jako konkurent BMW 7 a Mercedesu S musí…

Porsche Panamera rozšiřuje nabídku: Nový základ i nový vrchol Porsche Panamera rozšiřuje nabídku: Nový základ i nový vrchol

Druhá generace Panamery se dočkala nového základního…

 



 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Dnes 18:50

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma neprohrál už 12 zápasů

Pohárová tvrz! Nymburk zaskočil Monako, doma…

Basketbalisté Nymburka zdolali v předposledním kole skupiny Ligy mistrů favorizované Monako 76:66. Český celek…

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží konec kariéry?

Královna Koukalová: V čem je teď silnější? Odloží…

Chová se jako správná královna. Umíte vládnout líp? Fajn, zkuste si to. Jestli ale na to nemáte, tak dál povedu…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama