Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

Ondřej Láník
Diskuze (57)
Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Pojďte se s námi ohlédnout za několika prototypy čtyřmístných nebo čtyřdveřových vozů značky Porsche...

Automobilky, které obvykle vyrábějí rodinná auta nebo manažerské sedany, můžou svým konstruktérům čas od času nabídnout motivující úkol - navrhnout s existujícími komponenty sportovní automobil nebo krásné luxusní kupé. Naopak noční můrou inženýrů, jejichž každodenním chlebem je konstruování sportovních vozů, je zadání, které sestavil management firmy Porsche AG: navrhněte čtyřdveřovou limuzínu s rysy vozů značky Porsche.

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Vše začalo vlastně v roce 1938, protože v době kdy první prototypy Volkswagenu Brouk opouštěly dílny vznikající automobilky, účastnily se tři sportovní kupé na podvozku Brouka vytrvalostního dálkového závodu Berlín-Řím.

Asi o deset let později představil Ferry Porsche první sportovní vozy slavné značky. Model 356, který byl blízkým příbuzným Brouka, dostal mnoho pokračování a tak vznikl jeden velký automobilový sen. Vedle úspěšných evolučních vylepšení sportovních vozů se Porsche čas od času dostalo do slepých uliček a dnes je zřejmé, že čtyřmístné nebo dokonce čtyřdveřové vozy vytvořily takových uliček celou řadu.

Již v roce 1952 vyrobil tým konstruktérů Porsche čtyřmístné Porsche 356 s prodlouženým rozvorem, které bylo určeno pro firemní zákazníky, co se nehodlali vzdát rodinných vazeb kvůli vozu značky Porsche. Originální koncept se ale nikdy nedočkal sériové výroby. V následujících letech to byly především externí firmy - stylistická a designérská studia - které přispívaly do sbírky čtyřmístných Porsche originálními prototypy. Firmy jako Wendler z německého Reutlingenu nebo švýcarská firma Beutler přišly se svými návrhy, ale nikdo nevyřešil nejpalčivější problém - skloubení typických proporcí vozů Porsche s velkou limuzínou. Nic z představeného zkrátka nesplnilo očekávání...

V roce 1960 navrhl Butzi Porsche koncept nástupce modelu 356 s větším prostorem na zadních sedadlech, ale nakonec zvítězila známá silueta Porsche 911.

V roce 1967 vzniklo v Kalifornii v karosárně Troutman & Barnes první čtyřdveřové Porsche, vyrobené ze dvou havarovaných 911. Automobil s unikátním druhým párem dveří, otevíranými proti směru jízdy, zmizel ze světa neznámo kam.

O 2 roky později představil Pininfarina prodlouženou verzi Porsche 911, která se stala pro tvůrce noční můrou jak z hlediska technické realizace, tak i kvůli problematickému stylistickému zpracování zadaného tématu. Dnes je tento automobil v držení soukromého majitele.

Ferdinand Porsche dostal ke svým 75. narozeninám od svých podřízených mimořádný dárek - čtyřmístný prototyp Porsche 928. Dodnes je tento automobil stuttgartské značky považován za jediné dobře „udělané“ Porsche pro čtyři. Nikdo však nikdy tento prototyp nepovažoval za předobraz budoucího sériového modelu, protože už samotné kupé 928 mělo na trhu problémy kvůli nevhodné marketingové strategii.

V roce 1988 přišlo Porsche s potenciálním nástupcem modelu 928, který měl čtyři dveře a interní označení 989. Karoserie prakticky obsahovala znaky známé z tehdejšího Porsche 911, ale stejně jako v předchozích případech vypadala příliš natažená a také se nikdy nedostala do výroby. V roce 1989 vytvořila American Sunroof Company (ASC) prototyp čtyřdveřového Porsche 928, který je dnes v soukromé sbírce.

Dnes, téměř 20 let poté, inženýři ve Weissachu nedaleko Zuffenhausenu připravují první sériový model se čtyřmi dveřmi do sériové výroby. Automobil je již v pokročilém stádiu vývoje, ve kterém jsou prototypy testovány a také fotografovány na různých místech světa. Panamera – navržená pod vedením šéfdesignéra Porsche Michaela Mauera - nevypadá vůbec jako natažená 911, ale více jako snížený Cayenne.

Automobil vyvíjený pod kódovým označením G1, příjde na trh jako čtyřdveřový sedan s motorem 4,8 l V8 uloženým podélně vpředu a pohonem zadních nebo všech kol. Základní verze by měla být schopna nabídnout až 300 kW, vrcholná Panamera Turbo až 380 kW. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 290 km/h, ceny mezi 80 a 125 tisíci Euro. Termín uvedení na trh nyní předpokládáme na rok 2010 a hybridní verzi v roce 2011. Produkce lipského montážního závodu by měla dosahovat 20 tisíc vozů ročně, karoserie bude vyrábět Volkswagen v Hannoveru. Do zámoří bude směřovat asi třetina produkce.

Ondřej Láník
Diskuze (57)
2. 5. 2007 22:55
Re: null
Čím méně tvých nesmyslných příspěvků na Auto.cz,tím lépe :no:
2. 5. 2007 17:11
Re: Panamera
K tomu lze jen suše dodat...NÁDHERA ;-) :yes:
2. 5. 2007 15:09
Re: TAK JEŠTĚ ZBÝVÁ
Ja porad nechapu, proc se porad prehlizi Maserati, ktere se svym modelem QattroPorte je na trhu vic nez 40 let. Rek bych, ze MB CLS je postaveny jako konkurence prave pro tohle originalni vozitko.
2. 5. 2007 15:08
retuš
zase hnusnáááááááááááá :no:
Avatar - mr.modena
2. 5. 2007 13:09
Re: Fichie
četl jsi poslední zprávy? možná že než do Prahy dorazíš do Lince.... :'-( [odkaz] ing-czech.net/ site/modules.php?n ame=News&file= article&sid=139