Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke čtyřdveřové limuzíně vedla dlouhá cesta

 
 

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Pojďte se s námi ohlédnout za několika prototypy čtyřmístných nebo čtyřdveřových vozů značky Porsche...

Automobilky, které obvykle vyrábějí rodinná auta nebo manažerské sedany, můžou svým konstruktérům čas od času nabídnout motivující úkol - navrhnout s existujícími komponenty sportovní automobil nebo krásné luxusní kupé. Naopak noční můrou inženýrů, jejichž každodenním chlebem je konstruování sportovních vozů, je zadání, které sestavil management firmy Porsche AG: navrhněte čtyřdveřovou limuzínu s rysy vozů značky Porsche.

Porsche s myšlenkou vyrábět čtyřdveřový model koketuje již dlouhá léta. Vše začalo vlastně v roce 1938, protože v době kdy první prototypy Volkswagenu Brouk opouštěly dílny vznikající automobilky, účastnily se tři sportovní kupé na podvozku Brouka vytrvalostního dálkového závodu Berlín-Řím.

Asi o deset let později představil Ferry Porsche první sportovní vozy slavné značky. Model 356, který byl blízkým příbuzným Brouka, dostal mnoho pokračování a tak vznikl jeden velký automobilový sen. Vedle úspěšných evolučních vylepšení sportovních vozů se Porsche čas od času dostalo do slepých uliček a dnes je zřejmé, že čtyřmístné nebo dokonce čtyřdveřové vozy vytvořily takových uliček celou řadu.

Již v roce 1952 vyrobil tým konstruktérů Porsche čtyřmístné Porsche 356 s prodlouženým rozvorem, které bylo určeno pro firemní zákazníky, co se nehodlali vzdát rodinných vazeb kvůli vozu značky Porsche. Originální koncept se ale nikdy nedočkal sériové výroby. V následujících letech to byly především externí firmy - stylistická a designérská studia - které přispívaly do sbírky čtyřmístných Porsche originálními prototypy. Firmy jako Wendler z německého Reutlingenu nebo švýcarská firma Beutler přišly se svými návrhy, ale nikdo nevyřešil nejpalčivější problém - skloubení typických proporcí vozů Porsche s velkou limuzínou. Nic z představeného zkrátka nesplnilo očekávání...

V roce 1960 navrhl Butzi Porsche koncept nástupce modelu 356 s větším prostorem na zadních sedadlech, ale nakonec zvítězila známá silueta Porsche 911. V roce 1967 vzniklo v Kalifornii v karosárně Troutman & Barnes první čtyřdveřové Porsche, vyrobené ze dvou havarovaných 911. Automobil s unikátním druhým párem dveří, otevíranými proti směru jízdy, zmizel ze světa neznámo kam. O 2 roky později představil Pininfarina prodlouženou verzi Porsche 911, která se stala pro tvůrce noční můrou jak z hlediska technické realizace, tak i kvůli problematickému stylistickému zpracování zadaného tématu. Dnes je tento automobil v držení soukromého majitele.

Ferdinand Porsche dostal ke svým 75. narozeninám od svých podřízených mimořádný dárek - čtyřmístný prototyp Porsche 928. Dodnes je tento automobil stuttgartské značky považován za jediné dobře „udělané“ Porsche pro čtyři. Nikdo však nikdy tento prototyp nepovažoval za předobraz budoucího sériového modelu, protože už samotné kupé 928 mělo na trhu problémy kvůli nevhodné marketingové strategii.

V roce 1988 přišlo Porsche s potenciálním nástupcem modelu 928, který měl čtyři dveře a interní označení 989. Karoserie prakticky obsahovala znaky známé z tehdejšího Porsche 911, ale stejně jako v předchozích případech vypadala příliš natažená a také se nikdy nedostala do výroby. V roce 1989 vytvořila American Sunroof Company (ASC) prototyp čtyřdveřového Porsche 928, který je dnes v soukromé sbírce.

Dnes, téměř 20 let poté, inženýři ve Weissachu nedaleko Zuffenhausenu připravují první sériový model se čtyřmi dveřmi do sériové výroby. Automobil je již v pokročilém stádiu vývoje, ve kterém jsou prototypy testovány a také fotografovány na různých místech světa. Panamera – navržená pod vedením šéfdesignéra Porsche Michaela Mauera - nevypadá vůbec jako natažená 911, ale více jako snížený Cayenne.

Automobil vyvíjený pod kódovým označením G1, příjde na trh jako čtyřdveřový sedan s motorem 4,8 l V8 uloženým podélně vpředu a pohonem zadních nebo všech kol. Základní verze by měla být schopna nabídnout až 300 kW, vrcholná Panamera Turbo až 380 kW. Nejvyšší rychlost se odhaduje na 290 km/h, ceny mezi 80 a 125 tisíci Euro. Termín uvedení na trh nyní předpokládáme na rok 2010 a hybridní verzi v roce 2011. Produkce lipského montážního závodu by měla dosahovat 20 tisíc vozů ročně, karoserie bude vyrábět Volkswagen v Hannoveru. Do zámoří bude směřovat asi třetina produkce.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Lehmann Photo Syndication

Štítky Porsche Spy Photos Luxusní třída

 

Přidat názorDiskuse: Porsche Panamera a jeho předchůdci: ke…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny Je libo rychlý kombík? Porsche Panamera Sport Turismo odhalilo české ceny

Nová karosářská varianta Porsche Panamera je k dispozici…

Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco? Video: Vejde se do kombíku od Porsche vůbec něco?

Panamera se sice ve své druhé karosářské verzi jmenuje…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…