Spyker zbankrotoval, originální supersporty definitivně končí
Současný Spyker navázal na původní společnost vyrábějící nejprve kočáry a později automobily a letadla. Založili ji bratři Jacobus a Hendrik-Jan Spijkerové už v roce 1880. Dvoustopá silniční vozidla začali stavět v roce 1899, firma se záhy přeorientovala na luxusní a drahé vozy pro bohaté klienty. Její název byl změněn dle anglické transkripce, aby se právě Britům lépe vyslovoval. Proslula hlavně prvním závodním strojem s pohonem všech kol (model 60 HP z roku 1903) a také účastí v dálkových maratonech. Finanční problémy se jí ovšem nevyhýbaly a o sedmadvacet let později přišel definitivní konec..
Definitivní? Nová společnost Spyker Cars vznikla před patnácti lety, zakoupila práva na užívání značky i loga s vrtulí. Ale s původní neměla nic společného. A stihl ji vlastně podobný osud. S tím, že Victor R. Muller, její šéf, měl možná ještě větší oči, proto obnovená existence trvala kratší dobu. Protlačil se až do F1, když v závěru sezóny 2006 převzal stáj Midland MF1 alias bývalý Jordan. Jeden bod, který týmu získal za osmé místo v GP Japonska 2007 Adrian Sutil, už mu ale nikdo neodepře. Jenže tehdy na tom byl výrobce finančně velmi bledě a účast v královně motoristického sportu jej prakticky vyčerpala. A pak přišla nešťastná causa Saab, kvůli převzetí slavné automobilky se dokonce firma přejmenovala na Swedish Automobile. Následně obvinila bývalého vlastníka General Motors, že přispěl neuváženými kroky k bankrotu Saabu. U soudu o celé tři miliardy dolarů však neuspěla. Druhá osudová chyba byla na světě...
Černé mraky se nad továrnou v Zeewolde začaly stahovat před třemi měsíci, kdy zaměstnanci nedostali výplaty. A nyní přichází skutečný konec. Je to škoda, supersporty C8 i C12 vynikaly originálním designem. Produkční verze konceptu D12 Peking-to-Paris se tudíž nedočkáme a o B6 Venator platí to samé. Podle dostupných údajů vzniklo od roku 2000 jen 310 spykerů, data jsou však neúplná. Nejúspěšnějším byl rok 2006 s 94 postavenými exempláři.
Okresní soud Midden-Nederland 18. prosince 2014 rozhodl, že Spyker NV bude poslán ke dnu. Konkurzní správce, který byl jmenován už 2. prosince, však pochopitelně pokračuje ve své práci, pokusí se rozprodat zbylý majetek a uspokojit alespoň některé věřitele. Zakladatel a generální ředitel Victor R. Muller však optimismus neztrácí. Oficiálně prohlásil: „Všechny ambice, které jsme měli, když jsme před 15 lety Spyker založili, v důsledku dnešních událostí zmizely. V roce 2000 jsme začali s výrobou supersportovních vozů od nuly, včetně globální distribuce. A toho všeho jsme dosáhli. V průběhu let jsme se však pustili do některých odvážných podniků, které na společnosti zanechaly své stopy. To přispělo k jejímu dnešnímu zániku.“ Alespoň přiznal chyby, což jej ctí.
Muller logicky poděkoval i klientům, dodavatelům, dealerům a zaměstnancům. Těch mu však mnoho nezbylo. Ještě před sedmi lety jich pro něj pracovalo 166, předloni pouze 37. Sám se však bude dle vlastních slov Spyker vzkřísit, jak jen to bude možné. Chce se věnovat vývoji v oblasti letadel poháněných elektřinou a nového partnera již má, nebo s ním jedná. Latinský axiom „Nulla Tenaci in Via est Via" (Pro houževnaté není žádná cesta neprůchodnou), který se objevil dokonce i v emblému, ale získal krachem pořádnou hořkou pachuť.