Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Spyker C8 Spider - exklusivita z Nizozemska

Miroslav Kudělka
Tradiční Holandská značka Spyker se po 77 letech od přerušení výroby automobilů vrací na trh se skvělým kouskem.

Tato firma vynikla již v roce 1898 a v průběhu let se vyprofilovala jako výrobce exklusivních limuzín a říkalo se jí "Rolls-Royce kontinentu". Její automobily se proslavily i na sportovních kolbištích, když v roce 1907 získal její vůz druhé místo v nekompromisní soutěži Paříž-Peking. S výrobou automobilů se rozvíjela také výroba letadel, především v období první světové války. Tato skutečnost dala vzniknout také znaku firmy - kruhu s vrtulí a nápisem "Nulla tenaci invie est via" (pro vytrvalého není neprůjezdná cesta). Poslední automobil byl vyroben a prodán v roce 1925.

Na tuto sportovní a exklusivní tradici navazují pokračovatelé značky, kteří letos začnou vyrábět první 25 kusovou sérii ručně vyráběných vozů Spyker C8 Spider. Výroba vozu je rozdělena do dvou továren. Jedna sídlí v Coventry, kde se vyrábí kompletní karoserie a poté je na vystrojení převezena do Zeewolde, kde je vystrojena a připravena pro zákazníka. Tento automobil byl navržen podle základního schématu: vůz musí být lehký, s motorem uprostřed před zadní nápravou a jednoduchým designem. Od prvopočátku byl vyvíjen nekompromisně, bez ohledu na jakákoliv omezení.

Prostorový rám vozu je vyroben z hliníkových plechů a protlačovaných součástí. Veškeré prvky rámu a povrchové panely jsou vyráběny ručně. V konstrukci karoserie se ve velké míře uplatnilo použití elektromotorů. Tyto otevírají nejen vpřed a nahoru otevírající se dveře, ale také přední i zadní kapotu. Specialitou, neobvyklou i v tomto segmentu, jsou veškeré díly karoserie očíslované, aby se daly identifikovat, ke kterému vozu patří. Konstrukční zajímavostí, je přední sklo bez rámu, pouze podepřené sloupky, a dojem otevřeného prostoru doplňují také okna dveří bez rámů. Na tuhou karoserii navazuje neméně exklusivní podvozek. Zavěšení vyrobené z nerezivějící oceli je lichoběžníkové s trojúhelníkovými rameny, těhlice jsou obrobek z jednoho kusu hliníkové slitiny. O dokonalý kontakt kol s vozovkou se starají pružící a tlumící jednotky Koni vycházející z jednotek pro vozy F1. Kompletní zavěšení je plně seřiditelné, jak co do geometrie, tak i výšky vozu, síly útlumu a předpětí pružin. Vše pro naprostou spokojenost zákazníka. Když už se touláme kolem zavěšení, je nutné podívat se také na brzdy, jejichž velké rozměry jsou pro tuto kategorii vozů téměř povinností. Na obou nápravách jsou duté ocelové kotouče o průměru 356 mm vpředu a 330 mm vzadu svírané třmeny z hliníkové slitiny o šesti, resp. čtyřech pístcích. Jejich dvouokruhová konstrukce navíc umožňuje plynule měnit rozložení brzdného účinku mezi nápravy. Brzdy jsou vybaveny systémem ABS, ovšem s možností vypnutí jeho funkce. Rozměry kol se možná mohou zdát poněkud malé, ovšem dle techniků Spykeru naprosto dostatečné. Standardně jsou dodávaná kovaná 18palcová kola ATS z hliníkové slitiny s pneumatikami 225/40 ZR 18 vpředu a 255/35 ZR 18 vzadu. Na přání jsou v nabídce speciálně navržená hořčíková kola Spyker o průměru 19 palců. Obě tyto varianty jsou uchyceny centrální maticí.

Tohle vybavení podvozku má jasný důvod. Ten důvod je uložen za sedadly posádky a nese jméno Audi V8 o objemu 4.2 litru. Možná jste čekali něco výjimečnějšího, ale skutečnost je taková, že tento motor je nejlehčí osmiválec sériové produkce a navíc disponuje prvky high-tech jako je např. pětiventilový rozvod. Každý motor je po vyladění podle požadavků zákazníka na některý ze stupňů nabízených výrobcem pečlivě testován na motorové brzdě. Řídící elektronika motoru byla zcela nově vyvinuta a s pomocí systému Drive-By-Wire (elektronická vazba mezi pedálem plynu a škrtící klapkou) lze jednoduše redukovat výkon motoru v případě, že za volant usedne méně zkušený řidič. Základní stupeň naladění výkonu má hodnotu 298 kW (400 k) a je určen právě pro Spider. Ve verzích pro další typy je k dispozici až 456 kW (620 k) v pátém stupni naladění. O přenos tohoto výkonu na kola zadní nápravy se stará příčně uložená šestistupňová přímořazená převodovka, alternativně je k dispozici sekvenční převodovka se stejným počtem rychlostních stupňů. Na objednávku ji doplňuje diferenciál se zvýšenou svorností a standardní protiprokluzový systém ASR s možností vypínání pro opravdové fajnšmekry.

Vnější vzhled vozu vychází z jednoduchých plynulých křivek, které jsou doplněny výraznějšími detaily v podobě vstupů vzduchu k motoru a brzdám v zadní části. Přídi dominují dvojité xenonové světlomety pod společným krytem se směrovkami a zajímavě uchycené mlhovky ve spoileru. Na velký oválný otvor pro přívod vzduchu k chladiči motoru navazuje výstupní otvor snižující přední kapotu. Naprosto originálním prvkem je hrdlo nádrže vyvedené uprostřed přední kapoty se závěrem ve stylu starých sportovních vozů. Nevšedně také působí zpětná zrcátka, o zasklení jsme se již zmínili. Záď vozu je osazena čtyřmi jednoduchými kruhovými svítilnami a dvěma kruhovými koncovkami výfuku z nerezivějící oceli.

Originálními designérskými prvky se nešetřilo ani v interiéru. Přístrojová deska v kombinaci kůže a hliníku zcela záměrně připomíná palubní desku, dnes již historických letadel, která jsou také součástí historie Spykeru. Vzhledově i konstrukčně je zajímavý mechanizmus řazení nepokrytě vystavený na obdiv. Čtyřramenný volant z leštěného hliníku má ramena ve tvaru listů vrtule, což jen potvrzuje silnou vazbu na leteckou historii firmy. Abychom se ovšem stále neoháněli odkazy na minulost, jsou v interiéru i naprosto špičkové technologie. Mimo originální decentralizovanou elektroinstalaci kombinující jednoduchost se spolehlivostí je zde i systém uvádějící vůz do činnosti na kartu. Klasický klíček již není zapotřebí. Jakmile se majitel s bezpečnostní kartou přiblíží k vozu na méně než 3 metry automobil se aktivizuje, odemkne a otevře dveře. To vše automaticky. Celý interiér je čalouněn kvalitní kůží Conolly.

Celkově exklusivnímu pojetí konstrukce, výroby a vzhledu odpovídá také suma, na jakou si výrobce tyto ručně vyráběné klenoty cení. V jednotné evropské měně je to ohromujících 215.000 Euro, což při kursu 30 Kč za Euro je suma nadmíru zajímavá...

Technické údaje
Motor 4,2 V8
Druh zážehový
Zdvihový objem (cm3) 4172
Válce/ventily na válec 8/5
Max. výkon (kW/k) 298/400
Max. točivý moment (Nm/ot) 450
Jízdní výkony
Nej. rychlost (km/h) 300
Zrychlení 0-100 km/h (s) 4,5
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm) 4185
Šířka (mm) 1880
Výška (mm) 1080
Rozvor (mm) 2575
Pohotovostní hmotnost (kg) 1000
Objem nádrže (l) 100
Rozměr pneu vpředu 225/40 ZR18
Rozměr pneu vzadu 255/35 ZR18
Miroslav Kudělka