5.5. 2014 Michal Fokt

Sraz Klubu sportovních aut v Brně: V hlavní roli Bugatti Veyron

 

Navštívil jsem setkání Klubu sportovních aut na brněnském autodromu a při té příležitosti absolvoval svezení s Bugatti Veyron. Jak jede pýcha koncernu Volkswagen?

Dní, kdy bylo v letošním roce vyloženě hnusně, byste napočítali na prstech obou rukou a dost možná by vám i nějaký volný zbyl. Organizátoři setkání Klubu sportovních aut, které proběhlo o uplynulém víkendu, proto museli být opravdu nadšení, že jeden z nich připadl zrovna na sobotu, kdy jsem se tam vypravil i já.

V sobotu dopoledne sice už nepršelo a trať Masarykova okruhu byla suchá, nicméně počasí určitě ovlivnilo množství dorazivších aut, VIP parkoviště bylo poloprázdné a ani návštěvníků nebylo mnoho, byť v tomto případě určitě hraje roli i výše vstupného. Dvě stovky na osobu určitě nikoho nezabijí, ale pokud takovou akci pojmete jako rodinný výlet…

Ovšem pokud jste nakonec dorazili, na klubovém parkovišti a následně i v na závodní trati jste mohli vidět auta, která jinak na silnici nepotkáte, jak je rok dlouhý. Sobotní sraz rozhodně zdobily Ferrari FF a F12berlinetta, společně s Lamborghini Aventador a Mercedesem SLR McLaren, ovšem zajímavé kousky se daly najít i v kategorii „Porsche 911 dvacetkrát jinak“. Ono to vůbec vypadá, že mezi majiteli superaut jsou okruhovému dovádění naklonění nejvíce právě řidiči Porsche a je vcelku jedno, jestli se jedná o sraz KSA v Brně nebo volné jízdy na Severní smyčce Nürburgringu.

Dorazilo ovšem i několik Mustangů včetně Shelbyho, Audi R8, Corvette, KTM X-Bow a pochopitelně Nissany GT-R, včetně jednoho s rakví, olssonovsky připevněnou na zadním křídle. Za zmínku stojí určitě i přítomnost Ferrari Maranello, F430 Scuderia a 458 Italia, ale k vidění byly i méně exotické sporťáky v podobě Focusů RS nebo Nissanů 350Z. Zajímavá auta postávala i mimo VIP zónu, četné hot-hatche doplňovaly ostré Imprezy a celá řada dalších aut pro radost.

Kde byla naprostá jistota, že kdykoli během dne potkáte hlouček diváků s fotoaparáty i bez nich, byl začátek VIP parkoviště, kde na červeném koberci parkovalo Bugatti Veyron. Dokážu pochopit fascinaci nejrychlejším autem planety s dech beroucími výkonovými parametry, ale osobně mě tohle auto, jehož doménou by měla být jízda rovně, vždycky nechávalo chladným. Jenže tentokrát to mezi námi mělo konečně zajiskřit, do Brna jsem jel (mimo jiné) s úkolem nechat se ve Veyronu svézt.

Do hypersportu pana Chlada se zvláštní modrostříbrnou kombinací laku usedám přes širokánský práh v boxové uličce a okamžitě mě pohltí jeho hluboké sedadlo. Zvláštní – nikde mě nesvírá, nikde netlačí a přitom perfektně drží tělo, tedy minimálně jeho střední část, jak se později ukazuje, v ramenní oblasti by to mohlo být lepší. Jsem si jistý, že několik stovek kilometrů by v něm neměl být žádný problém.

Než se dáme do pohybu, v rychlosti prohlížím interiér, který většina běžných smrtelníků zná pouze z fotek. Možná je to dáno i tou chladně modrou kůží, ale kokpit působí překvapivě neútulně a stroze. Svůj podíl na tom může mít kovový dekor středového panelu s minimalistickými ovladači i archaickými „digitálkovými“ displeji a řada dalších, přísně geometrických tvarů a linií.

Překvapivá je až nepochopitelná prostornost kabiny hypersportu a to i přesto, že by mezi řidičem a spolujezdcem po středovém tunelu projel snad i důlní vozík. Je to dáno tím, že se kokpit směrem dopředu zužuje jen velmi pozvolna a výplně dveří dokonce směrem vpřed ustupují do stran, což vyvolává dojem, že se interiér rozšiřuje. Tohle dnes (ne)zažijete už jen u podobně exotické vodíkové Hondy FCX Clarity.

Sedadlo je umístěno extrémně nízko, tak-tak že vidím přes spodní okraj čelního skla. …motor, náhle mi bleskne hlavou. Co motor? Za zadními sedadly je čtyřmi turby přeplňovaný W16 o objemu 8,0 l a výkonu 1001 koní, ale tlumené bublání do kabiny proniká na volnoběh tak, jako by šlo z auta, stojícího za námi. Uvidíme, jak se předvede dál, právě vyrážíme na trať.

Čekám, že se za mnou otevřou brány pekelné a tvář mi budou ze strany olizovat plameny, ovšem první, co po sešlápnutí plynu slyším, je hvízdání turbodmychadel. Teprve vzápětí se ozve zezadu dunění šestnáctiválce, ale než se na něj stačím zaměřit, už brzdíme do první zatáčky, kterou projíždíme překvapivě na pohodu.

Plný potenciál předvádí Veyron na následující rovnice. Opět zasviští turba a následně spustí své brumendo W16. Krásné, hutné hučení přechází ve vyšších otáčkách ve vrčení, podbarvené hvízdáním turbodmychadel, ale celkově je to takové hyperGTI – zvuku je tak nějak německy „akorát“, o práci motoru dobře víme, ale hlučnost se drží v patřičných mezích, žádné ždímání endorfinů jako ve Ferrari nebo Maserati to není a dokonce i ostřejší 911 nabídnou šťavnatější akustický koncert.

Nemám ale moc čas o tom přemýšlet, protože se mě Veyron právě snaží přefiltrovat koženým čalouněním sedadel. Zrychlení Bugatti na rovnice je naprosto fenomenální, srovnatelné snad jen s okruhovými speciály GT, které však váží asi tak polovinu toho, co tahle 1,9tunová VĚC. Než si na akceleraci zvyknu, zprvu mám pocit, že při přetížení ztratím vědomí. Ba co víc, soudě podle řidičových reakcí, motor reaguje velmi ostře a rychle, tady se asi na nějaký turbolag moc nehraje, zvlášť když osmilitrový motor by měl dost a dost síly i bez přeplňování.

Tenhle pocit ze zrychlení bych si mohl užívat stále. Jenže před námi je zatáčka a tlustý Veyron jde na brzdy bolestně brzy. A nejen to, i tak to bylo trochu později, než by bylo třeba a je znát, jak se širokánské pneumatiky perou s nedotáčivostí, přestože průjezdová rychlost není nijak vysoká. Asi jako když to s nájezdem přeženete také u nijak lehkého GT-R. „Tohle není auto na okruh“, ozve se zleva skoro omluvně a já jsem docela rád, že to nemuselo zaznít ode mě. Otázkou pak ovšem je, kam tedy vlastně Veyron patří, když nepočítám Ehra-Leissen a pro potřeby Top Gearu jednorázově uzavřený kus dálnice v Emirátech.

Celé se to opakuje s každou rovinkou a zatáčkou a všímám si také, že příval síly je tak velký, že se na plyn nedá téměř šlápnout, pokud přední kola nejsou rovně, v opačném případě se docela slušně „plaší“ zadek. Možná, že by s Veyronem nakonec i nějaká ta zábava byla, zvlášť když náklony v zatáčkách jsou nulové, ale proč si během pár kol ohoblovat obutí za půl milionu, když se to samé dá dělat určitě mnohem lépe a radostněji s jiným autem?

Dvoukolové svezení je u konce rychleji, než bych si představoval a už zastavujeme na pitlane před hloučkem diváků s padlými bradami. Zdvořile děkuji za svezení a jen co se za mnou tichoučce zaklapnou dveře, mám definitivně jasno. Já a Veyron nejsme naladěni na stejné frekvenci. Naštěstí to pro další existenci automobilky z Molsheimu ani pro její klientelu není vůbec důležité.

Spolupracujeme s TipCars.com
Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub Boom na hypotečním trhu lehce zpomaluje, řekl ředitel měnové sekce ČNB Holub

Podíl nových hypoték, kde úvěry představují maximálně 80…

Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů Faltýnek: Koaliční smlouva vznikne pravděpodobně do dvou týdnů

Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek předpokládá, že…

Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média Bílý dům je skeptický ke slibům Kim Čong-una, píší americká média

Bílý dům se staví skepticky k oznámení Severní Koreje o…

 

Štítky Sportovní

 

Přidat názorDiskuse: Sraz Klubu sportovních aut v Brně: V…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 





 
Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Pokuty za kamery v autech: Nečernobílý svět

Dnes 15:11

Záběry kamer z předního skla auta mohou představovat důležitý důkaz při hledání viníka nehody. Umístění záznamového zařízení ale musí splňovat přísné regule, jinak hrozí sankce. A v cizině jsou mnohdy ještě přísnější.




Blesk.cz

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na vině jsou zastaralé mobily

3G je u nás mizerné, ale vypínat se zatím nebude. Na…

Cca před pěti lety T-Mobile oznámil, že v roce 2018 začne vypínat 3G síť. V roce 2015 operátor upřesnil, že do…

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Ohořelá psí těla s provazy kolem krku: Zvířata mučí děti?

Uhořelá těla pohozená v potoce a na poli s provazy kolem krku…V osadě u slovenského města Trebišov se našla…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

ONLINE: Jihlava vyhrála 3:2, ale za záchranou míří Litvínov!

ONLINE: Jihlava vyhrála 3:2, ale za záchranou míří Litvínov!

SOUHRN 12. KOLA | Před rokem Jihlava stáhla Karlovy Vary z extraligy do první ligy a dnes si oba týmy role…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

Vzpomínka na Pavla Šruta: Lichožrouti, ponožky a ilustrace

PAVEL ŠRUT A GALINA MIKLÍNOVÁ jsou, pokud jde o dětské knížky, dvojjediná bytost – za posledních deset let jich…

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří…

Legendární japonští bojovníci jsou opředeni řadou mýtů a polopravd. Nindžům jsou často přisuzovány téměř…