Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Srovnávací test Světa motorů: Fiat Panda 1.2 vs. Škoda Citigo 1.0 5dv.

Leoš Káňa
Diskuze (389)
Třetí generace Fiatu Panda vypadá výborně. Bude však stačit na Škodu Citigo, která sesadila Italku sesadila z pozice nejprodávanějšího minivozu u nás?

Ekonomická krize, vysoká cena paliv nebo málo parkovacích míst ve městech – to je hned několik důvodů, proč v poslední době roste obliba malých městských vozidel. Vždyť loni se u nás za první čtyři měsíce v tomto segmentu prodalo 1188 aut a letos je to za stejné období 2136. Největší podíl na tomto vzestupu má samozřejmě novinka Škoda Citigo, která se hned usídlila v čele statistik. Dlouholetý vládce této kategorie Fiat Panda ale kontruje s novou generací. Má nový italský minivůz šanci ohrozit výsadní postavení domácího výrobce?

DOJEM: Fešanda a stydlivka

Tak tady není o čem diskutovat. Strohá škodovka působí vedle načančané a do posledních detailů dotažené pandy jako chudá příbuzná z venkova. Jednoduché linie citigo mohou mít pro někoho půvab, ale my dáme jasnou přednost atraktivní pandě s řadou zajímavých a neotřelých řešení. Název vozu schovaný pod krytkou zadních světel totiž nenajdete ani u podstatně dražších aut. Ale to už je jen taková třešnička na dortu, která doplňuje výborně koncipovaný celek. Vždyť panda coby jeden z mála minivozů vypadá jako skutečné auto, a ne jen jako hračka.

Uvnitř máme stejný pocit. Kokpit citigo je přísně účelový a na emoce se zde příliš nehledí. Má to ovšem i výhody. Ergonomicky není palubní desce co vytknout – rozmístění přístrojů a ovladačů je logické a vše najdete dobře po ruce. Za jediný originální nápad tak můžeme označit snad jen přístrojový štít, kterému dominuje velký rychloměr.

To panda uvnitř rozehrává symfonii na téma zaobleného čtverce. Tento motiv najdete úplně všude včetně čalounění stropu a potahů sedadel. Ve stejném tvaru jsou navrženy také kličky a kryty reproduktorů ve dveřích, opěrky hlavy, tlačítka na palubní desce, hlavice řadicí páky, střed volantu, přístroje v kapličce nebo madlo parkovací brzdy s pojistkou ze strany.

A pokračujeme. Další stylistickou lahůdkou je pro nás palubní deska se světlým lemováním. Na závěr jedna specialitka – plast na výplních dveří a palubce má na sobě reliéf složený z písmen PAND. Rozhodně nemůžeme říct, že se nám uvnitř škodovky nelíbilo, ale ve fiatu jsme si připadali jako na rozkvetlé louce.

Dokonce i dílenským zpracováním se malá panda výrazně zlepšila. Slícování všech dílů je příkladné, použité materiály kvalitní a například kufr je proti citigo celý polstrovaný. K dokonalosti jí ale ještě něco chybí. Prosvítání základní barvy ze spodní části kapoty a v motorovém prostoru dojem trochu kazí.

Základní ceny aut z testu
Fiat Panda
1.2/51 kW 199 900 Kč*
0.9 TwinAir/48 kW 239 900 Kč
0.9 TwinAir/62 kW MTA 289 900 Kč
1.3 MultiJet/55 kW 289 900 Kč
Škoda Citigo 5dv.
1.0 MPI/44 kW 189 900 Kč
1.0 MPI/55 kW 199 900 Kč
* Akční cena

PROSTOR A POHODLÍ

Číslům navzdory

Logika zase jednou utrpěla. Podle rozměrů karoserie by si více místa měli užívat cestující v pandě. Ale opak je pravdou. Koncernoví konstruktéři odvedli úžasnou práci a dali škodovce do vínku výborné využití vnitřního prostoru. Dlouhý rozvor s koly až v rozích karoserie a malý tříválec,

díky kterému je přední část extrémně krátká, znamenají pro nafouknutí interiéru velmi důležité iniciály. Opravdu nechápeme, kde se to v ní vzalo. Vždyť karoserie je zvenku o 2 mm užší, ale uvnitř pandu doslova deklasuje. Hlavně vpředu se cítíme jako ve voze mnohem vyššího segmentu – možná ani fabia není takto prostorná. K pocitu vzdušnosti přispívá i minimalistická palubní deska. Jak opět zjišťujeme, není moc krásná, ale praktická. Hlavně nám nikde nic nepřekáží. A to je proti pandě rozdíl. V ní nám hodně vadil vystouplý středový panel, který tlačí na řidičovu pravou nohu. Jedinou výhodou pandy je, že má od verze Easy pět míst, tolik sedadel s pásy totiž škodovka neumí nabídnout ani za příplatek. Je to však

Pyrrhovo vítězství, protože tři dospělí se na zadní sedadla fiatu určitě nevejdou.

A že bude mít panda více místa nad hlavou, když je vyšší, a na kolena, když je delší? Ale kdeže! Opět musíme smeknout nad konstrukčním umem inženýrů koncernu Volkswagen. Nad hlavou zbývá 174 cm vysokému figurantovi v obou případech přibližně stejně a na kolena u citigo dokonce o centimetr více.

Výborné využití prostoru

Kam se tedy podělo těch 9 cm, o které je panda delší? Že by se schovávaly v kufru? Už podle údajů výrobce víme, že tomu tak nebude. Fiat bez posuvných zadních sedadel nabízí v základním uspořádání 225 l, což na škodovku s hodnotou 251 litrů nestačí. Sklopením zadních opěradel – u obou je tato operace velmi jednoduchá, i když mezi podlahou vzniknou velké schody – se sice u fiatu dostaneme na 870 l, ale citigo opět kontruje s údajem 951 litrů. Tak proč chtít pandu? Příjemná je její nízká nakládací hrana – není třeba zvedat nákup přes vysoký práh jako u škody – a také rozměrnější vstupní otvor. Škodovka ukázala, že estetický dojem není všechno. Zákazníci preferující maximální využití prostoru zřejmě sáhnou raději po ní.

Plusové body pro pandu

Musíme se však zmínit o několika detailech, které by mohly misky vah převážit na stranu fiatu. Ten je totiž přeborníkem v nabídce odkládacích schránek. Úžasná je ta v palubní desce před spolujezdcem, kam se vejde i velká PET láhev. Mezi sedadly je dokonce šest držáků na nápoje. Takovému tlaku citigo čelit nemůže, i když síťka z boku předních sedadel je také praktická. Rozhodně se do pandy líp nastupuje a zrcátko ve stínítku u řidiče by nemělo chybět v žádném voze, kde sedí za volantem žena. Panda ho má v základu, ale citigo vůbec. Praktičtější nám připadá i elektrické stahování předních oken ve fiatu, kde jsou tlačítka pro obě strany lehce dosažitelná na středovém panelu – škoda má ovladač pro pravé okno ve dveřích spolujezdce. Zadní okna citigo se navíc dají pouze vyklápět. Přední sedadla jsou v obou vozech dostatečně rozměrná a pohodlná.

Ve škodovce může být přední opěradlo pro někoho úzké a taky nemožnost nastavení hlavové opěrky je hodně levné řešení. Na druhou stranu tvrdé plastové opěrky v pandě rovněž nejsou moc komfortní.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat Panda 1.2 Škoda Citigo 1.0
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 137/2 137/3
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 90-97/94, 5-12/8 93-99/93, 5-13/6
Šířka interieru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 121/121, 136/135 127/125, 142/142
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 47/44 x 42 51 x 48/47 x 43
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 50 59 x 46
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 72 x 94 61 x 90
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 70/187 77/185

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Zkušenosti…

I když má Fiat Panda i moderní přeplňovaný dvouválec 0.9 TwinAir, nejprodávanějším motorem zřejmě zůstane letitý osmiventilový čtyřválec 1,2 l s výkonem 51 kW označovaný FIRE. A jak jsme se při prvním setkání přesvědčili, nejedná se o špatnou volbu. Pro malý městský vůz je důležitá síla od nízkých otáček a 102 N.m dostupných při 3000 je příjemných. Největším plusem je kromě kultivovanosti a odhlučnění zátah od nízkých otáček a pozvolná výkonová křivka. Můžete klidně v padesáti zařadit pětku a zrychlovat. Není proto potřeba motor příliš vytáčet a jednotlivé převody mohou být delší. Vždyť při 130 km/h točí panda na pětku jen 3500 otáček. Je to tak akorát, aby v tomto tempu zvládla i výraznější stoupání, ale při plném zatížení by to chtělo více roztočit. Ukázalo se to v pružnosti na pětku, kde se panda docela zadýchala. V dynamice jí ale nejvíce škodí, že je o 86 kg těžší.

… versus mladický elán

Proti fi atu totiž stála lehkonohá škodovka a její litrový tříválec s výkonem 55 kW a točivým momentem 95 N.m při 3000–4300 otáčkách. Jiný motor,

tedy kromě jeho slabší verze, zatím v nabídce není. Konstruktéři koncernu VW si s ním vyhráli.

Jde o první agregát ze zcela nové řady EA211, který je v motorovém prostoru sklopen dozadu, rozvody má poháněné řemenem a výfukové svody chlazené vodou, což snižuje spotřebu. Co to má za následek? Lepší atmosférický tříválec jsme ještě nepotkali. Na volnoběh je úplně tichý a při vytočení si příjemně vrní. Úžasný je i jeho zátah odspodu, i když maximum výkonu je posazeno až na 6200 otáček. Příjemně působí také pružnost. O to víc nás překvapilo měření z 60 na 100 km/h na čtyřku, kde před pandími čtyřmi válci sklonil hlavu.

Spotřeba obou vozů víceméně kopírovala hodnoty udávané výrobcem. S pandou jsme na zvolené trase jezdili v průměru za 6,1 litru a se škodovkou za 5,5 l. Je to sice víc, než udávají výrobci, ale ne o tolik. Navíc když uvážíme, že 70 % jsme odjeli po dálnici, jde o pěkná čísla.

Maximálně spokojeni jsme byli i s řazením obou vozů. U škodovácké techniky nás to ani nepřekvapilo, ale fiat ukázal, že si s přesností také ví rady.

Údaje o testovaných vozidlech Fiat Panda Škoda Citigo 5dv.
ZÁKLADNÍ ÚDAJE OD VÝROBCE
Motor, ventilový rozvod zážehový čtyřválec SOHC zážehový tříválec DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1242 999
Největší výkon (kW/ot. za min) 51/5500 55/6200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 102/3000 95/3000-4300
Převodovka pětistupňová pětistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 3653 x 1643 x 1551 3563 x 1641 x 1478
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2300, 1409/1407 2420, 1428/1424
Rozměr pneumatik 175/65 R14 185/55 R15
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 940/500 854/436
Objem zavazadelníku (l) 225/870 251/951
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 37/712 35/745
Nejvyšší rychlost (km/h) 164 171
Emise CO2 (g/km) 120 108
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 14,3/28,2 15,3/25,6
Otáčky na nejvyšší rychlostní stupeň při 130 km/h (ot./min) 3500 3700
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 6,1 5,5
Skutečná rychlost při tachometrových 100 km/h (km/h) 95 94
Brzdy 100–0 km/h (čas/délka) (s/m) 3,2/40,7 2,7/38,5

JÍZDA

Stabilizace proti klasice

Během přesunu na testovací plochu jsme se přesvědčili, jak jsou srovnávané minivozy pohodlné. Po dálnici se jen nadnášely a nerozházely je ani větší výmoly na rozbitých okreskách. Komfortem jízdy se blíží některým modelům z vyšších segmentů. V tlumení nerovností nebo pronikání

hluku od kol mohou ostatní konkurenti této dvojici jen závidět. Byli jsme proto zvědavi, jak si bude jejich nastavení rozumět s vyhýbacím manévrem.

Nejdříve jsme usedli do pandy, která není vybavena příplatkovou stabilizací. Postupně jsme zjistili, že ji vlastně ani nepotřebuje. Mezi kuželkami se proplétá spíše jako lasička – žádné náklony karoserie ani nadzvedávání zadního kola jako u předchozí generace. Držela výborně a až při rychlosti kolem 65 km/h se dostala do smyku. Stačila ale lehká korekce a měli jsme ji zase pod kontrolou. Rychle přitom pracuje i řízení, které dává řidiči

dostatek informací o směru jízdy.

Výborné řízení je také v citigo a při zahřívacích průjezdech i svižnější jízdě přesně navádí vůz mezi kuželky. Trochu nás však zaskočil zásah příplatkového ESP. Vypnout se nedalo, a tak jsme limity podvozku škodovky ani nezjistili. V šedesátce jsme jen ucítili vrnění od přibrzďování kol a dál se nedostali. Je to škoda, protože do té doby citigo neprojevovalo náznaky nestability.

Ve městě

Ale panda i citigo jsou určeny hlavně pro jízdu po městských uličkách. Fiat má v tomto prostředí výhodu v podobě standardního posilovače řízení

Dualdrive. Stačí zmáčknout patřičné tlačítko a můžete točit volantem malíčkem. Jednodušší zaparkování zajišťuje i lepší manévrovatelnost v podobě průměru otáčení 9,3 metru. Na otočení se škodovkou potřebujete o půl metru více. Není to sice nic hrozného, ale vaše žena či přítelkyně více ocení schopnosti pandy.

A ani s ní určitě nebude jezdit moc rychle. Protože v účinnosti brzda zase trochu zaostává. Citigo i díky lehké konstrukci a širším pneumatikám zastaví ze stovky na 38,5 metru, panda stejný úkon zvládla na 40,7 m.

ZÁVĚR - Dva světy

Tak jak to dopadlo? Čistým výpočtem udělených známek vyhrává Škoda Citigo. Rozdíl vidíme hlavně v úspornějším motoru a prostornějším interiéru. Prakticky založení motoristé si mnou ruce – tohle je přesně auto pro ně. Podle našich subjektivních dojmů by ale rozdíl mezi oběma vozy neměl být tak velký. Panda totiž ukázala, že ani v segmentu, kde se hraje o každý centimetr, nemusejí vznikat pouze krabice na čtyřech kolech. Je dobře, že si sem našly cestu nejen emoce a zajímavý design, ale také řada vychytaných detailů.

Leoš Káňa
Diskuze (389)
18. 11. 2013 11:04
Re: Zase ti podfukáři!
Doplnění o další paranormální jev škodovky. OC III dle konfigurátoru má stejné hmotnosti jak ve standardu tak v "Eleganci". Konrtoluje vůbec někdo ty škodovácké kraviny?
18. 11. 2013 10:45
Zase ti podfukáři!
Škodovka je jako mafie. Ovládá tisk (v ČR) a pak chudáci lidi. Na www.auto.cz se dozvědí, jak je škodovka dobrá, koupí si ji a pak čumí jako čerstvě vyorané myši. Podfuky jsou u škodovky všude, konkrétně např. pokud jste majitelé OC III, zkuste si ji převážit a budete koukat, jaký máte v TP uvedený nesmysl. Kdo má štěstí a OC III. si nepořídil, ať koukne do katalogu a srovná spotřebu OC III s OC III kombi. Odpor vzduchu uvádějí vyšší, hmotnost také,, ale ti podfukáří tvrdí, že spotřeba je stejná u :no: :no: :no: Na uvedené jsem škodovku cca před měsícem upozornil emailem, neodpověděli a katalog nezměnili.
Jak vyzrát nad mafii je možné jen přímým nasednutím do auta a zkušební jízdou. Jinak na ty jeji lži naletíte.
17. 7. 2012 19:53
Re: precital som poctivo...
koukam tady diskutovat je uplne zbytecne, tady si kazdy mele tu svou. Ja taky hodnotim (subjektivne) pandu nad citigo a i v tom testu to tak vyznivalo, ale tady panove budou do konce sveta vychvalovat citigo, protoze do kufru narvou 3 pet flasky navic (jak prakticke!) a protoze v poloze skrcence na zadnich sedadlech budou mit o 10mm vic mista u kolena ..(ne ze by to nejak extremne pomohlo, u obou je cestovani vzadu jen nouzovka).
Avatar -
anonym
12. 7. 2012 16:44
Re: přestaňte rýt do Fiata...
Svůj díl na tom mají i "zprávy" malamutů o tom, jak Fiat v minulých letech "krachoval".
Fiat nevykazoval zisk, naopak vykazoval velké účetní ztráty, protože investoval do vývoje a patentů. Bohužel hloupí novináři z toho udělali nikoli dynamicky rostoucí, ale naopak krachující automobilku a začali si "zdůvodňovat", proč tomu tak je. Samozřejmě vymysleli samé pitomosti - jaká hlava, takové nápady.
Dneska je to tak, že Fiat nemusí auta vyrábět vůbec. Může žít jen z patentů a subdodávek ostatním automobilkám. Kdyby ti, kdo stále píší, jak "ten Fiat pořád není ono" jen tušili, co všechno mají od Fiatu ti, které blahořečí, asi by se zcvokli. Ostatně i Marchione to ví a nadále bude prohlubovat praxi, kdy Fiat bude čím dál víc vyrábět auta s jiným logem na kapotě. Krom Opelu, Suzuki a Fordu to bude i Mazda, Mitsubishi.... naopak zmizel Saab, ale určitě bude nahrazen.
Je docela legrační, jak se třeba Suzuki chce zbavit ocelové koule na nohou v podobě akcií ve vlastnictví VW, aby mohli ještě více spolupracovat s Fiatem, což se jim víc než jen bohatě vyplatilo. Jenže VW strojený útok na Alfu Romeo nevyšel, protože Marchione jej přesně čekal a místo na Saab se na Alfu soustředil, takže VW utřel sopla. Nicméně je třeba uznat, že akvizice s Lamborghini, která zahájila éru TSI motorů byla geniálním tahem tohoto koncernu. Bez ní by dneska mohli prodávat leda akvarijní rybičky...
Avatar -
anonym
11. 7. 2012 10:31
Re: Auto
Fabia TSI má velké výhody pro nás - servisáky a prodejce náhradních dílů, ale pro manželku přítele bych ji opáskoval "zákaz vstupu". Je to velmi servisně náročné a nákladné auto průměrných užitných a dynamických vlastností. Ta auta mají problémy s motory, podvozkem i elektroinstalací. Nejdivnější věc je, ža i na RS se VW neštítí dát stejné komponenty, jako na HTP. Někdy na Fiat člověk nadává, že co model, to jiné díly, ale fakt je, že si nikdy nedovolí dát stejné komponenty do Abartha za víc než půl mega a do 1.2 8v za dvě stě litrů.
Ale proti gustu žádný dišputát.