9.6. 2013 Martin Frei

Honda CR-V vs. Toyota RAV4 vs. Volkswagen Tiguan

 

Dvě mladé, dravé a perspektivní kandidátky se zajímají o místo zasloužilé šéfky, která napřesrok končí. Ale ještě to nevzdává...

Každý jistě chápe, proč píšeme o SUV v ženském rodě. Velká, praktická, ale zároveň vizuálně přitažlivá auta této třídy jsou dnes v mnoha ohledech šitá na míru ženám. Právě ony nejvíce ocení dobrý výhled, snadné, lehké ovládání a univerzální jízdní charakter, který zvládne dálnici i lehkou polní cestu. Kdysi účelově pojatá a nepříliš elegantní SUV zároveň nabírají na prestiži a asertivitě, navlékají prsteny i šperky a v centru města se pohybují se stejnou grácií jako u horské chaty.

Dcery jdou ale s emancipací vždycky dál než matka. Jak se budou svěží novinky Honda CR-V a Toyota RAV4 dívat na wolfsburskou stálici, která už mluví o důchodu? Nepřežil se její pohled na svět? Nebo opačně – nepředstavují si spíš mladice život příliš lehce? A jaký je vlastně rozdíl mezi nimi? Nezapomněly kvůli módě rozvíjet vlastní osobnost?

Pořizovací nákladyŠkoda Yeti 2.0 TDI/81 kW 4x4 (etalon)Honda CR-V2.2 i-DTEC/110 kW 4x4 Toyota RAV4 2.2 D4-D/110 kW AWD Volkswagen Tiguan 2.0 TDI/103 kW 4Motion
Základní cena 514 900 Kč (Active) 689 000 Kč (Comfort) 686 900 Kč (Power) 728 900 Kč (Sport & Style)
Cena verze Světa motorů 525 800 Kč (Active + příplatky) 689 000 Kč (Comfort) 686 900 Kč (Power) 728 900 Kč (Sport & Style)
Výbava verze Světa motorůABS, ESP, čelní + boční airbagy, klimatizace, rádio, dálkově ovládané centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, elektricky ovládaná zrcátka a přední okna
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Airbagy hlavové/boční vzadu/kolenní 10 100/7100/5100 Kč Ano/Ne/Ne Ano/Ano/Ano Ano/7800/Ne
Klimatizace manuální dvouzónová automatická manuální dvouzónová automatická *
Rádio10 900 KčAno Ano Ano
Dálkové ovládání centrálního zamykání10 900 Kč Ano Ano Ano
Palubní počítač10 900 Kč Ano Ano Ano
Elektrické ovládání zadních oken 5100 Kč AnoAno Ano
Bixenonové světlomety 33 100 Kč Ne Ne Ne
Přední mlhovky 5000 Kč Ne Ne Ano
Tempomat 11 200 Kč Ano NeAno
Navigace 26 800 Kč 27 000 Kč 12 500 Kč 21400
Metalíza 13 900 Kč 13 900 Kč 15 000 Kč 14 100 Kč
Parkovací čidla vzadu 10 000 Kč Ne Ne 19 100 Kč *
Kola z lehkých slitin 13 700 Kč Ano Ne Ano
Porovnání cen 525 800 Kč (100 %) 689 000 Kč (o 31 % horší) 686 900 Kč (o 30 % horší) 728 900 Kč (o 39 % horší)
POŘADÍ  1.-2. 1.-2. 3.
*Akční paket Comfort Plus

DOJEM

Mládí není vše

Škarohlídi říkají, že hezké SUV je stejný nesmysl jako hezký supermarket. A mají pravdu v tom, že vysokým karoseriím s kolmou zadní stěnou a zvednutým podvozkem je těžké vdechnout něco krásy. Nejjednoduššími prostředky na to jde Honda, právě proto se dopracovala tak svérázného výsledku. Svalnaté tvarování boků, které obvykle pomáhá těžkou hmotu karoserie rozmělnit, tady zcela chybí, vystouplé nejsou ani blatníky. Od pocitové zavalitosti odvádějí pozornost jen dva prvky, ale o to důrazněji: vyceněné zuby přední masky a lomený profi l zadního sloupku. CR-V umí zavalitost spíš dobře prodat než zamaskovat, což ale působí sympaticky upřímně. A pro využití vnitřního prostoru má tato jednoduchost své výhody. Toyota pracuje s daleko jemnějšími prvky. Příď má na rtech úsměv obklopený hravýma očima světlometů, boky s odsazenou hranou nad klikami dveří navozují vypracovanější svaly a vodorovné zadní lampy opticky snižují záď. Vzhled RAV4 je nejlíbivější, nejštíhlejší a tím pádem nejbližší osobním vozům bez terénních ambicí.

O poznání kratší tiguan vypadá při stejné výšce trochu oplácaně, což podporují spíše zaoblené přechody všech hran. Ostřeji řezané světlomety po faceliftu ani sportovně střižený nárazník paketu R-Line nám k tomu moc nepasují. Sedmiletý věk už prestiž vozu zjevně hendikepuje, přesto má zevnějšek stále šmrnc. Nápaditě navržené tvary stárnou důstojně, za což patří poklona Walteru de Silvovi.

PROSTOR A POHODLÍ

Obýváky na kolech

V kabině tiguanu není patnácticentimetrový deficit délky nijak cítit. Řidič ani posádka se netísní, větší vliv na vnímání prostoru má zavalitá palubní deska a tlusté sloupky. Ke standardu volkswagenu patří rozměrná sedadla, verze Sport & Style je má báječně anatomicky tvarovaná. Z tvarů a rozvržení ovladačů je cítit stáří, ergonomie ale nemá vážnou chybu. Palubní informační systém i navigaci dokonce musíme prohlásit za nejpřehlednější a nejpřátelštější z celé trojice. Dva velké displeje, dvě skupiny tlačítek na multifunkčním volantu a intuitivní menu. Víc není třeba.

Pravým opakem je honda: displeje má tři, každý se ovládá jinde a tlačítka obklopující obrazovku navigace jsou příliš titěrná. Velká škoda, protože jinak CR-V nemáme co vytknout. Kabina je prostorná, elegantní a kvalitně zpracovaná. Řadicí páka umístěná blízko volantu zjednodušuje řízení v hustém provozu, křesla jsou pohodlná a americky široká. Tady sedíme nejvýš a máme nejlepší přehled o situaci kolem vozidla. To není samo sebou – pomáhají tomu vysoká okna včetně čelního. Jeho spodní hrana leží vůči řidiči nejníž.

Toyota, jejíž minulá generace byla známá až zbytečně vysokou polohou sedadel, tady šla opačným směrem. Sedíme skoro jako v osobáku, což na jednu stranu trochu komplikuje sledování přídě vozu na parkovišti, ale při souvislé jízdě je to naopak lepší. Vodorovně orientovaná palubní deska vzhledově zaujme a středový panel má prakticky vysunutý vpřed, takže máme všechno po ruce. Ovládání rádia i navigace je skoro tak jednoduché jako v tiguanu, kritizovat bychom mohli jen malý displej palubního počítače.

NAMĚŘENÉ HODNOTYHonda CR-V Toyota RAV4 Volkswagen Tiguan
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 147/14 151/19 133-147/2-16
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 92-99/96, 6-13/10 92-102/96, 5-10/10 92-100/98, 5-14/9
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 135/134, 150/148 133/134, 150/149 136/133, 150/147
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 48 x 49/45 x 49 49 x 50/48 x 44 50 x 50/44 x 43
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka)(cm) 60 x 51 62 x 50 63 x 48
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 91 x 106 95 x 113 85 x 102
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 66/181 64/184 79/187

Žádné překvapení

Pod podlahou všech vozů se skrývají rozměrné víceprvkové nápravy s diferenciálem, objem kufru se proto nenažene jinak než vnějšími rozměry. Tiguan je na tom logicky nejhůř, je nejkratší a má nejvyšší světlou výšku. S rezervním kolem pojme jen 395 litrů. S opravnou sadou 470 l, ale krátký je pořád. Pokud však vzadu vozíte děti, může přijít posunutí sedáku o 15 cm, s nímž kufr vzroste na 445 litrů. Vysoký práh také ztěžuje nakládání.

U toyoty dosahuje objem 547 l, počítaje v to ovšem schránku pod podlahou. A to znamená, že rezervu nelze ani doobjednat. Křehké ženy si většinou píchlé kolo nevymění samy, ale zpravidla si nechají pomoct – když je ovšem čím heverovat a co měnit. Jestli mají zrovna SUV jít touto cestou, vážně nevíme.

Vítězkou kufrové kategorie je Honda CR-V: 589 litrů, nízká rovná podlaha a pod ní alespoň dojezdová rezerva, tak to má u velkého rodinného vozu být. Originálně tvarované zadní lampy navíc v žádném místě nezužují vstup.

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Ve větším klidu

Důraz na uhlazený dojem, který obě japonské kandidátky daly najevo v kabině, se projevuje i pod kapotou. Jejich motory mají velký objem a výkon ze sebe nemusejí drtit. Právě naopak – i za cenu snížení špičkových parametrů jsou naladěné na měkčí chod a vysokou kulturu. Agregát toyoty vešel před sedmi lety do dějin jako vůbec první „osobákový“ čtyřválec dosahující závratného točivého momentu 400 N.m. V nové RAV4 ale hlásí jen 340 N.m, přestože je agregát vystrojen o generaci mladším příslušenstvím. Snahu o kulturu a jistotu v nižších otáčkách dokazují i neobvykle nízké otáčky maximálního výkonu. Hodnota 3600 ot./min bývá k vidění spíš u dodávek.

Také honda má motor podladěný – v modelu Accord podává až 130 kW, v CR-V jen 110. Německá alternativa se spokojí s dvoulitrovým objemem, což by mohlo znamenat větší námahu a méně ležérní podání.

Ani se nezapotí

Praxe vše potvrzuje. Oba japonské motory táhnou tak nevzrušeně a vytáčejí se natolik bezpracně, jako by je do auta namontovali jen pro zábavu. Živelněji působí honda. Pocitově tomu pomáhají kratší převody, i při zařazené páté nebo šesté rychlosti ale na sešlápnutí plynu reaguje objektivně ostřeji. Agregát toyoty je kliďas, za pedálem nejde tak vášnivě, do prudkých kopců ale šplhá se stejnou odhodlaností a nezmění při tom ani barvu zvuku.

Kam se poděl tiguan? Tam, odkud přišel – do roku 2007. Tehdy dvoulitrové TDI teprve opouštělo „náklaďákové“ vstřikování čerpadlo-tryska a připadalo nám tiché. Přes další ladění dnes ale jeho projev patří k zaostalejším. Zatímco mladé Japonky i ve středních otáčkách jen tiše sviští, sytě melodický zvuk volkswagenu odkazuje na památnou fagotovou skladbu „Starý bručoun“. Vzhledem k nižším výkonovým parametrům není zátah ani pod plným plynem tak přesvědčivý. Na okraj dodejme, že tiguan současně nabízí jedno modernější a kultivovanější TDI. S výkonem 130 kW je ale podstatně dražší.

Údaje o testovaných vozidlechHonda CR-V 2.2 i-DTEC Toyota RAV4 2.0 D4-D Volkswagen Tiguan 2.0 TDI
Motor, ventilový rozvod čtyřválcový turbodiesel, DOHC čtyřválcový turbodiesel, DOHC čtyřválcový turbodiesel, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2199 2231 1968
Největší výkon (kW/ot. za min) 110/4000 110/3600 103/4200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 350/2000-2750 340/2000-2800 320/1750-2500
Převodovka šestistupňová manuální šestistupňová manuální šestistupňová manuální
Délka x šířka x výška (mm) 4570 x 1820 x 1685 4570 x 1845 x 1660 4426 x 1809 x 1703
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2630, 1570/1580 2660, 1570/1570 2604, 1569/1571
Světlá výška (mm) 165 160 195
Úhel nájezdu/sjezdu 28/21 29/22 28/22
Rozměr pneumatik 225/65 R 17 225/65 R 17 235/55 R 17
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1653/622 1640/495 1655/595
Objem zavazadelníku (l) 589/1669 547/1746 470/1510
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 58/1035 60/1070 64/1100
Nejvyšší rychlost (km/h) 190 180 188
Emise CO2 (g/km) 149 147 154
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 6,3/11,4 7,0/13,0 7,6/10,7
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2600 2400 2400
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (km/h) 6,7 6,9 6,9

Cvak, cvak, cvak

Šest rychlostí představuje standard dané kategorie, všechna testovaná auta navíc řadí velmi přesně. Hledání rozdílů bude těžší, ale najdou se. Prvním z nich je funkce synchronizace. Ta rozhoduje o tom, jaký odpor páka klade před zapadnutím každého kvaltu. Zdá se to být nepodstatné, ale v hustém městském provozu, kde řadíme neustále a co chvíli se potřebujeme někam rychle vmáčknout, je rychlá změna rychlostních stupňů k nezaplacení. S tím zadruhé souvisí, jak rychle otáčky motoru po sundání nohy klesnou, aby řazení usnadnily. Divoch Honda i-DTEC padá z otáček stejně okamžitě, jako do nich vystoupal, a díky účinné synchronizaci jde v CR-V řadit rychle a hladce jako v benzinovém autě. Třetí výhoda plyne jednoduše z toho, že je páka tak blízko volantu. Řazení je díky tomu snazší a ani tolik nerozptyluje pozornost řidiče.

K převodovkám toyoty ani volkswagenu nemáme žádné negativní připomínky, jen to s nimi prostě není tak skvělé. Honda překvapila sportovně kratšími převody, na dálnici točí 2600 otáček. Nejen RAV4, ale i tiguanu stačí o dvě stě méně. Toyota má ovšem delší i čtvrtý a pátý stupeň, což jí v naší tabulce vyneslo horší známku za pružnost. Z palubního počítače CR-V odečítáme ve smíšeném provozu 6,7 l/100 km, zatímco u ostatních shodně 6,9 litru.

JÍZDA

Nejširší škála

V komfortu odpružení a jistotě za volantem překvapivě zjišťujeme největší rozdíly. Německá škola volkswagenu se nezapře. Tiguan jede jako po kolejích, dává ale vědět i o spárách mezi kolejnicemi. Tentokrát tomu pomáhají osmnáctipalcová kola, ze zkušenosti však víme, že na menších je to podobné. V kontrastu s nejvyšší světlou výškou a zavalitým zevnějškem má řidič velmi rychlou odezvu na řízení, karoserie se příliš nenaklání a rychlá změna směru jízdy nedělá tiguanu problémy. Mimo jiné proto, že vnitřní kola v oblouku preventivně přibrzďuje systém XDS. Také vyhýbací manévr jsme s ním nasimulovali nejrychleji. Moderně naladěné ESP nepanikaří, ani na hranici přilnavosti nedupe na brzdy a stále následuje pokyny řidiče.

Toyota jde středem. Je skoro stejně pohotová jako tiguan, méně ostrá v řízení, ale jemnější a pohodlnější. Pro klidnou jízdu po českých silnicích jde určitě o lepší volbu. Nechybí však ani jistota na dálnici. Krizových manévrů se konstruktéři trochu bojí a stabilizaci naladili opatrněji, její zásahy jsou však plynulé a citlivé. Kdo chce praktičnost SUV spojit s pocitem řízení osobního auta, tomu z dnešní trojice nabídne nejvíce právě RAV4.

Honda je loď. Pohupuje se, naklání a konejšivě přenáší posádku přes nejhorší nástrahy cest. Jen málo dnešních vozů si v době posedlé sportem dovolí tak uvolněné naladění – dál už zacházejí jen Land Rover Freelander a Volvo XC70. Odpovídá tomu i hodně lehké řízení. Přesto se po chvíli za volantem cítíme velmi jistě. Jemně pracující tlumiče mají pohyby karoserie pod kontrolou, jejich sladění s pružinami nedovolí odskakování kol a reakce podvozku jsou zcela předvídatelné. Jedinou daň za výraznější náklony karoserie představuje drsnější kalibrace ESP, která to holt musí včas zašlápnout. Podvozek CR-V je velmi kultivovaný. Jeho relaxovaná povaha je v současné produkci vítaným zpestřením a posádce nabídne nejlepší izolaci od okolního světa.

ZÁVĚR

V segmentu středních SUV to houstne a konkurenti jsou stále vyrovnanější. Honda CR-V zvítězila o jediný bod už před Mazdou CX-5 v letošním čísle 13, teď to stejným stylem uhrála před Toyotou RAV4. Kombinace komfortního podvozku a největšího kufru těsně převážila nad mírně prostornější kabinou a přehlednějším ovládáním toyoty. Srovnání s německou klasikou ukazuje, že i stáří má své výhody: v některých disciplínách měl stále navrch tiguan. Zaplatil za to ale jinde a některá slabá místa si s sebou nese už od počátku.

Pořadí1. Honda CR-V2. Toyota RAV43. Volkswagen Tiguan
PlusyÚsporný a kultivovaný motor, Velký kufr, Velmi komfortní podvozek, Přesné řízení a řazeníPlynulý zátah motoru, Dobré spojení komfortu a obratnosti, Zajímavá a kvalitně zpracovaná kabinaTéměř sportovní jízdní vlastnosti, Prostorná kabina, pohodlná sedadla, Skutečně zvládne lehčí terén
MinusyMalá světlá výška, Kontroverzní designNelze objednat rezervní kolo, Nízko položený zdní sedák, Vysoká příď omezuje výhledVelmi malý kufr, Slabší a hlučnější motor,Průměrný komfort odporužení
Průměr celkem1,491,501,77
Spolupracujeme s TipCars.com
Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
 

Přidat názorDiskuse: Honda CR-V vs. Toyota RAV4 vs. Volkswagen Tiguan







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

 



VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion DSG7 vs. Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x4 9AT

Nový Volkswagen Tiguan si brousí zuby na ovládnutí…

Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon Video: Míša se pokouší v Hondě CR-V nastavit telefon

Ovládání gesty v novém BMW sedmičkové řady Míša už…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Dnes 18:47

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…