TEST Subaru G3X Justy - Made in Europe
Justy se prosazuje zajímavými terénními schopnostmi a výrazně nižší cenou než v minulosti.
Japonská značka Subaru, známá mimo svou domovinu zejména jako propagátor automobilů s pohonem všech kol, se vydává mezi malé vozy již dlouhá léta. Malé objemy prodaných automobilů 4x4 v tomto segmentu a úspora nákladů přivedla automobilovou odnož Fuji Heavy Industries ke kooperaci s automobilkou Suzuki. Ta nabídla své malé modely s pohonem všech kol a také je pro Subaru vyrábí. Nejmenší Subaru, jaké je dnes v evropské nabídce této automobilky, je dvojčetem Suzuki Ignis 4x4 a proto není divu, že oba vozy vznikají v maďarském závodě automobilky Suzuki. Vrcholnou verzi Suzuki Ignis 4x4 jsme testovali v roce 2004, tehdy s motorem 1.5 VVT (73 kW), tentokrát jsme rádi využili možnost vyzkoušet nejlevnější model s motorem o objemu 1,3 l (69 kW).
Maďarské dědictví
Dvouprostorový pětidveřový hatchback vyniká nad konkurenty výškou 1565 mm, kterou konstruktéři využili ve prospěch větší světlé výšky (170 mm) i prostoru pro cestující. Ten je naopak velmi krátký, což se projevuje již při nastupování nepříliš dlouhými dveřmi. Nepomůže ani velký úhel otevření dveří, takže přes vyšší stavbu není nastupování zejména na zadní sedadla příliš pohodlné. Řidič a spolujezdec jsou na tom při nastupování o něco lépe. Neseřiditelný volant, který najdeme jak u Suzuki Ignis, tak u Subaru Justy, je dnes již i mezi nejmenšími automobily spíše raritou. Naštěstí lze výškově seřizovat alespoň sedadlo. Interiér identický s Ignisem využívá řady prvků ze starších vozů produkce General Motors; najdeme zde výhradně tvrdé plasty, které navíc na několika místech působily spartánštěji, než bychom od vozu se znaky Subaru očekávali. Slícování víka schránky před spolujezdcem volalo po nápravě, po celou dobu testu se z několika míst ozývalo povrzávání.
Poměrně úzký interiér je vhodný nejvýše pro čtyři cestující, ti co sedí vzadu mohou naklápět dělená opěradla v rozsahu několika stupňů pro pohodlnější posaz. V tomto Subaru se prakticky na všech místech sedí vzpřímeně jako na židli, což nemusí být zrovna na závadu, protože se zbytečně nekrčíte v nepřirozené poloze. Základní objem zavazadlového prostoru 236 l lze zvětšovat postupným sklápěním dělených opěradel až na 1145 l. Konstrukce sedadel ale zůstává pevně zabudovaná ve voze, takže na podlaze vznikne asi 15 cm vysoký schod. Přepravní kapacitu vozu lze alternativně zvětšit vyjmutím sedáku zadních sedadel, pro získání většího prostoru do výšky, při nesklopených zadních opěradlech. Pod podlahou zavazadlového prostoru je plnohodnotné kolo, které však má rozměr jen 165/70 R14.
Malý offroad na hory i do města
Poněkud jiné hodnocení si Subaru odváží z terénní vložky, kde vyniknou možnosti takřka offroadového podvozku. Malý hatchback nedisponuje žádnou redukční převodovkou ani uzávěrkou diferenciálu. Mezinápravová viskózní spojkou uvádí v činnost pohon zadní nápravy, ale „malá krabička na kolech“ se přece dokáže vyškrábat i svah, na kterém má stojící člověk problém udržet rovnováhu. Průchodnost terénem vylepšují minimální nájezdové úhly vpředu a vzadu, naopak světlá výška 170 mm, která vyniká jede-li vůz na silnici, by v terénu mohla být ještě o nějaký ten centimetr vyšší. Omezením jsou pochopitelně běžné silniční pneumatiky, ale po jejich výměně za robustnější si tento automobil dovedeme dobře představit jako dostupný obslužný dopravní prostředek na českých horách.
Základ se 69 kW
S automobilem jsme absolvovali téměř 700 km po českých městech, silnicích a dálnicích.Čtyřsetkilometrovou trasu jsme s plným zatížením převážně mimo města a z větší části po dálnicích urazili se spotřebou 7,3 l /100 km, což je jen o málo více, než co praví údaj výrobce (kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km). Ve městě počítejte s devítilitrovým odběrem, při klidné jízdě asi bude možné jezdit i za 6,5 l/100 km. Nepraktický je palubní počítač, který zobrazuje pouze okamžitou spotřebu paliva. Na odlehlejších místech v horském terénu bude občas majitele zlobit pouze čtyřicetilitrová nádrž, která omezuje akční rádius vozu.
Závěr
Související články:
Suzuki Ignis 1.5 VVT 4x4: Japonsko-uherský oheň
První cena vozu | 398.800,-Kč (G3X Justy) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 398.800,-Kč (G3X Justy) |
Základní cena testovaného vozu | 398.800,-Kč (G3X Justy) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 442.600,-Kč (G3X Justy) |
Plusy:
- terénní schopnosti
- výkonný motor a přitom nízká sazba povinného ručení
- přiměřená spotřeba paliva
- fakt, že je to Subaru
- záruka 3 roky
Minusy
- vyšší cena
- jízdní vlastnosti na silnici
- omezený komfort odpružení
- hlučný motor
- dílenské zpracování interiéru