Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak
Zastánci stále populárnějšího segmentu SUV tvrdí, že mezi výhody zástupců této kategorie patří i dobrý výhled ven. Nejen naše zkušenosti ale vyznívají poněkud jinak, do dáli z nich sice dobře vidět je, ale při manévrování to není ono, což nyní potvrdil test švýcarského autoklubu TCS. V něm SUV neskončila dobře, ba naopak.
Švýcarský test hodnotil celkem 69 modelů vyrobených mezi lety 2012 a 2017 různých kategorií, a to s důrazem na výhled z vozu při manévrování v těsném prostoru. A v takové zkoušce dopadli zástupci SUV v průměru vůbec nejhůře. Nejlépe se naopak dařilo malým automobilům, následovaly kombíky a kompakty.
„Při rozhodování o koupi nového vozu je často důležitým hlediskem design. Výrobci se proto snaží vtisknout svým vozům nápadné tvary a linie. Tím ovšem do značné míry trpí aspekt dobrého výhledu z vozu,“ upozorňuje TCS na fakt, že u stylových aut je výhled ven obecně horší. Problém ale není jen na straně designu, do tématu paradoxně promlouvá také snaha o vyšší bezpečnost aut.
Konkrétně sloupky karoserie jsou dnes důležitým bezpečnostním prvkem nejen v případě čelního nárazu, ale také třeba při převrácení. Jenže kvůli nutnosti si poradit s vysokými působícími silami musí být sloupky hodně pevné, kvůli čemuž jsou stále silnější a silnější, což ale vede k horšímu výhledu do stran.
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: SUV | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Opel Mokka (2012) | *** | 1,75 | 6,1 | 3,42 | 12,7 | 3 | 4 |
Suzuki SX4 (2013) | **** | 1,14 | 4,23 | 3,15 | 8,14 | 4 | 5 |
Honda CR-V (2013) | *** | 2,03 | 8,05 | 4,16 | 16,01 | 3 | 5 |
Mitsubishi Outlander (2013) | *** | 2,01 | 5,75 | 4,3 | 11 | 4 | 4 |
Subaru Forester (2013) | *** | 2,04 | 5,25 | 4,1 | 11,48 | 4 | 4 |
Peugeot 2008 (2013) | **** | 1,77 | 5,94 | 3,67 | 9,99 | 4 | 4 |
Ford Kuga (2013) | *** | 1,51 | 7,8 | 3,5 | 14,8 | 3 | 2 |
Nissan Qashqai (2014) | *** | 2,05 | 5,59 | 3,95 | 10,7 | 3 | 5 |
Ford EcoSport (2014) | *** | 1,95 | 7,45 | 3,8 | 8,45 | 3 | 2 |
Porsche Macan (2014) | *** | 1,95 | 4,25 | 3,87 | 8,73 | 3 | 1 |
Jeep Cherokee (2014) | *** | 2,29 | 7,64 | 4,16 | 14,8 | 3 | 5 |
Lexus NX (2014) | ** | 2,4 | 8,04 | 4,6 | 15,72 | 2 | 5 |
Fiat 500X (2015) | *** | 1,85 | 6,3 | 3,6 | 14,5 | 4 | 4 |
Mercedes-Benz GLC (2015) | ** | 2,3 | 6,56 | 4,7 | 13,8 | 4 | 4 |
SsangYong Tivoli (2015) | *** | 1,68 | 5,66 | 3,46 | 11,03 | 4 | 3 |
Hyundai Tucson (2015) | *** | 1,75 | 7,14 | 3,65 | 13,74 | 4 | 4 |
Infiniti Q30 (2016) | **** | 1,7 | 8 | 3,83 | 14,1 | 4 | 4 |
VW Tiguan (2016) | *** | 1,76 | 7,54 | 3,65 | 10,5 | 4 | 4 |
Ford Edge (2016) | ** | 2,25 | 12,5 | 4,54 | 15,95 | 3 | 4 |
Seat Ateca (2016) | *** | 1,86 | 6,93 | 4,13 | 13,25 | 4 | 4 |
Peugeot 3008 (2016) | ** | 2,7 | 7,1 | 5,1 | 12,9 | 3 | 4 |
A jak celý test vlastně probíhal? Hodnoceno bylo celkem šest kategorií. V případě kategorií výhled dopředu a výhled dozadu byla měřena vzdálenost, na kterou řidič před autem nebo za ním nevidí, tedy vzdálenost xc a xd na přiloženém snímku. U kategorií parkování dopředu a parkování dozadu byla zase měřena vzdálenost k zaparkovanému, na kterou řidič vozidla již nevidí nárazník zaparkovaného vozu. Ten byl simulován 50 centimetrů vysokým kuželem. V obou případech tedy platilo, že čím kratší vzdálenost, tím lépe.
Do výsledku promluvily také asistenční systémy, maximálních pět bodů dostaly vozy standardně vybavené parkovacími senzory vpředu i vzadu a parkovací kamerou, jeden bod naopak obdržely ty vozy bez těchto prvků ve standardní výbavě. Subjektivní hodnocení pak posuzovalo velikost zpětných zrcátek nebo tloušťku sloupků karoserie.
Z toho jasně vyplývá, že výhodu měly obecně menší automobily, protože u nich si díky kratší karoserii řidič dříve všimne překážek za ním (díky ostřejšímu úhlu při pohledu vzad). Pomáhá i zkosené zadní sklo, což byla výhoda kombíků nebo třeba Smartu Fortwo, který jako jediný dosáhl na pětihvězdičkové hodnocení. U něj byl půlmetrový kužel vidět už ze vzdálenosti 1,9 metru, zatímco u Fordu Edge až ze vzdálenosti 12,5 m a u Jaguaru XE dokonce až ze vzdálenosti 13,12 m. V takových autech tak snadno přehlédnete nejen patník, ale klidně i hrající si děti.
Test měl i jednoho zástupce české produkce. Škoda Octavia Combi z roku 2013 obdržela v celkovém hodnocení čtyři hvězdičky, stejně jako sesterský Seat Leon ST, konkurenční Toyota Auris Sports Tourer nebo o segment větší VW Passat Variant. Dařilo se jí hlavně v kategorii parkování popředu, v subjektivním hodnocení ale obdržela jen dva body z pěti.
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Malé vozy a minivozy | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Fiat Panda (2012) | **** | 1,07 | 3,5 | 2,9 | 5,5 | 4 | 2 |
Renault Zoe (2013) | **** | 1,44 | 3,78 | 3,3 | 7,75 | 4 | 4 |
Renault Clio (2013) | *** | 1,37 | 4,97 | 3,11 | 8,73 | 3 | 2 |
Opel Adam (2013) | **** | 1,06 | 2,75 | 2,66 | 5,07 | 4 | 1 |
BMW i3 (2014) | *** | 2,05 | 3,6 | 3,84 | 6,6 | 3 | 4 |
Citroën C4 Cactus | *** | 1,77 | 5,65 | 4,06 | 11,5 | 3 | 4 |
Toyota Aygo (2014) | **** | 1,6 | 2,65 | 3,54 | 4,9 | 4 | 2 |
Hyundai i10 (2014) | **** | 1,6 | 3,38 | 3,65 | 5,97 | 4 | 3 |
Mini (2014) | **** | 1,25 | 3,9 | 3,52 | 7,46 | 4 | 2 |
Renault Twingo (2014) | **** | 1,08 | 2,6 | 2,8 | 5 | 4 | 4 |
Opel Corsa (2014) | *** | 1,82 | 4 | 3,88 | 7,37 | 4 | 2 |
Smart Fortwo (2015) | ***** | 1,18 | 1,96 | 2,83 | 3,44 | 5 | 3 |
Mazda 2 (2015) | *** | 1,1 | 4,25 | 2,88 | 8,43 | 2 | 3 |
Honda Jazz (2015) | **** | 1,46 | 3,73 | 3,35 | 7,83 | 4 | 4 |
Nissan Micra (2017) | *** | 1,72 | 4,75 | 4,12 | 9,95 | 3 | 4 |
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Kompaktní vozy | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Subaru Impreza (2012) | **** | 1,14 | 4,9 | 3,44 | 9,7 | 4 | 4 |
Volvo V40 (2012) | *** | 1,48 | 6,25 | 3,7 | 12,85 | 3 | 1 |
Mercedes-Benz A (2012) | *** | 1,7 | 4,85 | 3,78 | 9,52 | 3 | 1 |
Audi A3 (2012) | *** | 1,52 | 4,5 | 3,59 | 9,85 | 4 | 2 |
VW Golf (2013) | **** | 1,11 | 4,31 | 3,22 | 8,98 | 4 | 2 |
Peugeot 308 (2014) | *** | 1 | 4,96 | 3 | 10,98 | 3 | 4 |
Mazda 3 (2014) | *** | 1,6 | 5,35 | 4,16 | 13,2 | 3 | 3 |
Opel Astra (2015) | *** | 1,2 | 4,6 | 3,3 | 11,6 | 4 | 4 |
Renault Mégane (2016) | *** | 1,43 | 4,72 | 3,5 | 8,45 | 3 | 4 |
Suzuki Baleno (2016) | *** | 1,18 | 6,7 | 2,87 | 12,9 | 3 | 4 |
Fiat Tipo (2016) | *** | 1,68 | 5,38 | 3,86 | 17,97 | 4 | 4 |
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Vozy kombi | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Mazda 6 SW (2013) | *** | 1,16 | 5,05 | 3,83 | 13,36 | 3 | 5 |
Škoda Octavia Combi (2013) | **** | 0,92 | 5,03 | 3,07 | 11,5 | 4 | 2 |
Toyota Auris Touring Sports (2013) | **** | 1,27 | 4,85 | 3,35 | 12,43 | 4 | 5 |
Seat Leon ST (2014) | **** | 0,93 | 4,33 | 3,17 | 9,1 | 4 | 2 |
Mercedes C kombi (2014) | *** | 1,54 | 5,05 | 3,77 | 11,56 | 3 | 2 |
Volvo V60 (2014) | *** | 1,5 | 5,48 | 3,68 | 8,9 | 4 | 3 |
VW Passat Variant (2014) | **** | 1,3 | 4,96 | 3,53 | 10,74 | 4 | 4 |
Volvo V90 (2016) | *** | 2,25 | 6,1 | 5,64 | 13,02 | 4 | 4 |
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: Sedany a liftbacky | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Cadillac ATS (2013) | *** | 1,25 | 7,08 | 3,25 | 16 | 3 | 4 |
Jaguar XE (2015) | ** | 1,65 | 13,12 | 3,73 | 20 | 2 | 4 |
Audi A4 (2016) | *** | 1,28 | 5,9 | 3,59 | 13,6 | 4 | 4 |
Toyota Prius (2016) | **** | 1,28 | 3,95 | 3,37 | 8,26 | 3 | 4 |
Mercedes-Benz E (2016) | ** | 1,8 | 9,67 | 4,25 | 16,3 | 3 | 4 |
Hyundai Ioniq (2017) | **** | 1,24 | 4 | 3,3 | 7,88 | 3 | 4 |
Alfa Romeo Giulia (2017) | *** | 1,56 | 9,15 | 3,6 | 16,32 | 3 | 4 |
Opel Insignia (2017) | **** | 1,58 | 6,66 | 3,87 | 13,5 | 3 | 4 |
Test výhledu z aut švýcarského autoklubu TCS: MPV | |||||||
Model | Hodnocení | Parkování popředu (m) | Parkování pozadu (m) | Výhled dopředu (m) | Výhled dozadu (m) | Parkovací asistenti | Subjektivní hodnocení |
Kia Carens (2013) | *** | 2,75 | 5,64 | 3,12 | 11,93 | 3 | 4 |
Nissan Note (2013) | **** | 1,42 | 3,81 | 3,33 | 8,12 | 4 | 5 |
Ford B-Max (2013) | *** | 1,13 | 5,6 | 3,09 | 10,18 | 4 | 2 |
Citroën C4 Picasso (2013) | **** | 1,92 | 4,82 | 3,69 | 9,44 | 5 | 5 |
Renault Espace (2015) | *** | 2,3 | 5,95 | 4,5 | 13,55 | 4 | 4 |
Renault Grand Scénic (2017) | ** | 2,3 | 8,76 | 4,15 | 15,95 | 3 | 3 |