Suzuki Jimny: Malý offroad slaví čtyřicátiny (80 fotografií)
První Suzuki Jimny 360, nebo také LJ 10 bylo skutečným trpaslíkem. Pod kapotou se ukrýval titěrný dvouválec objemu 359 cm3, který nabízel pouhých 18 kW (25 k). Autíčko bylo skutečně rustikální, dovnitř se vešla jen trojice cestujících, místo pro čtvrtého zabíralo náhradní kolo. Střecha byla plátěná, stejně jako dvířka, která se otevírala zipem (!). Bylo možné jezdit i bez nich čelní sklo bylo sklopné.
První provedení vystřídalo v roce 1972 druhé LJ 20, které se o dva roky později začalo vyvážet také do USA, a to s pevnou střechou a volantem na levé straně. LJ 50 se zvýšeným výkonem ze srpna 1975 byla také určena jen na export. Další evoluce SJ 10/Jimny 55 z roku 1976 měla tříválcový motor o objemu 539 cm3, o rok později se objevila i větší čtyřválcová osmistovka SJ 20/Jimny 8/LJ 80. Stále si zachovávala kompaktní rozměry, vždyť na délku měřila jen 3,2 m. Ta se v březnu 1980 začala prodávat u našich západních sousedů - v Německu.
O rok později výroba první generace modelu Jimny skončila a nahradila ji druhá. Ta pokračovala v trendu různých názvů pro odlišné trhy, po roce 1989 se nabízela také u nás jako Samurai, to už měla vstřikování paliva. Japonské modely SJ 30 měly zprvu motory 0,55 a později 0,66 l, SJ 40 z roku 1982 se dostala na hranici jednoho litru a SJ 413 o dva roky později až k objemu 1,3 litru, který si zachoval i současný Jimny.
Radikální modernizace přišla v roce 1995 v podobě série JA. Na většině trhů ji v roce 1998 nahradil Jimny řady JB, starší modely SJ 40 a jejich odvozené varianty se ale stále vyrábějí, například v Indii jako Maruti Gypsy. Užitkové verze si mohou koupit zákazníci také na starém kontinentu.
Před dvanácti lety dostal Jimny nejen úplně novou karoserii, ale i motor 1,3 l s šestnáctiventilovou technikou a 63 kW. Systém pohonu všech kol má tři režimy – standardně je v činnosti pouze zadní náprava, přední je přiřaditelná a v módu 4WD-L (Low) se může malé suzuki spolehnout na permanentní záběr obou i s redukcí. Centrální a zadní diferenciály s uzávěrkami, kterými se mohli pochlubit někteří předchůdci, chybí. Podvozek je ortodoxní konstrukce s tuhými nápravami, tříramennými závěsy a vinutými pružinami.
Na některých trzích se prodává i turbodiesel 1,5 l, stejně jako kabriolet s plátěnou střechou. Na výběr jsou jak přímo řazená, tak i samočinná převodovka. U nás je v nabídce pouze uzavřené provedení s agregátem objemu 1,3 l a manuálním převodným ústrojím ve dvou výbavách. Loni dovozce prodal 64 kusů, za první čtvrtletí letošního roku zatím 11.
Co dokáže i starší Samurai v terénu, předvedli Chilané Gonzalo Bravo a Eduardo Canales. S upraveným vozem z roku 1986 vyšplhali 21. dubna 2007 po svazích sopky Ojos del Salado až do nadmořské výšky 6688 m. To pochopitelně stačilo na zápis v Guinessově knize rekordů, výše se dosud žádný automobil nedostal.