Suzuki Swift Sport: První jízdní dojmy

Suzuki Swift Sport: První jízdní dojmy

 
 
16.12. 2011

Nové Suzuki Swift Sport jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí Barcelony s několikaměsíčním předstihem.

Rodina Suzuki Swift je opět kompletní. Po základním tří- a pětidveřovém hatchbacku přišla verze s dieselem, provedení 4x4 a konečně se dočkali i řidiči s horkou krví. Nové Suzuki Swift Sport jsme exkluzivně vyzkoušeli v okolí Barcelony s několikaměsíčním předstihem.

Kdo by to do něj řekl?

Možná byste v dnešní době šetření řekli, že Suzuki při stavbě nového Swiftu Sport jednoduše nacpe do třídveřové verze silnější motor, přidá pár spoilerů a půjde od toho. Opak je pravdou. Sportu se designéři věnovali víc než poctivě.

Při čelním pohledu jsme zjistili, že z běžného Swifta nezůstalo vůbec nic. Maska chladiče je větší a spojená s nasávacím otvorem v nárazníku do rozměrného černého lichoběžníku. Nárazník má zcela jiný tvar a zvýrazněné mlhovky, výraz přídě změnily také xenonové světlomety, výsada modelu Sport.

Stejně jako u předchůdce povyrostla karoserie o prahové nástavce a zadní spoiler, v zadním nárazníku se pak usadily dvě koncovky výfuku, jak to má u správného hot hatche být. Při hledání jedinečné identity byl Sportu dokonce dopřán jiný vzhled koncových svítilen, které u něj víc zdůrazňují šířku vozu.

V kvalitním a útulném interiéru Swiftu by byla škoda něco zásadního měnit. Je tedy logické, že se jen přikořenily všechny části, se kterými přijde řidič do styku. Široký věnec koženého volantu padne skvěle do ruky, pedálům přibyl hliníkový povrch a přístrojový štít se převlékl do sportovnějšího hávu. Přední sedačky lépe obepínají tělo, pořád ale zůstávají příjemně komfortní. Kromě lepšího posezení lákají také na červené prošívání, které se objevuje i na volantu a krátké řadicí páce.

Šestka na scénu

Dnešní doba přeje přeplňování, atmosférický motor ze staré dobré školy je vzácnější než pověstný šafrán. Přitom má stále co nabídnout – plynulou a hlavně okamžitou reakci na plyn a správnou sportovní charakteristiku s výkonem a točivým momentem vrcholícími ve vysokých otáčkách. Jenže v časech přerostlých obézních aut a přísných emisních norem už málokterý motor bez přeplňování stačí.

Suzuki naštěstí postavilo Swift Sport podle tradiční receptury, která velí, že když je auto lehké, bude zábavné i s nižším výkonem. A pak také logicky jezdí úsporně. A tak zatímco taková Fabia RS potřebuje k rozhýbání svých 1250 kilo dvojité přeplňování a 132 kW, Swift vážící jen 1045 kg nás krásně baví i se stovkou kilowattů. Navíc se projevuje i nárůst síly proti předchůdci, protože mezigeneračně přibral Swift Sport zanedbatelných 15 kilo.

Suzuki Swift Sport - srovnání generací
Modelnovýpředchozí
MotorAtmosférický čtyřválec
Zdvihový objem [cm3]15861586
Největší výkon [kW/min-1]100/690092/6800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/4400148/4800
Převodovka6M5M
Max. rychlost [km/h]195200
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,78,9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6,47,0
Poh. hmotnost [kg]10451090

Výsledkem je, že krájíme španělské zakroucené okresky jako horký nůž máslo a na krátkých rovinkách mezi jednotlivými zatáčkami doslova přeskakujeme jeden ploužící se náklaďák za druhým. Ručička otáčkoměru se nenechává prosit k vycházkám do vyšších sfér a tak ji pořád udržujeme mezi číslicemi 5 a 7, kde nás motor baví nejvíc.

Protože je trasa opravdu extrémně klikatá, musíme prakticky pořád řadit. Neustále střídáme dvojku s trojkou, vůbec nám to ale nevadí. Zbrusu nová převodovka se povedla, řadí přesně a hladce, takže si to naopak užíváme. A jakmile najedeme na dálnici, můžeme se rozšoupnout až k šestce! Aplikace šestistupňového manuálu představuje největší technickou inovaci. Předchůdce byl na vytočenou pětku dost hlučný a zlepšení tohoto parametru bylo pro konstruktéry jednou z hlavních výzev Pokrok je znát, teď už se nechá se Sportem celkem bez problému cestovat i na delší vzdálenosti.

Suzuki vsadilo na osvědčený nepřeplňovaný čtyřválec 1,6 litru z minulé generace, který samozřejmě prošel důkladnou omlazovací kúrou. Na jejím konci stál o 8 kW vyšší výkon a o 12 N.m více točivého momentu, nyní se tedy motor chlubí hodnotami 100 kW a 160 N.m. Že to pro tak lehké auto úplně stačí, nám Swift Sport vysvětlil docela rychle.

Radost z každé zatáčky

Kompaktní rozměry, nízká hmotnost, tuhá karoserie, lehký a výkonný motor – lepší recept na zábavnou jízdu těžko někdo vymyslí. Swift tohle všechno má. Předchozí generace jezdila jako motokára, moc pohodlí ale nenabídla. Nový Sport si hravost ponechal, přidal ale pořádnou porci komfortu. Uvidíme, jak se popere s českými okreskami, ale v okolí Barcelony nás i na sedmnáctipalcových kolech povozil velmi příjemně a nenechal se zaskočit ani zpomalovacími prahy.

Tím pravým hřištěm pro Swift Sport byly nekonečné serpentiny v nedalekých horách, kde naplno rozbalil svůj temperament. Řízení už sice není tak ostré a tuhé jako u minulé generace, pořád je ale příjemně přesné. A tak si pořád dokola dopřáváme ostré vracečky a snažíme se dohnat japonské škvrně na limit. Trvá to dlouho a věřte nám, že je to zábavné hledání. Suverénně se proplétáme hustým provozem, malý hot hatch se ale s přehledem vejde do každé mezery a v předjíždění se dokonale vyžívá.

Přijde s jarním sluncem

Po českých silnicích proženeme nový Swift Sport až jaře 2012, kdy se začne dovážet z maďarského závodu v Ostřihomi. Cenu zatím importér nestanovil, takže můžeme nanejvýš odhadovat podle předchůdce. Ten stál 365 000 Kč. Pokud bude stát novinka podobně, bude to pro konkurenci výzva. Sport totiž dostane jedinou, zato plnou výbavu: ESP, sedm airbagů včetně kolenního, bezklíčkové odemykání a startování, palubní počítač, elektrická okna a zrcátka, automatickou klimatizaci, rádio s USB a bluetooth handsfree, tempomat, vyhřívané sedačky, zmiňované bixenony a metalízu.

Suzuki Swift - přehled verzí
Model1.2 VVT 3dv./5dv.1.2 VVT 4x4 5dv.1.3 DDiS 5dv.1.6 VVT Sport 3.dv.
Převodovka5M (4A)5M5M6M
Zdvihový objem [cm3]1242124212481586
Válce/ventily4/164/164/164/16
Největší výkon [kW/min-1]69/600069/600055/4000100/6900
Největší toč. mom. [Nm/min-1]]118/4800118/4800190/1750160/4400
Max. rychlost [km/h]165 (160)165165195
Zrychlení 0-100 km/h [s]12,3 (13,5)13,412,78,7
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,0 (5,6)5,54,26,4
Poh. hmotnost [kg]960 (990)103510651045
Cena [Kč]219.900,- (319.900,-)349.900,-349.900,-odhad 375.000,-

Autor: Jiří Baborský, redaktor Světa motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu Kellnerova PPF investovala do britského cestovatelského webu

Skupina investorů, mezi které patří skupina PPF…

Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's Úvěrová spolehlivost Českého Aeroholdingu stoupla, uvádí agentura Moody's

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor Suzuki Swift Sport dostane v příští generaci turbomotor

Atmosférický čtyřválec ve Swiftu Sport se stane…

Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun Suzuki Swift: Speciální série pro letošní rok stojí necelých 266 tisíc korun

Čtvrtá generace Swiftu je ve světě hodně populární. Český…

 



 
Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Jak je to s tím tajemstvím loga Škodovky na krytu motoru? Podívejte se s námi pod kapotu Kodiaqu

Dnes 18:50

Škodovky prý v motorovém prostoru ukrývají logo VW zakryté okřídleným šípem. Zkusili jsme kouknout pod kapotu Kodiaqu Sportline.




Blesk.cz

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo vůbec odletět

Letadlo ČSA mělo problémy v Kodani. Nakonec nesmělo…

Pořádné zdržení zažili cestující, kteří měli letět v pondělí večer z dánské Kodaně do Prahy. Jejich letoun se…

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to pak zbytečně ještě rozmázl!

Gott se na Slovensku dočkal ponížení! Na pódiu to…

Karel Gott (78) na koncertech všem rozdává radost, on sám se ale tentokrát dočkal jen nemilého překvapení! Na…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček Štybar a loňská kometa Hirt

Češi na Giro d'Italia 2018: Kreuziger, nováček…

Giro d'Italia pojedou tři čeští cyklisté. V nominacích svých stájí jsou trojnásobný účastník Roman Kreuziger,…

 

Reflex.cz

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat město? Kde začíná cenzura?

Může Ježíš znásilňovat muslimku? Má na to přispívat…

Brno žije! Divadlo žije! Národní divadlo Brno zařadilo do květnového festivalu Divadelní svět Brno představení…

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Tajemství kamenných rytířů aneb Pod ochranou Rolandů

Socha kamenného rytíře s brněním nebo pláštěm a taseným mečem se opírá o erb s městskými znaky. Každý obchodník,…