25.2. 2015 Ondřej Chamilla Ondřej Chamilla

Suzuki Vitara: První jízdní dojmy z Portugalska

 

Právě se nacházíme v Cascais nedaleko Lisabonu, kde probíhají dvoudenní testovací jízdy s novým malým SUV Suzuki Vitara. Přímo z místa přinášíme první dojmy.

Aktualizováno 25.2., 20:40:

K prvním jízdám s novou Vitarou jsme dostali pravděpodobně nejdražší verzi v nabídce, plně vybavený turbodiesel s pohonem všech kol. Vůz byl ve světle modré barvě s černou střechou a je třeba říci, že tato kombinace mu opravdu sluší a dělá z něj atraktivního zástupce malých SUV.

Jak jsme již psali dříve, automobil je kratší a vyšší než S-Cross, se kterým sdílí platformu, není to ale nic zásadního, obě Suzuki si tak mohou trochu konkurovat. Neznáme sice ještě přesně základní cenu Vitary, ale zdá se, že bude o trochu levnější, než větší sourozenec. Co se týče vnějšího vzhledu, rozhodně bychom dali Vitaře přednost, v našich očích vypadá velmi dobře.

Usedám za volant a bohužel je brzy jasné, že interiérem vůz vítězit nebude. Všude jsou použité tvrdé plasty a nezachrání to ani menší pruh alcantary na dveřích, stejně jako dotykový displej uprostřed, který však nepůsobí úplně špatně. Na druhou stranu, vnitřek trochu připomíná mobilní telefony pro důchodce, které mají obrovská tlačítka a jsou maximálně přehledné.

Některé přešlapy se ale najdou, kupříkladu palubní počítač se stále „po japonsku“ ovládá dlouhým tlačítkem trčícím z přístrojového štítu. Také jsme v na první pohled vrcholně vybavených vozech nenašli loketní středovou opěrku, nevylučujeme však, že bude k dispozici v rámci příplatkové výbavy. Posledním prvkem jsou sedadla, ze kterých nás brzy docela bolela záda.

Na druhou stranu, najít si vhodnou pozici za volantem nebylo nic složitého a interiér vozu je příjemně prostorný. Výhled z Vitary také chválíme a zavazadlový prostor s dvojitým dnem vypadá větší, než kolik udávají tabulky.

Jezděte s autem pouze po městě a možná budete zklamáni. Jedná se o poměrně lehký stroj, což si svou daň našlo v ne zrovna ideálním tlumení podvozku a celkově si trochu připadáte jako v plastové krabičce, která se po otřesu rozduní. S tím souvisejí i hlasitější rázy od zadní nápravy s torzní příčkou. Jízda je rovněž spíše tužší, takže zejména na propadlých kanálech či příčných spárách nečekejte nic světoborného, holt jsme v okolí portugalského Cascais měli možnosti vyzkoušet i horší cesty.

Jenže byla by obrovská chyba za to Vitaru hned ze začátku odsoudit. Když totiž vyjedete mimo město, objevíte opravdu dobře jezdící automobil. Větší nerovnosti tohle malé SUV tlumí docela pěkně, hlavní však je, že se podvozek skvěle chová v zatáčkách. Ovládací prvky totiž nepůsobí ani trochu gumově, všechno je přímočaré a s dobrou odezvou.

To znamená, že Vitara působí jako auto ze staré školy, kdy s vámi vůz i komunikoval a řídil se intuitivně. Nečekejte ani velké náklony, ani tendenci brzo ztrácet jistotu. Řízení je přesné a příjemně vyvážené, dobře působí také odezva pedálů.

Ještě větší dojem na nás udělalo pohonné ústrojí. Přeplňovaná šestnáctistovka je po nastartování trochu hlučnější, jakmile se však zahřeje, uklidní se na velmi dobrou úroveň. Jedná se o výtečnou jednotku, která má malou prodlevu turbodmychadla, rychlé reakce na plyn, poměrně silný zátah z nízkých a středních otáček a také jemný běh bez vibrací.

K automobilu se šestnáctistovka hodí přímo ideálně, má navíc skvělou spotřebu. Testovací trasu jsme svižným stylem projeli za 5,3 l na sto kilometrů, kolegové v benzinovém voze na stejném úseku potřebovali 6,9 litru. To je skvělá hodnota na vysokou čtyřkolku. Navíc si ovladačem na středovém tunelu můžete navolit režim Sport, ve kterém se reakce motoru ještě zlepší a automobil ožije. Zatímco v jiných malých SUV jste spíše pasažéry, tady můžete opravdu řídit a rovněž si to užívat.

Onen zmíněný ovladač na středovém tunelu však hlavně upravuje režim systému pohonu všech kol. Vedle automatického módu, kdy elektronika mění připojování zadní nápravy podle vašeho jízdního stylu, jsou k dispozici právě ještě režimy Sport a Snow. Nechybí ani možnost uzamknout elektromagnetickou spojku a mít tak neustále točivý moment na obou nápravách.

V lehčím terénu jsme si vyzkoušeli schopnosti vozu a prohlašujeme, že běžnému zájemci bude auto zcela jistě stačit. Nemá problém ani s výjezdy z mokrého písku, a to jsme měli běžné letní pneumatiky. K vaší chatě či chalupě se tak zcela jistě dostanete.

Celkově platí, že nás Vitara svými jízdními schopnostmi překvapila. Má výborné chování, ještě lepší úsporný a silný motor a navíc také praktickou karoserii. V rámci třídy jde o velmi povedený automobil.


Kolega Martin Frei měl možnost krátce vyzkoušet nové Suzuki Vitara již ke konci minulého roku, my však nyní míříme na oficiální jízdy s vozem do Portugalska, kde nebude chybět ani krátká terénní trať. Vitara je jméno zvučné, na rozdíl od dřívějších takto zvaných vozů je ale novinka zaměřena více na silnici, stal se z ní populární moderní crossover či menší SUV, chcete-li.

Pod kapotou budou k dispozici dvě pohonné jednotky, zážehová a vznětová, o stejném výkonu 88 kW. Benzinová šestnáctistovka však má točivý moment 156 N.m a je spojena buďto s pětistupňovým manuálem, nebo šestirychlostním automatem. Atmosférický motor bude pravděpodobně dobrým nenáročným sluhou, k dispozici pak může být s pohonem jak předních, tak všech kol.

Diesel o stejném objemu přesvědčí točivým momentem 320 N.m, a hlavně šestistupňovou manuální převodovkou, která je jedinou volbou. Opět se ale můžete rozhodovat mezi předokolkou, nebo variantou 4x4 All Grip s připojováním zadní nápravy pomocí elektromagnetické spojky.

Automobil je příbuzný s modelem S-cross, připomenout však musíme, že s délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je pak zkrácený přesně o deset centimetrů. I kvůli tomu je objem zavazadlového prostoru zmenšen z 430 litrů na 375 l. Světlá výška činí 185 mm, na velké terénní radovánky to tedy není, ale třeba Škodu Yeti či Mitsubishi ASX touto hodnotou Vitara překonává. Co se týče dalších rozměrů, tak očekávejte výšku 1610 mm a šířku 1775 mm, přičemž hmotnost vozu se pohybuje mezi 1075 a 1295 kg v závislosti na typu pohonu.

Více o tomto v Maďarsku vyráběném automobilu včetně kompletních jízdních dojmů přineseme v pozdních večerních hodinách po skončení testovacích jízd.

Suzuki Vitara - technická data
Motor1.6 VVL1.6 DDiS
Zdvihový objem [cm3]15861598
Válce/ventily4/44/4
Největší výkon [kW/min]88/600088/3750
Točivý moment [N.m/min]156/4400320/1750
Převodovka5M (6A)6M
Pohotovostní hmotnost [kg]1075-11851230-1295
Max. rychlost [km/h]180180
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,5 - 13,011,5-12,4
Komb. spotřeba [l/100 km]5,3-5,74,0-4,2
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům Trump zrušil kontroverzní zákon o odebírání dětí migrantům

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal dekret,…

Britský parlament schválil zákon o brexitu Britský parlament schválil zákon o brexitu

Britský parlament dnes schválil konečnou podobu zákona o…

Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu Unie vrací celní úder. Americké zboží může zdražit až o čtvrtinu

Postupně může podražit až půldruhého procenta všech…

 
 

Přidat názorDiskuse: Suzuki Vitara: První jízdní dojmy z Portugalska







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé Škoda Kodiaq má i svou temnou stránku. Na toto si stěžují její majitelé

Mladoboleslavská automobilka se momentálně chlubí…

Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít Nové Suzuki Jimny na oficiálních fotkách. Je takové, jaké jej chceme mít

Po internetu už před časem kolovalo několik špionážních…

 



Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč Suzuki Vitara: S novým motorem 1.4 BoosterJet startuje na 489.900 Kč

Suzuki na českém trhu rozšiřuje nabídku verzí SUV Vitara…

Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet Suzuki Vitara S a Baleno přijíždějí s přeplňovanými motory Boosterjet

Vrcholná varianta malého SUV Suzuki Vitara se právě…

 



 
Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Volvo S60: Sedan nové generace přijíždí zpoza Atlantiku

Dnes 19:45

Volvo odhalilo podobu sedanu S60 nové generace. Navíc na místě, kde bude vznikat, v už funkční továrně v Charlestonu (USA).




Blesk.cz

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry dobré. Recenze Devil May Cry HD Collection

Budete plakat nad tím, jak jsou tyhle staré hry…

Série Devil May Cry je právem považována za legendu a zároveň zakladatele subžánru zběsilých akcí alias…

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak porazit průjem, úpal a štípance

Letní neduhy, které nám ničí dovolené: 3 tipy, jak…

Úpal, bodnutí hmyzem a průjem – tři nejčastější zdravotní problémy, které nás v teplých měsících mohou pěkně…

 

iSport.cz

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká Kotal. Chválil i Tunisko

Standardky jsou zbraň, Kane míče asi přitahuje, říká…

Zápas mezi Anglií a Tuniskem se mu líbil. Zkušený trenér a expert deníku Sport Václav Kotal ocenil hru afrického…

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit klíčového hráče

Díra po Hlinkovi. V Baníku řeší, kdo může nahradit…

Baník hlásí problém. Po odchodu Marka Hlinky do Gruzie klub intenzivně shání náhradu na klíčový post…

 

Reflex.cz

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených zádech neduživého Hamáčka

Přátelé Miloše Zemana aneb Šplhání po shrbených…

Česká postemigrační sociální demokracie se obnovovala ztěžka. V atmosféře, kdy pojem „levice“ značil bezmála…

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a indiáni chováni jako zvěř. Podívejte se

Evropská ostuda: Lidské zoo, kde byli černoši a…

Od doby, kdy se Evropané chodili dívat na černochy, ale i indiány nebo eskymáky zavřené v klecích, neuplynulo…