TEST Suzuki Vitara: První jízdní dojmy z Portugalska
Aktualizováno 25.2., 20:40:
K prvním jízdám s novou Vitarou jsme dostali pravděpodobně nejdražší verzi v nabídce, plně vybavený turbodiesel s pohonem všech kol. Vůz byl ve světle modré barvě s černou střechou a je třeba říci, že tato kombinace mu opravdu sluší a dělá z něj atraktivního zástupce malých SUV.
Jak jsme již psali dříve, automobil je kratší a vyšší než S-Cross, se kterým sdílí platformu, není to ale nic zásadního, obě Suzuki si tak mohou trochu konkurovat. Neznáme sice ještě přesně základní cenu Vitary, ale zdá se, že bude o trochu levnější, než větší sourozenec. Co se týče vnějšího vzhledu, rozhodně bychom dali Vitaře přednost, v našich očích vypadá velmi dobře.
Usedám za volant a bohužel je brzy jasné, že interiérem vůz vítězit nebude. Všude jsou použité tvrdé plasty a nezachrání to ani menší pruh alcantary na dveřích, stejně jako dotykový displej uprostřed, který však nepůsobí úplně špatně. Na druhou stranu, vnitřek trochu připomíná mobilní telefony pro důchodce, které mají obrovská tlačítka a jsou maximálně přehledné.
Některé přešlapy se ale najdou, kupříkladu palubní počítač se stále „po japonsku“ ovládá dlouhým tlačítkem trčícím z přístrojového štítu. Také jsme v na první pohled vrcholně vybavených vozech nenašli loketní středovou opěrku, nevylučujeme však, že bude k dispozici v rámci příplatkové výbavy. Posledním prvkem jsou sedadla, ze kterých nás brzy docela bolela záda.
Na druhou stranu, najít si vhodnou pozici za volantem nebylo nic složitého a interiér vozu je příjemně prostorný. Výhled z Vitary také chválíme a zavazadlový prostor s dvojitým dnem vypadá větší, než kolik udávají tabulky.
Jezděte s autem pouze po městě a možná budete zklamáni. Jedná se o poměrně lehký stroj, což si svou daň našlo v ne zrovna ideálním tlumení podvozku a celkově si trochu připadáte jako v plastové krabičce, která se po otřesu rozduní. S tím souvisejí i hlasitější rázy od zadní nápravy s torzní příčkou. Jízda je rovněž spíše tužší, takže zejména na propadlých kanálech či příčných spárách nečekejte nic světoborného, holt jsme v okolí portugalského Cascais měli možnosti vyzkoušet i horší cesty.
Jenže byla by obrovská chyba za to Vitaru hned ze začátku odsoudit. Když totiž vyjedete mimo město, objevíte opravdu dobře jezdící automobil. Větší nerovnosti tohle malé SUV tlumí docela pěkně, hlavní však je, že se podvozek skvěle chová v zatáčkách. Ovládací prvky totiž nepůsobí ani trochu gumově, všechno je přímočaré a s dobrou odezvou.
To znamená, že Vitara působí jako auto ze staré školy, kdy s vámi vůz i komunikoval a řídil se intuitivně. Nečekejte ani velké náklony, ani tendenci brzo ztrácet jistotu. Řízení je přesné a příjemně vyvážené, dobře působí také odezva pedálů.
Ještě větší dojem na nás udělalo pohonné ústrojí. Přeplňovaná šestnáctistovka je po nastartování trochu hlučnější, jakmile se však zahřeje, uklidní se na velmi dobrou úroveň. Jedná se o výtečnou jednotku, která má malou prodlevu turbodmychadla, rychlé reakce na plyn, poměrně silný zátah z nízkých a středních otáček a také jemný běh bez vibrací.
K automobilu se šestnáctistovka hodí přímo ideálně, má navíc skvělou spotřebu. Testovací trasu jsme svižným stylem projeli za 5,3 l na sto kilometrů, kolegové v benzinovém voze na stejném úseku potřebovali 6,9 litru. To je skvělá hodnota na vysokou čtyřkolku. Navíc si ovladačem na středovém tunelu můžete navolit režim Sport, ve kterém se reakce motoru ještě zlepší a automobil ožije. Zatímco v jiných malých SUV jste spíše pasažéry, tady můžete opravdu řídit a rovněž si to užívat.
Onen zmíněný ovladač na středovém tunelu však hlavně upravuje režim systému pohonu všech kol. Vedle automatického módu, kdy elektronika mění připojování zadní nápravy podle vašeho jízdního stylu, jsou k dispozici právě ještě režimy Sport a Snow. Nechybí ani možnost uzamknout elektromagnetickou spojku a mít tak neustále točivý moment na obou nápravách.
V lehčím terénu jsme si vyzkoušeli schopnosti vozu a prohlašujeme, že běžnému zájemci bude auto zcela jistě stačit. Nemá problém ani s výjezdy z mokrého písku, a to jsme měli běžné letní pneumatiky. K vaší chatě či chalupě se tak zcela jistě dostanete.
Celkově platí, že nás Vitara svými jízdními schopnostmi překvapila. Má výborné chování, ještě lepší úsporný a silný motor a navíc také praktickou karoserii. V rámci třídy jde o velmi povedený automobil.
Kolega Martin Frei měl možnost krátce vyzkoušet nové Suzuki Vitara již ke konci minulého roku, my však nyní míříme na oficiální jízdy s vozem do Portugalska, kde nebude chybět ani krátká terénní trať. Vitara je jméno zvučné, na rozdíl od dřívějších takto zvaných vozů je ale novinka zaměřena více na silnici, stal se z ní populární moderní crossover či menší SUV, chcete-li.
Pod kapotou budou k dispozici dvě pohonné jednotky, zážehová a vznětová, o stejném výkonu 88 kW. Benzinová šestnáctistovka však má točivý moment 156 N.m a je spojena buďto s pětistupňovým manuálem, nebo šestirychlostním automatem. Atmosférický motor bude pravděpodobně dobrým nenáročným sluhou, k dispozici pak může být s pohonem jak předních, tak všech kol.
Diesel o stejném objemu přesvědčí točivým momentem 320 N.m, a hlavně šestistupňovou manuální převodovkou, která je jedinou volbou. Opět se ale můžete rozhodovat mezi předokolkou, nebo variantou 4x4 All Grip s připojováním zadní nápravy pomocí elektromagnetické spojky.
Automobil je příbuzný s modelem S-cross, připomenout však musíme, že s délkou 4175 mm je Vitara o 125 mm kratší, rozvor 2500 mm je pak zkrácený přesně o deset centimetrů. I kvůli tomu je objem zavazadlového prostoru zmenšen z 430 litrů na 375 l. Světlá výška činí 185 mm, na velké terénní radovánky to tedy není, ale třeba Škodu Yeti či Mitsubishi ASX touto hodnotou Vitara překonává. Co se týče dalších rozměrů, tak očekávejte výšku 1610 mm a šířku 1775 mm, přičemž hmotnost vozu se pohybuje mezi 1075 a 1295 kg v závislosti na typu pohonu.
Více o tomto v Maďarsku vyráběném automobilu včetně kompletních jízdních dojmů přineseme v pozdních večerních hodinách po skončení testovacích jízd.
Suzuki Vitara - technická data | ||
Motor | 1.6 VVL | 1.6 DDiS |
Zdvihový objem [cm3] | 1586 | 1598 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 88/6000 | 88/3750 |
Točivý moment [N.m/min] | 156/4400 | 320/1750 |
Převodovka | 5M (6A) | 6M |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1075-1185 | 1230-1295 |
Max. rychlost [km/h] | 180 | 180 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 - 13,0 | 11,5-12,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 5,3-5,7 | 4,0-4,2 |