Švédská Rally 2012 po první etapě – Skandinávcům se nikdo nevyrovná

Po úvodní soutěži v Monte Carlu je tento víkend na programu druhá soutěž letošního šampionátu WRC – šedesátý ročník Švédské Rally v zasněžené a zmrzlé Skandinávii. Ještě než se dostaneme k soutěži samotné, máme pro vás pár aktualit z dění na světové rallyové scéně.
Tak předně – světový šampionát WRC je bez promotéra. Jednání FIA a Eurosportu ztroskotala, FIA vypsala nové výběrové řízení a zatím se této role musí “zhostit“ sama. Televizní přenosy stejně jako zajištění časomíry z jednotlivých soutěží tak mají na starost samotní pořadatelé, což jim přidělá nejednu vrásku na čele. Švédům se povedl zázrak a stihli si tv služby zajistit u finské společnosti Filmworks, o pohyblivé obrázky bychom tak neměli přijít – u nás je můžete i nadále sledovat na placené televizi Sport5.
Za druhé tovární tým Mini už není tak plně tovární – Prodrive a BMW se rozešli a roli továrního týmu tak bude plnit Motorsport Italia, který připravuje Mini WRC Armindu Araújovi a Brazilci Nobremu. Tým Prodrive tak bude „pouze“ soukromým týmem s tovární podporou, který bude zodpovědný za přípravu a stavbu klientských vozů Mini WRC. Dani Sordo by měl i tak odjet za Prodrive všechny zbývající podniky MS, druhý vůz se bude pronajímat.
Czech Ford National Team postihly virové potíže – Martin Prokop před Švédskem nemohl trénovat, protože na tom byl tak špatně, že sotva stál na nohou. Do Švédska však nakonec odcestoval a do soutěže odstartoval. Jeho manažer Muller však musel opustit soutěž se čtyřicetistupňovými horečkami, podobně špatně je na tom i šéfinženýr týmu Matoušek.
O zasněženou soutěž přijde Matthew Wilson, který si zlomil kotník a musel podstoupit operaci. Na trati naopak uvidíme nové tváře – Fina Ketomu s Fiestou WRC a Švéda Sandella na Mini WRC. A teď už k samotné soutěži.
Organizátoři připravili téměř 350 ostrých kilometrů soutěžních tratí rozdělených do čtyřiadvaceti rychlostních zkoušek a tří etap, které se pojedou kromě Švédska i na území sousedního Norska. Švédsko je také první soutěží v historii světového šampionátu, na které se pojede kvalifikační zkouška.
Ta je totožná jako shakedown, který se jel za krásného počasí v -15 stupních, po jehož dvou povinných průjezdech se jede „měřené kolo“, podle jehož výsledků si piloti priorit P1 a P2 vybírají startovní pozici do první etapy. První kvalifikační zkoušku vyhrál Latvala (1:53,5) před Hirvonenem (+0,5) a Tanakem (+0,5), Prokop dojel desátý se ztrátou 3,2 sekundy.
Kolegové přítomní ve Švédsku však tento systém kritizují, protože je neuvěřitelně plný prostojů a čekání – v mrazivém Švédsku nic příjemného.
Ještě ve čtvrtek večer se odehrála speciálka v Karlstadu na dostihové závodišti dlouhá 1,9 km – ta se stala kořistí Daniho Sorda (1:34,2), který jel údajně téměř jako rodilý Skandinávec. O 0,3 pomalejší byl Ostberg, dalších 0,3 ztratil Tanak. Pro páteční etapu, která se odjede v Norsku kde je až půl metru sněhu, si nejrychlejší piloti z kvalifikace zvolili startovní pozici až v závěru první dvacítky v pořadí Petter Solberg – Novikov – Latvala – Hirvonen – Loeb – Ostberg (od 15. do 20. startovní pozice).
První etapa: Honící se Finové, Loebova smůla
Páteční etapa obsahovala 8 rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí testů) plus speciálka v Karlstadu o celkové délce 146,6 km. První opravdovou zkoušku si rozdělili Latvala s Ostbergem, kteří zajeli shodný čas 14:13,0. O osm desetin pomalejší byl Hirvonen. V celkovém pořadí nezůstal kámen na kameni, nyní vede Ostberg. Přes 11 minut nechal v závěji estonský talent Tanak, když šel pozdě na brzdy. Bohužel v okolí nebylo dost diváků, kteří by ho vytlačili zpět na trať. Následující test vyhrál Loeb, druhý Latvala i přes chybu ztratil pouze 0,2 sekundy a dostává se do celkového vedení.
Dva zbývající dopolední testy nejrychleji prolétnul Hirvonen, kterému tyto dílčí triumfy dopomohly k celkovému vedení. Mikko je spokojený a říká, že se dobře sžil s autem. Celkově druhý Latvala ztrácí 2,9 sekundy, se svým výkonem není spokojen i přes dobrou pozici na trati. Dobře si vede „místní“ pilot Mads Ostberg, kterému patří třetí pozice se ztrátou 10,3 sekundy. Zkouší trochu tlačit, ale nechce zbytečně riskovat. Čtvrtý Loeb dostal za pozdní příjezd do časové kontroly penalizaci 10 sekund, i tak celkově ztrácí 12,9. Čech Martin Prokop je dvanáctý (+1:29,5), s nastavením Fiesty je spokojen a na jedenáctého Ketomu ztrácí pouze 3,7 sekundy. První pětka je složena v 15ti sekundách, možná že to bude velmi napínavá soutěž. Následuje polední servis.
Nejlépe se v servisu naobědval Loeb, který vyhrál první odpolední test a posunul se na celkovou třetí pozici. Výborně zajel Prokop – osmé místo (+15,0) – přeskočil Fina Ketomu a na Nora Brynildsena ztrácí jen 1,5 sekundy. Ovšem v následující vložce ukončil Loeb své vítězné ambice, když uvíznul ve druhé zatáčce a ztratil téměř dvě minuty – výsledkem je propad na jedenácté místo s celkovou ztrátou 2:04,1. Prapor Citroenu drží vedoucí Hirvonen, jako honící pes je za ním Latvala ztrácející pouze 1,1 sekundy.
Již v dalším testu jde díky vítězství do celkového vedení Latvala, vítěz dvou posledních ročníku Švédské Rally Hirvonen ztrácí 2,6 sekundy.Prokop zajíždí osmý čas (+16,5) a celkově jde na deváté místo o 4,2 před Brynildsena. Sorda postihnul problém s motorem, Ketomaa skončil zabořený ve sněhu. Prvně jmenovaný ucpal chladič a poškodil motor, návrat díky Rally2 je tak vyloučen.
Poslední „klasický“ páteční test vyhrál Petter a postupně se propracoval už na třetí místo. Latvala opět naložil Hirvonenovi a zvýšil své vedení na 17,2. Mikko je zklamaný, naříká nad ztrátou všech hřebů v pneu a tím i veškeré přilnavosti. Loeb je již sedmý, ztráta přes 2 minuty ovšem vypadá velmi špatně. Při večerní divácké speciálce se nic nezměnilo a celkové pořadí přináší následující tabulka.
Velmi slušně soutěž začal Martin Prokop, deváté místo a ztráta 2:26,9 jsou mezi místními přeborníky více než slušné.
„Kdepak, pořád jsme jeli s poměrně velkou rezervou a respektem, absence manažera neměla vliv,“ usmíval se Martin Prokop. „V technických pasážích jsem ve svém stylu cítil velké rezervy. Zkusili jsme jej v odpolední sekci trošku pozměnit a hned to byla jiná káva. Prostě se s „véercéčkem“ stále učím. Po dnešku ztrácíme v průměru 1 sekundu na kilometr. To vůbec není špatné. Ale každá umazaná desetinka nás potěší a ukáže, že jdeme správným směrem,“ vysvětluje jezdec Czech Ford National Teamu Martin Prokop.
SWRC
Mezi atmosférickými dvoulitry je na tom nejlépe domácí P-G. Andersson na Protonu, přes dvě minuty ztrácí Breen na Fiestě S2000, další dvě minuty manko má Tidemand na Fabii S2000. Ovšem nejrychlejším es-dvoutisícovkou je „tovární“ Škoda Fabia S2000 v rukou Francouze Ogiera – patří mu jedenácté místo se ztrátou 3:09,7, Andersson na něj ztrácí 51,7 sekundy.
Celkové výsledky Švédské Rally 2012 po první etapě:
Pořadí | Posádka | Vůz | Čas (ztráta na 1.) |
1. | Jarri-Matti Latvala / Mikka Anttila | Ford Fiesta RS WRC | 1:23:50,8 |
2. | Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen | Citroën DS3 WRC | +16,8 |
3. | Petter Solberg / Chris Patterson | Ford Fiesta RS WRC | +18,6 |
4. | Mads Ostberg / Jonas Andersson | Ford Fiesta RS WRC | +32,3 |
5. | Evgeniy Novikov / Denis Giraudet | Ford Fiesta RS WRC | +1:12,1 |
6. | Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko | Ford Fiesta RS WRC | +1:48,5 |
7. | Sébastien Loeb / Daniel Elena | Citroën DS3 WRC | +2:08,9 |
8. | Patrik Sandell / Staffan Parmander | Mini Cooper WRC | +2:18,8 |
9. | Martin Prokop / Zdeněk Hrůza | Ford Fiesta RS WRC | +2:26,9 |
10. | Eyvind Brynildsen / Cato Menkerud | Ford Fiesta RS WRC | +2:59,8 |
11. | Sébastien Ogier / Julien Ingrassia | Škoda Fabia S2000 | +3:09,7 |
12. | Andreas Mikkelsen / Ola Floene | Škoda Fabia S2000 | +3:20,3 |
13. | P-G Andersson / Emil Axelsson | Proton Satria Neo S2000 | +4:01,4 |
14. | Armindo Araujo / Miguel Ramalho | Mini Cooper WRC | +4:20,0 |
15. | Thierry Neuville / Nicolas Gilsoul | Citroën DS3 WRC | +4:37,4 |