Švédská Rally 2012 po první etapě – Skandinávcům se nikdo nevyrovná

Švédská Rally 2012 po první etapě – Skandinávcům se nikdo nevyrovná

 

První čtyři místa na zimní soutěži okupují čtyři Skandinávci – dva Finové a dva Norové. Nejlepším ze zbytku světa není překvapivě mistr Loeb, ale Rus Novikov.

Po úvodní soutěži v Monte Carlu je tento víkend na programu druhá soutěž letošního šampionátu WRC – šedesátý ročník Švédské Rally v zasněžené a zmrzlé Skandinávii. Ještě než se dostaneme k soutěži samotné, máme pro vás pár aktualit z dění na světové rallyové scéně.

Tak předně – světový šampionát WRC je bez promotéra. Jednání FIA a Eurosportu ztroskotala, FIA vypsala nové výběrové řízení a zatím se této role musí “zhostit“ sama. Televizní přenosy stejně jako zajištění časomíry z jednotlivých soutěží tak mají na starost samotní pořadatelé, což jim přidělá nejednu vrásku na čele. Švédům se povedl zázrak a stihli si tv služby zajistit u finské společnosti Filmworks, o pohyblivé obrázky bychom tak neměli přijít – u nás je můžete i nadále sledovat na placené televizi Sport5.

Za druhé tovární tým Mini už není tak plně tovární – Prodrive a BMW se rozešli a roli továrního týmu tak bude plnit Motorsport Italia, který připravuje Mini WRC Armindu Araújovi a Brazilci Nobremu. Tým Prodrive tak bude „pouze“ soukromým týmem s tovární podporou, který bude zodpovědný za přípravu a stavbu klientských vozů Mini WRC. Dani Sordo by měl i tak odjet za Prodrive všechny zbývající podniky MS, druhý vůz se bude pronajímat.

Czech Ford National Team postihly virové potíže – Martin Prokop před Švédskem nemohl trénovat, protože na tom byl tak špatně, že sotva stál na nohou. Do Švédska však nakonec odcestoval a do soutěže odstartoval. Jeho manažer Muller však musel opustit soutěž se čtyřicetistupňovými horečkami, podobně špatně je na tom i šéfinženýr týmu Matoušek.

O zasněženou soutěž přijde Matthew Wilson, který si zlomil kotník a musel podstoupit operaci. Na trati naopak uvidíme nové tváře – Fina Ketomu s Fiestou WRC a Švéda Sandella na Mini WRC. A teď už k samotné soutěži.

Organizátoři připravili téměř 350 ostrých kilometrů soutěžních tratí rozdělených do čtyřiadvaceti rychlostních zkoušek a tří etap, které se pojedou kromě Švédska i na území sousedního Norska. Švédsko je také první soutěží v historii světového šampionátu, na které se pojede kvalifikační zkouška.

Video

Ta je totožná jako shakedown, který se jel za krásného počasí v -15 stupních, po jehož dvou povinných průjezdech se jede „měřené kolo“, podle jehož výsledků si piloti priorit P1 a P2 vybírají startovní pozici do první etapy. První kvalifikační zkoušku vyhrál Latvala (1:53,5) před Hirvonenem (+0,5) a Tanakem (+0,5), Prokop dojel desátý se ztrátou 3,2 sekundy.

Kolegové přítomní ve Švédsku však tento systém kritizují, protože je neuvěřitelně plný prostojů a čekání – v mrazivém Švédsku nic příjemného.

Ještě ve čtvrtek večer se odehrála speciálka v Karlstadu na dostihové závodišti dlouhá 1,9 km – ta se stala kořistí Daniho Sorda (1:34,2), který jel údajně téměř jako rodilý Skandinávec. O 0,3 pomalejší byl Ostberg, dalších 0,3 ztratil Tanak. Pro páteční etapu, která se odjede v Norsku kde je až půl metru sněhu, si nejrychlejší piloti z kvalifikace zvolili startovní pozici až v závěru první dvacítky v pořadí Petter Solberg – Novikov – Latvala – Hirvonen – Loeb – Ostberg (od 15. do 20. startovní pozice).

První etapa: Honící se Finové, Loebova smůla

Páteční etapa obsahovala 8 rychlostních zkoušek (dva průjezdy čtveřicí testů) plus speciálka v Karlstadu o celkové délce 146,6 km. První opravdovou zkoušku si rozdělili Latvala s Ostbergem, kteří zajeli shodný čas 14:13,0. O osm desetin pomalejší byl Hirvonen. V celkovém pořadí nezůstal kámen na kameni, nyní vede Ostberg. Přes 11 minut nechal v závěji estonský talent Tanak, když šel pozdě na brzdy. Bohužel v okolí nebylo dost diváků, kteří by ho vytlačili zpět na trať. Následující test vyhrál Loeb, druhý Latvala i přes chybu ztratil pouze 0,2 sekundy a dostává se do celkového vedení.

Dva zbývající dopolední testy nejrychleji prolétnul Hirvonen, kterému tyto dílčí triumfy dopomohly k celkovému vedení. Mikko je spokojený a říká, že se dobře sžil s autem. Celkově druhý Latvala ztrácí 2,9 sekundy, se svým výkonem není spokojen i přes dobrou pozici na trati. Dobře si vede „místní“ pilot Mads Ostberg, kterému patří třetí pozice se ztrátou 10,3 sekundy. Zkouší trochu tlačit, ale nechce zbytečně riskovat. Čtvrtý Loeb dostal za pozdní příjezd do časové kontroly penalizaci 10 sekund, i tak celkově ztrácí 12,9. Čech Martin Prokop je dvanáctý (+1:29,5), s nastavením Fiesty je spokojen a na jedenáctého Ketomu ztrácí pouze 3,7 sekundy. První pětka je složena v 15ti sekundách, možná že to bude velmi napínavá soutěž. Následuje polední servis.

Nejlépe se v servisu naobědval Loeb, který vyhrál první odpolední test a posunul se na celkovou třetí pozici. Výborně zajel Prokop – osmé místo (+15,0) – přeskočil Fina Ketomu a na Nora Brynildsena ztrácí jen 1,5 sekundy. Ovšem v následující vložce ukončil Loeb své vítězné ambice, když uvíznul ve druhé zatáčce a ztratil téměř dvě minuty – výsledkem je propad na jedenácté místo s celkovou ztrátou 2:04,1. Prapor Citroenu drží vedoucí Hirvonen, jako honící pes je za ním Latvala ztrácející pouze 1,1 sekundy.

Již v dalším testu jde díky vítězství do celkového vedení Latvala, vítěz dvou posledních ročníku Švédské Rally Hirvonen ztrácí 2,6 sekundy.Prokop zajíždí osmý čas (+16,5) a celkově jde na deváté místo o 4,2 před Brynildsena. Sorda postihnul problém s motorem, Ketomaa skončil zabořený ve sněhu. Prvně jmenovaný ucpal chladič a poškodil motor, návrat díky Rally2 je tak vyloučen.

Poslední „klasický“ páteční test vyhrál Petter a postupně se propracoval už na třetí místo. Latvala opět naložil Hirvonenovi a zvýšil své vedení na 17,2. Mikko je zklamaný, naříká nad ztrátou všech hřebů v pneu a tím i veškeré přilnavosti. Loeb je již sedmý, ztráta přes 2 minuty ovšem vypadá velmi špatně. Při večerní divácké speciálce se nic nezměnilo a celkové pořadí přináší následující tabulka.

Velmi slušně soutěž začal Martin Prokop, deváté místo a ztráta 2:26,9 jsou mezi místními přeborníky více než slušné.

„Kdepak, pořád jsme jeli s poměrně velkou rezervou a respektem, absence manažera neměla vliv,“ usmíval se Martin Prokop. „V technických pasážích jsem ve svém stylu cítil velké rezervy. Zkusili jsme jej v odpolední sekci trošku pozměnit a hned to byla jiná káva. Prostě se s „véercéčkem“ stále učím. Po dnešku ztrácíme v průměru 1 sekundu na kilometr. To vůbec není špatné. Ale každá umazaná desetinka nás potěší a ukáže, že jdeme správným směrem,“ vysvětluje jezdec Czech Ford National Teamu Martin Prokop.

SWRC

Mezi atmosférickými dvoulitry je na tom nejlépe domácí P-G. Andersson na Protonu, přes dvě minuty ztrácí Breen na Fiestě S2000, další dvě minuty manko má Tidemand na Fabii S2000. Ovšem nejrychlejším es-dvoutisícovkou je „tovární“ Škoda Fabia S2000 v rukou Francouze Ogiera – patří mu jedenácté místo se ztrátou 3:09,7, Andersson na něj ztrácí 51,7 sekundy.

Celkové výsledky Švédské Rally 2012 po první etapě:

PořadíPosádkaVůzČas (ztráta na 1.)
1.Jarri-Matti Latvala / Mikka AnttilaFord Fiesta RS WRC1:23:50,8
2.Mikko Hirvonen / Jarmo Lehtinen Citroën DS3 WRC+16,8
3.Petter Solberg / Chris PattersonFord Fiesta RS WRC+18,6
4.Mads Ostberg / Jonas AnderssonFord Fiesta RS WRC+32,3
5.Evgeniy Novikov / Denis Giraudet Ford Fiesta RS WRC+1:12,1
6.Henning Solberg / Ilka Minor-Petrasko Ford Fiesta RS WRC+1:48,5
7.Sébastien Loeb / Daniel ElenaCitroën DS3 WRC+2:08,9
8.Patrik Sandell / Staffan ParmanderMini Cooper WRC+2:18,8
9.Martin Prokop / Zdeněk HrůzaFord Fiesta RS WRC+2:26,9
10.Eyvind Brynildsen / Cato MenkerudFord Fiesta RS WRC+2:59,8
11.Sébastien Ogier / Julien IngrassiaŠkoda Fabia S2000+3:09,7
12.Andreas Mikkelsen / Ola Floene Škoda Fabia S2000+3:20,3
13.P-G Andersson / Emil AxelssonProton Satria Neo S2000+4:01,4
14.Armindo Araujo / Miguel RamalhoMini Cooper WRC+4:20,0
15.Thierry Neuville / Nicolas GilsoulCitroën DS3 WRC+4:37,4

Spolupracujeme s TipCars.com
Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 

Štítky Citroën Ford Mini WRC

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý? Ojetý Ford Fiesta 6. generace (CB1/CCN): Proč je tak drahý?

Že nejsou ojeté polo či fabia levné, na to jsme si už…

Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC Tohle je nová generace Fordu Fiesta. Zatím jako speciál pro WRC

Ford pracuje na nové generace fiesty, která bude…

 



 
Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4x2!

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4x2!

Dnes 10:55

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a představil model E All-Terrain. Na jeho bázi nyní vznikl ještě schopnější vůz.




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity lidských možností

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity…

Fotograf, režisér, scénárista, kameraman. Taky průkopník paraglidingu u nás, nadšený dokumentarista Rallye…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…