Analýza: Systémy proti vyjetí z pruhu zvyšují nehodovost
Jedna z poboček amerického Pojišťovacího ústavu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) zveřejnila analýzu, v níž byly hodnoceny moderní bezpečnostní systémy, které mají řidičům pomoci se vyhnout nehodě. Zatímco některým se tento úkol daří, systém varující před opuštěním jízdního pruhu tak úspěšný není.
Analyzována byla statistická data z pojišťoven, na jejichž základě bylo počítáno to, jak často se tyto systémy objevují ve vozech u jednotlivých nahlášených pojistných událostí. Pracovalo se s údaji o automobilech vyrobených mezi lety 2000 a 2011. Analytici na základě dat od výrobců zjistili, která vozidla byla danými bezpečnostními systémy vybavena, poté údaje porovnali s vozy, které je postrádaly.
Zatímco systémy varující před kolizí nebo adaptivní světlomety pomáhají snížit nehody, varování před opuštěním jízdního pruhu více škodí, než pomáhá. U varování před vozidly ve slepém úhlu a parkovacích asistentů není jasně patrné, zda mají na nehody vliv.
Analytici zjistili, že u vozů značek Mercedes-Benz a Buick se systémem hlídajícím jízdu v pruzích je dokonce hlášeno více nehod s vyššími škodami než u vozů těchto značek bez něj. Nejedná se o významný rozdíl, přesto však výsledky naznačují, že tyto systémy nesnižují počet dopravních nehod.
To u vozů Volvo s tímto systémem je hlášeno méně nehod, tyto vozy ale navíc disponovaly varováním před čelní kolizí s funkcí automatického brzdění. Tento systém podle analytiků IIHS bezpečnost zvyšovat pomáhá.
Pracovníci IIHS přitom dříve odhadovali, že pokud by systémem varujícím před opuštěním jízdního pruhu byly vybaveny všechny automobily, mohl by zabránit nebo zmírnit až 7.529 smrtelných nehod, a to za předpokladu, že by fungoval vždy správně a řidič správně zareagoval. Toto číslo se ale týkalo nehod, kdy auto při nehodě opustí vozovku. Takové nehody ale ve skutečnosti nejsou příliš časté.
Analytici si také všimli, že může být problém v podobě těchto systémů. Ty totiž používají kamery sledující jízdní pruhy, které ale někdy nejsou dobře viditelné. Problémem může být i to, že systém řidiče varuje před falešným nebezpečím tak často, až se ho řidič rozhodne vypnout.
Vědci se nyní chtějí zaměřit na aktivní asistenty jízdy v pruzích, od kterých si slibují, že budou mít lepší výsledky než varování před opuštěním jízdního pruhu. Podobné systémy varující před kolizí s aktivním asistentem dle statistik IIHS ke snížení počtu nehod vedou.
Mimochodem, my jsme aktivní asistent jízdy v pruzích zařadili mezi 10 zbytečných pomocníků, kteří řidičům pobyt za volantem příliš neulehčují. Analýza IIHS ukazuje, že tento systém opravdu moc užitečný není.