Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Analýza: Systémy proti vyjetí z pruhu zvyšují nehodovost

David Bureš
Diskuze (54)
Systémy hlídající jízdu v pruzích mají zvyšovat bezpečnost aut, zřejmě se jim to ale příliš nedaří.

Jedna z poboček amerického Pojišťovacího ústavu pro bezpečnost silničního provozu (IIHS) zveřejnila analýzu, v níž byly hodnoceny moderní bezpečnostní systémy, které mají řidičům pomoci se vyhnout nehodě. Zatímco některým se tento úkol daří, systém varující před opuštěním jízdního pruhu tak úspěšný není.

Analyzována byla statistická data z pojišťoven, na jejichž základě bylo počítáno to, jak často se tyto systémy objevují ve vozech u jednotlivých nahlášených pojistných událostí. Pracovalo se s údaji o automobilech vyrobených mezi lety 2000 a 2011. Analytici na základě dat od výrobců zjistili, která vozidla byla danými bezpečnostními systémy vybavena, poté údaje porovnali s vozy, které je postrádaly.

Zatímco systémy varující před kolizí nebo adaptivní světlomety pomáhají snížit nehody, varování před opuštěním jízdního pruhu více škodí, než pomáhá. U varování před vozidly ve slepém úhlu a parkovacích asistentů není jasně patrné, zda mají na nehody vliv.

Analytici zjistili, že u vozů značek Mercedes-Benz a Buick se systémem hlídajícím jízdu v pruzích je dokonce hlášeno více nehod s vyššími škodami než u vozů těchto značek bez něj. Nejedná se o významný rozdíl, přesto však výsledky naznačují, že tyto systémy nesnižují počet dopravních nehod.

To u vozů Volvo s tímto systémem je hlášeno méně nehod, tyto vozy ale navíc disponovaly varováním před čelní kolizí s funkcí automatického brzdění. Tento systém podle analytiků IIHS bezpečnost zvyšovat pomáhá.

Pracovníci IIHS přitom dříve odhadovali, že pokud by systémem varujícím před opuštěním jízdního pruhu byly vybaveny všechny automobily, mohl by zabránit nebo zmírnit až 7.529 smrtelných nehod, a to za předpokladu, že by fungoval vždy správně a řidič správně zareagoval. Toto číslo se ale týkalo nehod, kdy auto při nehodě opustí vozovku. Takové nehody ale ve skutečnosti nejsou příliš časté.

Analytici si také všimli, že může být problém v podobě těchto systémů. Ty totiž používají kamery sledující jízdní pruhy, které ale někdy nejsou dobře viditelné. Problémem může být i to, že systém řidiče varuje před falešným nebezpečím tak často, až se ho řidič rozhodne vypnout.

Vědci se nyní chtějí zaměřit na aktivní asistenty jízdy v pruzích, od kterých si slibují, že budou mít lepší výsledky než varování před opuštěním jízdního pruhu. Podobné systémy varující před kolizí s aktivním asistentem dle statistik IIHS ke snížení počtu nehod vedou.

Mimochodem, my jsme aktivní asistent jízdy v pruzích zařadili mezi 10 zbytečných pomocníků, kteří řidičům pobyt za volantem příliš neulehčují. Analýza IIHS ukazuje, že tento systém opravdu moc užitečný není.

David Bureš
Diskuze (54)
13. 10. 2012 00:34
Re: Stejně tak
O účelnosti bezpečnostních pásů v dnešní době může diskutovat jenom hlupák.
To, že stojíš v tramvaji nebo v autobuse a jsi víc ohrožen ještě neznamená, že pásy v autě smysl nemají. BTW - až se srazíš s tramvají, přijdeš na to, že ti stojící nepřipoutaní v tramvaji dopadli lépe, než ty v autě.
Avatar - Machýrek
6. 7. 2012 07:11
Re: Stejně tak
Chodci a cykliste, pokud se cpou na silnici, maj svitit taky. To je snad jasny. Komu ne, riskuje, ze skonci jako predlozka u krbu.
Avatar - HitmanPB
6. 7. 2012 00:25
Re: Na to netreba nič analyzovať ...
Asi tak nejako :yes:

Je to o tom, že ľudia sa nevenujú riadeniu, výstraha ich vyplaší a nakoľko asi nemajú auto vôbec pod kontrolou, tak zareagujú neadekvátne a skončí sa to haváriou...
Avatar - rohYpnol
5. 7. 2012 10:51
Re: Stejně tak
Ne, pleteš se. Po silnici toho opravdu moc nenajedu, na 1. třídu raději pomalu ani nevjedu. Stačila mi v posledních letech 1 cesta 30 km po 1. třídě, kdy mě málem srazilo asi 5 autobusů a dalších 40 kamionů. K tomu čichat ten smrad z dieselů... ne děkuji. Nemám kolo jako dopravní prostředek.
Osvětlení - dejme tomu souhlas. Motorkáři vs. cyklisti - to je velmi podobné. Dnešní LED světla by neustálé svícení umožnily. Ale nevím, jak intenzivní světlo vydávají - když v noci vidím přední bílé blikačky, tak bych tyto cyklisty nakopal... Světlo opravdu moc intenzivní není a v okolním provozu dost zanikají.
To, že jsou schopni někteří experti jezdit na kole dokonce v noci bez osvětlení - a to dokonce i mimo města... V 90 km/h člověk téměř nemá šanci zareagovat...
Ale jak jsem napsal - tohle je o vzájemné ohleduplnosti a nějakém racionálním uvažování. A toho žádnou právní regulací nedosáhneš.
4. 7. 2012 21:53
Re: Osobní vs. autobusy
Jak jsem napsal, to je pak hloupost člověka. Chybu udělá každý a asistent tě může zachránit, ale schválně se řízení nevěnovat, tam ti nic nepomůže.

Věnovat se méně řízení není tak snadné. Pustím-li volant, systém se vypne. Přestanu-li sledovat silnici úplně, nevšimnu si, že jsem třeba v části se záplatou bez čar, kde systém nefunguje vůbec. Tenhle systém ti může pomoct (důležité je to může, protože nemusí), když třeba vybíráš hudbu a začneš utíkat z pruhu, ale nechat ho řídit prostě nemůžeš, na to není dostatečně schopný. Adaptivní tempomat je mnohem schopnější, ale pořád musíš auto řídit a krizovou situaci také nezvládne. Po silnici také můžeš chodit poslepu, schválně, jak dlouho to přežiješ.

Přínos je, že méně sleduješ čáry, víc sleduješ auta. HUD poskytuje pěkný přehled o činnosti jednotlivých systémů - třeba, že chybí čáry a udržování v pruhu nefunguje, nebo že mám chodce v cestě, popřípadě podél cesty (mohu si dát dopředu větší odestup od krajnice, pokud prší, mohu zpomalit, abych ho nepostříkal atd.). Pozornost řízení musíš věnovat stále, jen se můžeš soustředit na jiné věci.