Tamburini T12 Massimo: Co umí motorka za osm milionů?

 

Massimo Tamburini opustil náš svět před dvěma roky, ale nyní se vrací prostřednictvím svého posledního motocyklu, který lze označit za důstojné uzavření jeho celoživotního díla.

Massimo Tamburini patří k nejvýraznějším a nejvýznamnějším osobnostem italského motocyklového průmyslu od počátku sedmdesátých let dvacátého století až do současnosti.

V roce 1973 stál u zrodu značky Bimota, kde se postaral o návrhy řady výjimečných motocyklů a od poloviny osmdesátých let pracoval pro koncern Cagiva a právě jemu vděčíme za designové perly, jimiž jsou Ducati 916 spolu s celou rodinou svých následníků až po model 998 a MV Agusty F4 i Brutale.

Massimo Tamburini se narodil 28. listopadu 1943 a svět motocyklů ho okouzlil již na počátku šedesátých let, když navštívil závod mistrovství světa silničních motocyklů v Monze. Svůj vlastní motocykl si poprvé navrhl na základech MV Agusty 750 Sport v roce 1971 a následovala čtyři desetiletí plodné práce pro již zmíněné značky Bimota, Cagiva, Moto Morini, Ducati a MV Agusta.

Do důchodu odešel Massimo Tamburini 31. prosince roku 2008, ale ve skutečnosti jen vystoupil ze služeb Cagivy, resp. MV Agusty, aby se mohl věnovat vlastnímu projektu. Ten bohužel nemohl sám dokončit, protože jej 6. dubna roku 2014 přemohla rakovina plic.

Motocyklový génius po sobě vedle svého díla zanechal i rozpracovaný projekt a funkční tým, který jej pod vedením Massimova syna Andrea a za pomoci řady partnerů dotáhl k plně funkčnímu motocyklu.

Tamburini T12 Massimo nese jméno svého tvůrce a je do jisté míry návratem k jeho počátkům u Bimoty, kdy kolem motoru z jiného stroje stavěl svůj vlastní motocykl. V tomto případě byl s podporou BMW Motorrad použit řadový čtyřválec ze superbiku S 1000 RR, který v T12 Massimo z objemu 999 cm3 poskytuje výkon přes 169 kW (230 k) a míří na zadní kolo prostřednictvím šestistupňové převodovky.

Rám využívá lité komponenty z hořčíku ve své zadní části a oblasti hlavy řízení, zatímco jeho střed tvoří trubky z vysokopevnostní oceli. Odpružení předního i zadního kola mají na starosti tlumiče Öhlins GP, zatímco brzdový systém nese značku Brembo Racing a využívá kotouče o průměru 320 mm vpředu a 218 mm vzadu. Magnéziová kola jsou pak obuta do pneumatik Pirelli Diablo SBK Racing o rozměrech 120/70-17 vpředu a 200/60-17 vzadu.

Motocykl se stavitelnou geometrií podvozku se pyšní nejmodernější elektronikou MoTec 170 a pochlubit se může i zakázkovým výfukovým systémem Arrow, jehož koncovka je uložena pod motorem.

Kabát motocyklu v podobě aerodynamicky optimalizované kapotáže, nádrže a podsedlové části je kompletně z uhlíkových vláken. I díky tomu se může Tamburini T12 Massimo pochlubit suchou hmotností pouhých 154,5 kg. Jen pro srovnání lze uvést, že dárce pohonné jednotky má ve své standardní podobě suchou hmotnost 175,5 kg.

Tamburini T12 Massimo v současnosti existuje pouze ve dvou plně funkčních exemplářích a společnost Massimo Tamburini S.r.l. je pro případné zájemce schopna vyrobit další. Má to ovšem několik háčků. Tím prvním je skutečnost, že motocykl není homologován do běžného silničního provozu, a druhým se může stát cena, která se má pohybovat okolo 300.000 eur (zhruba 8,13 milionu Kč).

Video

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018 Komentář Roberta Maleckého: Mobilizace verze 2018

Hnutí ANO mobilizuje své voliče. Volte Zemana, burcuje. A…

Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku Stíhání Babiše s Faltýnkem došlo k dalšímu mezikroku

Státní zástupce obdržel od policie vyrozumění Sněmovny o…

 

Štítky BMW Motorky Video

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru Na evropský trh má zamířit nová Dacia! Pick-up odvozený od Dusteru

Také evropští zákazníci se údajně dočkají pick-upu…

Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda Test Dacia Duster II dCi 110 4x4: Pouze pro silnici je jí škoda

Příroda vytvořila v polovině ledna opravdu vhodné…

 





 
Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Překvapivý výsledek velkého testu pneumatik: Na suchu je lepší sjetá guma! Ale…

Dnes 08:00

Exkluzivní test kolegů z Auto Bildu ukazuje, že nová pneumatika nemusí fungovat nejlépe za všech podmínek. Jak se liší vlastnosti obutí s hloubkou dezénu osm, čtyři a dva milimetry?




Blesk.cz

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky kandidátů i rozohněné publikum

První „bitva“ Zeman vs. Drahoš: Ostré přestřelky…

Televize Prima vysílala z pražského karlínského divadla první prezidentský duel mezi Milošem Zeman a Jiřím…

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf policie nováčky. Amerika je v šoku

„Když to bude černoch, střílejte,“ školil šéf…

Americkou veřejnost šokoval případ policejního šéfa z Kentucky Todda Shawa (50), který své svěřence nabádal…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil výhru, skóroval i Simon

Voráček řídil dvěma body Flyers, Sobotka trefil…

SOUHRN | Nejproduktivnější český hráč v NHL Jakub Voráček skóroval v úterním programu po 14 utkáních a gólem a…

 

Reflex.cz

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A celá debata byla naprosto k ničemu

Zeman byl v prvním duelu lepší, Drahoš ho ustál. A…

Primě se duel prezidentských kandidátů nevyvedl. To je základní dojem z jejich prvního opravdového střetu. Miloš…

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový systém vyvolal mocenské převraty, říká Pečinka

Proč volíme prezidenta ve dvou kolech? Jednokolový…

V dvoukolové volbě může být v prvním kole zvolen jen ten, kdo získá více než 50 % hlasů. Když nikdo takový není,…