Tata Nano: Prodej v Indii začíná 1. dubna
Tata Nano má postavit Indii na kola, tak jako to v minulém století dokázaly například Ford model T v USA, Austin 7 ve Velké Británii nebo po 2. světové válce VW Brouk v Německu a Fiat 500 v Itálii. Ekonomická úroveň nejlidnatější země a kupní síla tamních obyvatel zdaleka nedosahuje hodnot vyspělého světa, a proto je 3,1 metru dlouhý Tata Nano označovaný jako rodinný automobil pro střední třídu. V ulicích indických velkoměst má nahradit početné rikše a motorizovat rodiny, které by si jiné nové auto nemohly dovolit.
Největší komplikace ve vztahu k zahájení prodeje byly způsobeny zdržením při stavbě nové továrny. Výrobní zařízení v Sanandu (stát Gujarat) s roční kapacitou 350 tisíc aut tak bude uvedené do provozu až příští rok. Poptávku zatím bude uspokojovat továrna Pantnagar ve státě Uttarkhand, která může vyrábět jen omezené množství – zhruba 50 tisíc kusů ročně. Cena je přitom stanovená na 100.000 indický rupií, což odpovídá 1460 Euro, tedy necelých 40 tisíc Kč.
Rozměry Taty Nano jsou opravdu minimalistické – délka je jen 3099 mm, šířka 1495 a výška 1652 mm. Auto ovšem stojí na platformě s relativně velkým rozvorem náprav 2230 mm a má vysokou stavbu karoserie, takže interiér podle automobilky nabídne i přes menší vnější rozměry zhruba o pětinu více místa, než nejmenší auta na indickém trhu. Nano je určené pro přepravu až čtyř osob a jeho pohotovostní hmotnost je v závislosti na výbavě 600 až 635 kg.
Dvouválcový motor má objem 624 cm3, který dosahuje nejvyššího výkonu 26 kW při 5250 min-1, točivý moment vrcholí 48 Nm při 3000 min-1. V praxi to znamená maximální rychlost 105 km/h a stoupavost 30 stupňů. Dojezd podle indické metodiky je 23,6 km/l, což je nejlepší hodnota mezi auty prodávanými v Indii a představuje kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Motor splňuje podmínky emisních norem BS-II a BS-III a je připravený pro normu BS-IV (tyto předpisy se až na detaily shodují s Euro 2-4), emise CO2 dosahuje 101 g/km. Převodovka je manuální čtyřstupňová.
V prodeji budou tři provedení. Základní Nano Standard nabízí jen to nejnutnější, jedná se o auto s nelakovanými nárazníky, jednobarevnými sedadly a prakticky bez jakékoliv výbavy s výjimkou sklopných zadních sedadel. Nano CX přidává větrání a topení, odkládací poličku pod palubní deskou, posilovač brzd a dvoubarevná sedadla. Vrcholem je Nano LX s celolátkovým čalouněním sedadel, centrálním zamykáním, elektrickým stahováním předních oken, digitálním počítadlem kilometrů, předními mlhovkami a střešním spoilerem. Záruka je na všechna provedení 18 měsíců nebo 24 tisíc km.
Hlavními konkurenty na indickém trhu budou Maruti 800 (Suzuki Alto 2. generace) dlouhé 3335 mm s motorem 0,8 l o výkonu 27 kW a modernější Maruti Alto (minulá generace Suzuki Alto) s délkou 3495 mm poháněná také motorem 0,8 l, avšak o výkonu 35 kW.
Ve vývoji je také verze určená pro Evropu, která bude mít bohatší výbavu než Nano LX, větší deformační zóny, airbagy a jiný motor. Více informací o ní si můžete přečíst v článku z ženevského autosalonu Tata Nano Europa – První dojmy.