Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata Nano: Prodej v Indii začíná 1. dubna

Diskuze (85)
Tata Nano, nejlevnější a jedno z nejmenších čtyřmístných aut na světě, vzbudila velký ohlas už při svém prvním představení loni 10. ledna. Nyní se od 1. dubna rozebíhá výroba, první vozy budou zákazníkům dodány na začátku července.

Tata Nano má postavit Indii na kola, tak jako to v minulém století dokázaly například Ford model T v USA, Austin 7 ve Velké Británii nebo po 2. světové válce VW Brouk v Německu a Fiat 500 v Itálii. Ekonomická úroveň nejlidnatější země a kupní síla tamních obyvatel zdaleka nedosahuje hodnot vyspělého světa, a proto je 3,1 metru dlouhý Tata Nano označovaný jako rodinný automobil pro střední třídu. V ulicích indických velkoměst má nahradit početné rikše a motorizovat rodiny, které by si jiné nové auto nemohly dovolit.

Největší komplikace ve vztahu k zahájení prodeje byly způsobeny zdržením při stavbě nové továrny. Výrobní zařízení v Sanandu (stát Gujarat) s roční kapacitou 350 tisíc aut tak bude uvedené do provozu až příští rok. Poptávku zatím bude uspokojovat továrna Pantnagar ve státě Uttarkhand, která může vyrábět jen omezené množství – zhruba 50 tisíc kusů ročně. Cena je přitom stanovená na 100.000 indický rupií, což odpovídá 1460 Euro, tedy necelých 40 tisíc Kč.

Rozměry Taty Nano jsou opravdu minimalistické – délka je jen 3099 mm, šířka 1495 a výška 1652 mm. Auto ovšem stojí na platformě s relativně velkým rozvorem náprav 2230 mm a má vysokou stavbu karoserie, takže interiér podle automobilky nabídne i přes menší vnější rozměry zhruba o pětinu více místa, než nejmenší auta na indickém trhu. Nano je určené pro přepravu až čtyř osob a jeho pohotovostní hmotnost je v závislosti na výbavě 600 až 635 kg.

Dvouválcový motor má objem 624 cm3, který dosahuje nejvyššího výkonu 26 kW při 5250 min-1, točivý moment vrcholí 48 Nm při 3000 min-1. V praxi to znamená maximální rychlost 105 km/h a stoupavost 30 stupňů. Dojezd podle indické metodiky je 23,6 km/l, což je nejlepší hodnota mezi auty prodávanými v Indii a představuje kombinovanou spotřebu 4,2 l/100 km. Motor splňuje podmínky emisních norem BS-II a BS-III a je připravený pro normu BS-IV (tyto předpisy se až na detaily shodují s Euro 2-4), emise CO2 dosahuje 101 g/km. Převodovka je manuální čtyřstupňová.

V prodeji budou tři provedení. Základní Nano Standard nabízí jen to nejnutnější, jedná se o auto s nelakovanými nárazníky, jednobarevnými sedadly a prakticky bez jakékoliv výbavy s výjimkou sklopných zadních sedadel. Nano CX přidává větrání a topení, odkládací poličku pod palubní deskou, posilovač brzd a dvoubarevná sedadla. Vrcholem je Nano LX s celolátkovým čalouněním sedadel, centrálním zamykáním, elektrickým stahováním předních oken, digitálním počítadlem kilometrů, předními mlhovkami a střešním spoilerem. Záruka je na všechna provedení 18 měsíců nebo 24 tisíc km.

Hlavními konkurenty na indickém trhu budou Maruti 800 (Suzuki Alto 2. generace) dlouhé 3335 mm s motorem 0,8 l o výkonu 27 kW a modernější Maruti Alto (minulá generace Suzuki Alto) s délkou 3495 mm poháněná také motorem 0,8 l, avšak o výkonu 35 kW.

Ve vývoji je také verze určená pro Evropu, která bude mít bohatší výbavu než Nano LX, větší deformační zóny, airbagy a jiný motor. Více informací o ní si můžete přečíst v článku z ženevského autosalonu Tata Nano Europa – První dojmy.

Diskuze (85)
Avatar - chetoos
17. 4. 2009 18:04
nano
V indii se bude prodávat hodně stejně obyčejný ind to bude brát jako pojízdno novou rikšu do které mu neteče a může vní vozit rodinu.A na tak levné auto je docela hezké :yes:
30. 3. 2009 11:58
Re: Nechápem
A proč to srovnávat s auty, když je to v podstatě kapotovaná motorka?
Fávo je robustní, ale žere skoro 8 na 100. Navíc vzhedem k věku je to už spíš veterán...
Kolik rybářů a podobných existencí u nás jezdí na Babetě? Docela dost. V tomhle na ně pršet nebude a když zapadnou, se sousedem to čapnou jeden za předek, druhý za zadek a přenesou přes díru :-)
30. 3. 2009 11:25
Re: Ratanovo kladívko
Tak pravda, ječmen umějí na ostrovech mnohem líp - z "masovek" mi nejvíc chutná asi Tullamorka. Ale za oceánem bych úplně nezavrhoval Danielovic Jacka. I když je to jenom pouhá kukuřice, chuťově to není marné. Jima Beama vypiju, ale jen pokud nemám na výběr.
27. 3. 2009 13:29
Re: RaTATAtabummm
Preco nie desatrocnu feliciu, ci 5 rocnu fabiu?
1., niekto, aj ked nema x sztotisic na poriadne auto, nerad sa vozi v aute, do ktoreho uz naprdlo x majitelov...
2., Ty na "fabiu v Corrida Uni" nemas ani teraz, a pockaj do roka a mesiaca sa tu stretneme, a uvidis, ze tato indicka sr.cka spravi vela ludi stastnymi...
3., 150 000,- at by sen atoho auta, bolo 150 000, tak prejst cez polku mesta a skocit si nakupit na vikend, je to furt lepsie riesenie ako 3-4krat tak drahy smart... ano, je to ina kategoria, ale tu inu kategoriu si vela ludi ako 2. auto dovolit nemoze, ale tatu kludne... je vela dovodov, preco to sem chcu napchat, a ver mi, v tom ich marketingovom oddeleni to maju vypocitane, aj ked kazdy druhy europan v tom aute sediet urcite nebude, ale nebude to stratovy experiment...
Avatar - white label
27. 3. 2009 12:08
Re: Ratanovo kladívko
Dobré tipy, hlavně ten druhý, bio-produkty teď frčí... :yes: 8-s
Jen nevím co dělá zrovna JIM BEAM na webu: "SKOTSKÁ? whisky.cz", co se týče whisky obecně je právě JIM BEAM jedna
z největších komerčních "sraček" vůbec. Whisky umí nejlíp na br. ostrovech a to Skoti a Irové...
Vznik mého nicku "bohužel" nemá s alkoholem nic společného, ale mnozí si to podle sprofanovaného J.W. - label stejně myslí... :-!