Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autosalon Ženeva: Tata Nano Europa - První dojmy

Diskuze (46)
Loni se Indové evropské novináře do superlevného vozu Nano pustit neodvážili. Letos už ano, ale do nové verze pro Evropu.

Na stánku indické automobilky Tata Motors bylo možné důkladně prozkoumat její model Nano. Jedná se o jedno z nejmenších a s přehledem nejlevnější auto na autosalonu, i když loni v lednu avizovaná cena pod 2000 dolarů v Evropě platit téměř jistě nebude.

Pozměněná verze Nana pro Evropu má délku 3,29 m (původní Nano jen 3,1 m), rozvor měří 2,28 m a šířka 1,58 m. Nano Europa by měl pohánět moderní celohliníkový tříválec s vícebodovým vstřikováním paliva s velmi nízkou spotřebou benzinu, odpovídající produkci méně než 100 g CO2 na 1 km jízdy. Pro Evropu se prý počítá s automatickou převodovkou, airbagy, ABS i stabilizačním systémem, což by mělo cenu auta dostat až za hranici 5000 euro.

Loni indický list The Economic Times napsal, že Nano dostane vedle zážehového motoru také nový turbodiesel. Jeho vývoj má údajně na starost firma FEV z německých Cách. Nový motor má mít dvouválcovou konstrukci a zdvihový objem 0,8 l. Přeplňování turbodmychadlem, které vyvíjí a má později také dodávat indická odnož Honeywell Turbo, má být dosaženo spotřeby asi o třetinu nižší než u benzinové verze. Systém vstřikování paliva dodává německý Bosch, stejně jako vysokotlaké palivové čerpadlo. Bosch bude dodávat pro vůz Nano také řídicí jednotku a vstřikovací soustavu do zážehové verze.

Designově vylepšená, vysoká a úzká karoserie vejčitého tvaru pojme překvapivě snadno čtyři dospělé osoby. Vnitřní prostor je samozřejmě stísněný. Nano je ale o desítky centimetrů kratší než typičtí zástupci segmentu pětidveřových miniaut, co do prostornosti interiéru za nimi ale nijak výrazně nezaostává.

Aby využili omezenou délku auta, zvolili Indové konfiguraci sedadel, která si vynucuje extrémně vysoký a vzpřímený posaz. V Nanu se tak sedí doslova jako na židli. Na předních sedadlech je ještě možné mírně natáhnout nohy, ale uspořádání a tvar zadních sedadel prakticky nepřipouští jinou pozici než s nohama spuštěnýma svisle dolů. Zadní řada sedadel je umístěna co nejvíce vzadu, za hlavami cestujících už je totiž okno ve výklopných pátých dveřích zavazadlového prostoru.

Interiér je vytvořen z lacině vypadajících materiálů (čekal snad někdo něco jiného?), které ovšem nezapáchají, jak tomu bývá v různých čínských autech. Přední sedadla jsou podélně posuvná, v přední i zadní řadě sedadel jsou integrované opěrky hlav. Středový panel vystaveného auta měl antracitovou povrchovou úpravu a na jeho horním konci je jednoduchý sdružený ukazatel. Ve spodní časti je integrované autorádio s logem Tata, dále je tento konkrétní kus vybaven elektrickým stahováním oken a vpředu je vyznačena přítomnost dvojice čelních airbagů. Před řidičem i spolujezdcem se nachází poličky, které slouží jako jediný větší odkládací prostor v interiéru.

Prodej indického originálu by měl v Indii začít již 23. března 2009. Termín příchodu nové evropské verze nebyl oficiálně prezentován, ale zřejmě to nebude dříve než v roce 2011.

Tata se každopádně hodlá do Evropy vrátit nejprve s dalšími modely a to už v roce 2010. Od roku 2003 tato indická značka celkem neúspěšně nabízela své malé hatchbacky Indica pod jménem CityRover ve Velké Británii. O vozu začaly v Británii vznikat vtipy, podobné těm, které kdysi v ostrovní zemi vyprávěly o škodovkách. Po tom, co zkrachovala automobilka Rover, se ještě v roce 2005 řešil problém s lodí, která kotvila v Bristolu s nákladem 1200 CityRoverů z Indie, které nikdo nechtěl.

Diskuze (46)
6. 3. 2009 13:25
Na první pohled špatnej vtip,
ale záleží na tom, s čím to "auto" srovnáváme a jestli bereme jako určující cenu nebo velikost. Ve srovnání s předraženým a poruchovým Smartem nevychází zase tak špatně a jeho spotřeba asi bude podobná. Nelze tohle auto srovnávat s většími kousky určenými i mimo město. Taky to těžko bude auto pro rodinu. Osobně si myslím že v ČR nemá naději, není dost univerzální, na západě by se jich pár prodat mohlo, ale může samozřejmě překvapit...
Avatar - pallas
5. 3. 2009 18:42
auto za 2500 euro
cena auta: 5000 €, minus 2500€ srotovne (v Nemecku). Auto za jeden mesacny plat!
Avatar - gld
5. 3. 2009 15:07
Re: Ejha
to je pravda, rádoby odborníci sa tu oháňajú žeby nano nebrali ani zadarmo..pritom do mesta je to ideálne autíčko..ešte ideálnejší je smart no ten nepobere 4 ľudí a cenovo žiadna sláva..
5. 3. 2009 15:06
Re: Konkurent
Já vidím, že je stejně široká, a proč by vlastně nebyla, je to také auto pro čtyři do města. ;-)
Avatar - gld
5. 3. 2009 15:04
Re: Ratan car
keď tata tak možno tie ich lacné úžitkové pickupy..nano nepôsobí príliš presvedčivým dojmom..ale zas keď nikto neohŕňa nos nad smartom tak prečo začínať tu..