Autosalon Ženeva: Tata Nano Europa - První dojmy

Autosalon Ženeva: Tata Nano Europa - První dojmy

 
 

Loni se Indové evropské novináře do superlevného vozu Nano pustit neodvážili. Letos už ano, ale do nové verze pro Evropu.

Na stánku indické automobilky Tata Motors bylo možné důkladně prozkoumat její model Nano. Jedná se o jedno z nejmenších a s přehledem nejlevnější auto na autosalonu, i když loni v lednu avizovaná cena pod 2000 dolarů v Evropě platit téměř jistě nebude.

Pozměněná verze Nana pro Evropu má délku 3,29 m (původní Nano jen 3,1 m), rozvor měří 2,28 m a šířka 1,58 m. Nano Europa by měl pohánět moderní celohliníkový tříválec s vícebodovým vstřikováním paliva s velmi nízkou spotřebou benzinu, odpovídající produkci méně než 100 g CO2 na 1 km jízdy. Pro Evropu se prý počítá s automatickou převodovkou, airbagy, ABS i stabilizačním systémem, což by mělo cenu auta dostat až za hranici 5000 euro.

Loni indický list The Economic Times napsal, že Nano dostane vedle zážehového motoru také nový turbodiesel. Jeho vývoj má údajně na starost firma FEV z německých Cách. Nový motor má mít dvouválcovou konstrukci a zdvihový objem 0,8 l. Přeplňování turbodmychadlem, které vyvíjí a má později také dodávat indická odnož Honeywell Turbo, má být dosaženo spotřeby asi o třetinu nižší než u benzinové verze. Systém vstřikování paliva dodává německý Bosch, stejně jako vysokotlaké palivové čerpadlo. Bosch bude dodávat pro vůz Nano také řídicí jednotku a vstřikovací soustavu do zážehové verze.

Designově vylepšená, vysoká a úzká karoserie vejčitého tvaru pojme překvapivě snadno čtyři dospělé osoby. Vnitřní prostor je samozřejmě stísněný. Nano je ale o desítky centimetrů kratší než typičtí zástupci segmentu pětidveřových miniaut, co do prostornosti interiéru za nimi ale nijak výrazně nezaostává.

Aby využili omezenou délku auta, zvolili Indové konfiguraci sedadel, která si vynucuje extrémně vysoký a vzpřímený posaz. V Nanu se tak sedí doslova jako na židli. Na předních sedadlech je ještě možné mírně natáhnout nohy, ale uspořádání a tvar zadních sedadel prakticky nepřipouští jinou pozici než s nohama spuštěnýma svisle dolů. Zadní řada sedadel je umístěna co nejvíce vzadu, za hlavami cestujících už je totiž okno ve výklopných pátých dveřích zavazadlového prostoru.

Interiér je vytvořen z lacině vypadajících materiálů (čekal snad někdo něco jiného?), které ovšem nezapáchají, jak tomu bývá v různých čínských autech. Přední sedadla jsou podélně posuvná, v přední i zadní řadě sedadel jsou integrované opěrky hlav. Středový panel vystaveného auta měl antracitovou povrchovou úpravu a na jeho horním konci je jednoduchý sdružený ukazatel. Ve spodní časti je integrované autorádio s logem Tata, dále je tento konkrétní kus vybaven elektrickým stahováním oken a vpředu je vyznačena přítomnost dvojice čelních airbagů. Před řidičem i spolujezdcem se nachází poličky, které slouží jako jediný větší odkládací prostor v interiéru.

Prodej indického originálu by měl v Indii začít již 23. března 2009. Termín příchodu nové evropské verze nebyl oficiálně prezentován, ale zřejmě to nebude dříve než v roce 2011.

Tata se každopádně hodlá do Evropy vrátit nejprve s dalšími modely a to už v roce 2010. Od roku 2003 tato indická značka celkem neúspěšně nabízela své malé hatchbacky Indica pod jménem CityRover ve Velké Británii. O vozu začaly v Británii vznikat vtipy, podobné těm, které kdysi v ostrovní zemi vyprávěly o škodovkách. Po tom, co zkrachovala automobilka Rover, se ještě v roce 2005 řešil problém s lodí, která kotvila v Bristolu s nákladem 1200 CityRoverů z Indie, které nikdo nechtěl.

Anketa

Stojí-li dnes nejlevnější pětidveřové minivozy u nás 170 tisíc Kč, kolik by mělo stát Nano Europe?
  • Méně než 100.000,-Kč

    45,6

    Hlasovat

     
  • Do 125.000,-Kč

    14,3

    Hlasovat

     
  • Do 150.000,-Kč

    7,6

    Hlasovat

     
  • Do 175.000,-Kč

    29,8

    Hlasovat

     
  • Klidně i přes 200.000,- Kč, bude-li mít lepší výbavu.

    2,7

    Hlasovat

     
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie Glosa Martina Čabana: Obrázky z české diplomacie

Nejprve se vrátil předseda sněmovny Vondráček z Ruska,…

Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky Opata: Útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české vojáky

Pumový útok v Afghánistánu nemířil cíleně na české…

Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky Singapur brojí proti malým bytům, developery nutí stavět větší jednotky

Městský stát se rozhodl zakročit proti rozmachu výstavby…

 

Štítky Tata Bosch

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut Příliš tvrdá pravidla? Technickou kontrolou nemusí projít 90 % aut

Se zpřísněním předpisů pro technické kontroly a měření…

OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci? OSI Silver Fox se dvěma trupy chtělo zvítězit v Le Mans. Proč nedostalo šanci?

Kdo ví, možná by oslavné paměti historiků na 24hodinovku…

 



Nejlevnější auto světa Tata Nano končí. Nikdo ho nechce Nejlevnější auto světa Tata Nano končí. Nikdo ho nechce

Pokud byste čekali, že nejlevnější automobil planety se…

Tata Nano GenX: Osvěžení vzhledu i techniky Tata Nano GenX: Osvěžení vzhledu i techniky

Nejlevnější auto světa Tata Nano se představuje v…

 



 
Šéf VW se bojí, že německý automobilový průmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Šéf VW se bojí, že německý autoprůmysl dopadne jak Detroit. Kvůli emisím

Dnes 12:55

Herbertu Diessovi se nelíbí, jak se v Evropě bojuje proti individuální dopravě.




Blesk.cz

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí: Koloběžky ohrožují Pražany!

Sdílená vozítka mají pravidla jen na odkliknutí:…

Neslyšně profrčí kolem vás po chodníku, stačí krok a může dojít k neštěstí. Nemluvě o leknutí, když se vyřítí…

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to týká? Odbornice odpovídala v redakci Blesku

Rodičovský příspěvek vyšší o 40 tisíc? Koho se to…

Velká naděje pro žadatele o rodičovský příspěvek! Pokud schvalovací proces dopadne dobře, dojde v příštím roce…

 

iSport.cz

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova cesta, Dočkal je bingo

Expert Palička: Komunikace asi nebyla Jarolímova…

Větší disciplína, zodpovědnost v plnění úkolů, lepší klima v kabině. „Je to prudká, markantní změna,“ porovnává…

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo nedře víc než Frolík!

Kritika od kouče, pak dva góly a obří respekt: Nikdo…

Víkendovou výhru 3:2 v prodloužení nad Coloradem sledoval Michael Frolík jen z tribuny Pepsi Center. Smolík, být…

 

Reflex.cz

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM státotvornému patosu

Hlavně žádné „tatíčkování“, brání se Hovory s TGM…

Filmové Hovory s TGM jsou zábavnou spekulací nad součástí četby k maturitě. Tomáš Garrigue Masaryk a Karel Čapek…

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce. Víte, jak dlouho jsou Češi v Afghánistánu a kolik jich tam je?

Útok na české vojáky: 5 zraněných, jeden těžce.…

V Afghánistánu bylo ve středu zraněno při útoku na hlídku pět českých vojáků. Jeden byl zraněn těžce, po operaci…