Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tata v Ženevě 2008

Ondřej Láník
Diskuze (0)
Indický automobilový průmyslník a vizionář Ratan N. Tata přivezl do Ženevy svůj lidový automobil, který by mohl znamenat klíčový okamžik v motorizaci Indie a v budoucnosti Tata Group. V Evropě mělo Nano pouze roli showcaru.

Nano

Indický automobilový průmyslník a vizionář Ratan N. Tata, který indickou Tata Motors už léta vozí na ženevský autosalon aniž by se indické automobily v Evropě prodávaly, letos v lednu v Dillí představil nový lidový automobil, který by mohl znamenat klíčový okamžik v motorizaci Indie a v budoucnosti Tata Group.

Automobil, který byl konstruován s cílovou cenou 2.500 dolarů bez daně a dopravních nákladů, by se měl na indický trh dostat na konci roku 2008. Jde o jednoprostorový model s pěti dveřmi a čtyřmi místy, který má ocelovou karoserii (spekulovalo se o tom, že bude mít vzhledem k ceně a hmotnosti hybridní plastovou konstrukci) a motor uložený vzadu. Dvouválcová konstrukce s jedním vyvažovacím hřídelem je podle firemního prohlášení unikátní. Celohliníkový agregát s vícebodovým vstřikováním paliva má zdvihový objem 623 cm3 a nejvyšší výkon asi 24 kW. Točivý moment se přenáší přes čtyřstupňovou manuální převodovku na kola zadní nápravy. Automobil má vnější rozměry 3,1 x 1,5 x 1,6 m, a je tedy jen o málo větší než evropský Smart ForTwo. Palivová nádrž má 30 litrů, spotřeba paliva se má pohybovat kolem 4,3 l/100 km.

Podle tvrzení šéfa Tata Group, Ratana N. Taty, bude tento automobil i přípěvkem k životnímu prostředí v Indii. Má totiž mít nižší emise než mopedy, které brázdí ulice indických aglomerací, obtěžkány i několika rodinnými příslušníky.

S exportem mimo indický trh se nepočítá minimálně do roku 2011. Na indickém trhu budou dvě verze. Standardní, která by měla dosáhnout na cílovou cenu, má jen minimální výbavu. Luxusní se navenek odlišuje lakovanými nárazníky. Očekává se, že k dispozici bude klimatizace, ale s posilovačem řízení, ani s airbagy se nepočítá.

V Ženevě patřilo Nano k nejstřeženějším exponátům, ačkoli jeho cena byla zřejmě suverénně nejnižší mezi čtyřkolovými vozidly. Interiér zůstal většině novinářů nepřístupný.

Indica

V Evropě ji znali hlavně Britové, ale mnoho popularity nezískala. Teď je tu druhá generace. Tato přivezla do Ženevy světovou premiéru nové generace modelu Indica. Pětidveřový hatchback narostl. Na délku měří 3795 mm (dosud 3675 mm), šířka měří 1695 mm, výška 1550 mm a rozvor 2470 mm (dosud 2400 mm). Novinka bude nabízena se zážehovými motory 1,2 a 1,4 s variabilním časováním ventilů a s turbodieselem 1,3 Quadra-jet, vyráběným v Indii ve spolupráci s Fiatem.


Ondřej Láník
Diskuze (0)