Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tato technika má změnit automobilový svět. Dočkáme se?

Michal Fokt
Diskuze (21)
Grafen, zážehové motory bez zážehu, aktivní aerodynamika, inteligentní stop-start nebo variabilní kompresní poměr. Co nás vbrzku čeká?

Žijeme v době digitalizace automobilů, v posledních pěti letech došlo k překotnému nárůstu přítomnosti elektroniky, konektivity, dotykových obrazovek a dalších moderností, ale ty de facto jen maskují, že samotná automobilová technika se v poslední době vyvíjí jen pomalu. Rýsuje se však pár věcí, které by mohly trošku pročistit vzduch. Jejich přehled sestavili kolegové z amerického Car and Driver a určitě stojí za zprostředkování.

Vznětový benzinový motor

Kombinace benzinu a motoru bez svíček, jenž zajistí výbuch stlačením směsi. Už s tím experimentoval Mercedes, ale zdá se, že první - a jediný, kdo to (zase) dovede do série, bude Mazda. Japonští inženýři se do budoucna i nadále chtějí vyhnout přeplňování, kdekoli to bude alespoň trochu možné a druhá generace benzinových motorů Skyactiv, která dorazí kolem roku 2020 bude... vznětová. Mazda si od toho slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu a emise.

Aktivní zavěšení

Adaptivní tlumiče s nezávislým řízením jednotlivých kol už jsou dnes naprosto běžná věc, ale ke skutečnému aktivnímu zavěšení ještě kus cesty zbývá. Na obzoru jsou různé systémy, Audi vyvíjí eROT, jenž nahrazuje tlumiče elektromotory, měnícími zdvih zavěšení, Acocar od Tenneco zase sází na cirkulaci kapaliny a pohyb kola zajišťuje její regulace pomocí ventilů.

Chytrý stop-start

Jedna z řidiči nejvíce nenáviděných "fičur". Dost často funguje chaoticky, v kombinaci s diesely je jeho činnost provázena vibracemi a nezřídka se deaktivuje i při studeném motoru. Optimisté doufají, že mu zatrhne tipec nová metodika měření spotřeby, ale spíše už v autech zůstane a bude se dále vyvíjet. Připravuje se jeho propojení s navigačními systémy a kamerami, aby docházelo k jeho činnosti promyšleněji.

Pokročilý lidar

Autonomní systémy se neobejdou bez lidaru, jenž zajišťuje elektronice trojrozměrný obraz okolí. Jenže jde o drahá, prostorově náročná zařízení s množstvím pohyblivých částí. Řešením by mohl být lidar od Quanergy, jenž "vidí" horizontálně a vertikálně v úhlu 120 stupňů a přitom nemá na výšku ani 6,5 cm. Při masové výrobě by navíc měl stát jen asi 6500 korun.

Aktivní aerodynamika

Současná auta už mají možnost uzavřít lamely v předním nárazníku, vysunout zadní spoiler ve vyšších rychlostech nebo natočit křídlo při brzdění, ale možnosti aktivní aerodynamiky jsou mnohem širší. Mercedes si hraje s myšlenkou prodloužení zadní části vozu při vyšších rychlostech výsuvnou "nohavičkou", která výrazně sníží odpor vzduchu. A podobných možností se nabízí celá řada.

Motor bez vačkové hřídele

Výměna rotující vačkové hřídele na mnohem efektivnější nezávislé ovládání časování i zdvihu jednotlivých ventilů už není v produkčních autech utopií. Švédská firma FreeValve, patřící Koenigseggu, má systém, použitelný až do 20.000 otáček za minutu a využívat jej budou motory čínské automobilky Qoros. Určitě nebudou jediné...

Autem proti nepozornosti

Hned by se nám jinak řídilo, kdyby nám v autě nepípal telefon, hlásící tu novou SMS, tam aktuální status na sociální síti. A bez telefonu by také nebylo možné textovat nebo pořizovat selfie... Apple má patent na to, jak zablokovat některé funkce chytrých telefonů v závislosti na tom, na jakém místě v autě se nachází. Zatímco řidič má "ban", ostatní ve voze se mohou nerušeně oddávat svým oblíbeným kratochvílím.

Variabilní kompresní poměr

I na systémy měnící kompresní poměr motoru po dlouhých letech pokusů nejspíš dojde. Infiniti už svůj systém VC-T má, ale dělit se asi moc nebude. Německá firma FEV však pracuje na speciální ojnici s dvojicí pístů, umožňující změnu z 8,8 na 12,0:1, a to za 0,2-0,6 s. Nabízet ji bude každému, kdo projeví zájem.

Grafen

Materiál, o kterém snili autoři sci-fi románů - pružný, transparentní, elektricky a tepelně vodivý, 200x pevnější, než ocel, to je grafen. Jedná se o voštinovou uhlíkovou mřížku o tloušťce atomu. Při použití v kompozitních materiálech bude možné snížit váhu komponentů až o třetinu! O možnostech použití v displejích a karoseriích s integrovanými obvody nemluvě. Lídrem vývoje je EU, která do technologie investovala přes miliardu euro.

48V elektrický systém

Nový elektrický systém umožňuje nahrazení alternátoru cca 15k generátorem, jenž v případě potřeby pomůže svým točivým momentem při akceleraci, dokáže využít brzdnou energii, popřípadě posloužit za určitých podmínek k samostatnému pohonu auta. Další možností je využití k pohonu elektrického kompresoru.

Michal Fokt
Diskuze (21)
Avatar - .StenLi.
14. 3. 2017 16:56
To co naozaj spalovacie motory potrebuju je
..je plne variabilne ovladanie ventilov, kazdy jeden motor by mohol bezat v Attkinsonovom/Millerovom/Ottovom cykle podla zelania pre najefektivnejsie vyuzitie celeho spektra otacok = najmensia spotreba a emisie, z motorov by s rozvodmi zmizli aj vsetky rozne nazvane VVT systemy, systemy odpajania valcov a motor by bol plne variabilny, efektivnejsi a pritom jednoduchsi/spolahlivejsi. Definitivny koniec rozvodov, napinakov, problemom s casovanim a zivotnosti retaze/remena. Plne variabilne elektircke vodne a olejove pumpy s variabilnymi okruhmi podla potreby. Koniec alternatorov a hrkotajucich start/stop systemov, namiesto nich jeden silny elektromotor/generator medzi hriadel a prevodovku, ktory by spustal a vypinal motor bez povsimnutia vodica ako v hybridoch, pod predne alebo zadne sedadla li-pol lahku malu bateriu na znizenie spotreby/kratkodobe pridanie vykonu alebo pohodovujazdu v kolonach a parkoviskach.. to by bola krasa.. a to vsetko s krasnym zvukom atmosfery a vdaka bezpruzinkovym ventilom moznost tocit do vysokych otacok.. uz ziadne dunive zatlmene smadne turba. Pri efektivnej jazde 2000 ot. a nepriame vstrekovanie do neodpojenych valcov elektromotorom vyhladene prebytky a nedostatky vykonu.. a pri predbiehani sup v sekunde zmena charakteru motora, 10tis ot, priame vstrekovanie chudobnej zmesy a susmevom na perach predbiehame ako v Honde S2000, aj ked v praktickom uspornom kompakte :-)
4. 1. 2017 11:00
Re: Vznětový benzinový motor
Dnes parný stroj zažíva svoju hvieznu dobu. Ako zdroj enrgie pre elektroautá
4. 1. 2017 10:55
Re: Všechnou jsou to nesymsly a zbytečnosti
Aká je skutočná spotreba tesly? odhadujem tak 40-50kg uhlia na sto kilometrov
2. 1. 2017 12:21
Re: Motor bez vačkové hřídele...
multiair ma klasickou vackovou hridel, pouze je mezi ni a ventil vlozeny hydroelektricky prvek, ktery upravuje velikost zdvihu
1. 1. 2017 11:04
Re: Všechnou jsou to nesymsly a zbytečnosti
Ano, Yaris není největší z malých aut. A také v autě nemusím projev CVT. Je to však podle mne nejlepší hybridní systém na trhu. A můžeš si ho koupit. Pointa byla, že je tvůj úkol na příštích 10 let už nějakou dobu splněn.

Jenže ta závisí na řidiči a podmínkách. S tím Yarisem se dá dlouhodobě jezdit do 4. Ale také za 5 nebo i 6. Která je tedy ta tvá reálná?

Nesmíš koukat jen na křápy pro spotřebitele. A mícháš jablka a hrušky. Jediné, co se v autě podobá na dotykový telefon nebo osobní počítač, je palubní systém (infotainment) - ta věc, co se vyvinula z navigací a rádií. Pokud mají alespoň trochu rozumu, tak problémy tohoto systému nijak neovlivní ty důležitější. V autech řídí počítače kde co a nezamrzají.