30.12. 2016 Michal Fokt

Tato technika má změnit automobilový svět. Dočkáme se?

 

Grafen, zážehové motory bez zážehu, aktivní aerodynamika, inteligentní stop-start nebo variabilní kompresní poměr. Co nás vbrzku čeká?

Žijeme v době digitalizace automobilů, v posledních pěti letech došlo k překotnému nárůstu přítomnosti elektroniky, konektivity, dotykových obrazovek a dalších moderností, ale ty de facto jen maskují, že samotná automobilová technika se v poslední době vyvíjí jen pomalu. Rýsuje se však pár věcí, které by mohly trošku pročistit vzduch. Jejich přehled sestavili kolegové z amerického Car and Driver a určitě stojí za zprostředkování.

Vznětový benzinový motor

Kombinace benzinu a motoru bez svíček, jenž zajistí výbuch stlačením směsi. Už s tím experimentoval Mercedes, ale zdá se, že první - a jediný, kdo to (zase) dovede do série, bude Mazda. Japonští inženýři se do budoucna i nadále chtějí vyhnout přeplňování, kdekoli to bude alespoň trochu možné a druhá generace benzinových motorů Skyactiv, která dorazí kolem roku 2020 bude... vznětová. Mazda si od toho slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu a emise.

Aktivní zavěšení

Adaptivní tlumiče s nezávislým řízením jednotlivých kol už jsou dnes naprosto běžná věc, ale ke skutečnému aktivnímu zavěšení ještě kus cesty zbývá. Na obzoru jsou různé systémy, Audi vyvíjí eROT, jenž nahrazuje tlumiče elektromotory, měnícími zdvih zavěšení, Acocar od Tenneco zase sází na cirkulaci kapaliny a pohyb kola zajišťuje její regulace pomocí ventilů.

Chytrý stop-start

Jedna z řidiči nejvíce nenáviděných "fičur". Dost často funguje chaoticky, v kombinaci s diesely je jeho činnost provázena vibracemi a nezřídka se deaktivuje i při studeném motoru. Optimisté doufají, že mu zatrhne tipec nová metodika měření spotřeby, ale spíše už v autech zůstane a bude se dále vyvíjet. Připravuje se jeho propojení s navigačními systémy a kamerami, aby docházelo k jeho činnosti promyšleněji.

Pokročilý lidar

Autonomní systémy se neobejdou bez lidaru, jenž zajišťuje elektronice trojrozměrný obraz okolí. Jenže jde o drahá, prostorově náročná zařízení s množstvím pohyblivých částí. Řešením by mohl být lidar od Quanergy, jenž "vidí" horizontálně a vertikálně v úhlu 120 stupňů a přitom nemá na výšku ani 6,5 cm. Při masové výrobě by navíc měl stát jen asi 6500 korun.

Aktivní aerodynamika

Současná auta už mají možnost uzavřít lamely v předním nárazníku, vysunout zadní spoiler ve vyšších rychlostech nebo natočit křídlo při brzdění, ale možnosti aktivní aerodynamiky jsou mnohem širší. Mercedes si hraje s myšlenkou prodloužení zadní části vozu při vyšších rychlostech výsuvnou "nohavičkou", která výrazně sníží odpor vzduchu. A podobných možností se nabízí celá řada.

Motor bez vačkové hřídele

Výměna rotující vačkové hřídele na mnohem efektivnější nezávislé ovládání časování i zdvihu jednotlivých ventilů už není v produkčních autech utopií. Švédská firma FreeValve, patřící Koenigseggu, má systém, použitelný až do 20.000 otáček za minutu a využívat jej budou motory čínské automobilky Qoros. Určitě nebudou jediné...

Autem proti nepozornosti

Hned by se nám jinak řídilo, kdyby nám v autě nepípal telefon, hlásící tu novou SMS, tam aktuální status na sociální síti. A bez telefonu by také nebylo možné textovat nebo pořizovat selfie... Apple má patent na to, jak zablokovat některé funkce chytrých telefonů v závislosti na tom, na jakém místě v autě se nachází. Zatímco řidič má "ban", ostatní ve voze se mohou nerušeně oddávat svým oblíbeným kratochvílím.

Variabilní kompresní poměr

I na systémy měnící kompresní poměr motoru po dlouhých letech pokusů nejspíš dojde. Infiniti už svůj systém VC-T má, ale dělit se asi moc nebude. Německá firma FEV však pracuje na speciální ojnici s dvojicí pístů, umožňující změnu z 8,8 na 12,0:1, a to za 0,2-0,6 s. Nabízet ji bude každému, kdo projeví zájem.

Grafen

Materiál, o kterém snili autoři sci-fi románů - pružný, transparentní, elektricky a tepelně vodivý, 200x pevnější, než ocel, to je grafen. Jedná se o voštinovou uhlíkovou mřížku o tloušťce atomu. Při použití v kompozitních materiálech bude možné snížit váhu komponentů až o třetinu! O možnostech použití v displejích a karoseriích s integrovanými obvody nemluvě. Lídrem vývoje je EU, která do technologie investovala přes miliardu euro.

48V elektrický systém

Nový elektrický systém umožňuje nahrazení alternátoru cca 15k generátorem, jenž v případě potřeby pomůže svým točivým momentem při akceleraci, dokáže využít brzdnou energii, popřípadě posloužit za určitých podmínek k samostatnému pohonu auta. Další možností je využití k pohonu elektrického kompresoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Travel Servisu a Českým aeroliniím skokově přibyli cestující Travel Servisu a Českým aeroliniím skokově přibyli cestující

Tuzemské letecké společnosti Travel Service a České…

Macron chce oživit vztahy s východní Evropou. Setká se i s Ficem a Sobotkou Macron chce oživit vztahy s východní Evropou. Setká se i s Ficem a Sobotkou

Emmanuel Macron se příští týden pokusí přesvědčit…

Tvrdíkovi Číňané chtějí vstoupit do ruského ropného giganta Tvrdíkovi Číňané chtějí vstoupit do ruského ropného giganta

Čínská společnost CEFC China Energy jedná o koupi podílu…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Tato technika má změnit automobilový svět.…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu To je škoda! Více než 150 krásných veteránů shořelo v autosalonu

Více než 150 klasických automobilů bylo poškozeno nebo…

Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se! Richard Hammond je zpět za volantem. Podívejte se!

Poté, co svět motorismu zachvátila zpráva o tom, že člen…

 





 
Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

TEST: Ford Focus RS vs. VW Golf R – Raubíř a profesor

Dnes 08:00

Kompaktní hot-hatche od Fordu a Volkswagenu jsou tradičními soupeři. Jak jsou mezi nimi rozdány karty po letošním faceliftu Golfu R?




Blesk.cz

Karolína Kurková ukázala maminku: Jsou jako dvojčata!

Karolína Kurková ukázala maminku: Jsou jako dvojčata!

Je vůbec možné, aby si byly dvě ženy tolik podobné? Karolína Kurková (33) a její maminka Eva dokazují, že to…

O 18 let mladší milenec Štikové promluvil: Omylem práskl nevěru!

O 18 let mladší milenec Štikové promluvil: Omylem…

Podváděla manžela! Zajíček Moniky Štikové (45) poprvé promluvil a prozradil i to, co nejspíš prozradit neměl.…

 

iSport.cz

Na Slovácko bez legendy. Rosický měl být v základu Sparty, ale má horečku

Na Slovácko bez legendy. Rosický měl být v základu…

Měl poprvé od návratu do Sparty nastoupit v základní sestavě, aspoň tak zněl ideální plán. Jenže neklapne, neboť…

Plzeň otáčela v emocích! Bakoš ukázal sílu, Vrba se schovával při penaltě

Plzeň otáčela v emocích! Bakoš ukázal sílu, Vrba se…

O zábavu nouze nebyla! Viktoria Plzeň na své půdě porazila ve 4. předkole Evropské ligy kyperskou Larnaku 3:1,…

 

Reflex.cz

Václav Klaus ml.: Jakou mzdu komu platí Zaorálek?

Václav Klaus ml.: Jakou mzdu komu platí Zaorálek?

V pravidelné páteční rubrice Václav Klaus ml. hodnotí pouliční válku v amerických ulicích, Babišovy problémy…

Jak nám Babiš opravil D jedničku...

Jak nám Babiš opravil D jedničku...

Idiotismus Babišovy volební kampaně je čtyři roky od voleb, těsně před volbami dalšími, vidět ještě mnohem lépe,…