30.12. 2016 Michal Fokt

Tato technika má změnit automobilový svět. Dočkáme se?

 

Grafen, zážehové motory bez zážehu, aktivní aerodynamika, inteligentní stop-start nebo variabilní kompresní poměr. Co nás vbrzku čeká?

Žijeme v době digitalizace automobilů, v posledních pěti letech došlo k překotnému nárůstu přítomnosti elektroniky, konektivity, dotykových obrazovek a dalších moderností, ale ty de facto jen maskují, že samotná automobilová technika se v poslední době vyvíjí jen pomalu. Rýsuje se však pár věcí, které by mohly trošku pročistit vzduch. Jejich přehled sestavili kolegové z amerického Car and Driver a určitě stojí za zprostředkování.

Vznětový benzinový motor

Kombinace benzinu a motoru bez svíček, jenž zajistí výbuch stlačením směsi. Už s tím experimentoval Mercedes, ale zdá se, že první - a jediný, kdo to (zase) dovede do série, bude Mazda. Japonští inženýři se do budoucna i nadále chtějí vyhnout přeplňování, kdekoli to bude alespoň trochu možné a druhá generace benzinových motorů Skyactiv, která dorazí kolem roku 2020 bude... vznětová. Mazda si od toho slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu a emise.

Aktivní zavěšení

Adaptivní tlumiče s nezávislým řízením jednotlivých kol už jsou dnes naprosto běžná věc, ale ke skutečnému aktivnímu zavěšení ještě kus cesty zbývá. Na obzoru jsou různé systémy, Audi vyvíjí eROT, jenž nahrazuje tlumiče elektromotory, měnícími zdvih zavěšení, Acocar od Tenneco zase sází na cirkulaci kapaliny a pohyb kola zajišťuje její regulace pomocí ventilů.

Chytrý stop-start

Jedna z řidiči nejvíce nenáviděných "fičur". Dost často funguje chaoticky, v kombinaci s diesely je jeho činnost provázena vibracemi a nezřídka se deaktivuje i při studeném motoru. Optimisté doufají, že mu zatrhne tipec nová metodika měření spotřeby, ale spíše už v autech zůstane a bude se dále vyvíjet. Připravuje se jeho propojení s navigačními systémy a kamerami, aby docházelo k jeho činnosti promyšleněji.

Pokročilý lidar

Autonomní systémy se neobejdou bez lidaru, jenž zajišťuje elektronice trojrozměrný obraz okolí. Jenže jde o drahá, prostorově náročná zařízení s množstvím pohyblivých částí. Řešením by mohl být lidar od Quanergy, jenž "vidí" horizontálně a vertikálně v úhlu 120 stupňů a přitom nemá na výšku ani 6,5 cm. Při masové výrobě by navíc měl stát jen asi 6500 korun.

Aktivní aerodynamika

Současná auta už mají možnost uzavřít lamely v předním nárazníku, vysunout zadní spoiler ve vyšších rychlostech nebo natočit křídlo při brzdění, ale možnosti aktivní aerodynamiky jsou mnohem širší. Mercedes si hraje s myšlenkou prodloužení zadní části vozu při vyšších rychlostech výsuvnou "nohavičkou", která výrazně sníží odpor vzduchu. A podobných možností se nabízí celá řada.

Motor bez vačkové hřídele

Výměna rotující vačkové hřídele na mnohem efektivnější nezávislé ovládání časování i zdvihu jednotlivých ventilů už není v produkčních autech utopií. Švédská firma FreeValve, patřící Koenigseggu, má systém, použitelný až do 20.000 otáček za minutu a využívat jej budou motory čínské automobilky Qoros. Určitě nebudou jediné...

Autem proti nepozornosti

Hned by se nám jinak řídilo, kdyby nám v autě nepípal telefon, hlásící tu novou SMS, tam aktuální status na sociální síti. A bez telefonu by také nebylo možné textovat nebo pořizovat selfie... Apple má patent na to, jak zablokovat některé funkce chytrých telefonů v závislosti na tom, na jakém místě v autě se nachází. Zatímco řidič má "ban", ostatní ve voze se mohou nerušeně oddávat svým oblíbeným kratochvílím.

Variabilní kompresní poměr

I na systémy měnící kompresní poměr motoru po dlouhých letech pokusů nejspíš dojde. Infiniti už svůj systém VC-T má, ale dělit se asi moc nebude. Německá firma FEV však pracuje na speciální ojnici s dvojicí pístů, umožňující změnu z 8,8 na 12,0:1, a to za 0,2-0,6 s. Nabízet ji bude každému, kdo projeví zájem.

Grafen

Materiál, o kterém snili autoři sci-fi románů - pružný, transparentní, elektricky a tepelně vodivý, 200x pevnější, než ocel, to je grafen. Jedná se o voštinovou uhlíkovou mřížku o tloušťce atomu. Při použití v kompozitních materiálech bude možné snížit váhu komponentů až o třetinu! O možnostech použití v displejích a karoseriích s integrovanými obvody nemluvě. Lídrem vývoje je EU, která do technologie investovala přes miliardu euro.

48V elektrický systém

Nový elektrický systém umožňuje nahrazení alternátoru cca 15k generátorem, jenž v případě potřeby pomůže svým točivým momentem při akceleraci, dokáže využít brzdnou energii, popřípadě posloužit za určitých podmínek k samostatnému pohonu auta. Další možností je využití k pohonu elektrického kompresoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Jany Havligerové: Na cestách ode zdi ke zdi Glosa Jany Havligerové: Na cestách ode zdi ke zdi

České školství se potácí ode zdi ke zdi, na smysluplnou…

Babiš slibuje peníze obcím. Má jim přispět transformovaný investiční fond Babiš slibuje peníze obcím. Má jim přispět transformovaný investiční fond

Vláda v demisi plánuje přeměnit Státní fond rozvoje…

Zeman: Babiše jmenuji premiérem znovu, bez ohledu na výsledek referenda ČSSD Zeman: Babiše jmenuji premiérem znovu, bez ohledu na výsledek referenda ČSSD

Prezident Miloš Zeman jmenuje premiéra v demisi Andreje…

Pětina českých firem netuší o GDPR. Je to nejhorší výsledek ze zkoumaných zemí Pětina českých firem netuší o GDPR. Je to nejhorší výsledek ze zkoumaných zemí

V Česku pětina firem neví o tom, že v pátek 25. května…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Tato technika má změnit automobilový svět.…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně Nástupce Rapidu se rodí v bolestech. Chybí nářadí, montuje se ručně

Aktuální vydání týdeníku Škodovácký odborář informovalo o…

Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

 





 
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

TEST: Ford EcoSport 1.0 EcoBoost - Trochu Eco, trochu Sport

Dnes 12:56

Společně s druhou modernizací zavítal Ford EcoSport konečně také na tuzemský trh. Dokáže se v nabité třídě kompaktních SUV prosadit?




Blesk.cz

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích, děda na hoverboardu!

Ostravané umí žít: Babička na procházce o holích,…

Že je moderní technika jen pro mladé? Ani náhodou! Dědeček z Ostravy vyrazil na procházku s babičkou. Ta má v…

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State of Decay 2

Rozmlácené lebky i střeva na silnici. Recenze State…

Zombie se vrátily a s nimi i všudypřítomný a nikdy nekončící strach ze smrti. State of Decay 2 pro Xbox One a PC…

 

iSport.cz

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do Bratislavy, Slováci do Košic

Češi to budou mít blízko! Na MS 2019 půjdou do…

Dobrá zpráva pro české fanoušky. Za zápasy svého týmu na MS 2019 nebudou muset cestovat daleko. Už je jisté, že…

Řádění vzteklé Plíškové užasle sledoval i Djokovič: Vůbec nechápal!

Řádění vzteklé Plíškové užasle sledoval i Djokovič:…

Ledová královna, kterou nic nerozhází. Takovou pověst si na tenisovém okruhu vybudovala česká jednička Karolína…

 

Reflex.cz

Zuzana Boehmová o hrůzách Konga, o studiích v USA, o „českém instinktu“ i neexistující americké mateřské

Zuzana Boehmová o hrůzách Konga, o studiích v USA, o…

Češka ZUZANA BOEHMOVÁ (37) urazila velký kus cesty. Při práci pro OSN a Světovou banku objela svět jako…

Žijeme ve šťastné zemi. Děti nepoznají tank

Žijeme ve šťastné zemi. Děti nepoznají tank

Jsem v práci první týden po dovolené a pomalu vyhodnocuji její průběh. A tak mne jistě omluvíte, když se zde…