30.12. 2016 Michal Fokt

Tato technika má změnit automobilový svět. Dočkáme se?

 

Grafen, zážehové motory bez zážehu, aktivní aerodynamika, inteligentní stop-start nebo variabilní kompresní poměr. Co nás vbrzku čeká?

Žijeme v době digitalizace automobilů, v posledních pěti letech došlo k překotnému nárůstu přítomnosti elektroniky, konektivity, dotykových obrazovek a dalších moderností, ale ty de facto jen maskují, že samotná automobilová technika se v poslední době vyvíjí jen pomalu. Rýsuje se však pár věcí, které by mohly trošku pročistit vzduch. Jejich přehled sestavili kolegové z amerického Car and Driver a určitě stojí za zprostředkování.

Vznětový benzinový motor

Kombinace benzinu a motoru bez svíček, jenž zajistí výbuch stlačením směsi. Už s tím experimentoval Mercedes, ale zdá se, že první - a jediný, kdo to (zase) dovede do série, bude Mazda. Japonští inženýři se do budoucna i nadále chtějí vyhnout přeplňování, kdekoli to bude alespoň trochu možné a druhá generace benzinových motorů Skyactiv, která dorazí kolem roku 2020 bude... vznětová. Mazda si od toho slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu a emise.

Aktivní zavěšení

Adaptivní tlumiče s nezávislým řízením jednotlivých kol už jsou dnes naprosto běžná věc, ale ke skutečnému aktivnímu zavěšení ještě kus cesty zbývá. Na obzoru jsou různé systémy, Audi vyvíjí eROT, jenž nahrazuje tlumiče elektromotory, měnícími zdvih zavěšení, Acocar od Tenneco zase sází na cirkulaci kapaliny a pohyb kola zajišťuje její regulace pomocí ventilů.

Chytrý stop-start

Jedna z řidiči nejvíce nenáviděných "fičur". Dost často funguje chaoticky, v kombinaci s diesely je jeho činnost provázena vibracemi a nezřídka se deaktivuje i při studeném motoru. Optimisté doufají, že mu zatrhne tipec nová metodika měření spotřeby, ale spíše už v autech zůstane a bude se dále vyvíjet. Připravuje se jeho propojení s navigačními systémy a kamerami, aby docházelo k jeho činnosti promyšleněji.

Pokročilý lidar

Autonomní systémy se neobejdou bez lidaru, jenž zajišťuje elektronice trojrozměrný obraz okolí. Jenže jde o drahá, prostorově náročná zařízení s množstvím pohyblivých částí. Řešením by mohl být lidar od Quanergy, jenž "vidí" horizontálně a vertikálně v úhlu 120 stupňů a přitom nemá na výšku ani 6,5 cm. Při masové výrobě by navíc měl stát jen asi 6500 korun.

Aktivní aerodynamika

Současná auta už mají možnost uzavřít lamely v předním nárazníku, vysunout zadní spoiler ve vyšších rychlostech nebo natočit křídlo při brzdění, ale možnosti aktivní aerodynamiky jsou mnohem širší. Mercedes si hraje s myšlenkou prodloužení zadní části vozu při vyšších rychlostech výsuvnou "nohavičkou", která výrazně sníží odpor vzduchu. A podobných možností se nabízí celá řada.

Motor bez vačkové hřídele

Výměna rotující vačkové hřídele na mnohem efektivnější nezávislé ovládání časování i zdvihu jednotlivých ventilů už není v produkčních autech utopií. Švédská firma FreeValve, patřící Koenigseggu, má systém, použitelný až do 20.000 otáček za minutu a využívat jej budou motory čínské automobilky Qoros. Určitě nebudou jediné...

Autem proti nepozornosti

Hned by se nám jinak řídilo, kdyby nám v autě nepípal telefon, hlásící tu novou SMS, tam aktuální status na sociální síti. A bez telefonu by také nebylo možné textovat nebo pořizovat selfie... Apple má patent na to, jak zablokovat některé funkce chytrých telefonů v závislosti na tom, na jakém místě v autě se nachází. Zatímco řidič má "ban", ostatní ve voze se mohou nerušeně oddávat svým oblíbeným kratochvílím.

Variabilní kompresní poměr

I na systémy měnící kompresní poměr motoru po dlouhých letech pokusů nejspíš dojde. Infiniti už svůj systém VC-T má, ale dělit se asi moc nebude. Německá firma FEV však pracuje na speciální ojnici s dvojicí pístů, umožňující změnu z 8,8 na 12,0:1, a to za 0,2-0,6 s. Nabízet ji bude každému, kdo projeví zájem.

Grafen

Materiál, o kterém snili autoři sci-fi románů - pružný, transparentní, elektricky a tepelně vodivý, 200x pevnější, než ocel, to je grafen. Jedná se o voštinovou uhlíkovou mřížku o tloušťce atomu. Při použití v kompozitních materiálech bude možné snížit váhu komponentů až o třetinu! O možnostech použití v displejích a karoseriích s integrovanými obvody nemluvě. Lídrem vývoje je EU, která do technologie investovala přes miliardu euro.

48V elektrický systém

Nový elektrický systém umožňuje nahrazení alternátoru cca 15k generátorem, jenž v případě potřeby pomůže svým točivým momentem při akceleraci, dokáže využít brzdnou energii, popřípadě posloužit za určitých podmínek k samostatnému pohonu auta. Další možností je využití k pohonu elektrického kompresoru.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní firmy zřejmě nebudou muset zveřejňovat všechny smlouvy, rozhodli poslanci Státní firmy zřejmě nebudou muset zveřejňovat všechny smlouvy, rozhodli poslanci

Některé státní podniky a společnosti s většinovou účastí…

Jak chřadnou auta v japonském městě duchů. Podívejte se do Fukušimy po šesti letech Jak chřadnou auta v japonském městě duchů. Podívejte se do Fukušimy po šesti letech

Tragédie v japonské Fukušimě se odehrála před více než…

Poslanci schválili novelu o zbraních, proti návrhu jich bylo jen devět Poslanci schválili novelu o zbraních, proti návrhu jich bylo jen devět

Majitelé legálně držených zbraní možná dostanou právo…

Evropané si půjčují ostošest, objem půjček rekordně roste Evropané si půjčují ostošest, objem půjček rekordně roste

Objem bankovních úvěrů pro domácnosti v eurozóně vzrostl…

 

Štítky Technika

 

Přidat názorDiskuse: Tato technika má změnit automobilový svět.…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil Richard Hammond na videu testuje svůj elektrický vozík. Sám si jej vylepšil

Richard Hammond se rychle uzdravuje a rozhodně neztratil…

BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět... BMW X3 ve třetím vydání je tu. Tentokrát může i vonět...

Vnější rozměry vozu se téměř neměnily. Posádka by však…

 






 
Volvo V90 T6 – Jeden nutný příplatek

TEST: Volvo V90 T6 – Jeden nutný příplatek

Dnes 13:53

Vozům Volvo se někdy přezdívá „švédská ocel“ či „švédské tanky“. Ač nejnovější testovaná V90 nemá na první pohled s hranatými starými modely pranic společného, ve skutečnosti na ně v lecčem navazuje.




Blesk.cz

Co se stalo při střelbě na Zličíně? Soud rozplétá nejasnosti

Co se stalo při střelbě na Zličíně? Soud rozplétá nejasnosti

Dva muži, na které před rokem před obchodním centrem na pražském Zličíně podle obžaloby střílel Norajr C., ve…

„Pistolníci“ budou smět „bránit“ Česko. Sporná změna Ústavy prošla

„Pistolníci“ budou smět „bránit“ Česko. Sporná změna…

Zásadní změnu protlačili přes závěrečné čtení ve středu poslanci, když schválili ústavní novelu o držení zbraní.…

 

iSport.cz

Zlom po 28 letech! Za tragédii na Hillsborough bylo obviněno šest lidí

Zlom po 28 letech! Za tragédii na Hillsborough bylo…

Nejen v Anglii je tohle pro fotbalovou veřejnost velká věc. Za tragédii na sheffieldském fotbalovém stadionu…

Florida chce Jágra, ale má podmínku. Legenda by musela vzít méně peněz

Florida chce Jágra, ale má podmínku. Legenda by…

Jednání mezi Jaromírem Jágrem a Floridou stále probíhají a zdá se, že Florida už zaujala pevný postoj.…

 

Reflex.cz

Tajemství Barrandova aneb 10 věcí, které netušíte o českém filmu

Tajemství Barrandova aneb 10 věcí, které netušíte o…

Proč si Miloš Havel vybral právě Barrandov pro stavbu svých ateliérů? Jak dlouho trvalo natáčení filmu před…

Máme se bát? Čína dává na armádu stejně jako Rusko, Francie, Británie a Německo dohromady

Máme se bát? Čína dává na armádu stejně jako Rusko,…

Čína dokázala své ekonomické úspěchy v posledních 30 letech přetavit nejenom v zásadní změny své společnosti,…