reklama


30.12. 2016 Michal Fokt

Tato technika má změnit automobilový svět. Dočkáme se?

 

Grafen, zážehové motory bez zážehu, aktivní aerodynamika, inteligentní stop-start nebo variabilní kompresní poměr. Co nás vbrzku čeká?

Žijeme v době digitalizace automobilů, v posledních pěti letech došlo k překotnému nárůstu přítomnosti elektroniky, konektivity, dotykových obrazovek a dalších moderností, ale ty de facto jen maskují, že samotná automobilová technika se v poslední době vyvíjí jen pomalu. Rýsuje se však pár věcí, které by mohly trošku pročistit vzduch. Jejich přehled sestavili kolegové z amerického Car and Driver a určitě stojí za zprostředkování.

Vznětový benzinový motor

Kombinace benzinu a motoru bez svíček, jenž zajistí výbuch stlačením směsi. Už s tím experimentoval Mercedes, ale zdá se, že první - a jediný, kdo to (zase) dovede do série, bude Mazda. Japonští inženýři se do budoucna i nadále chtějí vyhnout přeplňování, kdekoli to bude alespoň trochu možné a druhá generace benzinových motorů Skyactiv, která dorazí kolem roku 2020 bude... vznětová. Mazda si od toho slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu a emise.

Aktivní zavěšení

Adaptivní tlumiče s nezávislým řízením jednotlivých kol už jsou dnes naprosto běžná věc, ale ke skutečnému aktivnímu zavěšení ještě kus cesty zbývá. Na obzoru jsou různé systémy, Audi vyvíjí eROT, jenž nahrazuje tlumiče elektromotory, měnícími zdvih zavěšení, Acocar od Tenneco zase sází na cirkulaci kapaliny a pohyb kola zajišťuje její regulace pomocí ventilů.

Chytrý stop-start

Jedna z řidiči nejvíce nenáviděných "fičur". Dost často funguje chaoticky, v kombinaci s diesely je jeho činnost provázena vibracemi a nezřídka se deaktivuje i při studeném motoru. Optimisté doufají, že mu zatrhne tipec nová metodika měření spotřeby, ale spíše už v autech zůstane a bude se dále vyvíjet. Připravuje se jeho propojení s navigačními systémy a kamerami, aby docházelo k jeho činnosti promyšleněji.

Pokročilý lidar

Autonomní systémy se neobejdou bez lidaru, jenž zajišťuje elektronice trojrozměrný obraz okolí. Jenže jde o drahá, prostorově náročná zařízení s množstvím pohyblivých částí. Řešením by mohl být lidar od Quanergy, jenž "vidí" horizontálně a vertikálně v úhlu 120 stupňů a přitom nemá na výšku ani 6,5 cm. Při masové výrobě by navíc měl stát jen asi 6500 korun.

Aktivní aerodynamika

Současná auta už mají možnost uzavřít lamely v předním nárazníku, vysunout zadní spoiler ve vyšších rychlostech nebo natočit křídlo při brzdění, ale možnosti aktivní aerodynamiky jsou mnohem širší. Mercedes si hraje s myšlenkou prodloužení zadní části vozu při vyšších rychlostech výsuvnou "nohavičkou", která výrazně sníží odpor vzduchu. A podobných možností se nabízí celá řada.

Motor bez vačkové hřídele

Výměna rotující vačkové hřídele na mnohem efektivnější nezávislé ovládání časování i zdvihu jednotlivých ventilů už není v produkčních autech utopií. Švédská firma FreeValve, patřící Koenigseggu, má systém, použitelný až do 20.000 otáček za minutu a využívat jej budou motory čínské automobilky Qoros. Určitě nebudou jediné...

Autem proti nepozornosti

Hned by se nám jinak řídilo, kdyby nám v autě nepípal telefon, hlásící tu novou SMS, tam aktuální status na sociální síti. A bez telefonu by také nebylo možné textovat nebo pořizovat selfie... Apple má patent na to, jak zablokovat některé funkce chytrých telefonů v závislosti na tom, na jakém místě v autě se nachází. Zatímco řidič má "ban", ostatní ve voze se mohou nerušeně oddávat svým oblíbeným kratochvílím.

Variabilní kompresní poměr

I na systémy měnící kompresní poměr motoru po dlouhých letech pokusů nejspíš dojde. Infiniti už svůj systém VC-T má, ale dělit se asi moc nebude. Německá firma FEV však pracuje na speciální ojnici s dvojicí pístů, umožňující změnu z 8,8 na 12,0:1, a to za 0,2-0,6 s. Nabízet ji bude každému, kdo projeví zájem.

Grafen

Materiál, o kterém snili autoři sci-fi románů - pružný, transparentní, elektricky a tepelně vodivý, 200x pevnější, než ocel, to je grafen. Jedná se o voštinovou uhlíkovou mřížku o tloušťce atomu. Při použití v kompozitních materiálech bude možné snížit váhu komponentů až o třetinu! O možnostech použití v displejích a karoseriích s integrovanými obvody nemluvě. Lídrem vývoje je EU, která do technologie investovala přes miliardu euro.

48V elektrický systém

Nový elektrický systém umožňuje nahrazení alternátoru cca 15k generátorem, jenž v případě potřeby pomůže svým točivým momentem při akceleraci, dokáže využít brzdnou energii, popřípadě posloužit za určitých podmínek k samostatnému pohonu auta. Další možností je využití k pohonu elektrického kompresoru.

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent Zařízení pro migranty v Česku zejí prázdnotou, jejich vytíženost je v řádu procent

Takzvaná detenční zařízení, kam stát umísťuje migranty,…

Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce Největší výrobce dveří je kousek od pokoření miliardy. A skupuje prodejce

Producenti dveří Sapeli z Vysočiny se vydaly na nákupy.…

Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie Zaorálek: Británie musí počítat s odvetnými opatřeními unie

Pokud bude Velká Británie kontrolovat počet příchozích z…

Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice Předsedou Evropského parlamentu je lidovec Antonio Tajani, socialisté vyklízejí pozice

Všeobecný ústup politické levice na kontinentu pokračuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Tato technika má změnit automobilový svět.…



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč Opel má nový ceník malého SUV Mokka. Začíná na 377 900 Kč

Na přelomu roku začal Opel v tuzemsku prodávat…

 






 
I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

I tyhle podivnosti jely Dakar! Rolls-Royce, šestikolka, kačena i Lada...

Včera

Slavného vytrvalostního závodu se v minulosti zúčastnilo nepřeberné množství netradičních aut. Byly mezi nimi i sporťák nebo luxusní kupé.




Blesk.cz

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy terorizují vyhlášené obchodní centrum

Drogy, rvačky, přepadení: Uprchlické gangy…

Obchodní centrum s největším obratem ve Švédsku se pomalu mění v „no-go zónu“. Na vině jsou podle policie gangy…

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident v Davosu hájil globalizaci

Papaláši se bojí Trumpa a brexitu. Čínský prezident…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začalo každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

 

iSport.cz

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben. Zůstane v Bayernu

Přestupem do Číny končíte kariéru, kritizuje Robben.…

V Bayernu Mnichov vyhrál pět titulů i Ligu mistrů, kroutí tam už osmou sezonu. A v pondělí Arjen Robben rozhodl,…

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je zrádné, ale zvládli jsme to

Čtyřbodový Červený po kanonádě: I vedení 5:0 je…

Devět gólů. Takový ranec nasypal Hradec Chomutovu. „Řekli jsme si, že začneme aktivně, budeme hodně střílet a…

 

Reflex.cz

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá starobylý zvyk

Děti opuštěné kvůli tradici: V Indii stále přežívá…

Nata Pratha, starobylý zvyk, který v komunitě Bhilů na severozápadu Indie povoluje muži zaplatit peníze za…

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat tvůrce seriálu Bohéma?

Potomci herce Zdeňka Štěpánka zuří! Budou žalovat…

V neděli večer odvysílala Česká televize první díl seriálu Bohéma. Bohužel sklidil spíše negativní ohlasy a…

 
 
reklama